گوگل چگونه کار می‌کند؟ آشنایی با موتور جستجوگر گوگل

گوگل چگونه کار می‌کند؟! اگر در زمینه وب فعالیت کرده باشید، قطعا جواب این سوال را می‌دانید؛ اما برای افرادی که تازه قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند، یک سوال چالش برانگیز است. بنابراین اجازه دهید به یک روش ساده و قابل درک به این سوال پاسخ دهیم که گوگل واقعا چگونه کار می‌کند.

گوگل چگونه کار می‌کند؟

گوگل و سایر موتورهای جستجوگر، لینک‌ها (پیوندها) را از یک صفحه وب به صفحه دیگر دنبال می‌کنند. احتمال زیاد تاکنون نام‌های “خزنده (Crawler)، ایندکس (Index) و الگوریتم (Algorithm)” را توسط متخصصان سئو شنیده‌اید؛ حالا قصد داریم به صورت کامل‌تر درمورد این موارد توضیح دهیم که با آن‌ها آشنا شوید.

در واقع خزنده‌های گوگل، لینک‌ها را دنبال می‌کنند و در سراسر اینترنت می‌خزند و نسخه HTML همه صفحات را در یک پایگاه داده بزرگ به نام ایندکس (Index) ذخیره می‌کنند. البته به این موضوع توجه داشته باشید که این چرخه همیشه در جریان است و هیچوقت متوقف نمی‌شود. یعنی خزنده‌های گوگل پس از اینکه یکبار صفحات سایت را ایندکس کردند، مجددا به سایت برمی‌گردند و اگر تغییراتی اعمال شده باشد، آن‌ها را در پایگاه داده ایندکس (Index) ذخیره می‌کنند.

گوگل چگونه سایت‌ها را پیدا می‌کند؟

برای اینکه گوگل از وجود سایتی باخبر شود، کافی است که یک لینک از همان سایت در یک سایت دیگر وجود داشته باشد. اینگونه خزنده‌های گوگل خیلی سریع می‌توانند صفحات آن سایت را در پایگاه داده ایندکس (Index) ثبت نمایند. بعد از اینکه خزنده‌های گوگل یک صفحه جدید در پایگاه داده ایندکس (Index) ثبت می‌کنند، با جستجو در گوگل می‌توان به همان صفحه دسترسی پیدا کرد.

الگوریتم‌های گوگل

همان‌طور که گفته شد، پس از ایندکس شدن وب‌سایت شما، گوگل می‌تواند آن را در نتایج جستجو نشان دهد. در واقع موتور جستجو سعی می‌کند عبارتی که در گوگل جستجو شده را با یک صفحه از وب‌سایت‌هایی که ایندکس شده‌اند مطابقت دهد. برای انجام این کار گوگل یک الگوریتم خاص دارد که به وسیله آن تصمیم می‌گیرد که کدام صفحات به ترتیب نمایش داده شوند. حالا اینکه چگونه این الگوریتم کار می‌کند یک راز مهم است و هیچکس دقیقا نمی‌داند که چه عواملی در ترتیب نمایش نتایج جستجو تعیین کننده است.

حتی می‌توان گفت که این الگوریتم ثابت نیست و با به‌روزرسانی‌های جدید، به صورت مرتب تغییر می‌کند. بنابراین الگوریتم‌هایی که صفحات مختلف را رتبه‌بندی می‌کنند، ثابت نیستند و ممکن است هر از مدتی توسط گوگل تغییر کنند.

اگر چه این الگوریتم‌ها مخفی هستند و هیچکس نمی‌تواند تمام این الگوریتم‌ها را متوجه شود، ولی گوگل هر از مدتی اطلاعیه‌های مختلفی منتشر می‌کند که با مطالعه آن‌ها می‌توان متوجه شد که چه الگوریتم‌هایی موثر هستند. البته همین موارد هم مشخص نیست که تا چه میزان تاثیر دارند، اما به هر حال می‌توان به عنوان الگوریتم‌های تعیین کننده رتبه به آن توجه کرد. ما فقط به وسیله آزمون و خطا است که می‌توانیم تعیین کنیم چه عواملی مهم هستند و چه عواملی اهمیت بیشتری دارند.

صفحه نتایج گوگل

معمولا 10 لینک در صفحه اول نتایج گوگل (SERP) نمایش داده می‌شود؛ البته اگر بر روی صفحات دیگر گوگل کلیک کنید، نتایج بیشتری را مشاهده خواهید کرد. حالا این موضوع را در نظر بگیرید که هرچه رتبه یک سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل پایین‌تر باشد، قطعا احتمال کلیک کردن کاربر کمتر می‌شود.

برخی مواقع ممکن است که چند لینک تبلیغاتی هم در صفحات نتایج گوگل مشاهده کنید که یک نشانه AD هم به معنای تبلیغاتی دارند. در واقع برخی سایت‌ها به گوگل پول پرداخت کرده‌اند تا در صورتی که عبارت مورد نظرشان جستجو شد، ابتدا لینک وب‌سایت آن‌ها به کاربران نمایش داده شود. هزینه این تبلیغات هم بستگی به میزان رقابتی بودن عبارت آن دارد؛ یعنی هرچه رقابت در آن عبارت سخت‌تر باشد، باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.

ارزش لینک‌ها برای موتورهای جستجو

خیلی مهم است بتوانید درک کنید که چقدر ارزش لینک‌ها برای گوگل و سایر موتورهای جستجوگر زیاد است. برای مثال هرچه لینک‌های داده شده به یک صفحه از سایت بیشتر باشد، نشان دهنده این است که آن صفحه ارزش بیشتری دارد. این نکته هم در نظر بگیرید که لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی، هر دو تاثیر بسیار زیادی دارند.

تفاوت لینک داخلی و لینک خارجی: اگر سایت A به سایت B لینک دهد، لینک خارجی است؛ ولی اگر سایت A به خودش لینک دهد، لینک داخلی است.

البته این موضوع را در نظر بگیرید که ارزش هر لینک متفاوت است. برای مثال اگر سایت A رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد، ارزش لینک آن بیشتر است؛ یا اگر سایت B رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو نداشته باشد، ارزش لینک آن پایین‌تر است.

لینک سازی یکی از روش‌های بسیار خوب برای بهبود یک سایت است که در نتایج جستجو هم رتبه‌های بهتری کسب کند. فقط به این نکته توجه داشته باشید که لینک سازی باید به روش طبیعی انجام شود. بنابراین سعی نکنید که از سایت‌های دیگر لینک خریداری کنید. چرا که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر متوجه این موضوع می‌شوند و همچنین انجام این کار می‌تواند آسیب‌های جدی به سایت وارد کند.

آشنایی با علم سئو (SEO)

علم سئو یا SEO به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر می‌باشد. کلمه SEO هم مخفف شده عبارت Search Engine Optimization است. در واقع به کمک علم سئو (SEO) می‌توانید رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید.

حالا اگر می‌خواهید یک سایت قدرتمند راه‌اندازی کنید که سئو خوبی داشته باشد، باید بتوانید یک استراتژی مناسب تنظیم کنید. فقط توجه داشته باشید که استراتژی‌های سئو باید به صورت طبیعی و اصولی باشند. متاسفانه برخی از کاربران تمایل دارند گوگل را فریب دهند و سریع‌تر به رتبه‌های برتر نتایج جستجو دست پیدا کنند؛ اما غافل از اینکه گوگل بسیار هوشمند است و متوجه این موضوع می‌شود.

فراموش نکنید که گوگل می‌خواهد بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد؛ بنابراین هیچوقت به فکر فریب دادن آن نباشید. حالا اگر تمایل دارید که در زمینه SEO دانش خوبی کسب کنید و تبدیل به یک متخصص حرفه‌ای شوید، پیشنهاد ما این است که دوره رایگان آموزش سئو وردپرس را از دست ندهید و حتما آن را مشاهده کنید.

کلام آخر

امیدواریم که با کمک این مقاله آموزشی از وبلاگ سایت ابزار وردپرس توانسته باشید درک مناسبی از نحوه عملکرد گوگل داشته باشید. در پایان اگر سوالی یا ابهامی در این زمینه دارید، کافی است که در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.

خروج از نسخه موبایل