بهینه سازی سایت

توضیحات متا یا Meta Description چیست ؟

توضیحات متا یا Meta Description یک تگ HTML است که خلاصه کوتاهی از محتوای یک صفحه از سایت را نشان می‌دهد. موتورهای جستجوگر مثل گوگل در اکثر اوقات توضیحات متا را به کاربران نمایش می‌دهند و اگر شما بتوانید یک توضیح مناسب و جذاب بنویسید، قطعا کاربران زیادی را به سمت سایت خود جذب می‌کنید. بنابراین باید Meta Description را جدی بگیرید و روی آن کار کنید. چرا که بر سئو داخلی (on-page SEO) سایت تاثیر می‌گذارد.

حالا در این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی درمورد توضیحات متا (Meta Description) در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

توضیحات متا یا Meta Description
توضیحات متا یا Meta Description

چرا باید از Meta Description استفاده کنیم؟

همان‌طور که گفته شد اگر بتوانید توضیحات مناسبی درباره محتوای صفحه بنویسید، گوگل توضیحات متا را نمایش می‌دهد و شما می‌توانید کاربران زیادی را به سمت سایت خود جذب کنید. البته ناگفته نماند که اگر Meta Description شما مناسب نباشد و با محتوای صفحه مرتبط نباشد، ممکن است توسط موتورهای جستجوگر مثل گوگل نادیده گرفته شود و موتورهای جستجو یک توضیح دلخواه از صفحات شما را به کاربران نمایش می‌دهند.

در نتیجه اگر شما بتوانید یک متن مناسب و بهینه شده بنویسید، احتمال اینکه بازدید کنندگان بیشتری به سمت سایت شما جذب شوند، بیشتر است. بنابراین اصلا Meta Description را دست کم نگیرید. 😉

تاثیر Meta Description بر سئو سایت

گوگل در سال 2009 اعلام کرد که توضیحات متا در رتبه‌بندی سایت هیچ تاثیری ندارد. در واقع خیلی واضح و شفاف اعلام کرد که هیچ تاثیری بر سئو ندارد. اما شما باید توجه ویژه‌ای به Meta Description کنید. چرا که با نوشتن یک توضیح مناسب، می‌توانید کاربران را ترغیب کنید که وارد سایت شما شوند. در نتیجه نرخ کلیک (CTR) صفحه شما افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت می‌گذارد.

با وجود اینکه در برخی مواقع گوگل توضیحات متا (Meta Description) را در نظر نمی‌گیرد، بهتر است روی بهینه‌سازی آن کار کنید و یک توضیح مناسب برای جذب کاربران بنویسید. با انجام این کار حداقل شانس خود را برای جذب کاربران از دست نمی‌دهید. 🙂

نکات مهم درباره نوشتن توضیحات متا

  • توضیح شما باید با محتوای صفحه در ارتباط باشد.
  • طول توضیحات بهتر است بین 150 الی 160 کاراکتر باشد.
  • بهتر است یکبار الی دوبار از کلمه کلیدی استفاده شود.
  • Meta Description را از صفحات دیگر کپی نکنید!
  • از متن‌های تبلیغاتی و جذاب برای نوشتن توضیحات استفاده کنید.
  • از کاراکترهای غیر الفبایی بهتر است استفاده نکنید.
  • اگر درباره محصول است، می‌توانید مشخصات فنی را در توضیحات بنویسید.

توضیحات متا در وردپرس

حالا شاید از خودتان بپرسید: چگونه می‌توانیم توضیحات متا یا Meta Description را برای هر صفحه از سایت مشخص کنیم؟ اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده می‌کنید، کار شما بسیار ساده است. تنها کافی است از افزونه‌های سئو وردپرس استفاده کنید تا بتوانید به راحتی Meta Description را برای هر صفحه از سایت مشخص کنید.

برای مثال در افزونه یوست سئو (Yoast seo)، شما خیلی راحت می‌توانید از قسمت توضیح متا، متن مورد نظر خود را بنویسید.

افزودن توضیحات متا در افزونه یوست سئو
افزودن توضیحات متا در افزونه یوست سئو

همچنین در افزونه رنک مث (RankMath) شما باید روی دکمه “Edit Snippet” کلیک کنید و در پنجره باز شده، در قسمت “توضیح” متن مورد نظر خود را بنویسید.

افزودن توضیحات متا در افزونه رنک مث
افزودن توضیحات متا در افزونه رنک مث

سخن پایانی

در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا اطلاعات کاملی درباره توضیحات متا یا همان Meta Description در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر به سوال یا مشکلی در رابطه با Meta Description برخورد کردید، کافی است در قسمت دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما پاسخ دهیم.

راستی! اگر تمایل دارید بهینه‌سازی سایت را به صورت اصولی یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم دوره کاملا رایگان “آموزش سئو SEO – بهینه سازی موتور های جستجو” را مشاهده کنید.

ممکن است مفید باشد

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا