بهینه سازی سایت

کنیبالیزیشن چیست ؟ آشنایی با Cannibalization

در صورتی که چند محتوا از سایت را با یک عبارت یا کلمه کلیدی بهینه‌سازی کنید، ممکن است دچار مشکل کنیبالیزیشن (Cannibalization) شوید. متاسفانه بسیاری از مدیران سایت فکر می‌کنند که باید محتواهای مختلفی را با یک عبارت یا کلمه کلیدی سئو کنند تا رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو (SERP) کسب کنند. اما انجام این کار باعث می‌شود تمام محتواهای سایت که با یک عبارت یا کلمه کلیدی سئو شده‌اند، رتبه‌های پایین‌تری کسب کنند.

به صورت کلی بهینه‌سازی یک عبارت یا کلمه کلیدی در چند صفحه از سایت، آسیب جدی به سئو سایت وارد می‌کند. حالا در این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی درباره کنیبالیزیشن یا Cannibalization در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

منظور از کنیبالیزیشن چیست (Cannibalization)

کنیبالیزیشن به این معنا است که در یک وب‌سایت محتواهای مختلفی وجود دارد که با یک عبارت یا کلمه کلیدی بهینه‌سازی شده‌اند. البته گاهی مواقع کنیبالیزیشن شامل محتواهای شبیه به هم نیز می‌شود. همیشه این موضوع را در نظر بگیرید که معمولا یک یا دو نتیجه از سایت شما در SERP بیشتر نمایش داده نمی‌شود. حالا اگر محتواهای زیادی با یک عبارت سئو کنید، گوگل و سایر موتورهای جستجوگر دچار سردرگمی می‌شوند و قابلیت تشخیص محتوای مهم‌تر را ندارند؛ در نتیجه به تمام محتواهای سایت که شبیه به هم هستند، رتبه‌های پایین‌تری می‌دهند.

چرا کنیبالیزیشن به سئو سایت آسیب می‌زند؟

کنیبالیزیشن موجب می‌شود که با خودتان رقابت کنید. برای مثال فرض کنید که چند محتوا با یک کلمه کلیدی منتشر کرده‌اید؛ حالا گوگل برای رتبه‌بندی محتواها در نتایج جستجو (SERP) نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام محتوا از سایت را نمایش دهد. بنابراین گوگل به تمام محتواهای مشابه یک سایت، رتبه‌های پایین‌تری می‌دهد.

جالب است بدانید که استفاده از کلمه کلیدی مشابه هم موجب کنیبالیزیشن می‌شود. بنابراین در انتخاب عبارات یا کلمات کلیدی دقت زیادی کنید تا آسیبی به سئو سایت وارد نشود و کنیبالیزیشن نشوید.

تشخیص کنیبالیزیشن

برای اینکه بررسی کنید با مشکل کنیبالیزیشن مواجه هستید یا خیر؛ کافی است به روش زیر در گوگل جستجو کنید.

site:YourDomain.com Keyword

به جای YourDomian.com باید دامنه سایت خود را قرار دهید و همچنین به جای کلمه Keyword باید کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی مورد نظر خود را بنویسید. پس از انجام این کار به محتواهای نمایش داده شده دقت کنید، اگر محتواهای تکراری یا بسیار مشابه در سایت خود منتشر کرده‌اید، باید آن‌ها را سریعا اصلاح کنید و مشکل کنیبالیزیشن را حل کنید. با این حال اگر نمی‌دانید که چگونه مشکل کنیبالیزیشن را رفع کنید، در ادامه همراه ما باشید تا چند راه‌حل ساده در اختیار شما قرار دهیم.

رفع مشکل کنیبالیزیشن

حالا اگر چند محتوا پیدا کردید که با مشکل کنیبالیزیشن روبرو هستند، کافی است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. بررسی محتواها
  2. تحلیل عملکرد هر محتوا
  3. انتخاب بهترین محتوا برای نگهداشتن
  4. ادغام، حذف، ریدایرکت

انجام دو مرحله اول کمک می‌کند تا بین محتواهای منتشر شده یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. سپس محتوایی را که انتخاب کردید، باید با سایر محتواهای کنیبالیزیشن شده ادغام نمایید. پس از ادغام کردن محتواها، باید بتوانید محتواهای اضافی را حذف کنید و همه آن‌ها را به محتوای انتخاب شده ریدایرکت کنید.

برای مثال اگر 3 محتوا منتشر کرده‌اید که مشکل کنیبالیزیشن دارند، باید در مرحله اول و دوم آن‌ها را بررسی کنید و ببینید هر محتوا چه عملکردی دارد. سپس در مرحله سوم، باید بهترین محتوا را انتخاب کنید و آن را نگهدارید. در مرحله آخر نیز باید هر 3 محتوا را ترکیب کنید و به یک محتوا تبدیل کنید. سپس سایر محتواها را باید حذف کرده و به محتوای نهایی ریدایرکت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله “پیدا کردن کلمه کلیدی تکراری در سایت” را مطالعه کنید.

تکلیف سایت‌های فروشگاهی چه می‌شود؟

شاید به این فکر کنید که تمام محصولات سایت‌های فروشگاهی که در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند، ممکن است با مشکل کنیبالیزیشن مواجه شوند. اما اصلا اینطور نیست. اگر یک ساختار و استراتژی صحیح و مناسب تنظیم کرده باشید، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. در واقع باید ساختار سایت‌های فروشگاهی به این صورت باشد که در صفحه تمام محصولات، یک لینک به صفحه دسته‌بندی وجود داشته باشد. انجام همین کار باعث می‌شود که صفحه دسته‌بندی از اهمیت بیشتری برخوردار شود و در نتایج جستجو (SERP) به خوبی نمایش داده شود.

کلام آخر

سایت‌های بزرگ با مشکل کنیبالیزیشن بیشتر مواجه می‌شوند. همچنین سایت‌های در حال پیشرفت نیز باید توجه زیادی به این موضوع داشته باشند که با این مشکل مواجه نشوند. چرا که در طی پیشرفت سایت، ایجاد مشکلات متعدد مثل کنیبالیزیشن شدن محتواها، موجب می‌شود سرعت روند پیشرفت به شدت کاهش یابد.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا