سئو موبایل چیست ؟ راهنمای جامع Mobile SEO

امروزه موبایل تبدیل به یک وسیله جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها شده است. چرا که تمام کارهای مورد نیاز و روزمره را می‌توانیم با استفاده از تلفن همراه انجام دهیم. جالب است بدانید که در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها، ورودی بسیار بیشتری با دستگاه‌های تلفن همراه دارند؛ همین موضوع باعث شده است که موتورهای جستجوگر مثل گوگل، توجه بیشتری به نسخه موبایلی سایت کنند. بنابراین اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار اینترنتی موفق داشته باشید، باید توجه زیادی به سئو موبایل یا Mobile SEO داشته باشید.

منظور از سئو سایت برای موبایل چیست

سئو و بهینه‌سازی سایت برای موبایل، یعنی ارائه یک تجربه فوق‌العاده برای کاربرانی که با استفاده از تلفن همراه وارد سایت می‌شوند. حالا منظور از ارائه یک تجربه فوق‌العاده، بارگذاری سریع و بدون مشکل سایت همراه با محتوای مفید و کاربردی است. شاید فکر کنید که سئو موبایل کار بسیار ساده و آسانی است، اما متاسفانه همین موضوع توسط بسیاری از طراحان سایت رعایت نمی‌شود و در نتیجه آسیب جدی به SEO وارد می‌شود.

چرا سئو موبایل مهم است؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، امروزه اکثر افراد کارهای روزمره را با کمک تلفن همراه انجام می‌دهند. حتی بسیاری از سایت‌ها، ورودی بسیار بیشتری در تلفن همراه دارند. این آمارها نشان می‌دهند که کاربران زیادی با استفاده از موبایل در سطح اینترنت جستجو می‌کنند و برای اینکه بتوانید این کاربران را به سمت سایت جذب کنید و فروش بیشتری داشته باشید، باید یک استراتژی مناسب برای سئو موبایل در نظر بگیرید.

چرا سئو موبایل مهم است

معمولا همه ما از نزدیک‌ترین دستگاه برای جستجو و خرید در اینترنت استفاده می‌کنیم. حالا با توجه به اینکه اکثر کاربران دسترسی راحت‌تر و سریع‌تری به تلفن همراه دارند، ترجیح می‌دهند که با استفاده از موبایل یک خرید یا جستجو را در سطح اینترنت انجام دهند. حتی شرکت گوگل مدتی قبل یک آمار جالب ارائه داد که نشان می‌داد آمار خرید کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، نسبت به کاربرانی که از سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کنند بیشتر است.

بنابراین اگر می‌خواهید فروش بیشتری داشته باشید و کاربران بیشتری به سمت سایت جذب کنید، باید سئو موبایل را جدی بگیرید. چرا که با ارائه یک تجربه کاربری فوق‌العاده در تلفن همراه، به راحتی می‌توانید بازدیدکننده را تبدیل به مشتری کنید. اما با ارائه یک تجربه کاربری نامناسب، به راحتی بازدیدکنندگان سایت را ترک می‌کنند.

تفاوت سئو موبایل و سئو دسکتاپ

سئو موبایل و سئو دسکتاپ باهم متفاوت هستند، اما قصد نداریم آن‌ها را مقایسه کنیم. در واقع هدف ما این است که کاربران را به سمت سایت جذب کنیم و آن‌ها را تبدیل به مشتری واقعی کنیم. اینگونه می‌توانیم از سایتی که راه‌اندازی کرده‌ایم درآمدهای خوبی کسب کنیم.

برای مثال ممکن است گاهی در موبایل و لپ‌تاپ یک عبارت را جستجو کرده باشید، اما نتایجی که مشاهده می‌کنید کاملا متفاوت است. دلیل این موضوع هم مشخص است؛ سئو موبایل و سئو دسکتاپ متفاوت است و نباید اینگونه مقایسه کرد.

تجربه کاربری و محتوا، دو موضوع مهم در بحث سئو می‌باشند که در سئو موبایل و سئو دسکتاپ تاثیرات بسیار زیادی دارند. در نتیجه روی محتوای سایت و تجربه کاربری بیشتر تمرکز کنید.

الگوریتم mobile-first index

با این الگوریتم، متوجه خواهید شد که سئو موبایل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گوگل در سال 2016 یک اطلاعیه در رابطه با الگوریتم mobile-first index منتشر کرد که نشان می‌داد تلفن‌های همراه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. در واقع الگوریتم mobile-first index، اول وب‌سایت را در نسخه موبایل مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس به سراغ نسخه دسکتاپ می‌رود.

پس از گذشت چند سال، شرکت گوگل در اواسط سال 2019 با یک اطلاعیه جدید اعلام کرد که تمام سایت‌ها ابتدا در تلفن‌های همراه ایندکس می‌شوند و سپس از طریق دسکتاپ ایندکس می‌شوند. گوگل تا اوایل سال 2021 به همین روند ادامه داد. در واقع موتور جستجوگر گوگل برای اولین بار از سال 2019 تا 2021 شاخص اصلی رتبه‌بندی سایت‌ها را تغییر داد و به نسخه موبایل توجه بیشتری کرد.

گوگل، چگونه صفحات سایت در موبایل را بررسی می‌کند؟

ربات‌های گوگل (Googlebot)، صفحات هر سایت را در موبایل مورد بررسی قرار می‌دهند. حالا اگر یک سایت در تلفن‌های همراه عملکرد خوبی داشته باشد، قطعا رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو (SERP) کسب می‌کند. اما اگر یک وب‌سایت عملکرد خوبی در دستگاه‌های موبایل نداشته باشد، ممکن است رتبه‌های پایین‌تری نیز کسب کند. بنابراین نباید سئو موبایل را دست کم بگیرید.

بسیاری از مدیران سایت با توجه به اینکه ورودی‌های کمی از موبایل دارند، اهمیتی برای نسخه سایت در تلفن همراه قائل نیستند. اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است! چرا که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر، علاوه‌بر اینکه یک سایت را در دسکتاپ بررسی می‌کنند، در موبایل هم بررسی می‌کنند. اگر بخواهید برای نسخه تلفن همراه سایت وقت نگذارید، انتظار رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو نداشته باشید.

گوگل، چگونه صفحات سایت در موبایل را بررسی می‌کند

در کل، به این موضوع توجه داشته باشید که گوگل برای ایندکس کردن و بررسی سایت‌ها، ابتدا به سراغ نسخه موبایل می‌رود. بنابراین باید سایت را برای موبایل به خوبی بهینه‌سازی کنید. حالا برای اینکه سئو موبایل خوبی داشته باشید، باید به نکات زیر دقت کنید.

سئو موبایل و نکات مهمی که باید به آن‌ها توجه کنید!

یکی از مهم‌ترین مواردی که در سئو موبایل باید به آن توجه کنید، نمایش دقیق اطلاعاتی است که در نسخه دسکتاپ سایت قرار دارد. متاسفانه بسیاری از طراحان سایت و مدیران سایت، برخی از بخش‌ها را در تلفن همراه حذف می‌کنند؛ اما هیچ اطلاعی ندارند که انجام این کار چه آسیب بزرگی به سئو (SEO) وارد می‌کند.

بنابراین تحت هر شرایطی، باید محتوای یکسانی در موبایل و دسکتاپ نمایش دهید. حتی کارشناسان شرکت گوگل هم بارها به این موضوع تاکید کرده‌اند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید و در سئو موبایل تاثیرگذار است، تجربه صفحه (Page Experience) می‌باشد. گوگل تقریبا از اواسط سال 2020 یک فاکتور جدید و مهم را در سئو معرفی کرد که Page Experience نام داشت. این فاکتور، موارد مختلفی را در صفحات سایت مورد بررسی قرار می‌دهد که دو مورد مهم را در قسمت زیر اشاره کرده‌ایم.

در واقع اگر سرعت باگذاری صفحه پایین باشد و زمان زیادی برای بارگذاری تصاویر و تبلیغات صرف شود، ممکن است صفحه سایت در موبایل به صورت کامل و صحیح بارگذاری نشود. بنابراین آسیب جدی به تجربه کاربری (UX) وارد می‌شود.

بهبود سئو موبایل به روش صحیح و اصولی

ابتدا باید یک بررسی کلی روی وضعیت سئو موبایل سایت داشته باشید و ببینید که سایت شما در دستگاه‌های تلفن همراه به چه صورت نمایش داده می‌شود. همچنین باید رفتار کاربران را آنالیز کنید و ببینید در دستگاه‌های تلفن همراه با وب‌سایت شما چگونه رفتار می‌کنند.

در واقع برای اینکه بتوانید سئو موبایل خوبی داشته باشید، باید محتوای دسته اول و عالی را به کاربران ارائه دهید. سپس در کنار محتوا، سایت شما باید یک تجربه کاربری فوق‌العاده در اختیار کاربر قرار دهد. اینگونه به مرور زمان می‌توانید یک سئو موبایل عالی داشته باشید.

حالا قصد داریم برای اینکه سئو موبایل را بهبود دهید، چند ابزار کاربردی معرفی کنیم و با کمک آن‌ها سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

سئو موبایل و معرفی ابزارهای کاربردی

قطعا یکی از بهترین ابزارهایی که می‌توانیم برای سئو و بهینه‌سازی سایت از آن استفاده کنیم، گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) است. با کمک گوگل سرچ کنسول می‌توانید اطلاعات مختلفی کسب کنید. برای مثال می‌توانید مشاهده کنید که بیشترین آمار ورودی سایت از چه کلمه کلیدی است؛ یا بررسی کنید که کاربران سایت شما بیشتر با دسکتاپ یا موبایل وارد سایت می‌شوند. علاوه‌بر همه این موارد می‌توانید خطاهای سایت را رفع کنید تا سئو بهتری داشته باشید.

سئو موبایل و معرفی ابزارهای کاربردی

جالب است بدانید که با ابزار URL Inspection می‌توانید هر صفحه از سایت را به صورت دقیق و جداگانه بررسی کنید و اطلاعات مختلفی در رابطه با آن بدست آورید.

ابزار فوق‌العاده دیگری که گوگل سرچ کنسول در اختیار مدیران سایت قرار داده است، Mobile Usability نام دارد که به معنای قابلیت استفاده در موبایل می‌باشد. در واقع به کمک این ابزار خیلی راحت می‌توانید وضعیت سایت را در تلفن همراه مورد ارزیابی قرار دهید. برای مثال اگر یک سایت در تلفن همراه خطایی داشته باشد، از این قسمت قابل مشاهده خواهد بود. توجه داشته باشید که با رفع همین خطاها، می‌توانید سئو موبایل را بهبود ببخشید.

سایر ابزارهای کاربردی و مناسب برای بررسی سئو موبایل

تاکنون بیشتر در رابطه با گوگل سرچ کنسول و قابلیت‌‎های متعدد آن صحبت کردیم. اما باید به این موضوع هم اشاره کنیم که ابزارهای دیگری هم در این زمینه وجود دارند. برای مثال می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید.

تاثیر سرعت سایت بر سئو موبایل

اگر به صورت جدی قصد دارید که سئو موبایل را بهبود ببخشید، پیشنهاد ما این است که اول روی سرعت سایت تمرکز کنید. در واقع هرچه سرعت سایت بیشتر باشد، کاربران راضی‌تر خواهند بود. همان‌‎طور که در مقاله “تاثیر سرعت سایت بر سئو” اشاره کرده‌ایم، نزدیک به 50 درصد از کاربران انتظار دارند که یک سایت در کمتر از 2 ثانیه به صورت کامل بارگذاری شود.

هرچه مدت زمان بارگذاری سایت بیشتر باشد، قطعا کاربران بیشتری از دست می‌دهید و ممکن است همین کاربران به سراغ سایت‌های رقیب رفته و مشتری آن‌ها شوند. حتی سرعت سایت، تاثیر بسیار زیادی بر جلب اعتماد کاربران می‌گذارد. سایتی که سرعت بارگذاری پایینی دارد، قطعا نمی‌تواند اعتماد کاربر را جذب کند و آن را تبدیل به یک مشتری واقعی کند.

بنابراین برای بهبود سئو موبایل، سرعت سایت را دست کم نگیرید. البته افزایش سرعت سایت هم کاری نیست که بتوانید در یک شب به اتمام برسانید؛ شما باید به صورت همیشگی روی آن نظارت داشته باشید و همچنین به صورت مستمر روی آن کار کنید تا به مرور زمان بهبود یابد.

بررسی سرعت سایت در موبایل و دسکتاپ

یکی از بهترین ابزارهایی که در زمینه تست و بررسی سرعت سایت می‌توانید از آن استفاده کنید، PageSpeed Insights می‌باشد. این ابزار نشان می‌دهد که سرعت سایت در دسکتاپ و تلفن همراه چقدر است. همچنین پیشنهاداتی ارائه می‌دهد که با توجه به آن‌ها می‌توانید سرعت سایت را بهبود دهید.

در کل 4 معیار مهم توسط ابزار PageSpeed Insights مورد بررسی قرار می‌گیرد که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

قبل از اینکه به ادامه مطالب بپردازیم، فراموش نکنید که سرعت سایت، تاثیر زیادی بر سئو موبایل دارد. کار کردن با ابزار PageSpeed Insights بسیار ساده و آسان است. ابتدا باید به آدرس https://pagespeed.web.dev/ مراجعه نمایید و سپس URL صفحه مورد نظر را وارد کنید. به همین راحتی می‌توانید تمام صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید.

یکی از اصلی‌ترین مزایای ابزار PageSpeed Insights، این است که دو نتیجه متفاوت برای نسخه دسکتاپ و نسخه تلفن همراه نشان می‌دهد. اینگونه می‌توانید متوجه شوید که وضعیت سایت در دسکتاپ و تلفن همراه چگونه است و یک بررسی کاملا جداگانه داشته باشید.

چگونه سرعت سایت را بهبود دهیم؟

بهبود سرعت سایت در موبایل با تکنولوژی AMP

AMP مخفف شده عبارت Accelerated Mobile Pages می‌باشد. جالب است بدانید که تکنولوژی AMP توسط شرکت گوگل مدیریت می‌شود و قطعا با استفاده از آن می‌توانید سرعت سایت را در دستگاه‌های تلفن همراه بهبود دهید. البته AMP معمولا برای صفحاتی استفاده می‌شود که نیازی به تعامل نداشته باشند. برای مثال صفحات وبلاگ یک سایت، نیازی به تعامل خاصی ندارند، بنابراین استفاده از تکنولوژی AMP در آن‌ها می‌تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

برای استفاده از تکنولوژی AMP باید افزونه AMP FOR WP را تهیه نمایید و روی سایت نصب کنید. البته برخی از پوسته‌های وردپرس مثل قالب جنه (Jannah) و قالب جی نیوز (Jnews)، چنین قابلیتی را دارند و نیازی نیست که این افزونه را تهیه نمایید.

سئو موبایل و تمرکز بر تجربه کاربری (UX)

تاکنون اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با سرعت سایت کسب کردید و متوجه شدید که سرعت سایت اهمیت زیادی بر سئو موبایل دارد. اما در کل بهبود سرعت سایت به تنهایی کافی نیست؛ در واقع باید به سایر موارد نیز توجه کنید. برای مثال تجربه کاربری (User Experience) یکی دیگر از موضوعات مهم محسوب می‌شود که باید آن را بهبود دهید.

اگر یک سایت از سرعت بالایی برخوردار باشد اما تجربه کاربری خوبی ارائه ندهد، قطعا با شکست مواجه می‌شود. چرا که اگر یک سایت نتواند تجربه کاربری خوبی ارائه دهد، قطعا بازدیدکنندگان نمی‌توانند ارتباط خوبی با آن سایت برقرار کنند؛ در نتیجه احتمال اینکه بازدیدکننده تبدیل به مشتری شود، بسیار کم است.

سئو موبایل و تمرکز بر تجربه کاربری (UX)

حالا برای اینکه بتوانید سئو موبایل و تجربه کاربری سایت را بهبود دهید، به موارد زیر توجه داشته باشید.

همان‌طور که می‌دانید، اندازه صفحه نمایش تلفن‌های همراه کوچک است و قابل مقایسه با لپ‌تاپ‌ها و مانیتورهای کامپیوتر نیست. بنابراین حجم محتواها در موبایل نسبت به دسکتاپ بیشتر بنظر می‌رسد. به همین دلیل باید سعی کنید که موارد گفته شده را رعایت کنید تا کاربر خیلی راحت‌تر بتواند محتوای صفحات را مطالعه کند.

سئو موبایل و داده‌های ساختار یافته (Structured Data)

استفاده از داده‌های ساختار یافته، کمک بسیار بزرگی به سئو سایت می‌کند. موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، روی داده‌های ساختار یافته بسیار حساس هستند و اگر به درستی از آن‌ها استفاده کنید، قطعا رتبه‌های بهتری را در نتایج جستجو (SERP) کسب می‎‌کنید.

اگر اطلاعات زیادی در رابطه با این موضوع ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله “داده‌های ساختار یافته یا Structured Data چیست؟” را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری کلی

سئو موبایل یک موضوع بسیار مهم است که امروزه با توجه به گسترش استفاده از تلفن‌های همراه، باید توجه بیشتری به آن داشته باشید. اینگونه می‌توانید کاربران بسیار بیشتری را به سمت سایت جذب کنید و در نتیجه هم فروش بیشتری داشته باشید. فقط این موضوع را فراموش نکنید که سئو موبایل هم فرایندی زمان‌بر و طولانی است. بنابراین انتظار نداشته باشید که با ایجاد تغییرات جدید، خیلی سریع به رتبه‌های بهتر دست پیدا کنید.

در پایان امیدواریم که از مطالعه این مقاله آموزشی لذت برده باشید. اگر سوال یا مشکلی در زمینه سئو موبایل (Mobile SEO) دارید، کافی است در بخش دیدگاه‌ها آن را مطرح کنید و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.

خروج از نسخه موبایل