دیجیتال مارکتینگ چیست | تاثیر بازاریابی دیجیتال بر کسب‌وکار

در عصر تکنولوژی و دیجیتال، تعداد افرادی که از اینترنت و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است. افراد تمایل بیشتری به کسب اطلاعات و تهیه محصولات به صورت آنلاین دارند؛ به همین دلیل اهمیت دیجیتال مارکتینگ در موفقیت کسب‌وکارها دوچندان شده است.

بازاریابی مفهومی آشنا است و از آن در جهت معرفی برند به مخاطبان در زمان و مکان مناسب استفاده می‌شود. تبلیغات برای بازاریابی در زمان‌های گذشته از طریق پلتفرم‌هایی مانند تلوزیون، رادیو، روزنامه و بیلبوردهای خیابانی انجام می‌شد، اما طی گذشت سال‌ها، روش‌های جدید پا به عرصه وجود گذاشتند. در سال‌های اخیر و با ورود تکنولوژی به زندگی روزمره انسان‌ها، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مورد توجه کسب‌وکارهای مختلف قرار گرفته است.

آنچه می‌خوانید:

تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر موفقیت و پیشرفت کسب‌وکارها

مخاطبان و مشتریان بالقوه، این روزها زمان خود را در شبکه‌های مجازی و وبگردی در اینترنت سپری می‌کنند و روزانه بر تعداد افرادی که خرید آنلاین را به قدم زدن در مراکز خرید ترجیح می‌دهند، افزوده می‌شود. با این تفاسیر معرفی کسب‌وکار و برند در فضای اینترنت بسیار ضروری است و تاثیر زیادی بر مخاطب دارد. در حال حاضر داشتن وب‌سایت و حضور کسب‌وکارها در فضای مجازی، امری ضروری است و تجارتی که اصرار دارد به صورت سنتی عمل کند، در برابر رقبای خود محکوم به شکست و نابودی خواهد بود.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) مزایای بیشماری دارد و به رشد و موفقیت هر نوع تجارتی کمک شایانی می‌کند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

بهینه سازی و تغییر استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسیار ساده‌تر از بازاریابی سنتی است

نوشتن و تهیه استراتژی بازاریابی کاری پیچیده و زمان‌بر است و هنگام اجرای آن ممکن است متوجه شوید که برخی از فرضیات شما درست نبوده و یا مشتریان آنطور که پیش‌بینی می‌کردید، رفتار نکرده‌اند. اگر امکان تغییر استراتژی در میانه راه وجود داشته باشد، کار متخصصین بازاریابی بسیار ساده‌تر می‌شود. آن‌ها می‌توانند به‌جای ادامه دادن استراتژی نادرست، بخش‌های مشکل‌دار را تغییر داده یا اصلاح کنند.

یکی از مزیت‌های استفاده از دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی، قابل تغییر بودن استراتژی در میانه راه است و همین موضوع دیجیتال مارکتینگ را نسبت به بازاریابی سنتی در جایگاه برتر قرار می‌دهد. با ارائه یک مثال به شفاف‌سازی این موضوع می‌پردازیم.

فرض کنید در بازاریابی سنتی هزینه طراحی، ساخت و نصب بیلبورد تبلیغاتی پرداخت شده و بیلبورد در مکان مورد نظر نصب شده است؛ بعد از گذشت مدت زمانی متوجه می‌شوید که این تبلیغ هیج تاثیری در رشد فروش و در نتیجه افزایش درآمد کسب‌وکارتان نداشته است، اما راه برگشتی نیست. هزینه‌ها پرداخت شده و بیلبورد نصب شده است. حالا در روش دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید هر زمان که از نادرست بودن استراتژی تبلیغات خود آگاه شدید، آن روش را متوقف کنید و از کانال دیگری به انتشار تبلیغات کسب‌وکار خود بپردازید.

دیجیتال مارکتینگ امکان معرفی و تبلیغ برندها در هر زمان و مکانی را فراهم می‌کند

با توجه به اینکه ابزارهای مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، به راحتی می‌توانید در هر زمان و مکانی، فرایند معرفی و تبلیغ برند خودتان را در رسانه‌های مختلف انجام دهید. این در حالی است که روش‌های سنتی بازاریابی، همچین قابلیتی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و محدودیت‌های بسیار زیادی برای معرفی و تبلیغ برند دارید. به صورت کلی استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است و قابل مقایسه با روش‌های بازاریابی سنتی نمی‌باشد.

برای اینکه مخاطب تبدیل به مشتری شود، چند مرحله لازم است طی شود و در تمام این مراحل نیز شما باید با خریدار همراه شوید. با کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانید مخاطبان خود را در هر مرحله از فرایند خرید همراهی کنید و محتوای مناسبی را در اختیار آن‌ها قرار دهید. همان‌طور که اشاره شد، استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ هیچ محدودیت زمانی و مکانی نداشته و همیشه امکان اجرا آن وجود دارد.

بهبود نرخ تبدیل مخاطب به خریدار با کمک دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ امکان بررسی و آنالیز عملکرد را برای شما فراهم می‌کند و شما می‌توانید به راحتی نتیجه بکارگیری هر کدام از روش‌های بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکار خود را ارزیابی کنید. اطلاعات حاصل از این بررسی‌ها و ارزیابی‌ها شما را در بهبود استراتژی‌ها و اصلاح اشتباه‌ها یاری می‌کند.

با کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانید مخاطبان هدف که احتمال تبدیل شدن به مشتری دائمی برای برند شما را دارند شناسایی کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. با آنالیز کردن نشانه‌ها و اطلاعات درست از رفتار مشتریان، نرخ تبدیل کسب‌وکار شما نیز افزایش می‌یابد.

ارزیابی ترافیک سایت و عملکرد محتوا

دیجیتال مارکتینگ این امکان را فراهم می‌کند تا کسب‌وکارها بتوانند نتایج حاصل از تبلیغات را براساس معیارهای مورد نظر خود ارزیابی نمایند. در روش تبلیغات دیجیتالی می‌توانید شاخص‌های مختلفی مانند نرخ کلیک، تعداد اشتراک‌گذاری، تعداد بازدید‌ها، مدت حضور کاربر در صفحه سایت و نرخ تعامل بازدیدکنندگان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

در واقع قابل اندازه‌گیری بودن نتیجه تبلیغات، یکی از مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که تبلیغات سنتی در این زمینه دچار ضعف‌های بسیاری می‌باشند. با کمک دیجیتال مارکتینگ همچنین می‌توانید میزان بازگشت سرمایه خود را نیز تخمین بزنید. راه‌های مختلفی برای ارزیابی نتایج تبلیغات در بازاریابی دیجیتالی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. (این در حالی است که بازاریابی سنتی دارای همچین قابلیتی نمی‌باشد.)

آنالیز ترافیک وبسایت‌ها

دیجیتال مارکتینگ شرایطی را مهیا می‌کند که صاحبان کسب‌وکار بتوانند به راحتی و با کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک سایت، تعداد دقیق افرادی که از سایت بازدید کرده‌اند را مشاهده نمایند. علاوه‌بر تعداد بازدیدکنندگان، اطلاعات مفید دیگری نیز توسط ابزارهای تجزیه و تحلیل قابل ارزیابی است. شما می‌توانید صفحاتی که بیشترین و کمترین بازدید را داشته‌اند شناسایی کنید و همچنین متوجه شوید که مخاطبان از کجا و از طریق چه دستگاهی (لپ‌تاپ، تبلت، کامپیوتر شخصی یا گوشی هوشمند) از سایت شما بازدید کرده‌اند.

بر این اساس می‌توانید یک استراتژی مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تهیه کنید و روی نقطه ضعف‌های خود‌ تمرکز بیشتری داشته باشید. در بازاریابی سنتی امکان تشخیص نحوه آشنایی مصرف کننده با برند شما وجود ندارد و یا به سختی انجام می‌پذیرد. در صورتی که دیجیتال مارکتینگ این مشکل را رفع کرده و امکان ارزیابی الگوهای رفتاری مخاطبان را برای صاحبان صنعت فراهم کرده است. تمامی اطلاعات حاصل از ارزیابی‌های ابزارهای تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند تا برای فروش بیشتر و تبدیل کاربر به مشتری واقعی تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.

بررسی عملکرد صفحات و محتواهای سایت

اگر یک صفحه فرود (Landing Page) در وب‌سایت خود ایجاد کرده باشید، با کمک ابزارهای مختلف به راحتی می‌توانید بررسی نمایید که چند نفر از این صفحه بازدید کرده‌اند؛ یا همچنین اگر یک بنر خاص را طراحی کرده باشید و در قسمت‌های مختلف قرار داده باشید، به راحتی می‌توانید بررسی کنید که چند نفر بر روی این بنر کلیک کرده‌اند.

در دیجیتال مارکتینگ شما به راحتی می‌توانید علاوه‌بر تشخیص تعداد بروشورهای دانلود شده توسط افراد، اطلاعات دیگری از قبیل اطلاعات تماس آن‌ها مانند ایمیل را دریافت کنید. در تبلیغات سنتی پخش بروشورهای تبلیغاتی در خیابان‌ها یا مراکز خرید بسیار مرسوم است اما مشکل اینجاست که تخمین تعداد افرادی که بروشور را مطالعه کرده‌اند غیرممکن است.

قابلیت تمرکز بر قشر خاص مخاطبین در بازاریابی دیجیتال

در تبلیغات سنتی مانند انتشار تبلیغ در رادیو، تلوزیون و مجله‌ها، امکان تمرکز بر قشر خاصی وجود ندارد و یا در صورت امکان، دقیق و کامل نمی‌باشد. دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد تا مخاطب هدف خود را به صورت دقیق شناسایی کنید و محتواهای شخصی‌سازی شده را برای آنان ارسال نمایید. همچنین می‌توانید از ویژگی‌هایی همچون سن، جنسیت، محل زندگی، علایق و رفتارکاربران در اینترنت استفاده کنید و محتوایی متناسب با این ویژگی‌ها تهیه و به اشتراک بگذارید.

با تجزیه و تحلیل شخصیت مخاطبان خود می‌توانید محصولات متناسب با هر سلیقه را برای همان دسته‌بندی تبلیغ کنید و یا کاربرانی که به برند شما علاقه نشان می‌دهند و یا کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما را جستجو می‌کنند، به مخاطبان هدف خود اضافه نمایید.

ارزیابی نتایج تبلیغات در روش بازاریابی دیجیتالی و سنتی

در تبلیغات دیجیتالی این امکان برای شما فراهم است تا میزان تاثیرگذاری تبلیغ بر مخاطبان خود را بسنجید و در صورت عدم رضایت، به دنبال کانال دیگری برای انتشار تبلیغات باشید. در حالی که نتایج حاصل از تبلیغات سنتی به سختی قابل ارزیابی هستند و اگر از نتیجه تبلیغات سنتی رضایت نداشته باشید نیز امکان تغییر آن فراهم نیست. دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد تا بودجه تبلیغات و بازاریابی را به بخش‌های مختلف اختصاص دهید و در نهایت بررسی کنید که کدام روش بیشترین بازدهی را برای کسب‌وکار شما دارد.

رقابت ساده‌تر در دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی سنتی امکان رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ رقیب فراهم نیست؛ چرا که صنایع بزرگ سالانه میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات در کمپین‌های تلوزیونی و بیلبوردهای شهری می‌کنند. این در حالی است که یک صنعت نوپا و کوچک، امکان اختصاص مبالغ بالا برای تبلیغات را ندارد و ممکن است از قافله عقب بماند. دیجیتال مارکتینگ زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا برندهای کوچک و تازه‌کار بتوانند با خلاقیت و تولید محتوای باکیفیت به رقابت با رقیب‌های بزرگ بپردارند و حتی عملکرد بهتری نیز داشته باشند.

انواع دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

طراحی سایت

طراحی وب‌سایت به عنوان پایه دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود و برای هر نوع کسب‌وکاری ضروری است. یک سایت خوب و معتبر تاثیر بسیار زیادی بر شناخته شدن یک برند دارد و همانند یک کاتالوگ آنلاین عمل می‌کند. یک سایت بهینه و کاربرپسند که حاوی اطلاعات دقیقی از محصولات و خدمات است، کاربران را به خرید از کسب‌وکار شما ترغیب و تشویق می‌کند.

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو (SEO)

سئو (SEO) به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر می‌باشد. علم سئو به شما کمک می‌کند تا بدون پرداخت هزینه تبلیغات، مخاطبان را به صورت کاملا طبیعی و اورگانیک وارد سایت کنید. در واقع ما قصد داریم با کمک علم سئو کاری کنیم که یک سایت در نتایج جستجو، رتبه‌های بهتری کسب کند و از این طریق کاربران وارد سایت شوند. البته سئو هم به چند بخش تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح داده‌ایم.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

ما قبلا یک مقاله کامل در رابطه با سئو تکنیکال در ابزار وردپرس منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید. ولی به صورت کلی این موضوع را در نظر داشته باشید که رعایت موارد مهمی مانند کاهش حجم تصاویر سایت، کدنویسی صحیح و اصولی، طراحی سایت واکنشگرا و افزایش سرعت بارگذاری صفحات، تاثیر بسیار زیادی بر سئو تکنیکال می‌گذارند.

سئو داخلی (On Page SEO)

تمام کارها و فعالیت‌هایی که درون سایت خودتان برای بهبود سئو انجام می‌دهید، سئو داخلی یا On Page SEO گفته می‌شوند. برای مثال آپدیت کردن محتواهای قدیمی، لینک سازی داخلی، بهبود سرعت سایت و افزایش امنیت و غیره کارهایی است که برای بهبود وضعیت سئو داخلی سایت باید انجام دهید.

سئو خارجی  (Off Page SEO)

سئو خارجی، دقیقا برخلاف سئو داخلی است؛ یعنی تمام کارها و فعالیت‌هایی که خارج از سایت خودتان برای بهبود سئو انجام می‌دهید، سئو خارجی یا Off Page SEO محسوب می‌شوند. برای مثال رپورتاژ آگهی و سوشیال سیگنال، مواردی هستند که برای بهبود Off Page SEO سایت باید انجام دهید.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

برای موفقیت در بازاریابی محتوا، به تولید محتوای باکیفیت و معتبر توسط متخصصان این امر نیاز است. تولید محتوای متنی، صوتی و ویدئویی بهترین روش برای معرفی کسب‌و‌کار و برند‌های تجاری می‌باشد. با تولید محتوای معتبر و مناسب، میزان حضور کاربران در سایت افزایش پیدا می‌کند و سایت رتبه بسیار خوبی را از الگوریتم‌های گوگل دریافت می‌کند.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

شرکت‌های بسیاری از طریق ارسال ایمیل با مخاطبان خود در ارتباط هستند. ایمیل‌ها حاوی اطلاعات بسیار خوبی از قبیل معرفی خدمات و محصولات، جشنواره‌ها و کدهای تخفیف و غیره هستند. متاسفانه اکثر مدیران سایت در ایران اهمیتی برای ایمیل مارکتینگ قائل نیستند، در صورتی که ایمیل مارکتینگ به راحتی می‌تواند فروش و درآمد یک کسب‌وکار اینترنتی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی از بهترین پلت‌فرم‌ها برای معرفی کسب‌وکار محسوب می‌شوند. افراد بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و روزانه زمان بسیار زیادی را برای بازدید از پست‌ها و محتواهای تولید شده در این فضا اختصاص می‌دهند. ایجاد اکانت بیزنسی (Business) در شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیسبوک، لینکدین و پینترست، یکی از موثرترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

بازاریابی توسط موتور‌های جستجو (SEM)

استفاده از موتورهای جستجو در جهت افزایش نرخ بازدید سایت، افزایش فروش و درآمد و همچنین کسب رتبه بالا،  بازاریابی موتور‌های جستجو نام دارد. یکی از روش‌های پرطرفدار در بازاریابی توسط موتور‌های جستجو استفاده از تبلیغات کلیکی است. در تبلیغات کلیکی، گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر، بابت دریافت مبلغ مشخصی، لینک صفحات سایت را در صدر نتایج جستجو به نمایش می‌گذارند.

بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (PPC)

در این روش از دیجیتال مارکتینگ تبلیغات بر روی پلتفرم‌های مختلف قرار داده می‌شود و به ازای هر کلیک و ورود کاربر به سایت موردنظر هزینه پرداخت می‌شود.

تبلیغات گوگل

یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین انواع PPC، تبلیغات گوگل است. گوگل تبلیغ صفحات سایت را در صدر نتایج جستجو قرار می‌دهد و بابت هر بار کلیک کاربر، از تبلیغ‌دهنده هزینه مشخصی را دریافت می‌کند. این نوع بازاریابی در هدایت ترافیک به سمت سایت‌ها بسیار موثر است.

قابل ذکر است که هزینه هر بار کلیک بر روی نتایج، متفاوت می‌باشد؛ برای مثال ممکن است در برخی از حوزه‌ها، رقابت زیادی وجود داشته باشد و سایت‌های زیادی به گوگل درخواست تبلیغات داده باشند، در این صورت شما باید هزینه‌های بالاتری را پرداخت کنید. ولی اگر در حوزه مورد نظر شما رقابت خاصی وجود نداشته باشد، با کمترین هزینه ممکن می‌توانید تبلیغات گوگل را انجام دهید.

تبلیغات فیسبوک

برای تبلیغات در فیسبوک می‌توانید ویدئو، پست یا اسلاید مورد نظر خود را به عنوان تبلیغات، به مخاطبان هدف کسب‌وکارتان نمایش دهید و بابت آن مبلغ مشخصی را به فیسبوک پرداخت کنید. البته با توجه به اینکه فیسبوک در ایران فیلتر است و کاربران کمتری از آن استفاده می‌کنند، پیشنهاد ما استفاده از همان تبلیغات گوگل است.

کمپین‌های تبلیغاتی توییتر

در این روش می‌توانید پست‌ها یا هر نوع محتوایی را از طریق پرداخت هزینه به توییتر در فیلد خبری مخاطب مورد نظر خود به نمایش بگذارید. این روش در افزایش ترافیک سایت، افزایش دنبال کنندگان توییتر، مشارکت در توییت‌ها و یا حتی دانلود اپلیکیشن شما بسیار تاثیرگذار است.

تبلیغات در لینکدین

برای تبلیغات در لینکدین، کسب‌وکارها می‌توانند با پرداخت هزینه‌های مشخص و تعیین شده، پیام‌های مورد نظر خود را به صورت مستقیم برای مخاطبان خاص خود ارسال نمایند.

بازاریابی وابسته

در این روش از دیجیتال مارکتینگ می‌توانید با قرار دادن تبلیغات کسب‌وکارهای دیگر در سایت خود، درآمدهای بسیار خوبی کسب کنید. انجام این نوع تبلیغات از کانال‌های مختلفی قابل اجرا است، ازجمله مهم‌ترین آن‌ها انجام تبلیغات در یوتیوب، ارسال لینک‌های تبلیغاتی از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا اجرای کمپین‌های تبلغاتی با استفاده از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌باشد.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای مختلف برای انجام امور بازاریابی به صورت اتوماتیک و خودکار، اتوماسیون بازاریابی نام دارد. این نرم‌افزارها معمولا برای انجام کارهای تکراری که به صورت دستی خسته کننده و طاقت فرسا هستند استفاده می‌شود.

خبرنامه‌ها

استفاده از اتوماسیون ایمیل برای ارسال خبرنامه به مشترکین استفاده می‌شود. این اتوماسیون علاوه‌بر ارسال ایمیل‌های دسته‌جمعی، برای فیلتر کردن مخاطبین و دسته‌بندی ایمیل‌ها بر اساس هر مخاطب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایت‌های وردپرسی می‌توانند از افزونه میل استر (Mailster) برای بازاریابی ایمیلی استفاده کنند.

برنامه‌ریزی بارگذاری پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی

با استفاده از ابزارهای زمان‌بندی می‌توانید زمان دقیق انتشار پست، استوری و محتوا را بر روی پلتفرم‌های مختلف از قبیل سایت، اینستاگرام، تلگرام، توییتر و غیره را به راحتی تعیین و برنامه‌ریزی کنید. با استفاده از این ابزارهای هوشمند حساب کاربری شما همیشه فعال است و از انتشار پست‌ها به صورت دستی بی‌نیاز می‌شوید. استفاده از برنامه‌‌های زمان‌بندی برای مواقعی که ممکن است فراموش کنید پستی را انتشار دهید، بسیار مفید است.

در وردپرس، افزونه FS Poster به راحتی قابلیت بارگذاری پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با کمک این افزونه، فرایند مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیز آسان‌تر می‌شود و دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را برای این کار، صرف کنید.

ردیابی و گزارش‌گیری نتیجه کمپین‌ها

اگر دقت کرده باشید در بسیاری از کمپین‌های بازاریابی و فروش، تعداد محصولات و محتواهای زیادی وجود دارد؛ در نتیجه بررسی و ارزیابی عملکرد آن‌ها بسیار دشوار و خارج از کنترل می‌باشد. با استفاده از ابزارهای ردیابی و گزارش‌گیری نتیجه کمپین‌ها می‌توانید موارد مورد نظر خود را دسته‌بندی کنید و پیشرفت کار را براساس فیلترهای مختلف بررسی کنید.

روابط عمومی آنلاین (Online PR)

به هرگونه فعالیتی که برای معرفی برند خود در پلتفرم‌های بازاریابی آنلاین انجام می‌دهید، روابط عمومی آنلاین یا Online Public Relations گفته می‌شود. در روابط عمومی آنلاین باید اخبار خوبی در رابطه با کسب‌وکار شما در سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی شنیده شود. برای اینکه در روابط عمومی آنلاین موفق شوید، پیشنهاد می‌کنیم که از روش‌های زیر استفاده کنید.

رپورتاژ آگهی در سایت‌های مناسب

با استفاده از رپورتاژ آگهی می‌توانید خبرهای مهم در رابطه با کسب‌وکار خود را در شبکه‌های مجازی مختلف منتشر کنید. اهمیت استفاده از رپورتاژ آگهی در دیجیتال مارکتینگ بسیار بالا است و باعث افزایش اعتبار برند، افزایش نرخ بازدید سایت و در نهایت افزایش فروش و درآمد می‌شود.

ارتباط با خبرنگاران حاضر در شبکه‌های اجتماعی

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود روابط عمومی آنلاین و معرفی برند، برنامه‌ریزی برای مصاحبه با شبکه‌های خبری مجازی می‌باشد. ارتباط با مطبوعات امکان رسانه‌ای شدن کسب‌وکار و برند را برای شما فراهم می‌کند و به شاخته شدن هر چه بیشتر کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

امکان ثبت نظر مخاطبان در وبسایت

بهتر است در انتهای مقالات، محتواها و حتی محصولات خود، امکان ثبت نظر برای بازدیدکنندگان را فراهم کنید و به نظرات و پیشنهادات آن‌ها بازخورد دهید. پرسش و پاسخ و درج نظرات و پیشنهادات یکی از بهترین روش‌های روابط عمومی آنلاین در جهت تعامل با مخاطب بشمار می‌رود. جالب است بدانید که این موضوع بر سئو (SEO) سایت هم تاثیرگذار است.

محتوای حمایت شده (Sponsored Content)

شما با پرداخت مبلغی مشخص، از یک سایت یا پلتفرم مجازی می‌خواهید تا محتوایی را درباره برند شما در صفحه خود انتشار دهد. یکی از روش‌های استفاده از محتوای حمایت شده، استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغ برند می‌باشد. به عنوان مثال شما هزینه سفر یک اینفلوئنسر را پرداخت می‌کنید و آن فرد بابت پرداخت هزینه سفر، از برند شما حمایت کرده و آن را در صفحه خود تبلیغ می‌کند. روش دیگر، انتشار مقاله‌ای با موضوع مرتبط به کسب‌وکار شما در یک پلتفرم است که بابت آن نیز مبلغی دریافت می‌شود.

بازاریابی از طریق ارسال پیام سریع

در این روش می‌توانید با کمک گرفتن از پیام‌رسان‌های محبوب مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام و غیره به ارسال فوری پیام‌های تبلیغاتی به مخاطبان هدف خود بپردازید. این روش یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های بازاریابی برای مشتریان بالقوه محسوب می‌شود. از این طریق می‌توانید انواع جشنواره‌های تخفیف، محصولات جدید و اطلاعات مختلفی را درباره کسب‌وکار خود در اختیار مخاطبان قرار دهید.

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا شکل جدیدی از بازاریابی است و عموما در دیجیتال مارکتینگ کاربرد دارد. اگر شروع مکالمه و شکل‌گیری ارتباط از طرف مخاطب ایجاد شود، بازاریابی درونگرا اتفاق افتاده است. در این روش کسب‌وکارها هیچ گونه اقدامی برای شروع تعامل با مشتری انجام نمی‌دهند؛ مشتری، آن برند را از طریق شکبه‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو پیدا می‌کند.

برای موفقیت در این نوع از بازاریابی دیجیتال بهتر است محتواهای جذابی تولید و در پلتفرم‌های مختلف فضای مجازی انتشار دهید تا از طریق آن‌ها نظر مخاطبان را به کسب‌وکار خود جلب کنید.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر نوع کسب‌و کاری مناسب است؟

ممکن است این سوال در ذهن مدیران کسب‌وکارهای مختلف نقش بسته باشد و برخی افراد تصور کنند که دیجیتال مارکتینگ تنها برای دسته خاصی از مشاغل قابل استفاده است؛ در پاسخ باید بگوییم که دیجیتال مارکتینگ برای هر نوع کسب‌وکاری از جمله فروشگاه‌ها، تولیدی‌ها، سازمان‌های دولتی و شخصی، مدارس و دانشگاه‌ها، اساتید، اشخاص و غیره، موثر و مفید است. بنابراین فرقی نمی‌کند که یک ‌کسب‌وکار چه محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهد، هر بیزنسی می‌تواند با کمک دیجیتال مارکتینگ، پیشرفت چشمگیری را تجربه کند و در نتیجه درآمد خود را افزایش دهد.

بازاریابی دیجیتال B2B

کلمه B2B مخفف شده عبارت Business to Business است و برای معرفی و فروش محصولات و خدمات به سازمان‌ها و یا اشخاص حقوقی استفاده می‌شود. در این روش از دیجیتال مارکتینگ تمرکز بر ایجاد کانال تبلیغاتی مناسب برای نفوذ به سازمان‌های خریدار محصولات می‌باشد. شرکت‌ها برای تبلیغات و معرفی برند خود معمولا از وبسایت شرکتی و همچنین شبکه اجتماعی لینکدین استفاده می‌کنند.

بازاریابی دیجیتال B2C

کلمه B2C مخفف شده عبارت Business to Customer Digital Marketing است و به روشی از بازاریابی گفته می‌شود که یک طرف معامله، “کسب‌وکار” و طرف دیگر، “مشتریان و مصرف کنندگان” می‌باشند. در این روش از بازاریابی دیجیتال، تمرکز تجارت به صورت مستقیم بر مصرف کننده است. B2C روش بسیار خوبی است که مشتری را مستقیم به کسب‌وکار متصل می‌کند. اینگونه معمولا سود کسب‌وکار بیشتر می‌شود و همچنین مشتری نیز با قیمت مناسب‌تری خرید خود را انجام می‌دهد.

مراحل ایجاد استراتژی دیجیتال مارکتینگ

قبل از شروع به استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای معرفی برند و کسب‌وکار لازم است مراحلی را به صورت دقیق و اصولی طی کنید. (در قسمت زیر به ترتیب اشاره کرده‌ایم.)

  1. مشخص کردن هدف از انجام دیجیتال مارکتینگ
  2. بررسی، ارزیابی و کشف مخاطبان هدف
  3. تعیین دقیق بودجه برای هر یک از روش‌های دیجیتال مارکتینگ
  4. استفاده مناسب از انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ
  5. تولید محتوای جذاب، باکیفیت و خلاقانه
  6. استخراج کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار
  7. ارزیابی نتایج حاصل از بکارگیری دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکار

وظایف یک دیجیتال مارکتر

وظیفه دیجیتال مارکترها در درجه اول، معرفی برند به مخاطبان از طریق مجاری مختلف دیجیتال مارکتینگ مانند وب‌‎سایت، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل، رپورتاژ و سایر کانال‌های تبلیغاتی می‌باشد. دیجیتال مارکترها معمولا برای هر کانال بازاریابی دیجیتال، یک شاخص عملکردی کلیدی (KPI) منحصربه‌فرد تعیین می‌کنند تا بتوانند نتایج بازاریابی در هر کانال را به درستی ارزیابی نمایند.

برای شرکت‌هایی که کسب‌وکار و فعالیت محدودی دارند، یک دیجیتال مارکتر و برای شرکت‌های بزرگ‌تر، از دیجیتال مارکترهای مختلف با تخصص‌های متفاوت استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از تخصص‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

مدیر سئو

مدیران سئو روی شاخص عملکردی کلیدی ترافیک ارگانیک سایت تمرکز دارند و برای کسب رتبه مناسب در جستجو گوگل تلاش می‌کنند. از آنجاییکه محتوا نقش تعیین کننده‌ای در رتبه‌بندی سایت‌ها دارد، مدیران سئو برای کسب اطمینان از کیفیت محتواهای تولید شده برای سایت، بطور مستقیم با تولید کنندگان محتوا در ارتباط هستند.

کارشناس بازاریابی محتوا

متخصص بازاریابی محتوا افرادی هستند که برای کسب‌وکارها محتوای دیجیتال تولید می‌کنند. شاخص عملکردی کلیدی برای این گروه از متخصصان، تمرکز بر زمان سپری شده توسط کاربران در صفحات سایت، ترافیک کلی وبسایت و بررسی تعداد افرادی دنبال کننده کانال یوتیوب می‌باشد. این افراد طراح و پیگیری کننده تقویم محتواهایی شرکت هستند و همچنین استراتژی تولید محتوا را بر اساس نوع محتوا اعم از متنی، ویدئویی و گرافیکی ارائه می‌کنند. از وظایف مهم کارشناس بازاریابی محتوا اطمینان حاصل کردن از همسو بودن محتوا تولید شده با اهداف دیجیتال مارکتینگ شرکت است.

مدیر شبکه‌های اجتماعی

این افراد عموما بر شاخص عملکرد کلیدی مانند تعداد دنبال کنندگان، میزان مشارکت و حجم اشتراک‌گذاری محتواها و به نمایش در آمدن پست‌ها در صفحه هوم تمرکز می‌کنند. مدیریت تمامی اکانت‌های فعال شرکت در شبکه‌های اجتماعی بر عهده این متخصص است و وظیفه زمان‌بندی انتشار پست‌ها و محتواها را بر عهده دارد. برای کسب نتیجه بهتر معمولا مدیر شبکه‌های اجتماعی برای تدوین استراتژی مناسب با متخصص تولید محتوا همکاری می‌کند.

 هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی

مسئول این بخش به ارزیابی نرخ باز کردن ایمیل‌های تبلیغاتی توسط کاربر، نرخ کلیک روی تبلیغات کمپین و نرخ تبدیل تمرکز می‌کند. هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی با کمک نرم‌افزارهای مدیریتی، امکان ارزیابی فعالیت‌های تبلیغاتی توسط تیم دیجیتال مارکتینگ را فراهم می‌کند. این فرد فعالیت‌های تبلیغاتی هر بخش را بصورت جداگانه ارزیابی و عملکرد هر گروه را بررسی می‌کند.

تولید محتوای دیجیتالی مناسب با هدف دیجیتال مارکتینگ

برای تولید محتوا مناسب در جهت تبلیغات و بازاریابی دیجیتالی ابتدا لازم است تا نیاز مخاطبان را شناسایی کنید. برای موفقیت در این زمینه می‌توانید سناریوهای مختلفی درباره نیازها و چالش‌ها مخاطبان در ارتباط با کسب‌وکار خود تهیه نمایید. تبلیغات شما باید این حس را در افراد ایجاد کند که خرید محصولات و خدمات شما، احساس نیاز در آن‌ها را مرتفع می‌نماید. مرحله بعد انتخاب زمان درست برای انتشار و نمایش محتوا به مخاطبان است. برای تولید محتوا مناسب در دیجیتال مارکتینگ رعایت گام‌های فوق ضروری است:

  1. شناسایی ویژگی‌های شخصیتی مصرف‌کننده
  2. مصرف‌کننده هدف در چه مرحله‌ای از خرید قرار دارد (مرحله آگاهی، مرحله بررسی، مرحله تصمیم‌گیری)

مرحله آگاهی

مرحله آگاهی در ایجا حس نیاز در مخاطب بسیار مهم است. محتوایی که برای این مرحله تولید می‌کند باید بسیار دقیق و سنجیده عمل کند. استفاده از طرح‌های گرافیکی بسیار قوی، جذاب در کنار محتوای معرفی محصولات و خدمات، مخاطب را به دیدن پست و محتوای شما تشویق می‌کند. انتشار ویدئو‌های کوتاه و جذاب نیز در معرفی برند شما تاثیرگذار است و برای انتشار این نوع محتوا می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی مناسب کسب‌وکار و همچنین کمک گرفتن از متخصصین سئو موفقیت در این مسیر را برای شما ساده‌تر می‌کند.

مرحله بررسی

در این مرحله لازم تا اطلاعات کامل و دقیق از محصولات و خدمات در اختیار مخاطبان قرار داده شود. ایجاد حس اطمینان از کیفیت کالا و خدمات به مخاطب در مرحله تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

 مرحله تصمیم‌گیری

بررسی و ارزیابی رفتار کاربران و باردیدکنندگان وبسایت در این مرحله بسیار کمک کننده است. با مطالعه رفتار کاربران و شناسایی افرادی که برای خرید از شما آماده هستند می‌توانید میزان فروش خود را بالا ببرید. انتشار اطلاعات و تصاویر کافی از محصولات، نظرات خریداران قبلی و اعتمادسازی در این مرحله ضروری هستند.

سخن پایانی

عصر تکنولوژی و دیجیتال و استفاده روزمره مردم از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، روش‌های فروش و بازاریابی را دگرگون کرده است. هر کسب‌وکاری برای موفقیت در بازار رقابتی مدرن لازم است تا خود را با شرایط جدید هماهنگ کند تا محکوم به شکست و نابودی نشود. دیجیتال مارکتینگ یکی از جدیدترین و موثرترین شیوه‌های تبلیغاتی مدرن در دنیای امروزی محسوب می‌شود. تاثیر بالای دیجیتال مارکتینگ بر موفقیت تجارت‌ها نسبت به تبلیغات سنتی اثبات شده است و استفاده درست و اصولی با کمک متخصصان این حوزه، افزایش درآمد را برای هر نوع بیزنسی تضمین می‌کند.

خروج از نسخه موبایل