بهترین ساختار دامنه برای سایت‌های بین‌المللی

انتخاب دامنه یا Domain برای یک سایت، موضوع بسیار مهمی است. اگر اطلاعات کافی در رابطه با دامنه (Domain) ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ویدئو “دامنه چیست؟ آشنایی کامل با Domain” را مشاهده کنید. مهم‌تر از همه اینکه اگر بخواهید یک سایت چند زبانه و بین‌المللی راه‌اندازی کنید، کار شما برای انتخاب دامنه سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با این مقاله آموزشی در وبلاگ سایت ابزار وردپرس؛ به شما در انتخاب بهترین ساختار دامنه از نظر سئو (SEO) برای سایت‌های بین‌المللی، کمک کنیم. پس این مقاله را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید. 😉

بهترین ساختار دامنه از نظر سئو (SEO) برای سایت‌های بین‌المللی

به صورت کلی اگر شما یک سایت به آدرس YourDomain.com داشته باشید و بخواهید کار خود را در کشورهای خارجی مثل کانادا گسترش دهید، می‌توانید از سه حالت زیر استفاده کنید.

البته ناگفته نماند که هر سه حالت، دارای مزایا و معایبی می‌باشد که شما باید با توجه به کسب‌کار خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. حالا در ادامه مقاله، ما به صورت کلی هر کدام را برای شما توضیح خواهیم داد.

استفاده از یک دامنه جدید

اگر کسب‌وکار بزرگی دارید، باید به فکر یک دامنه جدید باشید. البته بهتر است بگوییم باید به فکر دامنه سطح بالای کُد کشوری یا همان ccTLD باشید. عبارت ccTLD مخفف شده Country Code Top Level Domain است که به معنای دامنه سطح بالای کُد کشوری می‌باشد. در واقع هر کشور یک دامنه عمومی مخصوص خود را دارد که به آن ccTLD گفته می‌شود. برای مثال ccTLD کشور ایران، ir می‌باشد؛ یا ccTLD کشور کانادا، ca می‌باشد. با استفاده از این روش، گوگل به راحتی متوجه می‌شود که مخاطبین هدف شما از چه کشوری هستند. (به دلیل استفاده از دامنه سطح بالای کُد کشوری یا همان ccTLD)

البته قبل از انجام این کار باید تحقیقات کافی را انجام دهید و مطمئن شوید که کشور مورد نظر شما ارزش سرمایه گذاری دارد. چرا که استفاده از این روش، نیاز به سرمایه بیشتری دارد. اگر بودجه شما محدود است و نمی‌خواهید خرج زیادی کنید، استفاده از دو روش دیگر می‌تواند معقولانه‌تر باشد.

استفاده از زیر دامنه یا زیر شاخه

اگر انتخاب یک دامنه جدید، یا بهتر است بگوییم انتخاب یک ccTLD برای کسب‌وکار شما مناسب نیست، باید از زیر دامنه (Subdomain) یا زیر شاخه (Subdirectory) استفاده کنید. اگر تفاوت زیر دامنه و زیر شاخه را به خوبی درک نمی‌کنید، به مثال زیر توجه کنید.

تفاوت زیر دامنه و زیر شاخه

با توجه به بررسی‌های انجام شده، پیشنهاد می‌کنیم از زیر شاخه (Subdirectory) استفاده کنید. چرا که اگر دقت کرده باشید، اکثر سایت‌های بین‌المللی نیز از همین روش برای چند زبانه کردن سایت استفاده می‌کنند. حتی عملکرد افزونه‌های چند زبانه وردپرس نیز به همین صورت است.

بهترین ساختار دامنه برای کشورهای چند زبانه

برخی کشورها، چند زبانه هستند. برای مثال در کشور کانادا، افراد انگلیسی زبان و فرانسوی زبان زندگی می‌کنند. در نتیجه اگر شما بخواهید سایت خود را برای کشور کانادا بهینه‌سازی کنید، باید هر دو زبان را پوشش دهید. برای انجام این کار، باید مثل روش قبل عمل کنید. اگر کسب‌وکار بزرگی دارید، باید به فکر یک ccTLD باشید و در نهایت دو زیر شاخه اصلی برای آن در نظر بگیرید. برای درک بهتر این موضوع به مثال‌های زیر توجه کنید.

YourDomain.ca/en

YourDomain.com/fr

همان‌طور که مشاهده می‌کنید باید یک ccTLD خریداری کنید و سپس آن را به دو زیر شاخه برای زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تقسیم کنید. به همین راحتی. 😃

حالا اگر قصد ندارید یک ccTLD خریداری کنید و سرمایه بسیار زیادی ندارید، می‌توانید از زیر شاخه هم استفاده کنید. برای مثال ابتدا یک زیر شاخه برای کشور کانادا در نظر بگیرید؛ سپس آن زیر شاخه را دو زیر شاخه دیگر برای زبان فرانسوی و زبان انگلیسی تقسیم کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر این موضوع، به مثال‌های زیر توجه کنید.

YourDomain.com/ca/en

YourDomain.com/ca/fr

به همین راحتی می‌توانید از زیر شاخه‌ها برای انجام این کار استفاده کنید. 🙂

بهترین ساختار دامنه برای چند کشور با یک زبان

همان‌طور که ممکن است برخی از کشورها چند زبان مختلف داشته باشند، این امکان وجود دارد که چند کشور دارای یک زبان مشخص باشند. برای مثال انگلستان و استرالیا هر دو زبان انگلیسی هستند.

به صورت کلی می‌توان گفت بهترین ساختار دامنه برای سایت‌های بین‌المللی، استفاده از یک ccTLD یا یک زیر شاخه می‌باشد. چرا که موضوعات مختلفی است که در هر کشور متفاوت است. برای مثال کشورهای مختلف ممکن است واحد پولی و اطلاعات تماس متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل پیشنهاد نمی‌کنیم برای چند کشور مختلف از یک ccTLD یا یک زیر شاخه استفاده کنید. انجام این کار باعث سردرگمی کاربران سایت شما می‌شود.

نتیجه‌گیری کلی

بهترین ساختار دامنه برای سایت‌های بین‌المللی استفاده از ccTLD یا زیر شاخه است. حالا اگر قصد دارید سایت خود را با استفاده از زیر شاخه‌ها چند زبانه کنید، پیشنهاد ما این است که دوره رایگان “آموزش طراحی سایت چند زبانه” را مشاهده کنید.

راستی! استفاده از تگ hreflang را فراموش نکنید. اگر اطلاعات کاملی در رابطه با این تگ ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را مطالعه کنید.

تگ HrefLang و تاثیر آن در سئو سایت (ویدئو آموزشی)

تگ hreflang چیست و چه تاثیر بر سئو سایت می‌گذارد (مقاله آموزشی)

خروج از نسخه موبایل