تفاوت برگه و نوشته در وبسایت وردپرسی

تفاوت نوشته(post) و برگه(page) در وب سایت وردپرسی:

تفاوت نوشته و برگه
تفاوت نوشته و برگه

اغلب وردپرس کاران مبتدی تفاوت میان پست ها و برگه ها را نمی دانند . به صورت پیش فرض وردپرس دارای دو نوع محتوایی، است یعنی: نوشته ها(posts) و برگه ها(pages).

شاید به عنوان یک مبتدی، برای شما جالب باشد که بدانید چه تفاوتی میان نوشته ها و برگه هاست، با وجود آنکه در پیشخوان وردپرس هیچ تفاوتی در فیلد های این دو نوع محتوا وجود ندارد.

شاید تصور کنید که در وب سایت نیز این دو نوشتار با هم تفاوتی ندارند و در نتیجه نیاز شما با یکی از این دو محتوا رفع می شود.

اما باید بگوییم که این دو محتوا با هم متفاوتند و اینکه چه زمانی باید از نوشته ها و چه زمانی از برگه ها باید استفاده کنید، در این مقاله برای شما روشن می شود. در ادامه با ابزار وردپرس همراه باشید.

به عنوان یک وردپرس کار خیلی مهم است که تفاوت این دو نوع محتوا را بدانید. در واقع این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که شما نمی دانید چه زمانی از نوشته ها و چه زمانی از برگه ها استفاده کنید.

ما برای شما شرح خواهیم داد که تفاوت های آشکار و پنهان نوشته ها و برگه ها در چیست و هر یک چه زمانی کاربردی است و به شما خواهیم آموخت که:

  • تفاوت های اصلی نوشته ها و برگه های وردپرسی چیست؟

  • چه زمانی بهتر است از نوشته ها و چه زمانی بهتر است از برگه ها استفاده کنید؟

تفاوت اصلی نوشته های وردپرس و برگه ها این است که پست ها ذاتا داینامیک ولی برگه ها ایستا هستند.

ابتدا بیایید تعریفی از پست ها و برگه ها در وردپرس داشته باشیم:

نوشته های وردپرسی در واقع محتوا های داینامیکی هستند که دارای تاریخ انتشار و بروزرسانی هستند و این تاریخ، قابلیت نمایش در برگه ی نوشته ها را دارد. اگر قصد دارید نوشته ای را در زمینه های مختلف به عنوان مدیر و یا نویسنده وب سایت منتشر کنید، باید از نوع محتوای پست یا نوشته استفاده کنید.

به عنوان مثال همین نوشته ای که مشغول خواندن آن هستید، یک پست است. که می توانید تاریخ انتشار آن را نیز مشاهده کنید، این تاریخ در دید اول، گویای این است که مقاله ی پیش رو یک نوشته است نه یک برگه ی وردپرسی. گرچه می توان همین مقاله را در قالب یک برگه ایجاد کرد، اما برگه دارای محدودیت هایی است.

اما برگه ی وردپرسی چیست؟

یک برگه در وردپرس تاریخ انتشار و بروزرسانی ندارد(منظور از تاریخ در سمت کاربران است). اگرچه وجود این تاریخ برای یک برگه نیز می تواند مفید باشد.

به عنوان مثال اگر برگه ی “درباره ی ما” و “تماس با ما” را در نظر بگیرید، مشاهده می کنید که این صفحات تاریخ انتشار و بروزرسانی ندارند و نیازی هم به نمایش این تاریخ در این برگه ها نیست. بنابراین می توانید زمانی که نیاز به یک محتوای ایستا دارید از برگه ها در وردپرس استفاده کنید.

محتوا های ایستا نیازی به، بروزرسانی ندارند و با ایجاد آن و اعمال بهینه سازی به برگه ی مورد نظر دیگر نیازی به بروزرسانی آن محتوا برای بهبود وضعیت سئوی آن نخواهید داشت. اما همانطور که می دانید برای اینکه یک پست محتوای خوبی بماند باید مرتب بروزرسانی شود.

در وب سایت ابزار وردپرس عناوین همه ی منو ها یک برگه هستند، این قانون برای بیشتر وب سایت ها صادق است چرا که این منوها کمتر تغییر می کنند و صفحات ثابتی هستند.

مثال های بیشتر برای برگه ها می توان دسته بندی ها و برچسب ها را مثال زد. شما می توانید دسته بندی های سایت خود را ادیت کنید اما اگر به آدرس ویرایش دسته بندی بروید، مشاهده می کنید که گزینه های زیادی برای ادیت وجود ندارد.

دسته بندی ها به صورت پیش فرض به عنوان برگه در وردپرس شناخته می شوند. برای سفارشی کردن دسته بندی ها می توانید به ازای هر دسته بندی، یک صفحه در وب سایت ایجاد  کنید. هیچ محدودیتی در تعداد دسته بندی ها و برگه ها وجود ندارد.

به طور خلاصه، پست ها یا نوشته ها محتواهایی داینامیک یا متغیری هستند که قابلیت نمایش زمان انتشار و بروزرسانی را در وبلاگ دارند. اما برگه ها محتواهایی ایستا و ثابت دارند و قابلیت نمایش تاریخ ایجاد و بروزرسانی را ندارند.

لازم به ذکر است که این تفاوت ها تنها مربوط به ظاهر این دو محتوا در ورپرس است. در ادامه به بررسی تفاوت های فنی و درونی این دو محتوای وردپرسی می پردازیم.

تا اینجا متوجه شدید که یک پست تاریخ انتشار دارد، در حالی که برگه ها این خصوصیت را ندارند. می خواهیم بدانیم پست ها و برگه ها چه خصوصیات فنی دارند، دانستن این موضوع می تواند در تشخیص اینکه چه زمان از پست و چه زمان از برگه ها در وردپرس استفاده کنیم کمکمان کند. با ما همراه باشید.

  • پست ها قابلیت دسته بندی دارند اما برگه ها سلسله مراتبی هستند(برگه های فرزند می توانند خصوصیات برگه ی مادر را به ارث ببرند)

پست های وردپرسی ترتیب زمانبندی عکس دارند، یعنی آخرین نوشته در بالای سایر پست ها قرار می گیرند. تعداد پست ها اغلب بیشتر هستند و به همین دلیل دارای تاریخ انتشار و بروزرسانی هستند. برای دسترسی به پست های قدیمی، باید به آرشیو ماهانه و سالانه دسترسی داشته باشید.

این آرشیو به راحتی با فعال کردن ابزارک های وردپرسی که برای نمایش آن ایجاد شده است، در دسترس کاربران قرار می گیرد. ممکن است در وب سایت خود مرتبا نوشته منتشر کنید و در این صورت دسترسی به نوشته های قدیمی تر، غیر ممکن می شود، کاربران تازه وارد تنها می توانند پست های تازه منتشر شده را مشاهده کنند.

در اینجا دسته بندی ها و برچسب ها می توانند بسیار کمک کننده باشند(دسته بندی ها و برچسب ها برای برگه ها وجود ندارند) تا کاربران مطالب مورد نظر خود را بیابند.

در واقع برگه ها فقط قابلیت سلسله مراتبی را دارند و نمی توان آنها را در دسته بندی و برچسب های موجود قرار داد.

اما خاصیت سلسله مراتبی برای صفحات به چه معنی است؟

برگه ها می توانند برگه ای به عنوان مادر و یا فرزند داشته باشند، به عنوان مثال منو های ابزار وردپرس هر کدام برگه ی مادر برای برگه های فرزند(زیر منوها) هستند.

  • پست ها دارای بخشی به نام کامنت یا نظرات هستند

نوشته ها در وردپرس دارای بخشی به نام نظرات کاربران هستند، این بخش برای ایجاد ارتباط میان شما با کاربران سایتتان طراحی شده است، تا با آنها تعامل بیشتری داشته باشید این بخش بسیار کارآمد است. همانطور که میدانید یکی از مهمترین ویژگی های ابزار وردپرس داشتن تعامل عالی با کاربران است.

برای ایجاد ناحیه ای به نام نظرات پلاگین های زیادی ایجاد شده است، اگرچه شما می توانید از بخش نظرات پیش فرض وردپرس استفاده کنید. برای فعال کردن این بخش، به منوی تنظیمات >> گفت و گو در پیشخوان وردپرس بروید و گزینه ی  “اجازه‌ی گذاشتن دیدگاه برای نوشته‌های جدید” را تیک بزنید، پس از انجام تنظیمات روی گزینه ی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

تنظیمات دیدگاه در نوشته ها
تنظیمات دیدگاه در نوشته ها

همانطور که گفتیم برای برگه این ویژگی وجود ندارد، اما گاهی نیاز است که محتوایی با ویژگی ایستا ولی دارای بخش کامنت داشته باشیم. برای داشتن چنین محتوایی هیچ راهی وجود ندارد. اما می توانید برای داشتن بخش کامنت، نوشته منتشر کنید.

  • نمایش جزئیات مربوط به نویسنده در پست های وردپرسی

پست ها دارای خصوصیت دیگری هستند که علاوه بر ظاهری بودن یک ویژگی فنی نیز محسوب می شود. بسیاری از تم ها جزئیات مربوط به نویسنده ی پست را نمایش می دهند. در حالیکه مشخصات نویسنده، در برگه تنها در پیشخوان وردپرس نمایش داده می شود.

شاید در ابتدا تصور کنید که این ویژگی کاربرد چندانی ندارد، اما بسیاری از تم ها نام نویسنده ی پست را لینک دار می کنند و هدف این لینک صفحه ای است که در آن تمامی پست هایی که این نوسنده ایجاد کرده است نمایش داده می شود. این ویژگی در برگه ها وجود ندارد و دلیل این امر هم این است که برگه ها محتوا های ایستای سایت شما محسوب می شوند.

  • پست های وردپرسی در خوراک RSS در دسترس هستند

RSS کانالی است که در آن دنبال کنندگان، می توانند به محتویات این سرویس دسترسی داشته باشند، که این محتویات از مطالب وب سایت تغذیه می شود و کسانی که می خواهند از این سرویس استفاده کنند، به یک feed reader نیاز دارند تا بتوانند خوراک ایجاد کنند.

البته اهمیتی ندارد که از چه سرویسی برای خوراک RSS استفاده می کنید، آنچه اهمیت دارد این است که پست ها قابلیت خوراک شدن را دارند نه صفحات سایت.

همانطور که می دانید، پست های وردپرس زمانبندی شده هستند، این خاصیت به کاربران اجازه می دهد تا نسخه بروزرسانی شده ی نوشته ها را از طریق RSS دریافت کنند. این سرویس آخرین بروزرسانی پست ها را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

علاوه بر این شما می توانیدخوراک های RSS را توسط یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ مانند Aweber، GetResponse، ConvertKit و بسیاری از نرم افزار های دیگری که در این زمینه ایجاد شده اند، منتشر کنید. علاوه بر این شما می توانید لینک های خوراک RSS را در پروفایل فضای مجازی به اشتراک بگذارید.

  • پست ها دارای فرمت های سفارشی هستند اما برگه ها تمپلیت های مختلفی دارند

از وردپرس 3.1 به بعد وردپرس با فرمت های مختلفی برای نوشته ها به روی کار آمد. این بدان معنی است که شما می توانید فرمت بلاگ پست ها را سفارشی سازی کنید. فرمت پست ها در وردپرس به صورت زیر است:

  • تصویر
  • ویدئو
  • نقل قول
  • گالری

و … .

بر اساس قالبی که روی وب سایت نصب کرده اید، فرمت های پشتیبانی شده متفاوتند.

برگه ها دارای تمپلیت ها هستند(شما می توانید به هر یک از برگه های وب سایت خود الگو یا تمپلیت خاصی بدهید تا به صورت منحصر به فرد نمایش داده شود)، این الگو ها نیز بر اساس تمی که در وب سایت خود استفاده می کنید، متفاوت است.

چند نکته:

  • هیچ محدودیتی در تعداد پست ها و برگه ها در وردپرس وجود ندارد. البته این محدودیت از نسخه ی 4.2 به بعد وردپرس برداشته شد. هم اکنون در وردپرس می توانید هر تعداد پست و برگه ایجاد کنید.

  • وردپرس به صورت پیش فرض دو نوع محتوا دارد، نوشته ها و برگه ها، اما می توان پست تایپ های سفارشی نیز بر حسب نیاز در وردپرس ایجاد کرد.

از نظر سئو کدامیک بهتر است؟ نوشته یا برگه؟

موتور های جستجو، محتوای تازه را دوست دارند، اگر چه محتوا های قدیمی به دلیل دریافت بک لینک، دارای اعتبار بیشتری هستند. اما پست ها به دلایلی با اهمیت تر هستند و بیشتر مورد توجه موتور های جستجو قرار دارند. پست ها دارای زمانبندی هستند و مرتبا در حال بروزرسانی هستند، از این جهت بسیار مورد توجه موتور های جستجو هستند

نوشته ها دارای اطلاعاتی هستند که کاربران به دنبال آن هستند. اگر چه ممکن است برگه ها نیز دارای اطلاعات جستجو شده توسط کاربران باشند اما درصد چنین برگه هایی بسیار بسیار کم است.

پست ها دارای بخش نظرات هستند که کاربران در آن در تعامل با عوامل وب سایت هستند. این بخش از دیدگاه موتور های جستجو بسیار حائز اهمیت است و پیام آور این است که مطالب این پست، برای کاربران مفید بوده است.

پست ها می توانند توسط کاربران وب سایت در شبکه های اجتماعی مانند فیسپوک، توییتر و … به اشتراک گذاشته شوند و این ویژگی نیز می تواند تاثیر به سزایی در سئو وب سایت داشته باشد.

اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید، بهتر است محتوایی تولید کنید که کابران تازه وارد هم بتوانند آنها را مشاهده کنند و از آنها بهره ببرند.

سئو برگه‌ها و نوشته‌ها در وردپرس

متاسفانه بسیاری از مدیران سایت بدون اینکه به سئو و بهینه‌سازی برگه‌ها و نوشته‌ها توجه کنند، انتظار دارند به صفحه اول نتایج جستجو راه پیدا کنند. در صورتی که بدون سئو (SEO) و بهینه‌سازی برگه‌ها و نوشته‌ها در وردپرس احتمال رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو صفر است.

برای سئو و بهینه‌سازی برگه‌ها و نوشته‌ها در وردپرس، شما باید به مواردی مثل عنوان صفحه و توضیحات متا، توجه بسیار زیادی کنید. چرا که کاربران هنگام جستجوی یک عبارت در گوگل، اولین چیزی که مشاهده می‌کنند عنوان و توضیحات متای صفحه شما است. بنابراین برای جذب کاربران باید از یک عنوان جذاب و کاربرپسند برای برگه‌ها و نوشته‌ها استفاده کنید.

انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای برگه‌ها و نوشته‌ها

هنگامی که می‌خواهید محتوای برگه‌ها یا نوشته‌ها در وردپرس را سئو (SEO) کنید، باید یک کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنید. اما این موضوع را در نظر بگیرید که هر صفحه از سایت شما باید با یک عبارت کلیدی متفاوت سئو شود. یعنی شما نمی‌توانید دو صفحه از سایت را با کلمه کلیدی “آموزش وردپرس” بهینه‌سازی کنید. در واقع با انجام این کار، یک ضربه بسیار بزرگ بر سئو سایت وارد می‌کنید. بنابراین در انتخاب کلمات کلیدی دقت زیادی کنید.

بعد از اینکه یک کلمه کلیدی مناسب برای برگه یا نوشته سایت انتخاب کردید، باید به خوبی از این کلمه کلیدی در قسمت‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال کلمه کلیدی شما باید در عنوان و توضیحات متا قرار بگیرد. همچنین باید به صورت منظم کلمه کلیدی را در محتوای برگه یا نوشته پخش کنید. در واقع با انجام این کار باعث می‎‌شود از موضوع مورد نظر خارج نشوید و بیش‌از حد بداهه‌گویی نداشته باشید. همچنین موتورهای جستجو نیز به این موضوع توجه زیادی می‌کنند. (اگر نتوانستید به خوبی کلمه کلیدی را در بخش‌های مختلف صفحه پخش کنید، یعنی کلمه کلیدی مناسبی برای محتوای صفحه انتخاب نکرده‌اید.)

بهینه‌سازی پیوندهای یکتا

پیوند یکتا بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد. در نتیجه اگر می‌خواهید برگه‌ها و نوشته‌ها را سئو کنید، باید یک ساختار مناسب برای پیوندهای یکتا انتخاب کنید. با توجه به اهمیت پیوندهای یکتا در بحث سئو و بهینه‌سازی سایت، ما قبلا یک مقاله با عنوان “پیوند یکتا یا permalink چیست” برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین ساختار برای پیوندهای یکتا، حتما این مقاله آموزشی را مطالعه کنید.

سئو و بهینه‌سازی عنوان صفحه

کاربران پس از جستجوی یک عبارت در موتورهای جستجو، اولین چیزی که مشاهده می‌کنند عنوان صفحه شما است. شما باید یک متن جذاب بنویسید تا کاربران برای کلیک کردن روی آن ترغیب شوند. بنابراین به جرات می‌توان گفت یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در سئو برگه‌ها و نوشته‌ها، نوشتن یک عنوان مناسب است.

البته ناگفته نماند که هنگام نوشتن عنوان صفحه باید از کلمه کلیدی استفاده کنید. حتی اگر بتوانید کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان صفحه قرار دهید، از نظر سئو امتیاز بالاتری دریافت خواهید کرد.

تیتر بندی مناسب محتوای برگه‌ها و نوشته‌ها (Heading)

یکی از موضوعات مهم دیگر که شما باید توجه ویژه‌ای به آن کنید، استفاده صحیح از هدینگ‌ها (Heading) است. برای مثال باید عنوان‌های هر صفحه را به خوبی با تگ‌های H1 تا H6 نشانه‌گذاری کنید. با یک تیتر نویسی حرفه‌ای (با تگ‌های H1 تا H6)، می‌توانید نمره‌های خوبی از نظر سئو دریافت کنید. علاوه‌بر اینکه با تیتر بندی مناسب می‌توانید نمره خوبی از نظر سئو دریافت کنید، درک محتوا برای کاربران نیز ساده‌تر خواهد شد. در نتیجه به تیتر بندی محتوای برگه‌ها و نوشته‌ها توجه ویژه‌ای کنید؛ چرا که این موضوع بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد.

نحوه صحیح نوشتن توضیحات متا برای برگه‌ها و نوشته‌ها

کمی قبل به شما گفتیم کاربران هنگام جستجوی یک عبارت در موتورهای جتسجو، اولین چیزی که مشاهده می‌کنند، عنوان صفحات سایت شما است. به همین دلیل نیز گفتیم روی عنوان نویسی صفحات سایت دقت بیشتری کنید و وقت بیشتری بگذارید. اما بعد از عنوان صفحه، چیزی که اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌توانید از آن برای جذب کاربران استفاده کنید، توضیحات متا است. توضیحات متا می‌تواند مثل یک جمله تبلیغاتی برای عنوان صفحه شما باشد. اگر بتوانید یک عنوان مناسب به همراه توضیحات متای جذاب، برای صفحات سایت بنویسید، قطعا کاربران به سمت وب‌سایت شما جذب خواهند شد.

بنابراین قدرت توضیحات متا را در جذب کاربران دست کم نگیرید. خیلی راحت با نوشتن یک متن تبلیغاتی در حد 160 کاراکتر، می‌توانید تعداد زیادی از کاربران را به سمت وب‌سایت جذب کنید.

سئو رسانه‌ها در برگه‌ها و نوشته‌ها

متاسفانه بسیاری از کاربران به سئو تصاویر، ویدئوها و سایر رسانه‌ها در وردپرس توجه نمی‌کنند. در حالی که این موضوع از نظر موتورهای جستجوگر مثل گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع زمانی که شما یک رسانه در وردپرس آپلود می‌کنید، باید توجه ویژه‌ای به نام آن کنید. همچنین برای تمام تصاویر باید از ویژگی متن جایگیزین (ALT) استفاده کنید. همین موارد کوچک، تاثیر بسیار زیادی بر سئو برگه‌ها و نوشته‌ها می‌گذارد.

نتیجه گیری:

در این مقاله ما سعی کردیم تفاوت های ظاهری و فنی پست ها و برگه را شرح دهیم، به طور خلاصه می توان گفت:

نوشته ها محتوایی پویا هستند، که تاریخ انتشار و بروز رسانی آنها به کاربران می گوید که این نوشته و اطلاعات آن جدید است. بعلاوه نوشته ها به صورت وارونه در وبلاگ نمایش داده می شوند، یعنی آخرین پست ایجاد شده، اولین پستی است که کاربر در بلاگ می بیند. نوشته ها از نظر موتور های جستجو دارای سئو بهتری نسبت به صفحات هستند(البته این تفاوت خیلی زیاد هم نیست).

صفحات محتوایی تابت دارند که تاریخ انتشار آنها به کاربر نمایش داده نمی شود. این نوع محتوا برای اطلاعات ثابت و بدون تغییر که نیازی به بروزرسانی ندارند ایده آل است. مانند برگه های “درباره ما” و “تماس با ما”.

در انتها امیدواریم این مقاله برای شما وردپرس کاران و خصوصا مبتدیان مفید واقع شده باشد. ما را از نظرات خود آگاه سازید:)

یک خبر خوب : ما آموزش ووکامرس رایگان را هم به تازگی منتشر کرده ایم 🙂

,
نوشتهٔ پیشین
کاهش نرخ پرش و افزایش بازدید از صفحات وبسایت
نوشتهٔ بعدی
هنر طراحی با المنتور – پس زمینه ویدئویی المنتور

محصولاتی که شاید دوست داشته باشید :

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

21 دیدگاه. Leave new

اشتراک گذاری این صفحه در شبکه های اجتماعی

فهرست