لینک nofollow و sponsored و ugc چیست

لینک‌ها یک بخش مهم از سئو (SEO) هستند. اگر لینک سازی نکنید، گوگل و سایر موتورهای جستجوگر ممکن است نتوانند همه صفحات سایت را ایندکس کنند و یا نمی‌توانند متوجه شوند که هر صفحه از سایت، چه میزان اهمیت دارد. البته برای اینکه بتوانید به صورت حرفه‌ای لینک سازی کنید، بهتر است که با انواع لینک‌ها آشنا شوید. حالا پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با لینک sponsored و nofollow و ugc تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

تاثیر لینک بر سئو چقدر است؟

هرگاه به صفحه‌ای لینک می‌دهید، موتورهای جستجوگر یک ارزش برای لینکی که ایجاد کرده‌اید در نظر می‌گیرند. حالا اگر به یک صفحه از سایت لینک‌های بیشتری دهید، ارزش همان صفحه بیشتر می‌شود و حتی رتبه‌های بسیار بهتری در نتایج جستجو کسب می‌کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود باید با انواع لینک‌ها آشنا باشید و در موقعیت‌های مختلف بتوانید به درستی از انواع لینک‌ها استفاده کنید.

لینک نوفالو (nofollow)

همان‌طور که گفته شد، هرگاه به صفحه‌ای لینک می‌دهید، در واقع یک ارزش برای آن صفحه در نظر گرفته می‌شود. حالا اگر لینک را نوفالو (nofollow) کنید، باعث می‌شود که هیچ ارزشی برای آن صفحه در نظر گرفته نشود. در واقع اوایل که سئوکارهای کلاه سیاه متوجه شده بودند که ارزش لینک سازی چقدر زیاد است و بر رتبه‌بندی نتایج جستجوی گوگل تاثیر می‌گذارد؛ تصمیم گرفتند که با خرید لینک از سایت‌های مختلف، صفحات مختلف را به رتبه‌های برتر نتایج جستجو برسانند.

پس از اینکه گوگل متوجه این موضوع شد، تصمیم گرفت یک راه‌حل ارائه دهد؛ گوگل در سال 2005 اعلام کرد برای اینکه ارزشی به یک لینک اختصاص داده نشود، آن را نوفالو (nofollow) کنید. در واقع با اضافه کردن ویژگی نوفالو به لینک‌ها، باعث می‌شود که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر آن را دنبال نکنند و ارزشی برای آن در نظر نگیرند.

بنابراین اگر قصد داشتید یک لینک تبلیغاتی در سایت قرار دهید، حتما آن را nofollow کنید. البته این موضوع صرفا برای لینک‌های تبلیغاتی نیست. برخی مواقع هم ممکن است بخواهید به یک منبع لینک دهید، ولی قصد ندارید که ارزشی برای آن در نظر گرفته شود؛ در چنین شرایطی بازهم می‌توانید لینک را به حالت نوفالو (nofollow) تنظیم کنید.

توجه: اکثر لینک‌های شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های ارسال دیدگاه، به صورت نوفالو (nofollow) هستند.

چگونه یک لینک تبدیل به nofollow می‌شود؟

در قسمت زیر، ساختار یک لینک معمولی را مشاهده می‌کنید.

<a href="https://YourDomain.com"> متنی که لینک دار شده است </a>

حالا در قسمت زیر، ساختار یک لینک نوفالو شده را مشاهده می‌کنید.

<a href="https://YourDomain.com" rel="nofollow"> متنی که لینک دار شده است </a>

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، یک بخش به صورت rel="nofollow" اضافه شده است که نشان می‌دهد لینک مورد نظر تبدیل به نوفالو شده است. اینگونه موتورهای جستجوگر متوجه می‌شوند که یک لینک تبدیل به نوفالو شده است و دیگر ارزشی به آن اختصاص نمی‌دهند.

توجه: لینک‌های نوفالو همیشه توسط موتورهای جستجوگر نادیده گرفته نمی‌شوند. در اواخر سال 2019 گوگل اعلام کرد که لینک‌ها دارای اطلاعات ارزشمندی هستند و به همین دلیل آن‌ها را بررسی می‌کنند. برای مثال چه متن‌هایی به چه صفحاتی لینک شده‌اند و… .

لینک sponsored و ugc

گوگل در اواخر سال 2019 دو نوع لینک جدید معرفی کرد؛ یکی از آن‌ها sponsored و دیگری ugc نام داشت. طبق اطلاعیه گوگل، لینک‌های تبلیغاتی که بابت آن‌ها هزینه‌ای پرداخت می‌شود، باید به صورت sponsored مشخص شوند؛ همچنین لینک‌هایی که توسط کاربران در سایت قرار گرفته می‌شوند (مثل دیدگاه‌ها)، باید به صورت ugc مشخص شوند.

به صورت کلی لینک sponsored و ugc هم مثل لینک nofollow عمل می‌کنند و توسط موتورهای جستجوگر ارزشی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود؛ البته ما همچنان دقیقا نمی‌دانیم که گوگل برای چه این کار را انجام داده است، ولی احتمال دارد که برای ارزیابی صفحات، گوگل و سایر موتورهای جستجوگر بخواهند از انواع لینک‌ها (nofollow و sponsored و ugc) کمک بگیرند.

چگونه یک لینک تبدیل به sponsored و ugc می‌شود؟

در قسمت زیر، ساختار یک لینک معمولی را مشاهده می‌کنید.

<a href="https://YourDomain.com"> متنی که لینک دار شده است </a>

حالا در قسمت زیر، ساختار لینک sponsored را مشاهده می‌کنید.

<a href="https://YourDomain.com" rel="sponsored"> متنی که لینک دار شده است </a>

در قسمت زیر هم ساختار لینک ugc را مشاهده می‌کنید.

<a href="https://YourDomain.com" rel="ugc"> متنی که لینک دار شده است </a>

البته ناگفته نماند که می‌توانید انواع لینک‌های nofollow و sponsored و ugc را به صورت ترکیبی در کنار هم استفاده کنید و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

<a href="https://YourDomain.com" rel="nofollow sponsored"> متنِ لینک شده </a>

پیشنهاد ما این است که از لینک‌ها به صورت ترکیبی استفاده کنید؛ برای مثال اگر قصد دارید از لینک sponsored استفاده کنید، در کنار آن از nofollow هم استفاده کنید. چرا که در حال حاضر برخی از موتورهای جستجوگر از ویژگی‌های sponsored و ugc پشتیبانی نمی‌کنند.

تبدیل لینک به nofollow و sponsored در وردپرس

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توان انجام داد، تبدیل لینک به nofollow و sponsored است. برای انجام این کار حتی نیازی به نصب کردن افزونه‌های جانبی ندارید؛ فقط کافی است که وارد نوشته مورد نظر خود شوید و قسمتی از متن که لینک دار کرده‌اید را انتخاب کنید، سپس مطابق تصویر زیر دو گزینه nofollow و sponsored را فعال کنید.

تبدیل لینک به nofollow و sponsored در وردپرس

به همین راحتی! در کوتاه‌ترین زمان ممکن. 😃

کلام آخر

امید است که با مطالعه این مقاله آموزشی از وبلاگ سایت ابزار وردپرس، توانسته باشید اطلاعات مفیدی در رابطه با لینک nofollow و sponsored و ugc کسب کنید. در نهایت اگر بازهم سوالی یا مشکلی در این زمینه دارید، کافی است در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان و متخصصان ما به شما پاسخ دهند.

خروج از نسخه موبایل