الگوریتم گوگل

الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیر آن بر کسب‌وکارهای محلی

گوگل پس از الگوریتم‌هایی مانند پنگوئن، پاندا، این بار به سراغ الگوریتم کبوتر (Google Bird) رفته است. اگر بخواهیم به زبان ساده الگوریتم کبوتر را توضیح دهیم، باید بگوییم که در واقع اگر عبارتی که کاربر جستجو کرده باشد به کسب‌وکار محلی یا به یک مکان خاص مرتبط باشد، گوگل با استفاده از الگوریتم کبوتر بهترین نتایج را به کاربر نشان می‌دهد. همانطور که می‌دانید منظور از بهترین نتایج، نزدیک‌ترین مکان یا دقیق‌ترین موقعیت مکانی در رابطه با جستجوی کاربر است.

برای مثال شاید تاکنون به این موضوع توجه کرده باشید که وقتی عبارت سوپر مارکت را در گوگل جستجو می‌کنید، به صورت خودکار نزدیک‌ترین سوپرمارکت‌ها به موقعیت مکانی شما نمایش داده می‌شود. جالب است بدانید که گوگل با استفاده از الگوریتم کبوتر این مسئله را تشخیص می‌دهد. حالا در این مقاله از بلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید که قصد داریم به بررسی دقیق الگوریتم کبوتر (Google Bird) و تاثیر آن بر کسب‌وکارها بپردازیم.

الگوریتم Google Bird

در حال حاضر نتایج گوگل صرفا شامل تصاویر، محتوای متنی، ویدئو و… نیست، بلکه موقعیت مکانی یا همان لوکیشن (Location) هم به لیست نتایج گوگل اضافه شده است. تا قبل از سال 2014 که الگوریتم کبوتر معرفی شد، جای خالی نتایج موقعیت مکانی (Location) به شدت احساس می‌شد. در واقع گوگل همیشه به دنبال این بوده که بهترین نتایج را به کاربران خود نمایش دهد و اکثر الگوریتم‌های گوگل به همین منظور طراحی شده‌اند.

الگوریتم کبوتر هم به همین علت طراحی و اجرا شد. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، گوگل با استفاده از این الگوریتم، بهترین نتایج موقعیت مکانی (Location) را به کاربران نمایش می‌دهد.

عملکرد الگوریتم کبوتر چگونه است؟

گوگل به صورت دقیق مشخص نمی‌کند که چه عواملی بر روی الگوریتم‌ها یا ترتیب نتایج جستجو تاثیر مستقیم دارند. ولی همان‌طور که می‌دانید طی آزمون و خطاهایی که انجام شده، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل مختلفی بر انتخاب و ترتیب نتایج گوگل تاثیر دارد. به جرات می‌توان گفت که یکی از عوامل موثر در انتخاب نتایج توسط الگوریتم کبوتر، نزدیکی موقعیت مکانی آن کسب‌وکار به موقعیت مکانی کاربر است.

الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می‌کند؟
الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می‌کند؟

البته قابل ذکر است که الگوریتم کبوتر بسیار سریع و هوشمند عمل می‌کند. به عنوان مثال اگر شما در ایران قرار داشته باشد و دانشگاه‌های آلمان را جستجو کنید، گوگل هرگز لوکیشن دانشگاه را به عنوان نتیجه جستجو به شما نمایش نخواهد داد. منظور این است که گوگل به صورت بسیار هوشمندانه‌ای تشخیص می‌دهد که شما چه زمانی به لوکیشن یک کسب و کار یا یک مکان خاص احتیاج دارید.

اهمیت سئو لوکال (Local SEO)

با توجه به آمارهای منتشر شده از منابع معتبر، تعداد جستجوهای محلی روز به روز در حال افزایش است. به همین علت گوگل تغییراتی در الگوریتم‌های خود ایجاد می‌کند تا بتواند بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد. قابل ذکر است، زمانی که از SEO صحبت می‌کنیم، شاید بسیاری از فاکتورهای که در گذشته اهمیت داشته‌اند، امروزه دیگر کاربرد چندانی نداشته باشند. به عنوان مثال در جستجوی محلی یا لوکال، فاکتورهایی همچون فاصله مکانی، رضایت کاربران، ساعت کاری، کیفیت محتوای سایت و غیره تاثیرگذار هستند.

آیا الگوریتم کبوتر به کسب‌وکارهای محلی آسیب زده است؟

شاید در گذشته هنگامی که عبارت بهترین رستوران‌های تهران را جستجو می‌کردید، بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی شما، لیست بهترین رستوران‌ها از نظر کاربران و گوگل را مشاهده می‌کردید؛ ولی امروزه پس از معرفی و شروع فعالیت الگوریتم کبوتر، دیگر شاهد نمایش اینگونه نتایج نخواهید بود. در واقع زمانی که شما عبارت بهترین رستوران‌های تهران را جستجو می‌کنید، با توجه به موقعیت مکانی شما، نزدیک‌ترین رستوران‌ها نمایش داده می‌شوند.

شاید فکر کنید که این مسئله به ضرر برخی از کسب‌وکارها تمام می‌شود، ولی این تفکر اشتباه است؛ زیرا الگوریتم کبوتر سعی کرده که نتایج را تا حد امکان دقیق‌تر یا به عبارت دیگر شخصی‌سازی شده‌تر به کاربران نمایش دهد. همچنین قابل ذکر است که احتمال رفتن به رستوران‌هایی که در موقعیت مکانی نزدیک‌تری نسبت به شما قرار دارند، بیشتر از رستوران‌های دیگر است. به همین علت الگوریتم کبوتر گوگل معمولا باعث پیشرفت کسب‌وکارهای محلی می‌شود.

الگوریتم کبوتر گوگل و کسب‌وکارهای محلی

طی تحقیقات انجام شده، اکثر افراد بر این باور هستند که الگوریتم کبوتر تاثیر مثبتی بر کسب‌وکار آن‌ها گذاشته است؛ ولی برخی افراد هم معتقدند که این الگوریتم برای کسب‌وکار آن‌ها مضر بوده است. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که صحبت‌های کدامیک از این دو گروه درست است؟ باید بگوییم که هر دو گروه درست می‌گویند؛ زیرا به همان نسبتی که الگوریتم کبوتر به کسب‌وکارهای محلی کمک کرده، به کسب‌وکارهایی که در شهرهای دیگر مشهور بودند، ضرر زده است.

تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل بر کسب‌وکارهای محلی
تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل بر کسب‌وکارهای محلی

تصور کنید که شما صاحب رستوران‌های مشهوری هستید که کل ایران شما را می‌شناسند و در تمام مراکز استان، یک شعبه دارید. حالا کسب‌وکار شما تا قبل از شروع فعالیت الگوریتم کبوتر، همیشه نام رستوران شما در رده‌های اول نتایج جستجو قرار داشته است؛ اما پس از فعالیت الگوریتم کبوتر، دیگر در بسیاری از جستجوها نام رستوران شما به کاربران نمایش داده نمی‌شود. در این صورت می‌توان گفت که الگوریتم کبوتر برای برخی از کسب‌وکارها مفید نبوده است.

از طرفی دیگر فرض کنید که صاحب یک رستوران کوچک و ساده در یک شهرستان کوچک هستید. تا قبل از الگوریتم کبوتر گوگل شما هیچ شانسی برای نمایش در رتبه‌های برتر نتایج جستجوی گوگل نداشتید؛ اما بعد از منتشر شدن الگوریتم کبوتر، رستوران شما برای افرادی که در اطراف شما هستند نمایش داده می‌شود. در این صورت می‌توان گفت که الگوریتم کبوتر برای سایت شما مفید بوده است.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر ورودی و ترافیک سایت‌ها

با توجه به بررسی‌های انجام شده، الگوریتم کبوتر تاثیر کمی بر ترافیک و ورودی سایت دارد. حتی در برخی موارد دیده شده که این الگوریتم تاثیر منفی بر این دو مورد گذاشته است. زیرا همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، الگوریتم کبوتر باعث شخصی‌سازی و محدودتر شدن نتایج می‌شود و به همین علت ممکن است که سایت شما به تعداد کاربران کمتری نمایش داده شود.

البته با وجود اینکه نرخ ورودی و ترافیک سایت کاهش می‌یابد، درصد تبدیل کاربر به مشتری قطعا افزایش خواهد یافت. زیرا نتایج شخصی‌سازی شده‌اند و با عبارت جستجو شده توسط کاربر مرتبط‌تر هستند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم که الگوریتم کبوتر را به خوبی برای شما شرح دهیم و تاثیرات آن را بر کسب‌وکارهای مختلف را بررسی کنیم. در کل این موضوع را در نظر بگیرید که الگوریتم‌های گوگل به برخی از کسب‌وکارها کمک می‌کنند که سریع‌تر رشد کنند و به برخی دیگر از کسب‌وکارها آسیب جدی وارد می‌کنند؛ الگوریتم کبوتر گوگل هم دقیقا همچین عملکردی دارد. در پایان اگر سوال یا مشکلی در رابطه با الگوریتم Google Bird دارید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید و منتظر پاسخِ کارشناسان ما باشید. 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا