اشتباهات رایج در سئو | 6 اشتباه مرگبار در SEO

بسیاری از کاربران به دلیل عدم دانش کافی در زمینه سئو (SEO)، ممکن است کارهای اشتباهی انجام دهند که اثرات بسیار بدی بر سئو سایت می‌گذارد. حالا شاید فکر کنید که انجام چند کار اشتباه، تاثیر زیادی بر سئو سایت نمی‌گذارد؛ ولی ما بارها مشاهده کرده‌ایم که کاربران به دلیل کارهای اشتباهی که انجام داده‌اند، سایت پنالتی شده است. (منظور از پنالتی شدن، حذف سایت از نتایج گوگل است) 🙂

حالا پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از اشتباهات رایج در سئو، ابتدا این مقاله آموزشی را با دقت کامل مطالعه کنید و سپس دوره رایگان آموزش سئو وردپرس را مشاهده کنید.

بهینه نبودن سرعت سایت

اولین اشتباه رایج در سئو، توجه نکردن به سرعت سایت است. احتمال زیاد تاکنون برای خودتان هم این اتفاق رخ داده است که سایتی را می‌خواهید باز کنید، اما سرعت آن به حدی پایین است که ترجیح می‌دهید از آن سایت خارج شوید و به سراغ سایت دیگری بروید.

امروزه سرعت سایت، یکی از فاکتورهای اصلی گوگل است که باید نسبت به آن توجه داشته باشید. البته در گذشته، سرعت سایت یکی از فاکتورهای اصلی گوگل محسوب نمیشد و اگر سرعت را بهینه نمی‌کردید، اتفاق خاصی رخ نمی‌داد. حالا برای اینکه بتوانید سرعت سایت را آنالیز کنید و ببینید در چه وضعیتی قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “بهترین ابزار تست و بررسی سرعت سایت” را مطالعه کنید.

بهترین راهکار برای بهبود سرعت سایت

بهینه کردن سرعت سایت، کار آسان و ساده‌ای نیست. در واقع سرعت سایت به موارد بسیار مختلفی بستگی دارد؛ برای مثال هاستی که تهیه می‌کنید، تاثیر بسیار زیادی بر سرعت سایت می‌گذارد. علاوه‌بر هاست، تعداد افزونه‌های نصب شده روی یک سایت نیز تاثیر بسیار زیادی بر سرعت می‌گذارد. همچنین مورد دیگری که تاثیر زیادی بر سرعت می‌گذارد، حجم عکس‌های بارگذاری شده در سایت است. اگر حجم عکس‌های بارگذاری شده زیاد باشد، تاثیر بسیار زیادی بر سرعت سایت می‌گذارد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود سرعت سایت، ابتدا از یک هاست مناسب استفاده کنید که پیشنهاد ما به شما شرکت نت افراز ایرانیان است. برای خرید هاست، می‌توانید از کد تخفیف نت افراز هم استفاده کنید و اینگونه هزینه کمتری بابت خرید هاست پرداخت کنید. برای بهینه سازی تصاویر سایت هم می‌توانید از افزونه قدرتمند فشرده ساز تصاویر Smush Pro استفاده کنید. 😉

استفاده از کلمات کلیدی نادرست

مورد دیگری که موجب می‌شود یک سایت پیشرفت نکند، استفاده از کلمه کلیدی نادرست است. برای مثال یک سایت به تازگی تاسیس شده است و تمام تمرکز را بر کلمات کلیدی کوتاه (Short Tail Keyword) گذاشته است. حالا به دلیل اینکه حجم رقابت در کلمات کلیدی کوتاه بسیار بیشتر است، هرگز نمی‌توانند رتبه‌های برتر نتایج جستجو را کسب کنند و در نتیجه هیچوقت پیشرفت نمی‌کنند.

پیشنهاد ما این است که اگر سایتی را به تازگی تاسیس کرده‌اید یا سایتی در اختیار دارید که سئو خوبی ندارد، برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو از کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keyword) استفاده کنید. در واقع با توجه به اینکه حجم رقابت در این کلمات بیشتر است، خیلی سریع‎‌تر می‌توانید به رتبه‌های برتر نتایج جستجو دست پیدا کنید.

بکارگیری از CTA ضعیف

CTA یا همان دعوت به اقدام، یکی از کارهای مهمی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. برای مثال سایت‌هایی که به عنوان و توضیحات متا توجه می‌کنند، ورودی‌های بسیار بیشتری از گوگل و سایر موتورهای جستجوگر دریافت می‌کنند؛ اما سایت‌هایی که به این دو مورد توجه نمی‌کنند، به هیچ عنوان نمی‌توانند ورودی‌های زیادی را دریافت کنند. چرا که اگر عنوان و توضیحات جذاب برای هر صفحه از سایت ننویسید، کاربران ترغیب نمی‌شوند که وارد سایت شما شوند.

حالا شاید بپرسید چطور متوجه شویم که CTA صفحات سایت ضعیف است؟ جواب سوال واضح است! اگر در گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) مشاهده کردید که میزان ایمپرشن (Impression) با میزان کلیک‌ها مطابقت ندارد و به صورت چشمگیری باهم متفاوت هستند، مشکل از عنوان و توضیحات متا صفحات سایت است که نمی‌توانید کاربر را به سمت سایت جذب کنید.

بنابراین همیشه سعی کنید که برای تمام صفحات سایت، از عنوان‌ها و توضیحات جذاب و مناسب استفاده کنید تا بتوانید کاربران بیشتری جذب کنید.

تولید محتوای بی‌کیفیت

هر سایتی برای اینکه بتواند پیشرفت کند و روز به روز رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو بدست آورد، باید محتوای باکیفیت تولید کند. برای مثال اگر یک سایت شرکتی با 10 محصول مختلف دارید، باید بتوانید حداقل برای هر محصول حدود 300 کلمه تولید محتوا کنید؛ در غیر این صورت انتظار نداشته باشید که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر شما را یک سایت معتبر و حرفه‌ای شناسایی کنند.

حالا برای اینکه بتوانید به صورت حرفه‌ای تولید محتوا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “آموزش تولید محتوای با کیفیت” را مطالعه کنید. همچنین برای سئو کردن محتواهای نوشته شده، پیشنهاد می‌کنیم که ویدئو “تولید محتوای سئو شده” را مشاهده کنید تا بتوانید به صورت حرفه‌ای محتواهای با کیفیت و سئو شده در سایت منتشر کنید.

استفاده نکردن از CTA برای نگهداشتن کاربر

پس از اینکه توانستید با رعایت کردن موارد بالا، رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید، باید به فکر نگهداشتن کاربر در سایت باشید. در واقع باید بتوانید کاری کنید که کاربران پس از ورود به سایت، یک کار مفید انجام دهند. برای مثال خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید را معرفی کنید و با استفاده از یک CTA جذاب و حرفه‌ای، کاربر را تبدیل به مشتری کنید.

به صورت کلی باید کاری انجام دهید که کاربر پس از ورود به سایت، مجددا به صفحه نتایج جستجو (SERP) برنگردد و بتوانید نیاز کاربر را برطرف کنید. راه‌حل دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، لینک‌سازی داخلی است؛ با انجام این کار نیز می‌توانید مدت زمان مناسبی کاربر را با سایت خود درگیر کنید و آن را نگهدارید.

کلام آخر

اشتباهات رایج در سئو، می‌تواند موجب شود که یک سایت با سرعت کمتری نسبت به رقیبانش پیشرفت کند. همچنین سایتی که این موارد اولیه را رعایت نکند، نباید به فکر نگهداشتن کاربر باشد. چرا که کاربران تمایل دارند با جستجوی یک عبارت در گوگل، در سریع‌ترین زمان ممکن به پاسخ درست برسند.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله آموزشی از وبلاگ ابزار وردپرس، دچار اشتباهات رایج سئو نشوید و یا اگر تاکنون این اشتباهات را مرتکب شده‌اید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها برطرف کنید. در پایان اگر سوالی یا مشکلی در این زمینه دارید، خیلی راحت می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید و منتظر پاسخ کارشناسان و متخصصان تیم ابزار وردپرس باشید.

خروج از نسخه موبایل