جلوگیری از دانلود ویدئو در وردپرس با 2 تکنیک طلایی

کپی برداری از ویدئوها، یک مشکل بسیار بزرگ است که تقریبا اکثر سایت‌ها (به ویژه سایت‌های آموزشی) با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تولید یک محتوای ویدئویی خوب و باکیفیت، بسیار زمان‌بر و هزینه‌بردار است؛ به همین دلیل هیچکس دوست ندارد که ویدئوهای منتشر شده در سایت، به راحتی و با یک کلیک قابل دانلود باشند. حالا اگر شما هم با همچین مشکلی روبرو هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله از بلاگ ابزار وردپرس را تا انتها مطالعه کنید تا با دو روش فوق‌العاده آسان و حرفه‌ای، از دانلود ویدئوهای سایت جلوگیری کنید.

چگونه از دانلود ویدئو در سایت وردپرسی جلوگیری کنیم؟

محافظت کردن از ویدئوهای منتشر شده داخل سایت وردپرسی کار سخت و دشواری نیست؛ شما با استفاده از دو راهکار مختلف می‌توانید دسترسی به ویدئوهای داخل سایت را محدود کنید و به کاربران اجازه دانلود ویدئو را ندهید.

1- استفاده از افزونه‌های پلیر ویدئو برای جلوگیری از کلیک راست

برخی از افزونه‌های پخش کننده ویدئو در وردپرس، از کلیک راست کردن کاربران جلوگیری می‌کنند؛ همچنین دکمه دانلود را هم حدف می‌کنند تا هیچ کاربری قادر به دانلود ویدئوها نباشد. این وش بسیار ساده و آسان است، فقط باید یکی از افزونه‌های زیر را تهیه کنید و بر روی سایت وردپرسی خود نصب کنید.

هیچ فرقی ندارد که کدامیک از افزونه‌های بالا را تهیه کنید؛ چرا که هر دو افزونه می‌توانند از دانلود ویدئو جلوگیری کنند و امکان دانلود ویدئو را در سایت وردپرسی شما غیرفعال کنند. ولی به صورت کلی افزونه پارس پلیر توسط مهندسان ایرانی ساخته شده و کار کردن با آن بسیار ساده‌تر و آسان‌تر می‌باشد.

2- اضافه کردن کد به فایل htaccess برای جلوگیری دانلود از طریق سورس

همیشه استفاده از روش اول به تنهایی جوابگو نیست. شما باید محدودیت‌های بیشتری بر روی سایت اعمال کنید تا کاربران واقعا نتوانند ویدئو را دانلود کنند. با استفاده از روش اول، بسیاری از کاربران دیگر قادر به دانلود ویدئو و کپی برداری از ویدئوها نیستند؛ ولی برخی کاربران که برنامه‌نویس هستند یا با طراحی سایت آشنا هستند، ممکن است که بتوانند ویدئوها را از طریق سورس به راحتی دانلود کنند.

حالا اگر شما قطعه کد زیر را به فایل htaccess اضافه کنید، دیگر جای نگرانی وجود ندارد و حتی از طریق سورس هم کسی نمی‌تواند ویدئوهای شما را به صورت مستقیم دانلود کند.

RewriteEngine on 
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?YourDomain.com [NC] 
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?YourDmain.com.*$ [NC] 
RewriteRule \.(gif|jpg)$ - [F]

بهترین روش برای جلوگیری از دانلود ویدئو در وردپرس کدام است؟

دو روشی که ما داخل این مقاله معرفی کردیم، به نوعی مکمل یکدیگر هستند و استفاده از یک روش به تنهایی، کار موثری نیست؛ پیشنهاد ما این است که هر دو روش را بر روی سایت خود اجرا کنید تا مطمئن شوید که هیچکس نمی‌تواند ویدئوهای سایت شما را دانلود کند. به کارگیری از هر دو روش هم بسیار ساده و آسان است، نیاز نیست که کار سخت و دشواری را انجام دهید.

چرا باید از دانلود ویدئو در سایت جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که اشاره شد، تولید محتوای ویدئویی بسیار زمان‌بر و هزینه‌بردار است؛ به همین دلیل نیز افراد زیادی در کمین هستند تا شما یک ویدئو بر روی سایت خود منتشر کنید و آن ویدئو را کپی کنند. حالا اگر یک ویدئو چندین بار کپی شود و در سایت‌های مختلف قرار بگیرد، کاربر نمی‌داند که واقعا این ویدئو برای اولین بار توسط چه سایتی منتشر شده است و همین موضوع می‌تواند موجب سردرگمی کاربر شود.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که اگر قصد ندارید از روش‌های بالا برای جلوگیری از دانلود ویدئوهای سایت استفاده کنید، حداقل یک واترمارک بر روی ویدئوهای سایت خود قرار دهید. زمانی که یک واترمارک بر روی ویدئو قرار می‌دهید، حتی با کپی شدن ویدئو در سایت‌های مختلف، کاربران می‌توانند با کمی دقت متوجه شوند که منبع اصلی این ویدئو چه سایتی بوده است.

البته برخی از سایت‌ها فقط یک واترمارک بر روی ویدئوها قرار می‌دهند و راه‌های دانلود را برای کاربران نمی‌دانند؛ هدف این سایت‌ها پخش شدن ویدئوها به صورت ویروسی می‌باشد که در آینده با کمک واترمارکی که قرار داده‌اند، بتوانند کاربران بسیار بیشتری را جذب کنند.

کلام آخر

محافظت از ویدئوها در وردپرس و جلوگیری از دانلود ویدئوها در سایت، یک کار بسیار مهم است که تقریبا کمتر کسی نسبت به آن توجه می‌کند؛ البته یکی از دلایلی که باعث می‌شود مدیران سایت نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند، نداشتن اطلاعات کافی در زمینه کپی برداری از ویدئوهای سایت است. به همین دلیل ما به صورت کامل و جامع در رابطه با کپی شدن ویدئوها توضیحات لازم را ارائه کردیم و همچنین دو راهکار فوق‌العاده مناسب را برای جلوگیری از دانلود ویدئو معرفی کردیم که پیاده‌سازی آن‌ها هم ساده و بدون دردسر است.

خروج از نسخه موبایل