الگوریتم فرد Fred | آپدیت هسته گوگل

الگوريتم فرد گوگل (Fred) در تاريخ 8 مارچ 2017 به عنوان آپديت هسته گوگل معرفی شد. با روی کار آمدن این آپدیت جدید، تعداد بسیار زیادی از وب‌سایت‌ها دچار افت رتبه شدید شدند و نرخ کلیک آن‌ها به شدت کاهش پیدا کرد. در این مقاله از بلاگ ابزار وردپرس قصد داریم تا به معرفی الگوريتم فرد و نحوه عملکرد آن بپردازیم.

هدف از ارائه الگوريتم فرد

هدف گوگل از ارائه الگوریتم فرد این بوده است که با سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) مبارزه کند. وبسایت‌های مختلفی با استفاده از تکنیک‌های غیرقانونی سئو، تلاش می‌کنند تا از الگوریتم‌های گوگل امتیاز بالا دریافت کنند. نمایش سایت‌های بی‌محتوا و نامعتبر در صفحه اول جستجوی گوگل، باعث نارضایتی کاربران گوگل می‌شود و کیفیت عملکرد موتور جستجو گوگل را زیر سوال می‌برد.

گوگل برای افزایش رضایت کاربران خود به فکر افزایش کیفیت نتایج ارائه شده توسط الگوریتم‌ها افتاد و برای حل این مشکل، الگوريتم Fred را معرفی کرد. الگوریتم فرد با سایت‌های تبلیغاتی و غیرمعتبری که بر خلاف قوانین گوگل عمل می‌کنند، مقابله کرده و در نهایت آن‌ها را جریمه می‌کند.

جریمه شدن توسط الگوريتم فرد

الگوريتم فرد سایت‌هایی که با روش‌های نادرست به کسب امتیاز از گوگل می‌پردازند را جریمه می‌کند. این الگوریتم بسیار هوشمند است و به راحتی هرگونه تقلب توسط وبسایت‌ها را شناسایی و با آن‌ها برخورد می‌کند. سایت‌های بسیاری سعی می‌کنند با استفاده از کلمات کلیدی پرترافیک، محتواهای تبلیغاتی خود را برای کاربران گوگل به نمایش بگذارند.

برای مثال فرض کنید به دنبال جستجوی یک کتاب خاص هستید و نام کتاب را در گوگل جستجو می‌کنید، اما در کمال ناباوری سایتی را مشاهده می‌کنید که به‌جای معرفی کتاب مورد نظر، به تبلیغ قرص‌های لاغری می‌پردازد. در مواجهه با اینگونه موارد، الگوريتم فرد سایت مورد نظر را جریمه می‌کند. (سایت‌هایی که توسط الگوریتم فرد جریمه می‌شوند، معمولا با افت رتبه روبرو می‌شوند.)

الگوريتم فرد براساس چه فاکتورهایی عمل می‌کند

الگوریتم فرد گوگل به بررسی و ارزیابی کلی سایت‌ها و محتوای داخلی آن‌ها می‌پردازد. استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های سئو کلاه سیاه حتی می‌تواند موجب به پنالتی شدن سایت شود. الگوریتم فرد بر روی فاکتورهای زیر بسیار حساس است و آن‌ها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد. در نتیجه اگر می‌خواهید توسط الگوریتم Fred جریمه نشوید، به موارد زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

محتوا بی‌کیفیت و نامرتبط

الگوريتم فرد همانند بسیاری از الگوریتم‌های گوگل بر روی کیفیت و اعتبار محتوا حساس است. محتواهای موجود در صفحات وب باید مرتبط، معتبر و آموزنده باشند و هرگونه محتوای بی‌هدف و نامرتبط از سوی الگوريتم فرد جریمه می‌شود. گاهی افراد تصور می‌کنند که با اضافه کردن محتوا با هر نوع موضوعی می‌توانند توجه الگوریتم‌های گوگل را به سمت وب‌سایت خود جلب کنند. اما خبر بد این است که الگوریتم‌های گوگل بسیار هوشمند هستند و محتواهای موجود در صفحات وب را براساس فاکتورهای کیفی مختلفی بررسی می‌کند.

تبلیغات بی‌شمار

بسیاری از سایت‌های تبلیغاتی با هدف دیده شدن و بالا بردن نرخ کلیک، پست‌های‌ تبلیغاتی بسیار زیادی را در بخش‌های مختلف صفحات سایت خود قرار می‌دهند. استفاده از بنرهای تبلیغاتی نابجا باعث نارضایتی کاربران و در نتیجه جریمه شدن سایت توسط الگوريتم فرد می‌شود.

ضعف در UX و مشکلات ریسپانسیو

یکی از وظایف مهم الگوريتم فرد بررسی وضعیت ریسپانسیو بودن صفحات وبسایت است. تجربه کاربری دلپذیر یکی از مهم‌ترین عوامل وفاداری کاربران به سایت‌ها محسوب می‌شود. اگر کاربری بتواند به راحتی به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشد و برای یافتن مطلب دچار سردرگمی نشود، قطعا زمان بیشتری را در سایت سپری خواهد کرد.

فریب کاربران

در سئو کلاه سیاه، استفاده از انکر تکست (Anchor Text) نامرتبط با محتوای صفحات سایت، بسیار رایج است. صاحبان وبسایت‌ها با این روش مخاطب را فریب می‌دهند و به‌جای نمایش محتوای مرتبط، صفحات تبلیغاتی نامرتبط را به کاربر نمایش می‌دهند. این روش از نظر گوگل غیرقانونی است و الگوريتم فرد در مواجهه با اینگونه صفحات، آن‌ها را جریمه می‌کند.

لینک‌های نامعتبر

استفاده از لینک‌سازی‌های اسپم به منظور کسب امتیاز بالا از الگوریتم‌های گوگل، به راحتی توسط لگوريتم فرد شناسایی می‌شود. استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی باید به صورت طبیعی و معتبر انجام گیرد و باعث سردرگمی و فریب بازدیدکنندگان وبسایت نشود. اگر بخواهید گوگل را در زمینه لینک سازی فریب دهید، باید منتظر جریمه‌های الگوریتم فرد باشید. 🙂

چگونه از جریمه شدن توسط الگوريتم فرد در امان بمانیم

مقابله با جریمه‌های الگوريتم فرد بسیار ساده است و تنها کافی است سئو سایت خود را براساس قوانین گوگل و الگوریتم‌هایش پیاده‌سازی کنید. حالا در قسمت زیر به مواردی اشاره کرده‌ایم که با توجه آن‌ها می‌توانید از جریمه شدن توسط الگوریتم فرد، جلوگیری کنید.

سخن پایانی

سایت‌هایی که از روش‌های غیرقانونی و به بیان ساده‌تر از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند، نمی‌توانند در بلند مدت به موفقیت برسند و رتبه خوبی در موتور جستجو گوگل کسب نمایند. گوگل دائما در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌هایش است و با هر آپدیت، با قدرت بیشتری در جهت کسب رضایت کاربرانش گام بر‌می‌دارد.

الگوريتم فرد به عنوان یکی از آپدیت‌های هسته گوگل بسیار هوشمند است و با محتواهای بی‌کیفیت و بی‌هدف و هرگونه تبلیغات نابجا، مقابله می‌کند. گوگل به خوبی ثابت کرده است که دور زدن الگوریتم‌ها با هدف کسب رتبه بالا، روشی پر ریسک و خطرناک برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی می‌باشد. (البته که فریب دادن گوگل در نهایت نتیجه خوبی برای سایت و کسب‌وکار شما در پی نخواهد داشت. 🙂)

خروج از نسخه موبایل