ریدایرکت چیست ؟ آشنایی با انواع تغییر مسیرها

هر صفحه از سایت، یک آدرس دارد که به آن URL گفته می‌شود. در واقع هرگاه شما آدرس یک صفحه را در مرورگر وارد کنید، مستقیم وارد صفحه مورد نظر می‌شوید. حالا برخی از مواقع ممکن است بخواهید این آدرس را تغییر دهید؛ یا محتوا را به صفحه دیگری انتقال دهید. در چنین مواقعی لازم است یک تغییر مسیر یا ریدایرکت (Redirect) انجام دهید. حالا در این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید تا به صورت کامل شما را با تغییر مسیرها در دنیای وب آشنا کنیم. 😉

https://dl.abzarwp.com/free/new-seo/24-redirects.mp4
ریدایرکت چیست

چه موقع باید از ریدایرکت استفاده کنیم

چرا باید از ریدایرکت استفاده کنیم

اگر از ریدایرکت‌ها استفاده نکنیم، با خطاها و مشکلات مختلفی در سایت روبرو می‌شویم. برای مثال اگر یک صفحه از سایت را حذف کنیم و آن را به آدرس دیگری تغییر مسیر ندهیم، با خطا 404 مواجه خواهیم شد. همین خطاها که شاید از نظر شما مهم نیستند، تاثیر منفی بر سئو سایت می‌گذارند. حالا در ادامه این مقاله قصد داریم انواع ریدایرکت‌ها یا تغییر مسیرها را به شما معرفی کنیم. همچنان همراه ما باشید. 😉

انواع ریدایرکت‌ها و تغییر مسیرها

برای تغییر مسیر، چندین روش مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در واقع به صورت کلی ریدایرکت‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم که در قسمت زیر آن‌ها را نام برده‌ایم.

البته فراموش نکنید که کاربرد ریدایرکت‌ها متفاوت است و شما نمی‌توانید در هر موقعیتی از یک تغییر مسیر (Redirects) دلخواه استفاده کنید. در واقع استفاده نادرست از ریدایرکت‌ها در موقعیت‌های مختلف، می‌تواند آسیب جدی به سئو (SEO) سایت شما وارد کند. در نتیجه باید به خوبی با ریدایرکت‌ها و تغییر مسیرها آشنا باشید تا بتوانید به خوبی در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید.

ریدایرکت‌های سمت سرور (server-side)

در ریدایرکت‌های سمت سرور، هرگاه کاربر آدرس یک صفحه را در مرورگر وارد کند، سرور سایت مشخص می‌کند که او به چه صفحه‌ای منتقل شود. حالا در این قسمت می‌خواهیم شما را با ریدایرکت‌های سمت سرور بیشتر آشنا کنیم و انواع آن را به شما معرفی کنیم.

ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 به جرات می‌توان گفت که بهترین روش برای تغییر مسیر آدرس صفحات سایت است. چرا که با تغییر مسیر 301 اعتبار آدرس قبلی شما، به آدرس جدید منتقل می‌شود. یعنی با ریدایرکت 301 شما اعتبار سئویی که از صفحه قبلی کسب کرده بودید را از دست نمی‌دهید. به همین دلیل استفاده از ریدایرکت 301 بسیار متداول است و اکثر افراد از همین تغییر مسیر استفاده می‌کنند.

کاربرد تغییر مسیر 301 در اغلب اوقات، زمانی است که شما یک صفحه را به کلی از سایت خود حذف می‌کنید و برای اینکه ارزش و اعتبار آن صفحه را از دست ندهید، به یک صفحه مشابه آن را ریدایرکت می‌کنید.

ریدایرکت 302

برخی کاربران ریدایرکت‌های 301 و 302 را باهم اشتباه می‌گیرند و گاها فکر می‌کنند کاربرد یکسانی دارند؛ در صورتی که اصلا اینطور نیست. در واقع ریدایرکت 302 هم مثل ریدایرکت 301 عمل می‌کند، اما ارزش و اعتبار صفحه قبلی سایت را به صفحه جدید منتقل نمی‌کند. یعنی شما تمام اعتبار آدرس صفحه قبلی را از دست می‌دهید و می‌توان گفت همین موضوع تاثیر بسیاری بدی بر سئو سایت می‌گذارد.

کاربرد تغییر مسیر 302 صرفا زمانی است که می‌خواهید به صورت موقت، آدرس یک صفحه را تغییر دهید و مجددا به همان آدرس قبلی برگردید. به همین دلایل ریدایرکت 302 نسبت به ریدایرکت 301 کاربرد بسیار کمتری دارد.

ریدایرکت 307

جالب است بدانید که اینترنت بر پایه یک پروتکل به نام HTTP یا HyperText Transfer Protocol  شکل گرفته است. پروتکل HTTP نیز دارای دو نسخه به نام 1.0 و 1.1 است. حالا ریدایرکت 307 هم فقط با نسخه 1.1 سازگاری دارد و ریدایرکت 302 با هر دو نسخه 1.0 و 1.1 سازگاری کامل دارد. این مورد تنها تفاوت ریدایرکت 302 و 307 است.

ریدایرکت 308

از ریدایرکت 301 هم به ندرت استفاده می‌شود. چرا که عملکرد آن تاحدودی مثل ریدایرکت 307 است و کاربرد خاصی ندارد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای تغییر مسیرها فقط از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

ریدایرکت‌های سمت کاربر (client-side)

در ریدایرکت‌های سمت کاربر، به‌جای اینکه تغییر مسیر از سمت سرور سایت صورت بگیرد، از طریق مرورگر کاربر صورت می‌گیرد. در کل تغییر مسیرهای سمت کاربر دو حالت دارد که در قسمت زیر به آن اشاره کرده‌ایم. البته ما به هیچ عنوان این ریدایرکت‌ها را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. چرا که معایبی زیادی دارد و در نتیجه تاثیر منفی بر سئو سایت می‌گذارد.

سخن پایانی

امیدواریم با این مقاله آموزشی توانسته باشیم شما عزیزان را به خوبی با تغییر مسیرها (Redirects) آشنا کنیم. اگر به سوالی یا مشکلی در ارتباط با تغییر مسیرها برخورد کردید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

در آخر نیز پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از تغییر مسیرها استفاده نکنید. در صورت نیاز هم فقط از ریدایرکت 301 استفاده کنید و حتما به صفحات مشابه و مرتبط تغییر مسیر دهید.

راستی! ما قبلا یک ویدئو با عنوان “آموزش ایجاد ریدایرکت” برای شما کاربران خوب سایت ابزار وردپرس تهیه کرده‌ایم که در صورت نیاز می‌توانید آن را مشاهده کنید.

خروج از نسخه موبایل