الگوریتم گوگل

الگوریتم گور خر گوگل | زنگ خطر سایت‌های فروشگاهی!

گور خر گوگل! 😃 شاید این اسم خنده‌دار باشد؛ اما گور خر، نام یکی از الگوریتم‌های گوگل است که اوایل سال 2013 توسط مت کاتس (Matt Cutts) معرفی شد. الگوریتم گور خر گوگل برای مقابله با سایت‌های فروشگاهی بی‌کیفیت و ضعیف ارائه شده است. در واقع تمام سایت‌های فروشگاهی باید مراقب الگوریتم گور خر گوگل یا Google Zebra باشند؛ چرا که تحت نظارت این الگوریتم قرار خواهند گرفت و اگر عملکرد خوبی نشان ندهند، توسط این الگوریتم جریمه می‌شوند.

الگوریتم گور خر چگونه کار می‌کند؟

وظیفه الگوریتم گور خر گوگل این است که با سایت‌های فروشگاهی ضعیف و بی‌کیفیت برخورد کند. طبق بررسی‌های انجام شده، تمرکز بیشتر الگوریتم گور خر گوگل، بر موارد فنی سایت می‌باشد. برای مثال سایت‌هایی که امنیت بالایی ندارند و یا از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده می‌کنند، توسط الگوریتم گور خر جریمه می‌شوند. همچنین سایت‌هایی که از نظر کیفیت طراحی، سرعت و مواردی از این قبیل ضعیف هستند، امکان دارد که توسط الگوریتم Google Zebra جریمه شوند.

شاید به این فکر کنید که اکثر سایت‌های فارسی دارای همچین مشکلاتی هستند که باید توسط الگوریتم گور خر جریمه شوند، ولی همچنان در حال فعالیت هستند و هیچ مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشده است. در پاسخ به این موضوع، باید به این نکته اشاره کنیم که حوزه وب فارسی، نسبت به وب انگلیسی قابل مقایسه نیست.

برای مثال در زمینه وب فارسی نسبت به وب انگلیسی، سایت‌های خیلی کمتری وجود دارند؛ همین موضوع می‌تواند یکی از دلایلی باشد که شرکت گوگل نسبت به سایت‌های فارسی حساسیت کمتری دارد. البته این موضوع، از اهمیت الگوریتم گور خر کم نمی‌کند و باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

هدف الگوریتم گور خر گوگل (Google Zebra)

چرا گوگل الگوریتم گور خر را معرفی کرد؟
چرا گوگل الگوریتم گور خر را معرفی کرد؟

با توجه به موارد اشاره شده در بخش قبل، الگوریتم گور خر قصد دارد با سایت‌هایی که عملکرد ضعیف و نامناسبی دارند، برخورد کند و جریمه‌های مختلفی برای آن‌ها در نظر بگیرد. برای مثال سایت‌های زیر می‌توانند گزینه‌های هدف الگوریتم Google Zebra باشند. (توجه کنید که این الگوریتم ویژه سایت‌های فروشگاهی می‌باشد.)

  • سایت‌های ناامن
  • سایت‌های نامعتبر و غیر قانونی
  • سایت‌های بی‌کیفیت و دارای خطا
  • سایت‌هایی که قصد فریب کاربر دارند و می‌خواهند کلاهبرداری کنند.
  • سایت‌هایی که محتوای مناسبی تولید نمی‌کنند و سودی برای کاربران ندارند.

چگونه با الگوریتم گور خر مقابله کنیم؟

تاکنون اطلاعات کامل و مفیدی درباره الگوریتم گور خر گوگل کسب کردید. حالا قصد داریم به چند نکته کلیدی و بسیار مهم اشاره کنیم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید با الگوریتم گور خر مقابله کنید و گرفتار جریمه‌های آن نشوید. بنابراین به مواردی که در ادامه مقاله اشاره می‌کنیم، دقت کنید.

توجه به امنیت سایت و رفع خطاها

همان‌طور که اشاره شد، تمرکز بیشتر الگوریتم گور خر گوگل (Google Zebra) بر موارد فنی سایت می‌باشد. در نتیجه باید سایت را از نظر فنی بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچگونه مشکلی وجود ندارد. برای مثال اگر خطاهای برنامه‌نویسی وجود دارد باید سریعا آن را برطرف نمایید.

امنیت سایت هم موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر از وردپرس برای طراحی سایت استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما این است که حتما از افزونه وردفنس و افزونه آیتمز سکیوریتی استفاده کنید.

به تمام وب‌سایت‌ها پیشنهاد می‌شود برای داشتن امنیت بالاتر و همچنین افزایش اعتماد کاربران، از گواهینامه SSL استفاده کنند و اینگونه اعتبار سایت خود را بیشتر کنند.

تولید محتوای باکیفیت و دسته اول

کیفیت محتوا، برای الگوریتم گور خر گوگل مهم است!
کیفیت محتوا، برای الگوریتم گور خر گوگل مهم است!

شاید به جرات می‌توان گفت که اصلی‌ترین مشکل سایت‌های فروشگاهی این است که اهمیتی برای محتوای متنی قائل نیستند. برای مثال در اکثر سایت‌های فروشگاهی زمانی که وارد صفحه محصول می‌شویم، هیچ توضیحی در رابطه با محصول وجود ندارد؛ متاسفانه اکثر مدیران به این فکر می‌کنند که قراردادن چند تصویر و ویژگی برای محصول کفایت می‌کند و نیازی به تولید محتوای متنی نیست. این یک طرز تفکر بسیار اشتباه و نادرست است که اکثر مدیران سایت‌های فروشگاهی دچار آن هستند و اگر به محتوای متنی توجه نکنند، ممکن است توسط الگوریتم گور خر گوگل جریمه شوند.

حتی اگر کمی به رتبه‌های برتر نتایج جستجو توجه کنید، متوجه می‌شوید سایت‌هایی که در رتبه‌های بالاتر قرار دارند، به محتوای متنی اهمیت بیشتری داده‌اند و همین موضوع موجب شده است که رتبه‌های بهتری نیز در نتایج جستجو کسب کنند. بنابراین اگر به سئو (SEO) اهمیت می‌دهید، تمرکز ویژه‌ای بر تولید محتوای با کیفیت داشته باشید و آن را دست کم نگیرید.

توجه به گرافیک و تجربه کاربری سایت (UX)

برخلاف تولید محتوای باکیفیت که معمولا توسط مدیران سایت نادیده گرفته می‌شود، گرافیک سایت در وب فارسی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و تقریبا همه مدیران سایت نسبت به آن حساس هستند. حالا نکته بسیار مهم دیگری که در کنار گرافیک سایت باید به آن توجه کنید، تجربه کاربری (UX) می‌باشد. در واقع باید سایت را به نحوی طراحی کنید که کاربر به راحتی بتواند به همه بخش‌ها دسترسی داشته باشد و هرکاری را به راحتی انجام دهد.

همیشه سعی کنید که در کنار گرافیک سایت، تجربه کاربری را بهبود دهید تا کاربران در سایت شما سردرگم نشوند و به راحتی کارهای خود را انجام دهند. این نکته را در نظر بگیرید که تجربه کاربری سایت، نسبت به گرافیک آن، اهمیت بیشتری دارد و باید توجه بیشتری به آن داشته باشید. سایت‌هایی که در زمینه طراحی، گرافیک و تجربه کاربری (UX) عملکرد ضعیفی دارند، ممکن است توسط الگوریتم گور خر گوگل جریمه شوند.

طراحی واکنشگرا و سرعت مناسب

منظور از طراحی واکنشگرا یا Responsive این است که یک سایت در دستگاه‌های مختلف به خوبی نمایش داده شود. برای مثال اگر یک کاربر با لپ‌تاپ و یک کاربر دیگر با موبایل وارد سایت شد، باید به خوبی بتواند از سایت استفاده کند و هیچگونه بهم ریختگی وجود نداشته باشد.

اهمیت طراحی ریسپانسیو و سرعت مناسب برای الگوریتم گور خر گوگل
اهمیت طراحی ریسپانسیو و سرعت مناسب برای الگوریتم گور خر گوگل

سرعت سایت هم یک موضوع بسیار مهم دیگر است که اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشید، مشتریان بسیار زیادی از دست می‌دهید و همین‌طور ممکن است که توسط الگوریتم گور خر گوگل جریمه شوید. تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر کاربران بی‌حوصله هستند و منتظر نمی‌شوند که سرعت بارگذاری یک سایت بیش‌از حد طول بکشد. بنابراین سعی کنید طراحی سایت را به گونه‌ای انجام دهید که سرعت مناسبی داشته باشد. البته برای افزایش سرعت سایت می‌توانید از افزونه‌های زیر استفاده کنید که کمک بزرگی به شما می‌کنند.

  • افزونه راکت (بهترین افزونه کش وردپرس – مناسب برای انواع وب سرورها)
  • افزونه اسماش (بهترین افزونه وردپرس برای بهینه‌سازی تصاویر در سایت)

مشتری مداری و پشتیبانی حرفه‌ای

مورد دیگری که بر اعتبار سایت و اعتماد مشتریان تاثیر می‌گذارد، مشتری مداری است. برای اینکه در زمینه مشتری مداری حرفه‌ای عمل کنید، پیشنهاد ما این است که پشتیبانی خوبی ارائه دهید تا اعتماد کاربران را جلب نمایید. برای مثال اگر محصولات مجازی و دانلودی به فروش می‌رسانید، با ارائه خدمات پشتیبانی می‌توانید مشکلات کاربران را حل کنید و اگر نیاز به کمک دارند، راهنمایی‌های لازم را ارائه دهید. همچنین اگر محصولات فیزیکی به فروش می‌رسانید، با ارائه خدمات پس از فروش می‌توانید اعتماد کاربران را به خوبی جذب کنید و اینگونه کاربران با خیال راحت‌تری از شما خرید می‌کنند.

سایت‌هایی که در زمینه مشتری مداری حرفه‌ای عمل می‌کنند، حتی به دیدگاه کاربران در صفحات مختلف نیز توجه می‌کنند و با دقت بسیار زیاد به آن‌ها پاسخ می‌دهند. چرا که این موضوع علاوه‌بر اینکه در مشتری مداری تاثیرگذار است، بر سئو (SEO) سایت نیز تاثیرگذار است و گوگل توجه ویژه‌ای به بخش دیدگاه‌های هر سایت می‌کند. پیشنهاد ما این است که قسمتی برای امتیاز دهی به محصولات در نظر بگیرید تا اینگونه کاربران و مشتریان بتوانند به هر محصول امتیاز دهند. این موضوع هم تاثیر خوبی دارد و نباید آن را دست کم گرفت.

برای داشتن یک سیستم پشتیبانی خوب و حرفه‌ای، باید از افزونه تیکت پشتیبانی استفاده کنید.

استفاده از درگاه‌های پرداخت معتبر

در بخش‌های بالاتر اشاره کردیم که الگوریتم گور خر گوگل نسبت به سایت‌های نامعتبر و غیر قانونی حساس است؛ حالا اگر از درگاه‌های پرداخت معتبر استفاده نکنید، حساسیت گوگل را بیشتر می‌کنید و همین موضوع می‌تواند تاثیر منفی بر سایت شما داشته باشد.

پیشنهاد ما این است که همیشه سعی کنید از چند درگاه پرداخت مختلف استفاده کنید که در صورت کار نکردن یکی از آن‌ها، درگاه دیگر کار کند و مشکلی در زمان پرداخت ایجاد نشود.

کلام آخر

الگوریتم گور خر گوگل یا Google Zebra برای سایت‌های فروشگاهی است که عملکرد ضعیفی دارند و از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. در نتیجه اگر سایت خوبی دارید، نیازی نیست که نگران جریمه‌های این الگوریتم باشید؛ اما اگر فکر می‌کنید که سایت ضعیفی دارید که ممکن است توسط الگوریتم گور خر جریمه شود، باید خیلی سریع به فکر ایجاد تغییر و تحولات باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا