آموزش استفاده از FTP برای آپلود فایل در وردپرس

نحوه استفاده از اتصال FTP برای مدیریت فایل ها در وب سایت وردپرسی

استفاده از FTP یا “file transfer protocol” (پروتکل انتقال فایل) یکی از ساده ترین راه ها برای آپلود، دانلود و ویرایش فایل های وب سایت وردپرس است. با استفاده از این اتصال، می توانید فایل های مورد نظر خود را از روی کامپیوتر، به صورت ساده بر روی وردپرس آپلود کنید.

در ادامه این مقاله، قرار است تا نحوه استفاده از اتصال FTP را به صورت مرحله به مرحله پوشش دهیم، پس با ما همراه باشید 🙂

FTP چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، کلمه FTP مخفف عبارت File transform protocol است و به شما اجازه می دهد تا بتوانید فایل هایی را از روی کامپیوتر خود بر روی هاست وب سایت‌تان آپلود کنید.

حال شاید با خود فکر کنید که در حال حاضر یک سیستم آپلود کننده فایل های چندرسانه ای در پنل مدیریت وردپرس وجود دارد که کاربران می توانند فایل هایی مانند تصاویر، ویدیوها، فایل های صوتی، PDF و … آپلود کنند؛ اما سوال اصلی این است که چرا باید از FTP استفاده کنیم؟

چرا به FTP نیاز داریم؟

گاهی اوقات ممکن است که بخواهید یکسری فایل هایی را بر روی وردپرس خود آپلود کنید که ناگهان با خطایی مواجه می شوید؛ در این نوع مواقع، استفاده از FTP می تواند بهترین جایگزین برای آپلود فایل های مورد نظرتان باشد.

به طور معمول شما برای آپلود فایل ها نیازی به FTP ندارید. همانطور که ذکر کردیم، می توانید خیلی ساده فایل های چندرسانه ای مانند تصاویر را از طریق پنل مدیریت وردپرس آپلود کنید. حتی می توانید افزونه ها و قالب ها را از طریق خود وردپرس آپلود کنید.

اما با این حال، باز هم ممکن است که قصد داشته باشید تا یکسری افزونه ها یا فایل های قالب را بر روی وردپرس خود به صورت دستی برای اهداف عیب یابی و… نصب کنید. با این گفتار، استفاده از FTP می تواند بسیار کاربردی و موثر واقع شود.

استفاده از FTP برای آپلود فایل ها در وردپرس

در ابتدا، برای انجام این فرآیند نیاز دارید تا یک نرم افزار FTP بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. نرم افزار FTP برنامه ای است که به شما کمک می کند تا بتوانید به وب سایت خود متصل شده و فایل هایی را با استفاده از پروتکل FTP انتقال دهید.

در اینجا سه نرم افزار محبوب FTP را معرفی کرده ایم که می توانید هر یک از آن ها را بررسی کنید:

در این مقاله، ما از نرم افزار FileZilla استفاده خواهیم کرد. با این حال شما می توانید از نرم افزار های FTP دیگر به سلیقه خود استفاده کنید. مباحث پایه و اساسی در تمامی نرم افزار های FTP یکسان هستند و با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند.

اتصال به وب سایت وردپرس با استفاده از FTP

پس از آنکه نرم افزار FTP را بر روی کامپیوتر خود نصب کردید، آن را باز کنید. پس از باز کردن نرم افزار، از شما خواسته می شود تا با استفاده از اطلاعات ورود FTP به وب سایت خود متصل شوید.

معمولاً هنگامی که یک سرویس میزبانی از یک شرکت خریداری می کنید، مشخصات ورود FTP از طریق ایمیل به شما ارسال می شود. علاوه بر آن، می توانید اطلاعات اکانت FTP وب سایت خود را در داشبورد سی پنل (cPanel) هاست‌تان مشاهده کنید.

اگر موفق به پیدا کردن اطلاعات FTP هاست خود نشدید، می توانید از پشتیبان شرکت میزبانی وب سایت‌تان کمک بگیرید.

پس از آنکه اطلاعات ورود FTP را بدست آوردید، نرم افزار FileZilla را باز کرده و به بخش File » Site Manager بروید.

با کلیک بر روی گزینه ذکر شده، پنجره پاپ آپی باز می شود که در آن باید مشخصات وب سایت خود را وارد کنید. بر روی گزینه New Site کلیک کنید و عنوانی را برای وب سایت خود در نظر بگیرید.

در ستون بعدی، از شما اطلاعات ورود به هاست خواسته می شود. فیلد Host معمولاً همان دامنه وب سایت‌تان می باشد.

نکته: در بخش Protocol، باید SFTP را انتخاب کنید اگر شرکت میزبانی وب سایتتان از آن پشتیبانی می کند.

در فیلد Logon Type گزینه Normal را انتخاب کرده و سپس در دو فیلد User و Password نام کاربری و رمز عبور FTP خود را وارد کنید.

حال می توانید بر روی دکمه Connect جهت اتصال به وب سایت کلیک کنید. FileZilla تنظیمات وب سایت خود را برای اتصالات بعدی ذخیره خواهد کرد و یک اتصال FTP جدید را به وب سایت شما باز می کند.

اگر بار اولی است که از طریق کامپیوترتان به وب سایت خود متصل می شوید، FileZilla پنجره گواهی را نمایان می کند:

درواقع اینجا نرم افزار FileZilla از شما سوال می کند که به گواهی فعلی برای اتصال به وب سایت اعتماد شود یا خیر. با انتخاب گزینه Always trust certificate for future sessions می توانید این گواهی را تایید کنید. در آخر بر روی دکمه OK کلیک کنید.

حال نرم افزار FileZilla تلاش می کند تا به وب سایت شما با استفاده از اطلاعات داده شده متصل شود. زمانی که موفق به اتصال شود، می توانید لیستی از فایل ها و پوشه های موجود در وب سایت خود را در زیر ستون Remote site مشاهده کنید.

همانطور که گفتیم، ستون Remot site فایل ها و پوشه های موجود بر روی وب سایتتان را نشان داده و ستون Local site نیز فایل های موجود بر روی کامپیوترتان را می دهد.

شما می توانید در بخش Local site فایل های مورد نظر خود را برای آپلود بر روی کامپیوترتان انتخاب کنید. پس از پیدا کردن فایل های مورد نظر، بر روی آن ها کلیک راست کرده و گزینه Upload را انتخاب کنید.

پس از کلیک بر روی گزینه Upload، نرم افزار FileZilla فایل انتخاب شده را بر روی وب سایتتان آپلود می کند.

با این حال، توجه داشته باشید که وردپرس برای عملکرد صحیح به فایل ها و پوشه های خاصی در مکان های خاص نیاز دارد. این موضوع بدین معناست که شما به همین سادگی نمی توانید یک فایل را در هر جایی از هاست آپلود کنید. درواقع شما باید بدانید که فایل مورد نظر خود را می خواهید در کجا قرار داده و آپلود کنید.

برای آنکه این موضوع کمی واضح تر واقع شود، بیاید مثالی را پیش ببریم. فرض می کنیم که می خواهیم افزونه ای را بر روی وردپرس خود از طریق FTP آپلود کنیم. برای اینکار، باید در ابتدا فایل های افزونه را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنیم. سپس باید فایل فشرده zip افزونه را استخراج (Extract) کرده و در داخل فایل zip، می توانیم پوشه فایل های افزونه را مشاهده کنیم.

وردپرس برای شناسایی افزونه ها، پوشه /wp-content/plugins/ را بررسی می کند. به همین خاطر، ما باید به پوشه /wp-content/plugins در ستون Remote site رفته و سپس پوشه استخراج شده افزونه را از روی کامپیوتر بر روی وب سایت‌مان آپلود کنیم.

پس از آنکه پوشه افزونه با موفقیت آپلود شد، می توانیم به بخش افزونه ها در پنل مدیریت وردپرس برویم و افزونه جدید آپلود شده را فعال کنیم.

همانند این قضیه، شما می توانید قالب مورد نظر خود را بر روی وب سایت وردپرسی‌تان نصب کنید. برای انجام این کار، خیلی راحت فایل فشرده قالب مورد نظر خود را دانلود کرده و آن را استخراج کنید. سپس می توانید پوشه استخراج شده قالب را در محل /wp-content/themes/ بر روی وب سایت خود آپلود کنید.

دقت داشته باشید که از FTP تنها برای آپلود فایل ها بر روی وب سایت استفاده نمی شود. همچنین از آن می توان برای دانلود و ویرایش فایل ها بر روی وب سایت هم استفاده کرد.

برای دانلود از طریق FTP، خیلی راحت بر روی فایل ها یا پوشه هایی که می خواهید دانلود کنید در ستون Remote site راست کلیک کرده و بر روی دکمه Download کلیک کنید.

همچنین می توانید از FTP برای دریافت بکاپ از تمامی فایل های وردپرس وب سایت خود استفاده کنید. برای انجام این کار، تمامی پوشه ها و فایل های وب سایت خود را انتخاب کرده و آن ها را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید.

اما با این حال توجه داشته باشید که دریافت بکاپ به این صورت از طریق FTP، اطلاعات موجود در دیتابیس وب سایت را شامل نمی شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما کاربران عزیز مفید واقع شده باشد.

خروج از نسخه موبایل