نقشه سایت چیست؟ SiteMap

( شنبه ، 1 اردیبهشت سال 1403 )

حق کپی ویدئو

مجاز نمی باشد.

شما اینجا هستید :

جلسه بیست و دو

آموزگار :

مهدی جبین پور

این روزها همه از گوگل برای جستجوی نیازهای خود استفاده می کنند. شاید بیراه نباشد که اگر بگوییم بخش جستجوی گوگل این روزها مورد علاقه همه مردم دنیا می باشد. زیرا نتایج واقعی به جستجوگر بر اساس نیازش می دهد و اهمیت موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم این نتایج جستجو برای تمامی زبان ها و تمامی کلمات کلیدی بصورت دقیق و کارا عمل می کند. ( ادامه مطلب … )

ابزار وردپرس بُزرگ ترین مرجع وردپرس ایران!

آنچه توانسته ایم لطف خدا بوده است ، ابزار وردپرس بعنوان یکی از مراجع بزرگ طراحی وب و وردپرس در حال فعالیت می باشد 🙂

ابزار وردپرس بُزرگ ترین مرجع وردپرس ایران!

آنچه توانسته ایم لطف خدا بوده است ، ابزار وردپرس بعنوان یکی از مراجع بزرگ طراحی وب و وردپرس در حال فعالیت می باشد 🙂

خرید محصول ویدئو بالا

جهت خرید کلیک کنید.

مهدی جبین پور

مـهـدی جـبین پـور

دانشجوی دکتری تجارت الکترونیک ، امیدوارم بتوانم خدمتگزار خوبی برای مردم کشورم باشم.

مهدی جبین پور

مـهـدی جـبین پـور

دانشجوی دکتری تجارت الکترونیک ، امیدوارم بتوانم خدمتگزار خوبی برای مردم کشورم باشم.

نقشه سایت چیست؟ SiteMap

( شنبه ، 1 اردیبهشت سال 1403 )

قسمت قبل، به آموزش تولید محتوای سئو شده با افزونه Yoast پرداختیم. در این جلسه از آموزش سئو قصد داریم در رابطه با نقشه سایت یا Site Map برای شما کاربران عزیز توضیح دهیم. همان‌طور که در گذشته برای شما توضیح داده‌ایم سئو دارای فاکتورهای زیادی است و شما با رعایت کردن تمامی فاکتورها، فوراً به نتیجه دلخواه خودتان نمی‌رسید و این فرایند نیازمند صبر و گذشت زمان است.

اولین موردی که شما باید به آن توجه زیادی داشته باشید و هیچ‌گاه آن را متوقف نکنید تولید محتوا در سایت است. همچنین با رعایت کردن بقیه موارد شما می‌توانید سئو سایت خودتان را تا حد زیادی ارتقا دهید و از رقبا خودتان پیشی بگیرید. با رعایت کردن تمامی فاکتورهای گفته شده در این آموزش می‌توانید تا حد زیادی به موفقیت نزدیک شوید.

در این جلسه قرار است در رابطه با نقشه سایت یا Site Map برای شما توضیح دهیم. همان‌طور که از نام نقشه سایت مشخص است، به عنوان یک راهنما برای صفحات مختلف سایت در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند آن‌ها را به هم ارتباط دهد. همچنین می‌تواند آنها را برای شما به صورت یک لیست نمایش دهد.

نقشه سایت چیست؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه برای شما توضیح دهیم، نقشه سایت یک فایل است که سایت شما را به موتورهای جستجو معرفی می‌کند. نقشه سایت یک فایل xml می‌باشد که در سایت شما ساخته می‌شود و به گوگل داده می‌شود. این فایل دارای مزیت‌های زیادی بوده و داشتن سایت مپ برای سایت شما مهم است. روش ساخت این نقشه بسیار ساده است و با نصب افزونه یوست سئو (Yoast SEO) این فرایند به صورت خودکار انجام شده و شما نیاز به انجام کار خاصی ندارید.

تعریف گوگل از نقشه سایت، فایلی است که اطلاعاتی در رابطه با صفحات، ویدئوها و بقیه موارد موجود در سایت شما و همچنین رابطه بین آنها را در اختیار قرار می‌دهد. برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را بهتر مورد بررسی قرار دهند به این فایل نیاز دارند.

چرا به سایت مپ نیاز داریم؟

با استفاده از سایت مپ یا نقشه سایت لینک‌های موجود در سایت شما دسته‌بندی می‌شوند و به صورت یکجا لیست خواهند شد. در این صورت شانس دیده شدن محتوا و لینک‌های شما توسط گوگل و سایر موتورهای جستجوگر بیشتر خواهد شد. در این حالت امکان ایندکس بیشتر و بازدید بیشتر وب‌سایت شما نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین Site Map برای موتور جستجو در اولویت است. یعنی سایت شما نسبت به سایتی که Site Map ندارد، برای ایندکس شدن در اولویت قرار دارد.

اما در هر دو حالت ابتدا به نقشه سایت شما مراجعه می‌کنند و درصورتی‌که URL جدیدی در نقشه سایت خود داشته باشید به معنی این است که شما سایت خودتان را آپدیت کرده‌اید و یک صفحه جدید جهت ایندکس توسط خزنده گوگل دارید. نقشه سایت در جهت شناخت فلسفه سایت شما برای موتورهای جستجو نیز مهم است و می‌تواند به دسته‌بندی آن کمک کند.

فرض کنید که شما نوشته‌ای را درون سایت خود تحت عنوان “آموزش نقشه سایت (Site Map)” منتشر کرده‌اید. ممکن است شما صدها مقاله در سایت خودتان داشته باشید و باید برای گوگل این موضوع را مشخص کنید تا ایندکس شده و به کاربرانی که آن را جستجو می‌کنند نمایش دهد. پس باید مکانی وجود داشته باشد تا شما بتوانید لینک‌های جدید را برای موتورهای جستجو قرار دهید.

نحوه ایجاد Site Map

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه یوست سئو به صورت خودکار این کار را برای شما انجام می‌دهد. برای این کار در پنل مدیریت وردپرس خودتان روی گزینه سئو کلیک کرده و سپس ظاهر جستجو را انتخاب کنید. در این قسمت شما می‌توانید به افزونه یواست اطلاع دهید که در صورت نوشتن محتوای جدید آن را در سایت مپ قرار دهید یا خیر. برای این کار به تب “انواع محتوا” رفته و توسط گزینه ” نمایش نوشته‌ها در نتایج جستجو” این موضوع را تعیین کنید.

همچنین توسط منو عمومی افزونه سئو نیز شما می‌توانید سایت مپ خودتان را مشاهده کنید. به این صورت که پس از ورود به بخش عمومی به تب امکانات رفته و یک گزینه جهت روشن بودن نقشه سایت وجود دارد. اگر آیکون علامت سؤال را انتخاب کنید و روی لینک مربوطه کلیک نمایید، نقشه سایت شما را نمایش می‌دهد. همچنین پس از ورود به این قسمت در ادامه دامنه سایت عبارت Sitemap_index_xml نمایش داده می‌شود.

در نقشه سایت به تعداد پست تایپ‌هایی که در سایت خودتان ایجاد کرده‌اید خط ایجاد می‌شود. هرچقدر که سایت شما بزرگ‌تر باشد و تعداد پست تایپ‌ها نیز بیشتر باشد؛ در این قسمت تعداد خط‌ها بیشتر است.

اکنون اگر شما روی بخش پست‌ها روی یکی از لاین‌ها کلیک کنید، می‌توانید دسته‌بندی لینک‌های مختلف را مشاهده کنید. درواقع با هر بار سر زدن گوگل به این بخش لینک جدید را ایندکس می‌کند. در نظر داشته باشید که در افزونه سئو در بخش عمومی اگر نقشه سایت روی حالت روشن باشد، فرایند تولید نقشه سایت به‌صورت خودکار خواهد بود و نیازی نیست شما کار خاصی را انجام دهید.

قرار ندادن پست تایپ در نقشه سایت توسط افزونه سئو

اما ممکن است شما قصد داشته باشید که یک پست تایپ خاص را در نقشه سایت خودتان قرار ندهید. برای این باید به قسمت ظاهر جستجو رفته و روی تب انواع محتوا کلیک کنید. مشاهده می‌کنید که در این قسمت تمامی پست تایپ‌ها برای شما نمایش داده شده است که می‌توانید آنها را تنظیم کنید. مثلاً می‌توانید در این قسمت ایندکس نوشته‌ها را روی حالت خیر قرار دهید تا در نقشه سایت قرار نگیرد. پس از اعمال تغییرات، در پایان فراموش نکنید که روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

با انجام این کار اگر نوشته‌ای از سایت خودتان را باز کنید و دکمه‌های ترکیبی Ctrl + U را انتخاب کنید، در سورس صفحه مشاهده می‌کنید که تگ Noindex به این صفحه اضافه شده است. این تگ را در جلسات آینده برای شما توضیح خواهیم داد. در واقع تگ نوایندکس به گوگل اعلام می‌کند که آن صفحه را بررسی نکن. درصورتی که بعداً تمایل داشته باشید حالت نوشته را تغییر دهید؛ می‌توانید در همان قسمت، موتورهای جستجو را برای نوشته‌ها فعال نمایید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تنظیمات این بخش را تغییر ندهید.

سخن پایانی

امیدواریم از این قسمت لذت برده باشید و به خوبی با مبحث نقشه سایت یا Site Map آشنا شده باشید. در جلسه بعدی از دوره آموزش سئو وردپرس همراه ما باشید که قصد داریم به سراغ ویژگی‌های افزونه سئو در نوشته برویم و اطلاعات بسیار جالب و مفیدی را در اختیار شما کاربران عزیز و گرامی قرار دهیم. ?

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

139 دیدگاه. Leave new

فهرست