اشتباهات رایج در ساختار سایت | به همراه ارائه بهترین راه‌حل‌ها

ساختار سایت یک موضوع بسیار مهم است که باید به صورت ویژه به آن توجه کنید. در حال حاضر بسیاری از افراد به کمک سیستم مدیریت محتوا وردپرس یک سایت طراحی می‌کنند، اما هیچ اهمیتی به ساختار آن نمی‌دهند. اگر واقعا قصد دارید به موفقیت برسید و یک وب‌سایت معتبر راه‌اندازی کنید؛ باید جدا از بحث طراحی سایت با وردپرس، روی ساختار سایت خود نیز کار کنید. حالا در این مقاله همراه ما باشید که قصد داریم به اشتباهات رایج در ساختار سایت اشاره کنیم و نحوه جلوگیری از آن‌ها را به شما عزیزان آموزش دهیم.

توجه نکردن به محتوای سنگ بنا (Cornerstones)

همان‌طور که اطلاع دارید اصلی‌ترین و مهم‌ترین محتوای سایت، مقالات سنگ بنا یا Cornerstones هستند. در واقع این محتواها تاثیر بسیار خوبی بر سئو سایت می‌گذارند. محتوای سنگ بنا، رسالت و موضوع سایت شما را به وضوح نشان می‌دهد. به همین دلیل باید به صورت ویژه روی محتوای Cornerstones کار کنید. اگر شما ابا محتوای سنگ بنا یا Cornerstones به خوبی آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “محتوای بنیادی یا محتوای سنگ بنا (Cornerstone Content) چیست” را مطالعه کنید.

بهینه سازی محتواهای سنگ بنا

اگر از قبل یک محتوای سنگ بنا در وب‌سایت خود منتشر کرده‌اید، برای اینکه نتایج بهتری بگیرید و رتبه‌های بهتری نیز کسب کنید؛ باید به کمک سایر مقالات به آن لینک دهید. چرا که با لینک‌دهی به مقالات سنگ بنا می‌توانید به موتورهای جستجوگر از جمله گوگل نشان دهید که این محتوا اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، دسترسی ساده به محتواهای سنگ بنا است. در واقع کاربران سایت شما باید بتوانند با یک کلیک الی دو کلیک به محتواهای Cornerstones دسترسی پیدا کنند.

استفاده نکردن از موقعیت مکانی (Breadcrumbs)

با وجود اینکه استفاده از موقعیت مکانی یا همان Breadcrumbs می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر سئو (SEO) و تجربه رابطه کاربری (UX) داشته باشد، بسیاری از کاربران به آن توجه نمی‌کنند. در واقع استفاده از موقعیت مکانی باعث می‌شود موتورهای جستجوگر به درک درستی از ساختار سایت شما برسند و همین موضوع موجب بهبود سئو سایت می‌شود. همچنین اگر از موقعیت مکانی (Breadcrumbs) استفاده کنید، کاربران شما سردرگم نخواهند شد و به خوبی متوجه می‌شوند که در کدام بخش از سایت شما هستند.

افزودن موقعیت مکانی (Breadcrumbs)

روش‌های مختلفی وجود دارد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید موقعیت مکانی را اضافه کنید. برای مثال برخی از قالب‌های وردپرس چنین قابلیتی دارند. یا با کمک افزونه‌های سئو وردپرس می‌توانید مثل یوست سئو می‌توانید چنین قابلیتی به سایت خود اضافه کنید. اگر قالب سایت شما قابلیت نمایش موقعیت مکانی را ندارد، پیشنهاد می‌کنیم حتما از افزونه یوست سئو برای انجام این کار استفاده کنید.

دسته‌بندی‌های بزرگ

به صورت کلی، بهتر است تمام دسته‌بندی‌های سایت شما به یک میزان مشخص محتوا داشته باشند. اما اکثر وب‌سایت‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند. در واقع اگر تلاش کنید که روی دسته‌بندی‌های مختلف کار کنید، باعث می‌شود سایت شما در تمام زمینه‌ها بهینه شود. اما زمانی که روی یک دسته‌بندی خاص متمرکز می‌شوید و تمام محتواهای سایت را در همان دسته‌بندی قرار می‌دهید، باعث می‌شود فقط در همان دسته‌بندی پیشرفت کنید. انجام این کار کمی سایت شما را نامعتدل می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که روی تمام دسته‌بندی‌های سایت خود کار کنید.

با دسته‌بندی‌های بزرگ چه کنیم؟

در صورتی که برخی از دسته‌بندی‌های سایت شما بیش‌از حد بزرگ هستند، بهتر است آن‌ها را به دسته‌بندی‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی کنید. این یک راه‌حل بسیار ساده و آسان است. همچنین برای جلوگیری از چنین مشکلی، پیشنهاد می‌کنیم هر از مدتی محتواهای دسته‌بندی‌ها را مورد بررسی قرار دهید. راستی! اگر نحوه بهینه‌سازی دسته‌بندی‌ها را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “بهینه سازی دسته بندی ها و برچسب ها در وردپرس” را مطالعه کنید.

استفاده نادرست از برچسب‌ها

باید به شدت مراقب برچسب‌های سایت خود باشید. استفاده نادرست از برچسب‌ها سایت شما را نابود می‌کند. متاسفانه بسیاری از کاربران تمایل دارند در هر مقاله از برچسب‌های جدیدتری استفاده کنند. یا بسیار از تولید کنندگان محتوا فکر می‌کنند هر چه تعداد برچسب‌ها بیشتر باشد، محتوای آن‌ها رتبه بهتری می‌گیرد. اما اینطور نیست. در واقع این موارد یک سری تصورات اشتباه برای استفاده از برچسب‌ها است.

برچسب‌ها را بهینه استفاده کنید!

برای استفاده بهینه‌تر از برچسب‌ها به نکاتی که در این قسمت اشاره می‌شود دقت کنید. ابتدا باید مطمئن شوید برچسبی که انتخاب می‌کنید با محتوای مقاله شما تناسب دارد. همچنین باید مطمئن شوید که از هر برچسب، حداقل دوبار الی سه‌بار استفاده کرده‌اید. مورد بعدی که باید به آن توجه کنید، نمایش برچسب در مقاله است. ترجیحا برچسب‌های شما باید در ابتدا یا انتهای مقالات نمایش داده شوند. در نهایت اگر فکر می‌کنید برچسب‌ها بر سئو سایت تاثیر نمی‌گذارند، پیشنهاد می‌کنیم ویدئو آموزشی “تاثیر دسته بندی و برچسب ها در سئو” را مشاهده کنید.

طراحی نامناسب منو سایت

منو سایت یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم سایت محسوب می‌شود که باید روی آن کار کنید. در واقع کاربران با کمک منو باید بتوانند به قسمت‌های اصلی سایت شما دسترسی پیدا کنند. برای مثال باید تمام دسته‌بندی‌های مقالات و محصولات سایت خود را در منو قرار دهید. فقط توجه داشته باشید که بیش‌از حد دسته‌بندی ایجاد نکنید. چرا که گنجاندن تعداد زیادی از دسته‌بندی‌ها در منو کار سختی است. همچنین انتخاب کاربر را سخت می‌کند. اما به صورت کلی، منوی سایت شما باید یک نمای کلی از وب‌سایت را در اختیار کاربر و بازدیدکنندگان قرار دهد.

چطور منو سایت را بهینه کنیم؟

یک راه‌حل خیلی سریع و آسان وجود دارد که بتوانید منو سایت را بهینه کنید. آن هم این است که ابتدا خودتان را به عنوان کاربر قرار دهید و ببینید آیا با توجه به منوی ساخته شده، می‌توانید به تمام قسمت‌های سایت خود دسترسی پیدا کنید یا خیر. اگر جواب این سوال بله بود، یعنی منوی مناسبی را طراحی کرده‌اید. اما اگر جواب این سوال نه شد، باید به فکر طرحی مجدد منو سایت باشید.

ما قبلا یک مقاله در وبلاگ سایت ابزار وردپرس با عنوان “بهینه سازی منو سایت برای سئو (SEO) و کاربران” برای شما عزیزان منتشر کرده‌ایم، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک مطالعه روی آن داشته باشید.

عدم توجه به لینک‌سازی

اگر با مبحث سئو (SEO) آشنا باشید، حتما می‌دانید که لینک‌سازی چه تاثیر بسیار خوبی دارد. اما متاسفانه لینک‌سازی یکی دیگر از مسائلی است که اکثر وب‌سایت‌ها به آن توجه نمی‌کنند. در واقع اگر شما محتوای زیادی در سایت خود منتشر کرده‌اید و اهمیتی به لینک‌سازی نکرده باشید، انگار که هیچ کاری انجام نداده‌اید. چرا که یکی از مسائل بسیار مهم، لینک‌سازی داخلی است. حالا برای اینکه با تاثیر لینک‌های داخلی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم ویدئو “ایجاد لینک های داخلی در محتوا” را حتما مشاهده کنید. در این ویدئوی آموزشی به صورت مفصل درمورد لینک‌سازی توضیح داده‌‎ایم.

لینک‌سازی کنید!

اگر واقعا قصد دارید به موفقیت برسید، باید لینک‌سازی را جدی بگیرید. سعی کنید تمام محتواهای داخلی سایت خود را به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل کنید. این کار کمک بسیار زیادی به سئو سایت شما می‌کند. در واقع پس از انجام لینک‌سازی، پس از گذشت چند ماه به راحتی تاثیر آن را در ورودی‌های گوگل سایت خود احساس خواهید کرد.

کلام آخر

متاسفانه مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، اشتباهات رایج در ساختار سایت بود که سایت‌های ایرانی و خارجی زیادی آن را تجربه می‌کنند. به همین دلیل ما در تیم ابزار وردپرس تصمیم گرفتیم با انتشار این مقاله آموزشی به شما عزیزان کمک کنیم. اگر شما هم اشتباهات رایج دیگری را می‌شناسید، در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. راستی! اگر علاقه‌مند به موضوع سئو و بهینه‌سازی سایت هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره جامع سئو وردپرس را از دست ندهید. با مشاهده این دوره آموزشی رایگان تبدیل به یک متخصص در زمینه سئو خواهید شد. 😉

خروج از نسخه موبایل