استراتژی مناسب برای شبکه‌های اجتماعی

تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی هر روز در حال افزایش است. با توجه به آمارهای منتشر شده، اکثریت مردم زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. حالا در این مقاله قصد نداریم به مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی بپردازیم؛ بلکه صرفا می‌خواهیم روی موضوع استراتژی شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنیم و اطلاعات بسیار مفید و جالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

استراتژی شبکه‌های اجتماعی مهم است؟

اگر به خوبی بتوانید روی بحث شبکه‌های اجتماعی کار کنید، علاوه‌بر اینکه کسب‌وکار شما گسترده‌تر می‌شود و رشد بیشتری خواهد کرد؛ سئو (SEO) سایت نیز پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. در واقع اگر شما با سوشیال سیگنال آشنا باشید، قطعا می‌دانید که شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری بر سئو سایت می‌گذارند. حالا پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استراتژی شبکه‌های اجتماعی، این مقاله آموزشی را از وبلاگ سایت ابزار وردپرس از دست ندهید. 😉

استراتژی مناسب، نیازمند هدف است!

بسیاری از افراد تمایل دارند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند و به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند؛ اما اکثر آن‌ها با شکست مواجه می‌شوند. چرا که برای رشد و پیشرفت، باید یک استراتژی مناسب برای حضور در شبکه‌های اجتماعی مشخص کنید. حالا برای اینکه بتوانید یک استراتژی خوب داشته باشید، باید هدف خود را مشخص کنید. در واقع باید از خودتان بپرسید “چرا می‌خواهم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنم و هدف اصلی من چه چیزی است؟”

برای مثال هدف تیم ابزار وردپرس برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تعامل بیشتر با کاربران و انتشار محتواهای آموزشی است. چرا که اینگونه می‌توانیم با کاربران بیشتری در ارتباط باشیم.

شما می‌توانید یک یا چند هدف مختلف را برای حضور در شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید. اما به صورت کلی، هرچه هدف‌های کمتری داشته باشید، تمرکز شما روی این اهداف بیشتر می‌شود. در نتیجه اینگونه می‌توانید یک استراتژی مناسب با توجه به اهداف خود، برای حضور در شبکه‌های اجتماعی به کار بگیرید.

برنامه محتوایی داشته باشید

تولید محتوا مسئله بسیار مهمی است. فرقی ندارد که سایت راه‌اندازی می‌کنید یا یک اکانت در اینستاگرام می‌سازید. شما برای موفقیت و پیشرفت نیاز به محتوا دارید. باید یاد بگیرید که تولید محتوای با کیفیت انجام دهید. اما قبل از شروع به تولید محتوا، باید برنامه محتوایی داشته باشید. یعنی باید مشخص کنید که چه مطالبی را می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر کنید.

بهتر است اول چند دسته‌بندی محتوا را برای شبکه‌های اجتماعی مختلف مشخص کنید. برای مثال باید مشخص کنید که چه محتوایی قرار است در اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، توییتر، آپارات و… منتشر شود؟ پس از اینکه موضوعات و دسته‌بندی محتوایی مناسبی برای شبکه‌های اجتماعی پیدا کردید، تمرکز شما بیشتر می‌شود.

به عنوان مثال تیم تولید محتوا ابزار وردپرس، در اینستاگرام صرفا پست‌های آموزشی مربوط به وردپرس قرار می‌دهد؛ همچنین در استوری‌ها نیز به معرفی قالب‌های وردپرس، افزونه‌های وردپرس، کتاب‌ها و فیلم‌های مناسب می‌پردازد.

اولویت‌بندی و زمان‌بندی صحیح

پس از مشخص کردن یک هدف و برنامه محتوایی، نوبت به اولویت‌بندی و زمان‌‎بندی می‌رسد. یعنی باید مشخص کنید کدام هدف در اولویت قرار دارد، یا کدام محتوا برای انتشار در شبکه‌های مجازی اولویت بیشتری دارد. اگر بتوانید به این نحوه زمان‌بندی داشته باشید، سردرگم نخواهید شد. چرا که مشکل اکثر افراد، این است که نمی‌دانند برای هر روز چه محتوایی را آماده کنند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

پیشنهاد ما این است که یک برنامه زمان‌بندی به صورت ماهانه، هفتگی و روزانه داشته باشید و برای خودتان مشخص کنید که چه محتوایی را باید منتشر کنید. اینگونه به صورت هدفمندتری نیز پیشروی خواهید کرد.

انتخاب شبکه اجتماعی متناسب با کسب‌وکار

یکی دیگر از مواردی که توجه چندانی نسبت به آن نمی‌شود، انتخاب صحیح و مناسب یک شبکه اجتماعی است. در ابتدای کار هیچ لزومی ندارد در تمام شبکه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید. اما باید یک شبکه اجتماعی متناسب با کسب‌وکار خود انتخاب کنید. متاسفانه در حال حاضر اکثر کاربران بدون اینکه دلیل منطقی داشته باشند، به سراغ اینستاگرام می‌روند.

حالا برای انتخاب یک شبکه اجتماعی مناسب، شما گزینه‌های زیادی را در اختیار دارید. اما ابتدا باید با شبکه‌های اجتماعی مختلف آشنا باشید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در واقع باید یک بررسی کامل و جامع داشته باشید و ببینید حوزه فعالیت کسب‌وکار شما و محتوایی که می‌خواهید منتشر کنید، بیشتر برای چه شبکه‌ای مناسب است.

منحصر به فرد باشید

خیلی مهم است که بتوانید منحصر به فرد عمل کنید. متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارها، اول به رقبای خود نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند از آن‌ها کپی کنند. اما انجام این کار هیچ فایده‌ای ندارد. باید بتوانید یک ویژگی منحصر به فرد داشته باشید تا مشتریان قانع شوند که از محصولات و یا خدمات شما استفاده کنند.

برای مثال سعی نکنید که از رقبای خود الگوبرداری کنید. چرا که اگر مشتریان متوجه این موضوع شوند، قطعا اعتماد زیادی به شما نخواهند کرد.

تعامل با کاربران

یکی از عوامل اصلی که موجب پیشرفت در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، تعامل با کاربران است. هرچه تعامل شما بیشتر باشد، قطعا سریعتر رشد می‌کنید. برای مثال لایک کردن، کامنت گذاشتن، ارسال پیام در دایرکت (اینستاگرام)، همه این‌ها از جمله مواردی می‌باشند که در تعامل تاثیرگذار هستند.

واقع‌بین باشید!

بهتر است فکرها و باورهای اشتباه را دور بریزید. هیچکس در یک شب به موفقیت دست پیدا نکرده است. باید تلاش کنید، پشتکار داشته باشید و از همه مهم‌تر، به صورت منظم و مداوم فعالیت کنید. این تنها راه رسیدن به موفقیت است. فرقی ندارد که در زمینه شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید یا در زمینه ساخت سایت و یا ….. . تنها چیزی که حائز اهمیت می‌باشد؛ تلاش، پشتکار و تداوم در کار است.

واقع‌بینی یک مهارت مهم محسوب می‌شود که اگر آن را نداشته باشید، امکان موفقیت شما بسیار کم می‌شود.

کلام آخر

به صورت کلی با توجه به همین مواردی که در این مقاله آموزشی اشاره کردیم، به راحتی می‌توانید استراتژی مناسبی برای شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید. فقط کافی است به مواردی که اشاره کردیم با دقت عمل کنید. اینگونه به مرور زمان متوجه پیشرفت خود می‌شوید. 😉

خروج از نسخه موبایل