بهینه سازی سایت

تاثیر استفاده از برچسب و دسته بندی در وردپرس

آیا استفاده از برچسب و دسته‌بندی در وردپرس مهم است؟

اگر به تازگی با وردپرس آشنا شده باشید حتما این سوال به ذهنتان خواهد رسید که تفاوت برچسب با دسته‌بندی در وردپرس چیست؟

همه ما به اهمیت استفاده از برچسب و دسته بندی برای انسجام بهتر ساختار سایت پی برده‌ایم اما نحوه استفاده از برچسب و دسته‌بندی باید چگونه باشد، تا به سئو سایت آسیب نزند؟ در این مطلب قصد داریم بعد از توضیح درباره تاثیر استفاده از برچسب و دسته‌بندی‌ها در سایت وردپرسی، نکات طلایی برچسب گذاری را نیز آموزش دهیم.

تفاوت برچسب و دسته‌بندی در وردپرس

برخی از افراد فکر می‌کنند دسته‌بندی و برچسب هر دو یک کار را انجام می‌دهند. اما تفاوت‌هایی دارند که تشخیص آن‌ها شاید کمی سخت باشد. نکته‌ای را که باید اول راه بدانید این است: “هدف برچسب و دسته بندی در وردپرس مرتب کردن محتوا برای دسترسی راحت‌‎تر کاربر به محتوای سایت می‌باشد.”

دسته‌ها در وردپرس می‌توانند ساختار سلسله مراتبی داشته باشند. مثلا یک دسته اصلی به نام موزیک ایرانی داریم و در زیر دسته‌‎ها می‌توانیم برای دسترسی راحت‌تر کاربر موزیک شاد، موزیک ریمیکس و موزیک سنتی را اضافه کنیم. دسته‌ها در یک سایت وردپرسی برای گروه‌بندی گسترده‌ای از محتوای وب‌سایت استفاده می‌گردند به این صورت که مثلا در زیر دسته موزیک شاد، 100 پست ممکن است قرار بگیرد.

در مقایسه دسته و برچسب در وردپرس، بزرگ‌ترین فرقی که دیده می‌شود، این است که حتما باید از دسته‌ها استفاده کنید ولی استفاده از برچسب ضروری نیست. به این معنا که اگر پست شما پرچسبی نداشته باشد اتفاقی برای سئو سایت نخواهد افتاد. هدف برچسب‌ها در وردپرس مرتبط کردن مطالب به یکدیگر است و نیازی نیست برای هر نوشته تعداد غیراستانداردی برچسب استفاده شود. بنابراین معمولا 4 الی 5 برچسب در هر نوشته میزان استانداردی است.

نحوه دسته‌بندی مطالب سایت

خیلی وقت‌ها به دلیل اینکه به صورت غیر اصولی و نامناسب دسته‌بندی‌های سایت ساخته می‌شود. مطالب وب‌سایتتان با ساختاری نامشخص در سایت روی هم انباشته می‌شوند و زمانی که کاربر وارد وب‌سایت شما می‌شود و با چنین چیزی مواجه می‌شود. با نارضایتی کامل وب‌سایت را ترک خواهد کرد. دسته‌بندی به طور غیرمستقیم روی سئو تاثیر می‌گذارد و همین که مسیر و جهت را به بازدیدکننده نشان دهد. سبب ماندگاری بیشتر کاربر در سایت خواهد شد که از نظر گوگل بسیار خوب است.

لازم به ذکر است در صورت عدم استفاده از دسته‌بندی در وردپرس، همه مطالب به طور پیش‌فرض در دسته‌ “دسته‌بندی نشده” قرار می‌گیرند.

جهت ایجاد دسته‌بندی برای مطالب سایت، پس از ورود به ناحیه پیشخوان وردپرس، نشانگر ماوس را برروی سربرگ “نوشته‌ها” نگه دارید و از زیرمنوی نمایش داده شده گزینه “دسته‌ها” را انتخاب کنید. در صفحه نمایش داده شده، فیلدهای مربوطه شامل نام، نامک (URL) و توضیح دسته را تکمیل کرده و در انتها روی گزینه افزودن دسته تازه کلیک کنید.

به همین راحتی توانستید یک دسته در سایت خود ایجاد کنید. 😀

برچسب ها در وردپرس

اگر درحال اضافه کردن یک پست در وردپرس باشید، سمت چپ صفحه یک باکس با عنوان “برچسب‌ها” وجود دارد که با تایپ کردن کلمه موردنظرتان و Enter زدن، آن‌ها به‌عنوان برچسب یا Tags به پست شما اضافه خواهند شد. حتما سایت‌هایی را دیده‌اید که در انتهای مطالب از تگ‌های زیادی استفاده می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که باید از برچسب‌ها به صورت کیلویی استفاده کنید! بلکه توصیه می‌شود تعداد برچسب‌ها را کم کنید و تعداد مقاله‌های سایت خود را افزایش دهید.

نحوه گذاشتن برچسب در سایت

به طور مثال یک نوشته با عنوان “آموزش کامل وردپرس” در دسته “آموزش طراحی سایت”، زیردسته “آموزش آنلاین” منتشر کرده‌اید و می‌خواهید برچسب مناسب انتخاب کنید. شما نباید از برچسب‌هایی که اصلاً ارتباطی با موضوع استفاده کنید. نکته مهم این است: برچسب نباید با عنوان نوشته یکی باشد. حتی برچسب نباید با عنوان دسته‌بندی یکی باشد. به هیچ عنوان نباید از یک دسته و برچسب با نام مشابه در وب سایت خود استفاده کنید. این کار باعث ایجاد مشکل Duplicate یا تکراری بودن محتوا می‌شود و موتورهای جستجو را به اشتباه می‌اندازد که کدام صفحه را با توجه به جستجوی کاربر باید به او نشان دهد.

درنتیجه باید برای همان مثال “آموزش کامل وردپرس” تنها چند برچسب ساده اضافه کنیم: “آموزش وردپرس” و “آموزش طراحی سایت با وردپرس”

به طورکلی در رابطه با تاثیر استفاده از برچسب در وردپرس می‌توان گفت: برچسب بهترین روش برای جلوگیری از ساخت تعداد زیاد دسته‌بندی در وب‌سایت است. با ساخت برچسب به بازدیدکننده کمک می‌کنید به پست‌ها یا نوشته‌های مرتبط دسترسی پیدا کنند. برچسب‌‎ها برخلافه دسته‌بندی‌ها، سلسله مراتبی نیستند. یعنی هیچ ارتباطی بین آن‌ها وجود ندارد و استفاده از آن‌ها اختیاری است.

تعداد برچسب‌ها در وردپرس

ما در دو حالت از برچسب استفاده می‌کنیم:

  • زمانی که درباره یک حوزه مشخص چندین مقاله در سایت می‌نویسیم. اما تعدادشان آن قدر زیاد نیست که بخواهیم برای آن‌ها یک دسته‌بندی درست کنیم.
  • برچسبی که مدنظر ما است، جهت تبدیل به یک دسته‌بندی در سایت مناسب نیست.

بنابراین هرگز از برچسبی که می‌دانیم تعداد کمی مطلب درباره آن به ثبت رسیده است نباید استفاده کنیم. از این نکته می‌‍توان به عنوان یک معیار برای استفاده از برچسب‌ها در سایت درنظر گرفت.

افزونه برچسب وردپرس

دسته‌ها و برچسب‌ها تنها طبقه‌بندی‌های پیش‌فرض در وردپرس هستند. اگر شما به وب‌سایت خود به عنوان یک کتاب نگاه کنید. اولین چیزی که کاربر به سراغ آن می‌رود فهرست مطالب یا همان دسته‌بندی مطالب است. سپس برای ارتباط با نوشته‌های دیگر از برچسب استفاده می‌کند. افزونه‌های برچسب گذاری در وردپرس مانند Automatic post Tagger یا King tag Generator وجود دارند که وقتی پست جدید قرار میدهید، به صورت خودکار برچسب‌های مربوطه را می‌سازند. اما توصیه ما این است از افزونه جهت برچسب گذاری استفاده نکنید. چون انتخاب 3 الی 4 برچسب ساده اما هوشمندانه زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت.

الگوریتمی که باهمه مهربان نیست

الگوریتم پاندا در موتور جستجوگر گوگل به بررسی و آنالیز محتوای کپی و تکراری، محتوای کوتاه و صفحات بی‌ارزش سایت می‌پردازد. سپس بهترین سایت را انتخاب می‌کند. معمولاً با ایجاد یک برچسب، یک آرشیو محتوایی برای آن در سایت شما ساخته می‌شود.

گوگل اعلام کرد که طبق الگوریتم پاندا، شما نباید از برچسب‌ها به تعداد زیاد استفاده کنید. چرا که معمولاً کاربر گمراه خواهد شد. برچسب‌ها بهترین راه برای سازمان دهی محتوای سایت هستند. بنابراین توصیه‌هایی که درباره برچسب‌ها در وردپرس گفته شد را در نظر بگیرید.

جمع بندی مطالب

شما با استفاده از دسته و برچسب در وردپرس می‌توانید نظم بهتری به نوشته‌های خود ببخشید. باید هدف نهاییتان رضایت کاربر باشد. در صورتی که در مورد نحوه دسته‌بندی و برچسب گذاری در وردپرس ابهامی دارید. بهتر است خودتان را به جای کاربر سایت قرار دهید. تصور کنید کاربر هنگام ورود به سایت شما، به چه چیزی نیاز دارد و از کدام مسیر راحت‌تر به محتوای مورد نظرش دسترسی پیدا می‌کند.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا