بررسی لپ تاپ Zenbook 14X OLED Space Edition ایسوس

اگر تا به حال با لپ تاپ‌های زن‌بوک بازی کرده باشید، می‌دانید که جذابیت دایروی خاصی در این لپ تاپ‌ها وجود دارد که نمی‌توان نادیده گرفت. به‌عنوان مثال، لپ تاپ Zenbook 14X OLED Space Edition جدید هم همین شرایط را داشته و با مجهز شدن به پردازنده نسل دوازدهم موبایل اینتل، قطعا شرایط خوبی را برای گیمینگ فراهم خواهد کرد. ایسوس نسخه‌ جدید را با ادیشن فضایی روانه بازار کرده و علاقه‌مندان می‌توانند آن را دریافت کنند. ایسوس با این لپ تاپ سعی می‌کند که تا حد زیادی از نظر ظاهری، منحصربه‌فرد و متفاوت از لپ تاپ‌های دیگر جلوه کند. این ادیشن در دو نسخه روانه بازار شده است.

این واحد به پردازنده مرکزی نسل دوازدهم اینتل مجهز شده و از نوع Core i7 اینتل است. حافظه رم آن ۱۶ گیگابایتی بوده و قدرت بسیار بالایی هم دارد. حافظه ۱ ترابایتی آن را هم نباید فراموش نکنید که از نوع اس اس دی بوده و شرایط عالی برای نصب و اجرای بازی‌ها، برنامه‌ها و ویندوز فراهم می‌کند. مدل دیگر هم از پردازنده Core i5 استفاده کرده و نیمی از حافظه LPDDR5 را نیز به‌همراه دارد. همچنین یک نسخه Core i9 هم از این ادیشن وجود دارد که هنوز روزانه بازار نشده است و منتظر هستیم که خبرهای جدیدی از آن به گوش ما برسد. لپ تاپ ایسوس مشخصا با قیمت بالای خود برای گیمینگ و هر کار سنگینی می‌تواند مناسب باشد.

آنچه می‌خوانید:

طراحی

همان‌طور که در ابتدای این بررسی به آن اشاره کردیم، ظاهر کلی و زیبایی شناسی آن بسیار جالب بوده و یک بازسازی اساسی در اختیار شما قرار می‌گیرد. از نظر طراحی، هنوز هم همان بدنه استاندارد نظامی تست شده را در مدل معمولی داشته و یک سری نکات و جزئیات خاص به آن اضافه شده است. از ویژگی‌های فیزیکی دستگاه می‌توانیم به تیتانیومی بسیار کارآمدی اشاره کنیم که می‌توانید زیبایی و شکوه را در آن نظاره کنید. شبکه‌هایی را می‌بینیم که تم فضایی داشته و ایسوس عملا در ادیشن فضایی آن‌ها را اضافه کرده است. نشانه‌های خاص آسمان هم در داخل و خارج این دستگاه وجود دارد.

یک واقعیت جالب در مورد این شبکه‌ها، آن است که از کد مورس در طراحی آن‌ها استفاده شده است. واضح‌ترین تغییر، پنل ۳.۵ اینچی اولد است که به پشت صفحه نمایش نصب شده است. این نمایشگر به‌طور رسمی به‌عنوان نمایشگر هوشمند زن‌ويژن هم شناخته می‌شود و اگر بخواهیم صادق باشیم، این یک بیانیه شخصیتی است که در نهایت هویت اصلی را به لپ تاپ می‌بخشد. پنل مینی اولد در درون سه دایره متحد المرکز شناور شده است. شما می‌توانید آن چیزی را که روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود را از طریق MyAsus سفارشی سازی کنید و مجموعه‌ای طرح‌های از پیش تعیین شده را هم انتخاب کنید.

حتی می‌توانید متنی ثابت جایگزین انیمیشن نمایش داده شده در آن کنید. این لپ تاپ در مقایسه با لپ تاپ لنوو بسیار قدرتمندتر بوده و قیمت بیشتری هم دارد. صفحه نمایش ۱۴ اینچی اولد در این لپ تاپ، یک از جذابیت‌های اصلی ادیشن فضایی است و چیزی است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم. این فناوری چند سالی بود که در لپ تاپ ایسوس وجود دارد، اما از این واقعیت کم نمی‌کند که هنوز هم یک تکه شیه زیبا بوده و کلمات، تصاویر و رنگ‌ها را زنده به نمایش می‌گذارد. صفحه لمسی در نسخه اسپیس وجود داشته و صفحه نمایش کوچک ScreenPad Plus که نسل قبلی 14x از آن استفاده می‌کرد، از بین رفته است.

ایسوس به جای آن از یک ترک‌پد استفاده می‌کند که تنها با لمس گوشه سمت راست بالای آن یک صفحه عددی هم به نمایش گذاشته خواهد شد. در نگاهی به گذشته، مبادله بین تر‌ک‌پد و صفحه نمایش یک معامله منصفانه خواهد بود. چرا که در واقع، نیازی به خیره شدن به برنامه دوم نخواهد بود. ایسوس برای بهبود محلول خنک کننده و ویژگی‌های اگزوز خود، تصمیم گرفت که این شکاف‌ها را در کناره‌های ادیشن اسپیش برش دهد. این یک راه حل ساده و جذاب برای اضافه کردن دریچه‌های اضافی به لپ تاپ است. یک اسلات کارت حافظه در سمت راست لپ تاپ هم وجود دارد، اما کمی طول کشید تا بتوانیم جای آن را شناسایی کنیم.

تجربه کاربری

صفحه نمایش اولد این لپ تاپ، مولفه مهمی است که در لپ تاپ ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition باید به آن توجه کنیم. وضوح منحصربه‌فرد این صفحه نمایش همان ابتدا مشخص بوده و در بهترین حالت، به‌عنوان یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. از یک طرف دیگر، محتوایی که روی پنل خروجی قرار می‌گیرد، بسیار زیبا است. تجربه بصری هم با هر چیز رنگارنگی به سادگی نمایی زیبایی از این صفحه نمایش ایجاد خواهد کرد. یک صفحه نمایش زیبای کوچک هم به درب صفحه نمایش حس و حال زیبایی داده است. با وجود این همه خوبی خیره کننده، پیکسل‌های روی صفحه نمایش چندان با کیفیت به نظر نمی‌رسند.

بدتر از آن هم این است که وقتی صورت خود را به اندازه کافی به صفحه نزدیک کنید، می‌توانید تک تک پیکسل‌ها را روی صفحه ببینید. حتی آزاردهنده‌تر از آن، جلوه کوچک صفحه نمایش است که چندان نمی‌توانیم حس خوبی به آن داشته باشید. با لپ تاپ ایسوس این واقعیت وجود دارد که دوست داشتن یا داشتن این صفحه نمایش یک مسئله شخصی است و بسته به سلیقه خود می‌توانید در مورد خرید آن تصمیم‌گیری کنید. با نگاهی به قیمت لپ تاپ اچ پی و برندهای دیگر، این لپ تاپ گران قیمت تنها برای یک سری کاربران خاصی مناسب است که به چنین طراحی منحصربه‌فردی علاقه نشان می‌دهند. کیبورد این نسخه یکی از راحت‌ترین گزینه‌هایی است که می‌توانید استفاده کنید.

به‌طور دقیق، تجربه تایپ نرم و روان بوده و البته کمی باید طولانی مدت آن را فشار دهید. کلیک‌ها همراه با صدا هستند و دیگر ورودی‌های لپ تاپ هم به‌همین شکل خواهند بود.

خروج از نسخه موبایل