پینگ بک (Pingback) و ترک بک (Trackback) چیست؟

پینگ بک (Pingback) و ترک بک (Trackback) یک ویژگی در سیستم مدیریت محتوا وردپرس است که بسیاری از کاربران با آن آشنا نیستند. حتی ممکن است افرادی را ببینید که چندین سال است در زمینه طراحی سایت با وردپرس فعالیت می‌کنند، اما هیچ اطلاعی از پینگ بک و ترک بک ندارند. حالا جالب است بدانید که Pingback و Trackback یک نوع دیدگاه است و زمانی در سایت شما ایجاد می‌شود که سایت دیگری به سایت شما لینک داده باشد. البته هنگامی که به محتواهای داخلی سایت خود لینک می‌دهید، یک Pingback نیز در سایت شما ایجاد شود که به این موضوع خود پینگ می‌گویند.

با وجود اینکه بحث پینگ بک و ترک بک کمی قدیمی شده است و بیشتر در وبلاگ‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پینگ بک (Pingback) و ترک بک (Trackback) پیشنهاد می‌کنیم این مقاله آموزشی از وبلاگ ابزار وردپرس را تا پایان مطالعه کنید.

پینگ بک چگونه کار می‌کند؟

Pingback یک نوع دیدگاه است که به صورت خودکار ارسال می‌شود. حالا برای اینکه درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به مثال زیر با دقت توجه کنید.

ناگفته نماند برای اینکه Pingback به صورت خودکار برای سایت B ارسال شود، باید سایت A و سایت B قابلیت پینگ بک را فعال کرده باشند. زیرا در غیراین‌صورت هیچ Pingback ارسال نخواهد شد.

تفاوت پینگ بک و ترک بک

ممکن است جدا از پینگ بک، اسم ترک بک (Trackback) هم شنیده باشید. تفاوت زیادی میان Pingback و Trackback وجود ندارد. اما در کل، پینگ بک به صورت اتوماتیک و ترک بک به صورت دستی کار می‌کند. علاوه‌بر این، پینگ بک محتوای خاصی ندارد؛ ولی ترک بک دارای محتوا است.

البته وردپرس که از نسخه 5 ویرایشگر گوتنبرگ اضافه کرد، قابلیت ترک بک را غیرفعال کرد. چرا که کاربرد زیادی نداشت و مورد استقبال کاربران و مدیران سایت قرار نگرفته بود.

فعال کردن یا غیرفعال کردن Pingback

یک روش بسیار ساده و راحت برای فعال کردن یا غیرفعال کردن پینگ بک در وردپرس وجود دارد. برای انجام این کار کافی است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید و سپس به مسیر تنظیمات > گفت‌وگو بروید.
  2. حالا اگر می‌خواهید پینگ بک را در وردپرس غیر فعال کنید، تیک گزینه “اجازه دادن به دیگر وبلاگ‌ها برای آگاه‌سازی پیوندی (بازتاب‌ها و دنبالک‌ها) روی نوشته‌های تازه.” را غیرفعال کنید. (اگر هم به Pingback نیاز دارید، تیک این گزینه را فعال کنید.)
فعال کردن یا غیرفعال کردن Pingback

البته ناگفته نماند که از طریق نوشته‌ها هم می‌توانید تنظیمات مربوط به Pingback و Trackback را مشخص کنید. برای انجام این کار کافی است وارد نوشته مورد نظر شوید و از بخش گفتگو، گزینه “اجازه دادن پینگ‌بک و ترک‌بک” را فعال یا غیرفعال کنید.

فعال کردن یا غیرفعال کردن پینگ بک و ترک بک در نوشته‌ها

به همین راحتی توانستید Pingback و Trackback را فعال یا غیرفعال کنید. 😃

نحوه نمایش Pingback در سایت

همان‌طور که گفتیم، Pingback یک نوع دیدگاه است که پس از منتشر شدن محتوا، برای سایت ارسال می‌شود. در نتیجه برای مشاهده پینگ بک‌ها می‌توانید وارد قسمت دیدگاه‌ها شوید. (در تصویر زیر بخش دیدگاه‌های Pingback سایت ابزار وردپرس را مشاهده می‌کنید.)

پینگ بک یا Pingback

با پینگ بک ها و ترک بک ها چیکار کنیم؟

استفاده از پینگ بک و ترک بک نسبت به قبل کمتر شده است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که Pingback و Trackback سایت را غیرفعال کنید. چرا که 98 درصد مواقع، پینگ بک ها و ترک بک ها به عنوان هرزنامه شناخته می‌شوند. 🙂

در پایان امیدواریم به خوبی با مفاهیم Pingback و Trackback آشنا شده باشید و از مطالعه این مقاله آموزشی لذت برده باشید. اگر سوال یا مشکلی در زمینه پینگ بک و ترک بک دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما کاربران عزیز هستیم.

خروج از نسخه موبایل