الگوریتم EMD | دامنه تطبیق دقیق یا Exact Match Domain چیست؟

EMD مخفف عبارت Exact Match Domain است و به معنای “دامنه تطبیق دقیق” می‌باشد. در واقع منظور از EMD سایت‌هایی هستند که نام دامنه و عبارت کلیدی آن‌ها یکسان است. برای مثال اگر نام دامنه یک سایت “webdesign.com” باشد و کلمه کلیدی آن هم webdesign باشد، شامل EMD می‌شود.

حالا جالب است بدانید که Exact Match Domain یا همان دامنه تطبیق دقیق، تاثیر بسیار زیادی بر نتایج جستجو می‌گذارد. یعنی اگر نام دامنه یک وب‌سایت با عبارت کلیدی آن یکسان باشد، احتمال اینکه رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو بدست آورد، بیشتر است.

چرا الگوریتم Exact Match Domain ایجاد شده است

در گذشته بسیاری از سئوکارها و مدیران سایت، برای اینکه خیلی سریعتر بتوانند به نتایج و اهداف خودشان دست پیدا کنند، از این موضوع سواستفاده می‌کردند. برای مثال بسیاری از سایت‌ها محتوای خوبی نداشتند، ولی فقط به دلیل اینکه از Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق استفاده می‌کردند، رتبه‌های بسیار خوبی در نتایج جستجو کسب می‌کردند.

سئوکارها در گذشته از EMD به عنوان یک روش سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) استفاده می‌کردند. چرا که خیلی راحت می‌توانستند سایت‌هایی که با روش کلاه سفید (White Hat SEO) رشد کرده بودند را کنار بزنند و رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو بدست آورند.

در نتیجه همین موضوع باعث شد که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر، تاثیر Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق را کمتر کنند. تاثیر EMD به حدی کم شد که در مارس سال 2011، سایت MOZ یک مقاله در رابطه با این موضوع منتشر کرد و آمارهای آن نشان می‌داد که به صورت چشمگیری تاثیر EMD کاهش پیدا کرده است.

الگوریتم دامنه تطبیق مطلق (Exact Match Domain) نیز در سال 2012 منتشر شد؛ با توجه به این الگوریتم، سایت‌های EMD که محتوای بی‌کیفیت و نامناسبی ارائه می‌دهند، جریمه می‌شوند. از زمانی که الگوریتم EMD آغاز به کار کرده است، بسیاری از سایت‌ها جریمه شده‌اند و رتبه‌های پایین‌تری نسبت به قبل کسب کرده‌اند. حتی بسیاری از سایت‌ها به صورت کلی از صفحه اول حذف شده‌اند.

الگوریتم دامنه تطبیق دقیق شامل چه سایت‌هایی می‌شود

همان‌طور که اشاره شد، الگوریتم EMD سایت‌هایی را جریمه می‌کند که محتوای بی‌کیفیت و نامناسبی دارند. یعنی سایت‌هایی که محتواهای با کیفیت و مناسب و حرفه‌ای ارائه می‌دهند، توسط الگوریتم EMD جریمه نمی‌شوند. بنابراین اگر چنین سایتی دارید که محتواهای آن با کیفیت و مناسب است، نگران نباشید. جالب است بدانید که با توجه به آمارهای ارائه شده، سایت‌هایی که از دامنه‌های دیگر جز com استفاده می‌کنند، جریمه‌های سنگین‌تری می‌شوند.

هدف الگوریتم EMD

بسیاری از مدیران سایت و سئوکارها، فکر می‌کنند که هدف الگوریتم Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق، این است که تمام سایت‌هایی که نام دامنه و عبارت کلیدی آن‌ها یکسان هستند را جریمه کند؛ اما اینطور نیست. همان‌طور که اشاره کردیم، الگوریتم EMD فقط سایت‌هایی را جریمه می‌کند که محتواهای ضعیفی دارند. یعنی از تاثیرگذاری EMD سواستفاده کرده‌اند و قصد داشته‌اند با استفاده از همین ترفند، رتبه‌های برتر نتایج جستجو را کسب کنند.

در نتیجه هدف الگوریتم Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق، این است که با سایت‌های ضعیف مقابله کند و آن‌ها را جریمه کند تا با استفاده از این ترفند، به رتبه‌های برتر گوگل نرسند.

در انتخاب دامنه باید به EMD توجه کنیم؟

بله! اگر قصد دارید یک دامنه انتخاب کنید، بهتر است به Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق توجه کنید. البته در حال حاضر تاثیر EMD مثل گذشته نیست؛ اما به هر حال اگر در انتخاب دامنه به این موضوع توجه کنید، تاثیر آن را مشاهده می‌کنید.

البته با توجه به اینکه زبان ما فارسی است و معمولا از دامنه‌های انگلیسی استفاده می‌کنیم، نمی‌توانیم از Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق استفاده کنیم؛ مگر اینکه دامنه را فارسی ثبت کنیم. با این حال اگر بتوانیم دامنه‌ای انتخاب کنیم که مرتبط با زمینه فعالیت سایت می‌باشد، تاثیرات اندکی می‌تواند بر سئو داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل