متا تگ (Meta Tag) چیست و چرا اهمیت دارد؟

معرفی جامع و کامل متا تگ ها و بررسی اهمیت آن ها در رتبه بندی وب سایت

اگر طراح وب یا متخصص سئو هستید، قطعاً با متا تگ ها آشنایی دارید؛ امروزه، متا تگ ها (Meta Tags) از اهمیت نسبتاً بالایی در رتبه بندی صفحات وب سایت برخوردار هستند و اگر شما قصد دارید تا موتور های جستجوگر، صفحات وب سایت شما را به طور صحیح رتبه بندی کنند، باید با متا تگ ها آشنایی داشته باشید.

در ادامه این مقاله، قصد داریم تا در ابتدا شما را با متا تگ و سپس با اهمیت آن در رتبه بندی وب سایت، آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

متا تگ (Meta Tag) چیست؟

متا تگ ها درواقع اطلاعاتی را در رابطه با صفحه وب در کد های HTML ارائه می دهند. اطلاعات و داده هایی که متا تگ ها ارائه می دهند، “متا داده” یا “Metadata” نام برده می شود. متا داده ها به طور مستقیم در صفحه اصلی برای بازدیدکنندگان نمایان نمی شوند، بلکه برای موتور های جستجوگر و خزنده ها نمایان می گردند.

موتور های جستجوگر مانند گوگل از متا داده هایی که توسط متا تگ ها ارائه می شوند، برای کسب اطلاعات اضافی در رابطه با صفحه وب سایتی که در حال بررسی است، استفاده می کند. به طور کلی، گوگل از متا داده ها استفاده می کند تا بتواند موضوع یک صفحه را بهتر درک کند.

همچنین موتور های جستجوگر از این نوع اطلاعات برای رتبه بندی و نمایش اسنیپت ها در صفحات جستجو استفاده می کنند و گاهی اوقات نیز آن ها را نادیده می گیرند.

اگر بخواهیم به برخی از متا تگ ها اشاره ای داشته باشیم، می توانیم تگ <title> و <description> را نام ببریم.

متا تگ سئو

شروع کار با متا تگ ها

متا تگ ها یکی از مبتدی ترین روش های بهینه سازی سئو است. لازم به ذکر است که بگوییم، متا تگ ها گاهی اوقات می توانند مضر واقع شوند؛ متا تگ کلمات کلیدی (keywords meta tags) یکی از مواردی است که در صورت استفاده بیش از حد، می تواند به رتبه بندی وب سایت آسیب بزند.

برخی از افراد، سعی دارند تا از متا تگ ها سوء استفاده کنند، زیرا متا تگ ها در هدر وب سایت قرار دارند و این بخش، اولین بخشی است که توسط موتور های جستجوگر مشاهده می شود. استفاده از متا تگ ها تا زمانی که به طور صحیح و به اندازه قرار گیرند و وارد شوند، هیچ مشکلی ندارد و می توانیم از این نوع تگ ها، به عنوان یکی از بهترین ابزار های repertoire بازاریاب جستجوگر استفاده کنیم.

متا تگ ها انواع مختلفی دارند و دو تگ description و keywords بیشترین استفاده را میان کاربران دارند. در این مقاله، ما متا تگ هایی که بیشترین استفاده را دارند تهیه کرده و آن ها را در دسته بندی های خوب، بد و بی تاثیر تقسیم بندی کردیم.

در ادامه این مقاله شما متوجه خواهید شد که لیست متا تگ های بد و مضر، طولانی ترین لیست در میان این سه دسته بندی خواهد بود. متا تگ های بیشتری وجود دارند که متاسفانه ما برای معرفی برترین آن ها، تمامی متا تگ ها را پوشش نداده ایم؛ اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تمامی متا تگ ها هستید، می توانید لیست کامل متا تگ ها را در وب سایت Metatags بررسی کنید.

دقت داشته باشید که در سال جاری، متا تگ ها هنوز هم از اهمیت خوبی برخوردار هستند، اما استفاده از تمامی آن ها نمی تواند به رتبه بندی وب سایت شما کمک کند. بر اساس تجربه بسیاری از سئو کاران حرفه ای، استفاده از متا تگ ها در محتویاتی که کیفیت بسیار بالایی را دارند، می تواند رتبه بندی وب سایت را بهبود ببخشد.

قبل از آنکه به بررسی متا تگ ها بپردازیم، می خواهیم توصیه ای بر استفاده از متا تگ ها داشته باشیم؛ سعی کنید تا از متا تگ هایی که نیاز ندارید در صفحات خود استفاده نکنید، زیرا هیچ تاثیری بر رتبه بندی نخواهند داشت و تنها فضای اضافی در کد های صفحه ایجاد می کنند؛ هرچه کد های صفحات وب سایت شما کمتر باشد، بهتر است!

متا تگ های مفید و خوب

متا تگ هایی که در این بخش می خواهیم بررسی کنیم، متا تگ هایی هستند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید در هر صفحه از وب سایت وجود داشته باشند. دقت داشته باشید که این لیست، لیست کوتاهی است و می توان گفت که تنها متا تگ هایی در این لیست وجود دارند که استفاده از آن ها ضروری است؛ اگر قصد استفاده و کار با متا تگ ها را دارید، پیشنهاد می کنیم که از تگ های این لیست استفاده کنید.

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">

<meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">

متا تگ های بی اثر (Indifferent meta tags)

در ادامه قصد داریم تا تگ هایی که بی اثر هستند و تاثیری بر رتبه بندی وب سایت ندارند را معرفی کنیم؛ البته باید اشاره کنیم که برخی از وب سایت ها در شرایط خاص، نیاز دارند تا از این تگ ها استفاده کنند؛ اما اگر احساس می کنید که به این تگ ها نیازی ندارید، از آن ها استفاده نکنید.

<meta name="robots" content="noindex" />
<META NAME="geo.position" CONTENT="latitude; longitude">
<META NAME="geo.placename" CONTENT="Place Name">
<META NAME="geo.region" CONTENT="Country Subdivision Code">

متا تگ های مضر و بد

در همین ابتدا باید بگوییم که این نوع متا تگ ها هیچ تاثیر منفی بر روی وب سایت شما نخواهند گذاشت؛ تنها کاری که این نوع تگ ها انجام می دهند این است که فضای اضافی را در کد های وب سایت شما ایجاد می کنند؛ حتی خود گوگل نیز پیشنهاد کرده تا فضای کد های وب سایت خود را با متا تگ های اضافی اشغال نکنید. اگر مراحل ساخت و پیاده سازی وب سایت‌تان به اتمام رسیده، پیشنهاد می کنیم تا بخش <head> وب سایت خود را تمیزکاری کرده و هر تگ اضافی را حذف کنید.

همانطور که ذکر کردیم، متا تگ های بسیار زیاد دیگری وجود دارند که معرفی آن ها چندان هم ضروری نیست؛ در آخر باید بگوییم که سعی کنید تا از متا تگ های ضروری استفاده کرده و فضای اضافی در کد های صفحه وب سایت خود با متا تگ های بی فایده ایجاد نکنید.

خروج از نسخه موبایل