بهینه سازی سایت

محتوای یتیم چیست ؟ آشنایی با Orphaned Content

محتوای یتیم یا Orphaned Content به محتوایی گفته می‌شود که هیچ لینکی از سایر صفحات سایت دریافت نکرده است. برای مثال شما یک مقاله در رابطه با “وردپرس چیست” منتشر کرده‌اید، اما از سایر صفحات سایت هیچ لینکی به آن نداده‌اید، به این محتواها که پیوندی به آن‌ها داده نمی‌شود، محتوای یتیم گفته می‌شود.

البته محتوای یتیم به محتوایی گفته می‌شود که لینکی به صورت متنی ندارد؛ یعنی اگر محتوای دیگری از صفحه اصلی سایت، نقشه سایت، صفحات دسته‌بندی، برچسب‌ها و… لینک کنید، بازهم محتوای شما به عنوان یک محتوای یتیم شناخته می‌شود. چرا که منظور از لینک داشتن و پیوند داشتن، صرفا به صورت متنی است و ارزش لینک‌های متنی بسیار بیشتر است.

تاثیر محتوای یتیم بر سئو سایت

همان‌طور که می‌دانید، لینک سازی تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت می‌گذارد. حالا اگر محتواهای یتیم زیادی در سایت داشته باشید که لینک‌های متنی و معناداری به آن‌ها نشده باشد، گوگل ارزش زیادی برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد و در نتیجه رتبه خوبی هم در نتایج جستجو کسب نمی‌کنید.

بنابراین اگر محتوایی دارید که اهمیت زیادی دارد و می‌خواهید رتبه خوبی برای آن کسب کنید، به لینک سازی داخلی توجه ویژه‌ای کنید و از سایر صفحات سایت به صورت متنی به آن لینک دهید. در غیر این صورت انتظار زیادی برای گرفتن رتبه‌های برتر در نتایج جستجو نداشته باشید.

محتوای یتیم چگونه ایجاد می‌شود؟

اگر محتوایی داخل سایت منتشر کرده باشید و فراموش کنید که به آن لینک دهید، یک محتوای یتیم در سایت ایجاد می‌شود؛ حالا فرقی ندارد که این محتوا یک محصول یا مقاله باشد. حتی کاربران و موتورهای جستجوگر هم نمی‌توانند به محتواهای یتیم دسترسی داشته باشند، چرا که هیچ جایی از سایت به آن لینک نداده‌اید.

در نتیجه اگر می‌خواهید محتوای یتیم در سایت ایجاد نشود، باید روی لینک سازی داخلی بیشتر کار کنید. این موضوع هم فراموش نکنید که ارزش پیوندهای متنی بسیار بیشتر است و برای جلوگیری از ایجاد محتوای یتیم، باید به صورت متنی لینک سازی کنید.

پیدا کردن محتوای یتیم

اگر از افزونه یوست سئو پریمیوم استفاده می‌کنید، یک راه‌حل بسیار ساده برای پیدا کردن محتواهای یتیم در سایت وجود دارد. در واقع کافی است به بخش همه نوشته‌ها بروید و روی گزینه “محتوای Orphaned” کلیک کنید تا محتواهای یتیم به شما نمایش داده شوند. به همین راحتی می‌توانید محتوای یتیم را پیدا کنید و با لینک سازی داخلی، مشکلات آن‌ها را رفع کنید.

پیدا کردن محتوای یتیم با افزونه یوست سئو
پیدا کردن محتوای یتیم با افزونه یوست سئو

البته اگر مشاهده کردید که تعداد محتواهای یتیم بسیار زیاد است، خیلی نگران نباشید؛ چرا که اکثر سایت‌ها چنین مشکلاتی دارند و مدیران سایت نیز آشنایی زیادی با محتوای یتیم ندارند. حالا شما می‌توانید از همین طریق محتواهای یتیم را بهبود دهید و رتبه‌های بهتری نسبت به قبل در نتایج جستجو کسب کنید.

نکته: برخی محتواها که در سایت منتشر کرده‌اید، ممکن است که اهمیت زیادی نداشته باشند، در نتیجه نیازی نیست که همه محتواهای یتیم را بررسی کنید و به آن‌ها لینک دهید.

کلام آخر

محتوای یتیم موضوعی است که بسیاری از مدیران سایت و حتی سئوکارها با آن آشنایی ندارند. ما سعی کردیم به صورت کامل و جامع در این مقاله، شما را با محتوای یتیم یا همان orphan content آشنا کنیم. اگر سوالی در رابطه با محتوای یتیم دارید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا به صورت کامل و جامع درباره آن توضیح دهیم.

ممکن است مفید باشد

یک نظر

  1. سلام
    وقت بخیر
    متاسفانه راهی برای اینکه جزو محتوای یتیم محسوب نشه نگفتید
    چون محصولاتی که توی سایت میزارم همشون رو یکجور میزارم و کلی هم لینک توش هست ولی بعضی صفحات محتوای یتیم حساب میشه و بعضی دیگه خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا