خطاهای وردپرس

آموزش کامل رفع خطا 404 در وردپرس

چگونه خطای 404 را در وردپرس رفع کنیم؟

خطا 404 در وبسایت‌های وردپرسی یکی از شایع‌ترین خطاهایی است که همیشه با آن روبرو می‌شویم. این خطا زمانی ایجاد می‌شود که دسترسی مرورگرها به صفحه مورد نظر از سایت ما قطع شده باشد. برای مثال، به دلایلی مثل تغییر دامنه یا غیره، آدرس صفحات سایت تغییر می‌کند. در این زمان کاربری که موضوعی را جستجو می‌کند و روی سایت ما کلیک می‌کند، با صفحه‌ای خالی روبرو می‌شود که حاوی پیغام “404 NOT FOUND” است. در این مقاله از سایت ابزار وردپرس قصد داریم تا روش‌هایی برای رفع این خطا ارائه کنیم.

دلایل ایجاد خطا 404

  • آدرس صفحه اشتباه
  • مشکلات کش مرورگر
  • انجام تنظیمات اشتباه در DNS
  • افزونه‌ها

آدرس صفحه اشتباه

بیشترین دلیل ایجاد Error 404، آدس دهی اشتباه در صفحات وردپرس است. علاوه‌بر آدرس‌دهیِ اشتباه، تغییر در آدرس‌دهی صفحات نیز می‌تواند باعث ایجاد خطا شود.

مشکلات کش در مرورگر سیستم

کش مرورگر برای ذخیره کردن صفحات سایت است. به وسیله کش نیازی به دانلود مجدد صفحه سایت‌ و مطالب داخل صفحه نیست. اما گاهی اوقات دانلودِ تعداد زیادی از صفحات سایت و بروز نشدن آن، باعث نمایان شدن خطا 404 می‌شود.

تنظیمات اشتباه در DNS

اگر دامنه‌ی سایت شما در ارتباط با DNSهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، به مشکل خورده باشد و ایرادی در سِت کردن آن‌ها باشد؛ دسترسی کاربران به صفحه مورد نظر با خطا مواجه می‌شود.

مشکلات افزونه‌ها

گاهی اوقات عدم سازگاری یک افزونه با وردپرس، باعث خطا 404 می‌شود. برای اینکه مطمئن شوید مشکل از افزونه‌های سایت شما نیست، حتما یکبار تمام پلاگین‌ها را غیرفعال کنید.

تاثیر خطا 404 در سئو وب‌سایت

گوگل طی بیانیه‌ای اعلام کرده خطاهای 404 در سایت‌ها برای موتورهای جستجو قابل قبول نیست و تاثیر منفی در سئو دارد.

بیانیه گوگل درمورد خطای 404

در صورتی‌ که صفحات وب‌سایت‌ها به صورت خطاهای 404 به کاربران نمایش داده شود، اگر قصد پاک کردن آن‌ها را دارید باید به موتورهای جستجوی گوگل اطلاع دهید. با گزارش دادن اینکه قصد دارید آدرس این صفحات را حذف کنید، موتورهای جستجو آدرس‌ها را از بعد از مدتی از نتایج گوگل حذف می‌کنند. دقت کنید که با حذف شدن آدرس‌های مورد نظر، رتبه‌ و جایگاه‌های صفحه نیز از بین خواهد رفت.

در ادامه این مقاله برای جلوگیری از حذف شدن امتیازات صفحه مورد نظر، روش ریدایرکت 301 را مطرح کرده‌ایم که می‌توانید مشکل خطاهای 404 را بدون از دست دادن جایگاه آن، برطرف کنید.

بهترین راه‌حل‌ها برای رفع خطا 404

تا این قسمت مواردی که احتمالا باعث ایجاد خطا 404 شده است را به همراه تاثیر آن بررسی کردیم؛ در ادامه این مقاله به روش‌هایی برای رفع این خطا می‌پردازیم.

رفع خطای 404 با استفاده از افزونه Yoast SEO

اگر بر روی وبسایت‌تان از افزونه یوست سئو استفاده می‌کنید، کار شما بسیار ساده خواهد بود. به وسیله این افزونه می‌توانید لینک صفحه‌ایی که کاربران هنگام ورود به آن، با خطا روبرو می‌شوند را با استفاده از ریدایرکت 301 به ساختار جدیدی از لینک‌ها منتقل کنید. یکی از مزیت‌های استفاده از افزونه یوست سئو این است که می‌توانید لینک‌‌های 404 سایت‌تان را به راحتی به لینک 301 تبدیل کنید. با این تفاوت که در ریدایرکت 301، صفحه خطا 404 شما با همان رتبه‌ایی که در گذشته کسب کرده، در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

بروزرسانی لینک‌های سایت

بروزرسانی تنظیمات پیوندها در وردپرس
بروزرسانی تنظیمات پیوندها در وردپرس

یکی از علت‌های ایجاد خطا 404 در وردپرس می‌تواند لینک‌های سایت باشد. برای رفع خطا 404 در وردپرس می‌توانید آدرس‌های خود را بروز کنید. برای این کار کافی است از منوی پیشخوان سایت خود به قسمت تنظیمات > پیوندهای یکتا بروید و روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید. بعد از این مرحله می‌توانید لینک‌های قبلی سایت‌تان را انتخاب و آن را ذخیره کنید. در نهایت صفحاتی که دارای خطای 404 بودند را چک کنید تا ببینید خطای Error 404 برطرف شده یا خیر.

غیرفعال کردن افزونه‌ها

غیرفعال کردن افزونه‌ها در وردپرس
غیرفعال کردن افزونه‌ها در وردپرس

بعضی مواقع عدم هماهنگی افزونه‌ها یا وجود تنظیمات خاصی در افزونه‌ها می‌تواند باعث تغییر در آدرس صفحات شما شود. غیرفعال کردن افزونه‌ها کمک می‌کند تا متوجه شویم خطای 404 از سمت افزونه‌ها است یا خیر. برای این کار از منوی پیشخوان وردپرس به قسمت افزونه‌ها > همه افزونه‌ها بروید. روی یکی از افزونه‌ها کلیک کنید و آن را غیرفعال کنید. بعد از این کار صفحه‌ای که خطا 404 را به کاربران نشان می‌داد را بررسی کنید. اگر خطا همچنان وجود داشت، افزونه‌ای که غیرفعال کرده بودید را دوباره فعال کنید و این کار را برای دیگر افزونه‌ها هم انجام دهید.

اگر غیرفعال کردن یکی از افزونه‌ها کاربردی بود و تمام خطاهای 404 رفع شدند؛ متوجه خواهید شد که مشکل از افزونه است. حالا در صورتی که نسخه جدیدی از افزونه در دسترس است، آن را بروزرسانی کنید. اگر هم افزونه‌ای برای جایگزینی با افزونه‌ی مورد نظر می‌شناسید، آن را فعال کنید و پلاگین قبلی را حذف کنید تا دیگر با خطا 404 در وردپرس روبرو نشوید.

با تعداد بالای خطاهای 404 در وب‌سایت چه کنیم

تعدادِ زیاد لینک‌های شکسته یا صفحات حاوی خطا 404 باعث می‌شود تا جایگاه صفحات در SERP کاهش پیدا کند. حتی امکان اینکه گوگل به صورت خودکار این صفحات را از لیست ایندکس خود حذف کند وجود دارد. بنابراین ریدایرکت کردن تک تک صفحات، انتخاب درستی نیست و می‌توانید از روش دیگری این مشکل را حل کنید.

برای جلوگیری از حذف شدن صفحات از ایندکس گوگل، می‌توانید همه صفحاتی که دارای Error 404 هستند را به صفحه اصلی (Main Page) ریدایرکت 301 کنید. اما در صورتی که تعداد زیادی آدرس داشته باشید، این کار کمی خسته کننده خواهد بود. ما در ابزار وردپرس پیشنهاد می‌کنیم صفحاتی که ارزش بالاتری نسبت به صفحات دیگر دارند را بررسی کنید. سپس هر کدام از صفحات که ارزش و اعتبار بالاتری نسبت به بقیه صفحات دارند را به صفحه اصلی سایت ریدایرکت کنید.

چرا باید خطا 404 را جدی بگیریم

Error 404 Not Found به ظاهر یک خطای ساده و متداول در سایت است. اما عدم رفع آن می‌تواند تاثیر منفی در سئوی سایت بگذارد. خطاهای 404 به دلیل اینکه باعث کاهش تجربه کاربری می‌شود، بر روی سئو تاثیر بسزایی دارد. اگر شما برای رفع خطا 404 در وردپرس اقدام نکنید، گوگل صفحات سایت شما را حذف می‌کند. متعاقبا با حذف شدن صفحات از لیستِ ایندکس موتورهای جستجو، باعث می‌شود تا تعداد بازدید کنندگان وب‌سایت شما تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. بنابراین اهمیت دادن به Error 404 بسیار حائز اهمیت است.

چکیده مطلب

در این مقاله بهترین روش‌های رفع خطای 404 را بررسی کردیم. اگر در رابطه با رفع خطا 404 در وردپرس سوالی داشتید، تیم پشتیبانی ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ خواهد داد. اگر شما هم تجربه‌ای در رابطه با رفع خطاهای 404 داشته‌اید؛ در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا