الگوریتم گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل | لینک سازی اسپم را فراموش کنید!

الگوریتم پنگوئن گوگل برای اولین بار در آوریل سال 2012 منتشر شد. وظیفه الگوریتم پنگوئن گوگل این بود که با لینک‌های اسپم و غیرطبیعی مبارزه کند. یعنی سایت‌هایی که به روش‌های مختلف مثل خرید بک لینک، شروع به لینک سازی اسپم و غیرطبیعی کرده بودند، با الگوریتم گوگل پنگوئن جریمه شدند. البته الگوریتم پنگوئن گوگل از سال 2012 تا 2016 به صورت دوره‌ای فعالیت کرد و از اوایل سال 2017 تبدیل به یکی از الگوریتم‌های اصلی گوگل شد.

الگوریتم پنگوئن چه سایت هایی را جریمه می‌کند

پنگون گوگل به صورت کلی با دو نمونه از سایت‌ها به صورت جدی برخورد می‌کند و همچنین جریمه‌های بسیار سنگینی نیز برای آن‌ها در نظر می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

لینک سازی اسپم و غیرطبیعی

با توجه به اینکه لینک سازی اهمیت بسیاری زیادی در سئو دارد، بسیاری از سایت‌ها تصمیم می‌گیرند که بک لینک خریداری کنند؛ اما غافل از اینکه خرید بک لینک تاثیرات بسیار مخربی بر سئو می‌گذارد. چرا که گوگل به وسیله الگوریتم پنگوئن متوجه خواهد شد که لینک‌های دریافتی سایت شما طبیعی هستند یا غیرطبیعی هستند.

برای مثال فرض کنید که یک سایتِ فعال در زمینه مکانیک خودرو، به یک سایت دیگر که در زمینه آشپزی فعال است لینک دهد؛ قطعا گوگل متوجه می‌شود که این دو سایت از نظر موضوعی و زمینه فعالیت، هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و لینک‌های ایجاد شده را اسپم در نظر می‌گیرد. یا فرض کنید که دو سایت خبری به یکدیگر لینک داده‌اند و بعد از گذشت 1 سال، لینک‌ها را از سایت یکدیگر حذف کرده‌اند؛ بدون شک گوگل متوجه این رفتارهای ناشیانه می‌شود و تمام لینک‌های غیرطبیعی و اسپم را شناسایی می‌کند.

لینک سازی اسپم و تاثیر الگوریتم پنگوئن گوگل
لینک سازی اسپم و تاثیر الگوریتم پنگوئن گوگل

استفاده بیش‌از حد کلمه کلیدی

قطعا می‌دانید که یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر سئو، میزان استفاده از کلمه کلیدی است. حالا برخی سایت‌ها برای اینکه بتوانند رتبه‌های در نتایج جستجو کسب کنند، در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی می‌کنند. معمولا به قدری از کلمه کلیدی استفاده می‌کنند که مطالعه یک صفحه از سایت کار سخت و دشواری می‌شود.

برای مثال فرض کنید که یک سایت می‌خواهد با عبارت “آموزش سئو وردپرس” به رتبه‌های برتر نتایج جستجو دست پیدا کند؛ حالا برای اینکه بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به رتبه‌های برتر برسد، کلمه کلیدی مورد نظر را به صورت غیرطبیعی و مصنوعی در سرار محتوا پخش می‌کند، حتی به گونه‌ای که محتوای آن صفحه از سایت قابل خواندن نیست. حالا الگوریتم پنگوئن گوگل تمامی این سایت‌ها را جریمه می‌کند و اجازه نمی‌دهد که در نتایج برتر جستجو حضور داشته باشند.

چگونه بفهمیم که الگوریتم پنگوئن سایت را جریمه کرده است!

حالا ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چگونه متوجه شویم سایت ما توسط الگوریتم گوگل پنگوئن جریمه شده است؟ جواب این واضح است! فقط باید بررسی کنید که آیا ترافیک صفحات مختلف وب‌سایت شما کاهش چشمگیری داشته است یا نه؛ در واقع اگر کاهش زیادی داشته‌اید، یعنی اینکه توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه شده‌اید.

البته این نکته را در نظر بگیرید که برخی از کلمات کلیدی فقط در یک دوره زمانی ترافیک دارند و پس از مدتی ترافیک آن‌ها از بین می‌رود. بنابراین توجه داشته باشید که این دو موضوع باهم متفاوت هستند. برای مثال عبارت‌هایی مثل “خرید لباس عید”، “خرید کادو ولنتاین” و مواردی از این قبیل، فقط در یک دوره زمانی جستجو می‌شوند و اگر پس از مدتی ترافیک زیادی را از دست دادید، نگران نباشید. چرا که اگر دوره زمانی جستجوی این موارد به اتمام برسد، به صورت طبیعی ترافیک سایت کاهش می‌یابد.

از دست رفتن رتبه‌های سایت با جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل
از دست رفتن رتبه‌های سایت با جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل

رفع جریمه الگوریتم گوگل پنگوئن

یک راه‌حل بسیار ساده وجود دارد، آن هم این است که اول مشخص کنید به چه دلیل سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده است. سپس همان مشکل را برطرف کنید تا به مرور زمان مشکلات ایجاد شده بر اثر جریمه‌ها از بین بروند.

برای مثال اگر کلمات کلیدی را در یک صفحه از سایت به صورت اسپم و غیرطبیعی استفاده کرده‌اید، باید مجددا محتوای صفحه را ویرایش کنید و تعداد کلمات کلیدی را کمتر کنید تا از جریمه الگوریتم پنگوئن خارج شود؛ یا اگر برای برخی از صفحات سایت بک لینک خریداری کرده‌اید، باید سریعا بک لینک را حذف کنید.

نتیجه گیری کلی

الگوریتم پنگوئن گوگل، توجه زیادی به لینک سازی می‌کند و اگر متوجه شود که یک سایت در حال لینک سازی به روش اسپم است، آن را جریمه می‌کند. همچنین سایت‌هایی که از کلمات کلیدی به صورت اسپم استفاده می‌کنند (یعنی در یک صفحه از سایت، کلمه کلیدی را بیش‌از حد تکرار می‌کنند)، توسط الگوریتم پنگوئن گوگل (Google Penguin Algorithm) جریمه می‌شوند. در نتیجه توجه ویژه‌ای به لینک سازی و استفاده از کلمات کلیدی داشته باشید تا توسط الگوریتم پنگوئن جریمه نشوید. 😉

اگر برای شما جالب است که با انواع الگوریتم‌های گوگل آشنا شوید و نحوه عملکرد هر یک از آن‌ها را بدانید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله‌های مربوط به “الگوریتم های گوگل” را در بلاگ سایت ابزار وردپرس مطالعه کنید. 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا