بازاریابی دیجیتال

اصول سئو در تولید محتوا

سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت وردپرسی برای موتورهای جستجو، به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، استراتژی‌ها و فعالیت‌های متنوعی گفته می‌شود که باهدف بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت وردپرسی برای دیده‌شدن در صفحات نتایج  موتورهای جستجویی مانند گوگل، بینگ و یا یاهو و غیره صورت می‌پذیرند. از جمله مهم‌ترین آنها اصول سئو در تولید محتوا می‌باشد که عبارت است از مجموعه گام‌ها و نکاتی که کاربران عادی، کارآفرینان، وبمستران، بازاریابان و سایر افرادی که قصد دارند بر بستر آنلاین فعالیت داشته باشند، می‌توانند با بهره‌گیری از آنها نسبت به تولید محتوای باکیفیت اقدام کنند.

اصول سئو در تولید محتوا
اصول سئو در تولید محتوا

اصول سئو

اصول سئو شامل موارد متعددی است. تا امروز بیش از 200 مورد تأثیرگذار بر سئو سایت شناسایی شده‌اند که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: انتخاب نام دامنه، خرید هاست مناسب، موضوع فعالیت، طراحی ظاهری سایت، نوع افزونه‌های مورداستفاده، تولید محتوا، نوع محتوا، برنامه‌ریزی جهت استراتژی و انتشار محتوا، تبلیغات، رابط کاربری و غیره.

نقش تولید محتوا در سئو سایت وردپرسی

یکی از مباحث بسیار مهم در آموزش سئو وردپرس، تولید محتوا است. انواع محتوای متنی، تصویری و ویدئویی را می‌توان باتوجه‌به موضوع فعالیت در سایت مورداستفاده قرارداد. محتوای باکیفیت از جمله عواملی است که از راه جلب رضایت کاربران می‌تواند رتبه‌ی سایت را ارتقا دهد. موتورهای جستجو و در رأس آنها گوگل برای کاربران خود احترام بسیار زیادی قائل هستند و رضایت آنها شرط اصلی است.

زمانی که کاربر کلیدواژه‌ای را جستجو می‌کند به دنبال هدف و مقصود خاص بوده و تنها تولید محتوای باکیفیت است که می‌تواند او را هرچه سریع‌تر به هدف خود برساند. به همین دلیل لازم است تا در انتخاب کلیدواژه‌ی مرتبط با فعالیت سایت وردپرسی و همچنین تولید محتوای باکیفیت پیرامون آن اطلاعات کافی داشته باشید. رعایت اصول سئو در تولید محتوا از چهار جنبه بر رفتار کاربران تأثیرگذار است:

  • کلیک بر روی مطلب دارای عنوان مرتبط که در صفحه‌ی نتایج گوگل نمایش‌داده‌شده که بیانگر سرعت دستیابی کاربر به هدف است.
  • مدت‌زمان حضور در صفحه‌ی مرتبط که بیانگر مطالعه و استفاده‌ی کاربر از محتوا است.
  • نرخ کلیک‌های داخلی که بیانگر استفاده‌ی کاربر از سایر مطالب سایت موردنظر است.
  • بازگشت مجدد کاربر به سایت مربوطه.

گوگل تمامی این موارد را بادقت و تیزبینی زیر نظر دارد. اگر کاربر پس از ورود به سایت شما با محتوای غیراستاندارد، بی‌کیفیت یا نامرتبط با موضوع مواجه شود و خیلی سریع صفحه را ترک کند، گوگل متوجه شده و امتیاز منفی لحاظ خواهد کرد.

ممکن است مفید باشد
انواع محتوا
انواع محتوا

موارد مهم اصول سئو در تولید محتوا

رعایت این موارد به شما کمک خواهد کرد تا با دید باز نسبت به تولید محتوای باکیفیت اقدام کنید. تعداد این عوامل بسیار زیاد است و برخی از آنها نیز باتوجه‌به نوع محتوای مورداستفاده در سایت تغییر خواهند کرد.

 به‌عنوان‌مثال طول محتوا در انواع محتوای متنی یا ویدئویی دارای تفاوت است. در محتوای متنی طول برحسب تعداد کلمه مشخص خواهد شد؛ اما واحد سنجش برای محتوای ویدئویی ثانیه است. همچنین از نظر کیفیت نیز می‌توان تفاوت‌های چشمگیری برای آنها قائل شد؛ اما در حقیقت همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن چیزی نیست جز: جلب رضایت کاربران جهت افزایش بازدید، بهبود رتبه‌ی سایت و بالا آمدن در نتایج جستجوی گوگل. برخی از این اصول مهم عبارت‌اند از:

تحقیق و شناخت مخاطبین

قبل از تولید محتوا، لازم است تحقیقات کافی درباره‌ی نیازها و علایق مخاطبان انجام شود. درک دقیق از جامعه‌ی هدف، کلمات کلیدی مورداستفاده‌ی آنها و شناخت مطالبی که می‌تواند آنها را راضی کند، اساس تولید محتوا به شمار می‌رود.

نقش کلمه‌ی کلیدی

انتخاب کلمه‌ کلیدیِ دارای بیشترین ارتباط و بهینه‌سازیِ آن برای قرارگیری در محتوای متنی اهمیت ویژه دارد. این کلمات باید با جستجوهای متداول کاربران هماهنگ شده و به‌درستی در محتوا و سایر عناصر وب‌سایت استفاده شوند. چنانچه قصد دارید در سایت خود از محتوای ویدئویی استفاده کنید باید حتماً چند کلمه محتوای متنیِ دارای کلیدواژه‌ی مناسب نیز تولید نمایید تا کاربران با کمک آن بتوانند به ویدئوی مربوطه دسترسی پیدا کنند.

کیفیت و کمیت محتوا

دومین مورد از اصول سئو در تولید محتوا بررسی مطالب سایت وردپرسی از نظر کیفیت و کمیت است. تولید محتوای متنوع، ارزشمند و منحصربه‌فرد برای وب‌سایت، اساسی‌ترین عامل در سئو است. محتوا باید مرتبط، جذاب و خواندنی باشد تا کاربران و موتورهای جستجو را جذب کند. همچنین از نظر کمیت نیز باید به مواردی مانند: تعداد محتوای منتشر شده در بازه‌ی زمانی خاص و طول محتوا دقت شود. بهترین پیشنهاد این است که برای تولید محتوای سایت استراتژی داشته باشید تا هم کیفیت حفظ شود و هم از نظر کمیت دچار مشکل نشوید.

یکی از موارد بسیار مهمی که موجب کاهش کیفیت محتوای متنی می‌شود تکرار بیش از حد کلمه‌ی کلیدی است. افراط در استفاده از کلمه‌ی کلیدی و کاربرد بی‌جای آن در متن موجب انزجار کاربر شده و همچنین در فهم مطلب نیز اختلال ایجاد می‌کند.

عنوان جذاب و مناسب

عنوان محتوا باید جذاب و توجیه‌کننده باشد. عنوان‌ها با استفاده از کلمات کلیدی اصلی و ترتیب مناسب قرارگیری آنها به بهبود روند جذب موتورهای جستجو و توجه کاربران کمک می‌کنند.

ارزش محتوا

شاید بتوان کیفیت و کمیت را دو عامل مؤثر در ارزش محتوا دانست. اما چیزی که دراین‌ارتباط بیشترین اهمیت را دارد اطلاعات جدید، تجزیه‌وتحلیل معتبر یا راهنمایی‌های کاربردی‌ای است که در مجموع موجب افزایش ارزش محتوا و جلب‌توجه مخاطبان می‌شود.

استفاده‌ی تلفیقی از انواع محتوا

یکی از مهم‌ترین اصول سئو در تولید محتوا کاربرد چند نوع محتوا در قالب یک مطلب است. استفاده از تصاویر، ویدئوها، و محتوای چندرسانه‌ای موجب افزایش تعامل کاربر با سایت خواهد شد. همچنین کاربرد تگ‌های مناسب برای تصاویر و ویدئوها نیز اهمیت دارند. معمولاً محتوای متنی همراه با چند تصویر مرتبط ارائه می‌شوند و همیشه باید محتوای متنی را برای انواع ویدئو‌ها مورداستفاده قرار دهید.

ساختار محتوا

ترتیب و ساختار منطقی محتوا، به موتورهای جستجو و کاربران برای درک بهتر مطلب کمک می‌کند. استفاده از پاراگراف‌ها، عناوین فرعی، و لیست‌ها از جمله موارد مرتبط با ساختار به شمار می‌روند. بهتر است انواع محتوا توسط افراد متخصص تولید شوند.

به‌روزرسانی مداوم

محتوا باید به‌روز و مطابق با تغییرات دوره‌ای در ارتباط با موضوع مرتبط باشد. افزودن محتوای جدید به سایت، به‌روزرسانی اطلاعات قبلی موجود در سایت و اصلاح اشتباهات به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که وب‌سایت فعال و به‌روز است. وب‌سایتی که اطلاعات آن به‌روز باشند برای کاربران نیز مفید است.

از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

اشتراک‌گذاری مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی از جمله اصول سئو در تولید محتوا است که موجب افزایش دسترسی مخاطبان و جلب‌توجه افراد جدید می‌شود. این ارتباطات اجتماعی نقش مهمی در افزایش ترافیک وب‌سایت دارند.

نویسنده‌ی محتوا
نویسنده‌ی محتوا

چرا بهبود رتبه‌ی سایت تا این حد اهمیت دارد؟

بهبود رتبه‌ی وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو یکی از هدف‌های اساسی آموزش سئو وردپرس بوده و اهمیت آن از چند جهت قابل‌توجیه است. اولاً، با بهبود رتبه، وب‌سایت شما در نتایج جستجو بالاتر می‌آید و به‌راحتی توسط کاربران دیده می‌شود. این افزایش در دیده‌شدن باعث افزایش ترافیک و بازدیدهای وب‌سایت شده که به نوبه‌ی خود موجب افزایش فرصت‌های تبلیغاتی، فروش، یا اهداف دیگر کسب‌وکاری می‌شود.

دوم این که رتبه‌ی بالا در نتایج جستجو موجب افزایش اعتبار و اعتماد مخاطبین به سایت خواهد شد. کاربران اغلب به وب‌سایت‌هایی که در رتبه‌های بالاتر نتایج جستجو قرار دارند، اعتماد بیشتری نشان داده و به‌عنوان منابع معتبرتر به آنها نگاه می‌کنند. این اعتماد می‌تواند به افزایش درآمد از راه فروش، تبلیغات، آشنایی با همکاران تجاری و سایر منافع اقتصادی منجر شود.

مجموعه خدمات سئوی تولید محتوا

اگر به هر دلیلی فرصت کافی برای یادگیری اصول سئو در تولید محتوا را ندارید، می‌توانید روی خدمات شرکت نت بازده حساب کنید. ما سایت شما را بررسی می‌کنیم و با استفاده از خدمات باکیفیت خود میزان بهره‌وری محتوای سایت شما را افزایش خواهیم داد. همچنین خدمات نقشه‌ی راه سئو برای افرادی که به دنبال استراتژی محتوا هستند پیشنهاد بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

دکمه بازگشت به بالا