داده‌های ساختار یافته یا Structured Data چیست؟

اگر در زمینه طراحی سایت یا سئو فعالیت کرده باشید، احتمال زیاد تاکنون نام عبارت داده‌های ساختار یافته یا Structured Data را شنیده‌اید. متاسفانه بسیاری از کاربران و مدیران سایت درک درستی از این عبارت ندارند و دقیقا نمی‌دانند داده‌های ساختار یافته یا Structured Dat چه تاثیری بر سایت آن‌ها می‌گذارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبلاگ سایت ابزار وردپرس، به شما عزیزان اطلاعات مفیدی در رابطه با استراکچر دیتا (Structured Data) قرار دهیم.

در واقع ما قصد داریم داخل این مقاله آموزشی شما را با عبارت داده‌های ساختار یافته (Structured Data) آشنا کنیم و به این موضوع بپردازیم که استراکچر دیتا (Structured Data) چه تاثیری بر سئو (SEO) سایت می‌گذارد. پس این مقاله را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید. 😉

داده‌های ساختار یافته یا Structured Data (استراکچر دیتا)

داده‌های ساختار یافته باعث می‌شوند که موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، محتوای صفحات سایت شما را خیلی بهتر درک کنند. حالا شاید از خودتان بپرسید چطور می‌توان از استراکچر دیتاها استفاده کرد؟ در واقع ما انواع مختلفی از استراکچر دیتا (Structured Data) داریم که شما با مراجعه به آدرس schema.org می‌توانید انواع آن‌ها را مشاهده کنید. سپس با توجه به نیاز خود یکی از داده‌های ساختار یافته را انتخاب کنید و در وب‌سایت خود از آن استفاده کنید.

توجه: سایت schema.org قطعه کدهایی را به عنوان Structured Data در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن در وب‌سایت خود می‌توانید به موتورهای جستجوگر کمک کنید که محتوای شما را خیلی بهتر و ساده‌تر درک کنند.

ستاره دار کردن محتوای سایت با استفاده از داده‌های ساختار یافته (Structured Data)

برای مثال جالب است بدانید ستاره‌ای کردن محتوای سایت در نتایج جستجو (SERP)، با استفاده از همین داده‌های ساختار یافته انجام می‌شود. در تصویر بالا، یک نمونه از نتایج جستجو را مشاهده می‌کنید که با استفاده از استراکچر دیتاها (Structured Data) به صورت ستاره‌ای نمایش داده شده است.

چرا باید از استراکچر دیتاها (Structured Data) استفاده کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، استفاده از داده‌های ساختار یافته باعث می‌شود موتورهای جستجوگر درک بهتری از محتوای سایت شما داشته باشند. حتی مشاهده کردید با استفاده از استراکچر دیتاها می‌توان حالت‌های جذابی را در نتایج جستجو به کاربران نمایش داد (مثل ستاره‌ای کردن محتوای سایت). در نتیجه همین موضوعات باعث می‌شوند که شما رتبه‌های بهتری بدست بیاورید و سئو سایت خود را تقویت کنید.

بنابراین ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که حتما از داده‌های ساختار یافته یا همان Structured Data در سایت خود استفاده کنید. با انجام این کار، پس از مدتی تاثیر آن را بر سئوی سایت خود مشاهده خواهید کرد. البته یک نکته مهم را فراموش نکنید؛ هیچ تضمینی وجود ندارد که موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، همیشه نتایج جستجو را با توجه به استراکچر دیتاها نمایش دهند. یعنی ممکن است شما از استراکچر دیتاها برای ستاره‌دار کردن صفحات سایت خود استفاده کنید، اما در نتایج جستجو هیچ ستاره‌ای مشاهده نکنید. هیچ دلیل قطعی هم برای این مورد وجود ندارد، ولی به صورت کلی ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که از Structured Data استفاده کنید.

چطور از داده‌های ساختار یافته استفاده کنیم؟

شاید استفاده از استراکچر دیتاها (Structured Data) برای افراد تازه کار کمی سخت باشد. چرا که نیاز است به کد نویسی مسلط باشید. اما اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، اصلا جای نگرانی وجود ندارد. چرا که افزونه‌های مناسبی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. به عنوان مثال ما در تیم ابزار وردپرس افزونه Wp Schema Pro را به شما کاربران گرامی پیشنهاد می‌کنیم. در واقع با استفاده از این افزونه دیگر نیازی نیست که دانش کد نویسی و برنامه‌نویسی داشته باشید.

نتیجه‌گیری کلی

داده‌های ساختار یافته یا استراکچر دیتاها (Structured Data) را به شدت جدی بگیرید و در سایت خود به درستی از آن‌ها استفاده کنید. چرا که استفاده از داده‌های ساختار یافته تاثیر بسیار زیادی بر رتبه‌بندی و سئوی سایت شما خواهد گذاشت. در واقع استفاده از استراکچر دیتا باعث می‌شود شکل ظاهری نتایج جستجوی شما تغییر کند و کاربران برای کلیک کردن و ورود به سایت شما بیشتر ترغیب شوند.

امیدواریم با این مقاله آموزشی توانسته باشیم به شما کاربران عزیز کمک کرده باشیم. اگر به موضوع سئو و بهینه‌سازی سایت علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره رایگان سئو وردپرس را مشاهده کنید. 🙂

خروج از نسخه موبایل