الگوریتم گوگل پیج لایوت | خداحافظی با تبلیغات آزار دهنده

الگوریتم گوگل پیج لایوت (Google Page Layout) در سال 2012 معرفی شد و توجه ویژه‌ای به وضعیت تبلیغات در سایت‌ها می‌کند. برای مثال سایت‌هایی که تبلیغات زیادی در صفحات خود قرار می‌دهند، توسط الگوریتم گوگل پیج لایوت جریمه می‌شوند. البته برای الگوریتم صفحه آرایی گوگل (Google Page Layout) از سال 2012 تاکنون آپدیت‌های مختلفی ارائه شده است و نسبت به قبل بسیار قدرتمندتر شده است.

اهمیت الگوریتم Google Page Layout

صفحه آرایی، یکی از موارد تاثیرگذار بر تجربه کاربری (UX) می‌باشد؛ به همین دلیل برای گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حالا اگر یک سایت از تبلیغات زیادی در صفحات خود استفاده کند، توسط الگوریتم پیج لایوت (Page Layout) جریمه می‌شود. چرا که تبلیغات زیاد و بیش‌از حد، تاثیر منفی بر تجربه کاربری می‌گذارد؛ علاوه‌بر این موضوع، استفاده از تبلیغات می‌تواند ظاهر صفحات سایت را نازیبا کند و احساس خوبی به کاربر انتقال ندهد.

حالا شاید فکر کنید که تبلیغات آزار دهنده شامل چه مواردی می‌شود؟ در قسمت زیر به چند نمونه از تبلیغات آزار دهنده که معمولا توسط وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود را نام برده‌ایم که درک بهتری از این موضوع داشته باشید.

الگوریتم صفحه آرایی چه سایت‌هایی را جریمه می‌کند؟

الگوریتم پیج لایوت (Page Layout) قرار نیست تمام سایت‌ها را جریمه کند؛ در واقع فقط سایت‌هایی را جریمه می‌کند که بدون توجه به تجربه کاربر، حجم زیادی از تبلیغات را در نقاط مختلف صفحات قرار می‌دهند. یعنی گوگل به خوبی می‌داند که یکی از روش‌های کسب درآمد سایت‌ها، قرار دادن تبلیغ است. فقط باید به این مسئله توجه داشته باشید که تبلیغات را هوشمندانه در نقاط مختلف قرار دهید و باعث آزار و اذیت کاربران نشوید.

البته زمانی که این الگوریتم منتشر شد، فقط 1 درصد از سایت‌ها توسط الگوریتم گوگل پیج لایوت (Google Page Layout) جریمه شدند و برای سایر سایت‌ها اتفاقی رخ نداد. البته این موضوع یک هشدار جدی برای تمام مدیران سایت و سئوکارها بود که برای جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم پیج لایوت، فکری به حال سایت خود کنند.

چگونه تحت تاثیر الگوریتم پیج لایوت قرار نگیریم

به صورت کلی این موضوع را در نظر بگیرید که اگر تبلیغات بسیار کمی در صفحات سایت خود قرار داده‌اید، توسط الگوریتم صفحه آرایی یا Page Layout جریمه نخواهید شد. این الگوریتم برای سایت‌هایی است که در تبلیغات زیاده‌روی می‌کنند و هیچ اهمیتی برای کاربران قائل نیستند. بنابراین اگر سایت شما دارای تبلیغات زیادی نیست، نگران این موضوع نباشید.

وضعیت سایتی که توسط الگوریتم کبوتر جریمه می‌شود.

حالا اگر جز سایت‌هایی هستید که در تبلیغات افراط کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم که حجم تبلیغات در هر صفحه را کاهش دهید تا توسط الگوریتم پیج لایوت جریمه نشوید. نکات مهمی هم در زمینه تبلیغات وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ با رعایت کردن این موارد، دیگر توسط الگوریتم پیج لایوت جریمه نمی‌شوید.

اگر جریمه شدیم چه کنیم؟ راه حل چیست!

اگر جریمه شدید جای نگرانی وجود ندارد، فقط لازم است که تعداد تبلیغات در صفحه را کاهش دهید. مهم‌ترین بخش، همان تبلیغاتی است که در بالای صفحه قرار می‌گیرند و کاربران را از محتوای اصلی دور می‌کنند. بنابراین اگر تبلیغاتی در بالای صفحه قرار داده‌اید، حذف کنید. سپس به سراغ مابقی مکان‌های تبلیغاتی بروید و ببینید نسبت حجم تبلیغات به محتوای سایت به چه صورت است؛ اگر واقعا میزان تبلیغات در سایت شما زیاد است، آن‌ها را کاهش دهید. در نهایت نیز یک ریکوست ایندکس از طریق گوگل سرچ کنسول ارسال کنید تا صفحه سایت شما مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

نتیجه گیری کلی

الگوریتم گوگل پیج لایوت یا همان الگوریتم صفحه آرایی گوگل، برای مقابله با سایت‌هایی است که در زمینه تبلیغات زیاده‌روی می‌کنند و بدون توجه کردن به کاربران، هر تبلیغی را در هر نقطه از سایت قرار می‌دهند. اگر واقعا به فکر کسب‌وکار اینترنتی خود هستید و به آن اهمیت می‌دهید، صرفا نباید نگران جریمه شدن توسط Google Page Layout باشید؛ بلکه باید نگران نارضایتی کاربران و تجربه کاربری ضعیف سایت خود باشید که آسیب بسیار بزرگی به سایت و کسب‌وکار اینترنتی شما وارد می‌کند. در نتیجه پیشنهاد ما این است که اگر تبلیغات زیادی در سایت قرار داده‌اید، در سریعترین زمان ممکن آن‌ها را حذف کنید.

خروج از نسخه موبایل