الگوریتم پاندا | خداحافظی با محتواهای بی کیفیت

اگر در زمینه سئو وردپرس فعالیت کرده باشید، احتمال زیاد تاکنون نام الگوریتم گوگل پاندا را شنیده‌اید. پاندا، یکی از الگوریتم‌های گوگل است که بسیاری از مدیران سایت هم با آن آشنا هستند و تاثیر بسیار زیادی بر سئو (SEO) می‌گذارد. در واقع وظیفه الگوریتم پاندا، این است که محتواهای سایت را مورد بررسی قرار دهد و آن‌ها را ارزیابی کند. به صورت کلی، الگوریتم گوگل پاندا با محتواهای ضعیف و بی‌کیفیت مبارزه می‌کند و اجازه نمی‌دهد که رتبه‌های برتر نتایج جستجو را بدست آورند.

تاریخچه الگوریتم پاندا

در سال 2010 شرکت گوگل گوگل دچار بحران شد و یک روزنامه معروف، مقاله‌ای مبنی‌بر وجود مشکلات اساسی در این موتور جستجو منتشر کرد. مشکلات ایجاد شده به علت افزایش ناگهانی حجم اطلاعات بی‌کیفیت بود و گوگل به دنبال راه‌حلی برای رفع این مشکلات بود. با افزایش میزان محتواهای بی‌کیفیت در فضای وب، شرکت گوگل در فوریه سال 2011 الگوریتم پاندا را معرفی کرد. همان‌طور که گفته شد، وظیفه اصلی الگوریتم Google Panda این است که محتواهای سایت را مورد بررسی قرار دهد.

الگوریتم پاندا محتواهای بی‌کیفیت و کم ارزش را به صورت جدی جریمه می‌کند. برای مثال اکثر سایت‌هایی که از محتوای تکراری و کپی شده استفاده می‌کنند، توسط الگوریتم Panda جریمه‌های سنگینی می‌شوند.

تاثیر الگوریتم پاندا بر نتایج جستجوی گوگل

با ارائه شدن الگوریتم گوگل پاندا؛ محتواهای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش شانس کمتری برای نمایش در صفحات جستجو گوگل دارند. از طرف دیگر محتواهای با‌ارزش و باکیفیت و جذاب، جایگاه بهتری را در نتایج جستجوی گوگل بدست می‌آورند. در واقع وظیفه اصلی الگوریتم پاندا، رتبه‌بندی نتایج جستجو براساس کیفیت محتوای آن‌ها می‌باشد. چرا که هرچه محتوا باکیفیت‌تر باشد، رضایت کاربر نیز بیشتر جلب می‌شود.

فوریه سال 2011 گوگل در وبلاگ خود یک مقاله منتشر کرد و از آپدیت جدید الگوریتم پاندا خبر داد. این آپدیت بسیار بزرگ بود و نکته قابل توجه این است که نزدیک به 12 درصد از نتایج جستجو، تحت تاثیر قرار گرفتند. یعنی بسیاری از سایت‌هایی که عملکرد ضعیفی از نظر الگوریتم پاندا داشتند، رتبه‌های خود را از دست دادند و سایت‌هایی که عملکرد بهتری داشتند، رتبه‌های بالاتری در نتایج جستجوی گوگل، کسب کردند.

فاکتورهای مهم برای الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا به چه مواردی در سایت توجه میکند

الگوریتم پاندا برای ارزیابی ارزش و کیفیت مطالب ارائه شده در صفحات سایت از فاکتورهای زیر پیروی می‌کند.

محتوا با حجم کم

صفحاتی که محتوایی کم حجم و با نگارش ضعیف ارائه می‌کنند، مورد تایید الگوریتم پاندا نمی‌باشند. در نتیجه اگر محتواهای کوتاهی منتشر می‌کنید که از نظر نگارشی هم ضعیف هستند، انتظار نداشته باشید که رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید.

محتوای تکراری

سایت‌هایی که اقدام به انتشار مطالب تکراری می‌نمایند، توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه می‌شوند. به عنوان مثال با یک عنوان، دو مقاله مختلف در سایت منتشر می‌کنند؛ انجام این کار آسیب جدی به سئو وارد می‌کند. اگر در سایت محتوای تکراری دارید، از تگ کنونیکال یا ریدایرکت 301 استفاده کنید.

اعتبار محتوا

سایت‌هایی که مطالب معتبر را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند، توسط الگوریتم پاندا جریمه می‌شوند. بنابراین اگر نمی‌خواهید توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه شوید، محتواهای معتبر در سایت قرار دهید. در واقع با قرار دادن محتواهای نامعتبر، علاوه‌بر اینکه توسط الگوریتم Google Panda جریمه می‌شوید، اعتماد کاربران هم از بین می‌رود.

کیفیت محتوا

همیشه سعی کنید که محتواهای باکیفیت منتشر کنید. یک محتوای خوب و باکیفیت، اطلاعات معتبری در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از نظر علمی صحیح است. موضوع دیگری که در کیفیت محتوا تاثیر می‌گذارد، رعایت کردن اصول نگارش و املای صحیح کلمات و عبارات است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “تولید محتوای باکیفیت” را مطالعه کنید.

نسبت میزان تبلیغات به حجم محتوا

حجم تبلیغات منتشر شده در وبسایت نسبت به اطلاعات ارائه شده در آن نقش بسیار مهمی در ارزیابی الگوریتم پاندا دارد. اگر میزان تبلیغات بسیار بیشتر از حجم محتوا باشد، وب‌سایت از نظر الگوریتم پاندا بی‌کیفیت و غیرقابل قبول شناسایی می‌شود.

بهینه‌سازی بیش از حد

بهینه‌سازی محتوا نقش بسیار مهمی در رتبه‌بندی سایت دارد؛ یعنی هرچه محتوا را بهینه کنید، امکان اینکه رتبه‌های بهتری کسب کنید بیشتر است. اما از سوی دیگر بهینه‌سازی بیش از حد، کاربران را از مشاهده محتوای اصلی دور می‌کند و اثر منفی روی رتبه‌بندی وب‌سایت خواهد داشت. برای مثال نباید بیش‌از حد از کلمه کلیدی استفاده کنید؛ چرا که محتوای شما اسپم محسوب می‌شود و توسط گوگل جریمه می‌شوید.

اگر با الگوریتم پنگوئن آشنا باشید، به خوبی می‌دانید که تکرار بیش‌از حد کلمه کلیدی، موجب جریمه شدن سایت و در نتیجه از دست رفتن رتبه‌ها می‌شود.

رفتار کاربران

رفتار کاربران و بازدیدکنندگان سایت در ارزیابی الگوریتم پاندا نقش بسیار مهمی دارد. رفتار کاربرانی که برخی صفحات را مسدود می‌کنند و از بازدید مجدد آن‌ها خودداری می‌نمایند، نشان دهنده این است که سایت‌ها نتوانسته‌اند محتوای خوبی را در اختیار کاربر قرار دهند.

الگوریتم پاندا چگونه سایت‌ها را جریمه می‌کند؟

گوگل پاندا چگونه سایت ها را جریمه میکند

الگوریتم پاندا سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت تولید می‌کنند را جریمه می‌کند و سایت‌ها برای رهایی از این جریمه‌ها باید محتواهای باکیفیت تولید کنند. الگوریتم پاندا در ابتدا اقدام به جریمه کردن کل وب‌سایت می‌کرد، اما با گذشت زمان و پیشرفت در عملکرد الگوریتم، تنها صفحاتی جریمه می‌شوند که محتوای بی‌کیفیت ارائه می‌دهند.

تشخیص جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندا

برای تشخیص این موضوع که آیا وبسایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است یا خیر، بهتر است به میزان بازدید سایت توجه داشته باشید. افت ناگهانی میزان بازدید ارگانیک از سایت یا افت رتبه‌بندی وب‌سایت شما از نشانه‌های اصلی جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندا می‌باشد.

البته در نظر داشته باشید که عوامل بسیاری همچون رقبا، تغییرات سلیقه و غیره می‌توانند بر رتبه‌بندی سایت شما تاثیرگذار باشند و نمی‌توان هر گونه افت رتبه و کاهش ترافیک را به الگوریتم پاندا نسبت داد. باید نسبت به آپدیت‌های جدید الگوریتم پاندا هوشیار باشد و مستندات مربوط به هر به‌روز‌رسانی را مطالعه کنید و افت رتبه‌بندی سایت را با زمان آپدیت‌ها مقایسه کنید. اگر سایت شما هنگام آپدیت الگوریتم‌ها با افت رتبه مواجه شد و یا ترافیک سایت کاهش پیدا کرد، باید خیلی سریع بررسی کنید و ببینید که که در آپدیت جدید، به چه مواردی اشاره شده است و شما آن را رعایت نکرده‌اید.

سخن پایانی

الگوریتم پاندا بیشتر بر روی محتواهای سایت تمرکز می‌کند. در واقع سایت‌هایی که محتواهای خوب و باکیفیتی تولید نمی‌کنند، یا از روش‌های اسپم برای رتبه گرفتن محتواهای خود استفاده می‌کنند، باید منتظر جریمه‌های الگوریتم پاندا باشند. در نتیجه برای اینکه بتوانید رتبه‌های خوبی بدست آورید و در زمینه سئو پیشرفت کنید، به محتواهای سایت خود توجه کنید و هر مطلبی را بر روی سایت منتشر نکنید.

خروج از نسخه موبایل