الگوریتم گوگل

الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness | نابودی محتواهای قدیمی!

الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness در اواخر سال 2011 توسط شرکت گوگل معرفی شد و دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد. طبق آمارهای ارائه شده، پس از اینکه الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) شروع به کار کرد، حدود 35 درصد از رتبه‌های نتایج جستجوی گوگل تغییر کردند. این اتفاق، شُک بزرگی به کارشناسان و متخصصان سئو وارد کرد و همگی از این تغییرات تعجب کردند… 😶

الگوریتم تازگی محتوا چرا ساخته شد

دنیای وب روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است و حجم زیادی از اطلاعات وارد آن می‌شود. حالا برای اینکه شرکت گوگل بتواند محتواهای هر سایت را بهتر بررسی کند و رتبه‌بندی سایت‌ها عادلانه باشد، از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می‌کند. الگوریتم تازگی محتوا نیز همان‌طور که از نامش مشخص است، بر تازگی و آپدیت بودن محتواهای سایت تمرکز دارد؛ یعنی هرچه محتواهای سایت شما جدیدتر و به‌روز باشند، شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های برتر نتایج جستجو دارند.

در واقع اگر ساده‌تر توضیح دهیم، گوگل محتواهای جدیدتر و تازه‌تر را بیشتر دوست دارد و ترجیح می‌دهد که به‌روزترین محتواها را به کاربران نشان دهد. برای مثال فرض کنید که قصد دارید یک خودرو ثبت‌نام کنید و عبارت “ثبت‌نام خودرو” را جستجو می‌کنید؛ حالا تمایل دارید وارد چه سایتی شوید؟ آیا وارد سایتی می‌شوید که آخرین به‌روزرسانی آن مربوط به چند ماهه گذشته است؟ یا وارد سایتی می‌شوید که در همین هفته اخیر محتوا را قرار داده است؟ قطعا انتخاب شما سایتی است که محتوا را اخیرا به‌روزرسانی کرده است و سراغ محتواهای قدیمی‌تر نمی‌روید.

تاثیر الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) بر سئو چقدر است

حالا شاید به این فکر کنید که با به‌روزرسانی همه محتواهای قدیمی، می‌توان به رتبه‌های بالاتری در نتایج جستجوی گوگل دست پیدا کرد؛ اما اصلا به این صورت نیست! چرا که سئو فاکتورهای زیادی دارد و نباید انتظار داشته باشید که فقط با به‌روزرسانی محتوا، به رتبه‌های برتر نتایج جستجو دست پیدا کنید. البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که تاثیر الگوریتم تازگی محتوا در حوزه‌های مختلف، متفاوت است.

چرا باید محتوای سایت را تازه نگهداریم ؟ (تاثیر الگوریتم Freshness)
چرا باید محتوای سایت را تازه نگهداریم ؟ (تاثیر الگوریتم Freshness)

برای مثال تاثیر الگوریتم Freshness در سایت‌های خبرگزاری بسیار بیشتر است؛ چرا که اگر دقت کرده باشید، زمان انتشار و تازگی محتوا در سایت‌های خبرگزاری بسیار مهم است. بنابراین اگر یک سایت خبرگزاری داشته باشید، باید به موضوع آپدیت بودن محتواها به شدت توجه کنید تا رتبه‌های بهتری نیز بدست آورید. حالا اگر یک سایت آشپزی دارید، قطعا اهمیت زیادی ندارد که چه زمانی محتوا را آپدیت کرده‌اید؛ چون اهمیتی ندارد که دستور پخت یک غذا، چه موقع منتشر شده است. (چه اهمیتی داره که دستور پخت قرمه سبزی چه موقع منتشر شده باشه؟ فقط مهمه که خوشمزه باشه 😀)

بنابراین نمی‌توانیم به صورت دقیق یک آمار ارائه کنیم که تاثیر الگوریتم تازگی محتوا چقدر است؛ چرا که با توجه به زمینه فعالیت هر سایت، تاثیر الگوریتم تازگی محتوا متفاوت است. در کل، بیشترین تاثیر الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) بر سایت‌های خبری و رویدادی است که زمان انتشار و آپدیت محتوا بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

بهینه‌سازی سایت و کسب رتبه‌های بهتر با الگوریتم Freshness

تاکنون با الگوریتم تازگی محتوا و عملکرد آن، به خوبی آشنا شده‌اید؛ حالا قصد داریم تکنیک‌ها و روش‌های فوق‌العاده‌ای را آموزش دهیم که با رعایت کردن آن‌ها، می‌توانید رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید. بنابراین به مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم، با دقت توجه کنید.

به‌روزرسانی محتواهای سایت

اولین کاری که باید انجام دهید، به‌روزرسانی محتواهای قدیمی سایت است. مهم نیست که سایت خبرگزاری دارید یا سایت آشپزی، در هر صورت ارزش محتواهای جدیدتر و به‌روزتر برای گوگل بیشتر است و انجام همین کار کوچک می‌تواند رتبه‌های یک سایت را بهبود دهد. حالا ممکن است تاثیر به‌روزرسانی محتوا بر روی سایت‌های خبری نسبت به سایت‌های آشپزی بیشتر باشد، اما قطعا تاثیر قابل ملاحظه‌ای هم بر سایت‌های آشپزی خواهد گذاشت.

محتوای قدیمی یا محتوای به‌رزورسانی شده ؟ (الگوریتم تازگی محتوا)
محتوای قدیمی یا محتوای به‌رزورسانی شده ؟ (الگوریتم تازگی محتوا)

پیشنهاد ما این است که برای به‌روزرسانی، ابتدا به سراغ محتواهایی بروید که ارزش بیشتری برای شما دارند و ایمپرشن (Impression) و ورودی آن‌ها بیشتر است. بعد از اینکه محتواهای مهم را به‌روزرسانی کردید، به سراغ محتواهای دیگر بروید.

سرعت بیشتر در انتشار محتواهای جدید

اگر نسبت به رقبای خود بتوانید با سرعت بالاتری محتوا منتشر کنید، قطعا شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجوی گوگل خواهید داشت. برای مثال گوگل یک الگوریتم جدید منتشر می‌کند، حالا اگر شما بتوانید سریعتر از رقبای خود یک مقاله در رابطه با الگوریتم جدید گوگل بنویسید، شانس بسیار بیشتری برای کسب رتبه‌های بالاتر دارید. این موضوع برای سایت‌های خبری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشند.

سوشیال سیگنال و لینک‌سازی داخلی

ما تاکید بسیار زیادی می‌کنیم که مدیران سایت و سئوکارها، از خدمات سوشیال سیگنال استفاده کنند. چرا که با توجه به تجربه‌ای که در زمینه وب داریم، بارها به ما اثبات شده است که سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سئو سایت می‌گذارند. بنابراین حتما از سوشیال سیگنال استفاده کنید که مثل یک سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکار اینترنتی شما می‌باشد و هرگز پشیمان نخواهید شد.

البته نباید فراموش کنید که لینک سازی داخلی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به خوبی لینک سازی نکنید، امکان دارد که محتوای یتیم در سایت ایجاد شود که تاثیر بسیار بدی بر سئو سایت می‌گذارد. بنابراین توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید و سعی کنید که در تمام صفحات سایت از لینک داخلی استفاده کنید.

کلام آخر

الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness بر جدید بودن و به‌روز بودن محتوا تمرکز دارد و باید به خوبی بتوانید محتواهای سایت را آپدیت نگهدارید تا رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید. البته این الگوریتم، جریمه‌های سنگینی برای سایت در نظر نمی‌گیرد و فقط محتواهای شما در صورت عدم به‌روزرسانی‌های لازم، رتبه‌های خود را از دست می‌دهند. بنابراین اگر به رتبه‌های سایت خود اهمیت می‌دهید و سئو (SEO) را جدی می‌گیرید، به این موضوع توجه کنید و رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا