صفحه فرود چیست؟ با لندینگ پیج آشنا شوید

صفحه فرود یا Landing Page برای یک هدف خاص طراحی می‌شود که کاربر را ترغیب به انجام کاری کند. معمولا صفحه فرود یا لندینگ پیج نسبت به سایر صفحات سایت متفاوت است و همچنین عناصری که ممکن است تمرکز کاربر را از بین ببرد (مثل بنرهای تبلیغاتی و …) در صفحه فرود استفاده نمی‌شود. علاوه‌بر این موارد، در لندینگ پیج از CTA حرفه‌ای، جذاب و بزرگ استفاده می‌شود که تا حد امکان کاربر را ترغیب کند و تبدیل به یک مشتری شود.

صفحه فرود یا لندینگ پیج چگونه کار می‌کند؟

به صورت کلی در دنیای اینترنت، عواملی که موجب حواس پرتی می‌شوند بسیار زیاد است. حالا هدف از ایجاد صفحه فرود (Landig Page) این است که بتوانیم تمام حواس کاربر را بر یک موضوع خاص متمرکز کنیم. اینگونه باعث می‌شود کاربر از صفحه خارج نشود و عملیات مورد نظر را انجام دهد.

صفحه فرود یا لندینگ پیج چگونه کار می‌کند؟

برای مثال فرض کنید که مدیر سایتی معتبر در زمینه فروش موبایل هستید و قصد دارید در کنار فروش موبایل، خدمات تعمیرات حرفه‌ای موبایل هم ارائه دهید. در ابتدا برای تبلیغ کردن، یک ایمیل و پیامک برای تمام کاربران سایت ارسال می‌کنید و از آن‌ها درخواست می‌کنید که وارد صفحه تعمیرات موبایل شوند. پس از اینکه توانستید کاربران را به صفحه خدمات تعمیرات موبایل دعوت کنید، باید آن‌ها را تبدیل به مشتری واقعی کنید. حالا برای اینکه واقعا کاربر تبدیل به مشتری شود، باید عناصری که موجب حواس پرتی می‌شود را دور کنید؛ مثل بنرهای تبلیغاتی که معمولا در سایدبار، هدر صفحه قرار می‌گیرد. چرا که با وجود این عناصر، هر لحظه امکان دارد که کاربر کلیک کنید و از صفحه مورد نظر خارج شود.

بنابراین کاربرد صفحه فرود (Landing Page) اینگونه است که بتوانیم تمام تمرکز و حواس کاربر را جمع کنیم و آن را تبدیل به یک مشتری واقعی کنیم. در کل اگر خدمات یا محصولات بسیار مهمی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که یک صفحه فرود جذاب و حرفه‌ای برای آن طراحی کنید. با انجام این کار می‌توانید متوجه شوید که تاثیر صفحه فرود نسبت به سایر صفحات سایت چقدر بیشتر است.

بهینه‌سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج

اگر هدف مشخص و دقیقی داشته باشید، طراحی صفحه فرود یا همان لندینگ پیج کار سخت و دشواری نیست. تنها موضوعی که اهمیت دارد، این است که بدانید به چه هدف قرار است یک صفحه فرود را طراحی کنید و با توجه به آن، از عناصر مرتب استفاده کنید. همچنین باید به کاربران هدف هم توجه داشته باشید و یک طراحی مناسب انجام دهید. البته ممکن است که تا الان صفحه فرود طراحی نکرده باشید و به خوبی ندانید که باید از چه عناصری در این صفحات استفاده کنید، به همین دلیل ما به موارد مهم در قسمت زیر اشاره کرده‌ایم.

بهینه‌سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج

توجه: در صفحه فرود می‌توانید منو را حذف کنید، چرا که ممکن کاربر با استفاده از منوها به سایر بخش‌های سایت برود و از صفحه فرود خارج شود. حتی باید سعی کنید در صفحه فرود یا همان لندینگ پیج، تا حد امکان از لینک سازی جلوگیری کنید و به سایر صفحات سایت لینک ندهید. چرا که اگر کاربر از صفحه سایت خارج شود، امکان بازگشت آن بسیار کم می‌شود.

لندینگ پیج در گوگل آنالیتیکس

در صورتی که سایت را به گوگل آنالیتیکس متصل کرده باشید، متوجه خواهید شد که قسمتی به نام Landing Pages وجود دارد. اما این لندینگ پیج که در گوگل آنالیتیکس مشاهده می‌کنید، با صفحه فرودی که درباره آن توضیح داده‌ایم متفاوت است و هیچ ارتباطی باهم ندارند. در واقع Landing Pages که در گوگل آنالیتیکس قرار دارد، فقط لیستی از صفحات سایت نشان می‌دهد که بیشترین ترافیک را از منابع خارجی دریافت می‌کنند.

صفحه فرود و سئو

معمولا صفحه فرود یا همان لندینگ پیج برای رتبه‌بندی در نتایج جستجو مناسب نیست؛ در واقع صفحه فرود برای کمپین‌های مختلف طراحی می‌شود که خیلی راحت و ساده بتوان کاربر را تبدیل به مشتری کرد. برای مثال در اکثر موارد اگر دقت کرده باشید، برای تبدیل کاربر به مشتری در شبکه‌های مجازی یا خبرنامه‌های ایمیلی و پیامکی، از لندینگ پیج استفاده می‌شود.

البته بهتر است در مرحله اول به دقت هدف جستجوی کاربران را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که کاربران با چه هدفی جستجو می‌کنند؛ سپس براساس آن یک صفحه مناسب بسازید.

مقایسه صفحه فرود با صفحه محصول

تشابه زیادی میان صفحه فرود و صفحه محصول وجود دارد؛ برای مثال در هر دو صفحه باید بتوانید عوامل حواس پرتی را دور کنید که کاربر از صفحه خارج نشود و بتواند به خوبی تمرکز کند. همچنین باید از CTA مناسب و جذاب استفاده کنید.

حالا در کنار این تشابه‌ها، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد؛ برای مثال صفحات فرود معمولا موقت هستند و برای یک کمپین خاص طراحی می‌شوند؛ همچنین در بسیاری از موارد نیازی به رتبه‌بندی آن‌ها در نتایج جستجو نیست. در حالی که صفحه محصولات باید ایندکس شوند و رتبه‌های خوبی نیز کسب کنند؛ همچنین محصولات سایت به صورت موقت در سایت قرار نمی‌گیرند و همیشگی هستند.

توجه: معمولا توضیحات صفحه محصولات نسبت به صفحه فرود بیشتر است. همین موضوع موجب شده است که حواس کاربر در صفحه فرود بیشتر متمرکز باشد و نرخ تبدیل کاربر به مشتری در لندینگ پیج بسیار بیشتر از صفجه محصول است.

کلام آخر

در پایان امیدواریم که با این مقاله آموزشی در وبلاگ ابزار وردپرس، به صورت کامل و جامع با صفحه فرود یا همان لندینگ پیج آشنا شده باشید. اگر سوالی یا مشکلی در این زمینه دارید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان تیم ابزار وردپرس به شما پاسخ دهند.

خروج از نسخه موبایل