بهینه سازی سایت

سئو و بهینه‌سازی وبلاگ سایت (راهنمای جامع)

یک روش عالی برای لینک سازی داخلی و بهبود سئو، ساخت وبلاگ برای سایت می‌باشد. به کمک بلاگ می‌توانید محتواهای مختلفی در سایت قرار دهید و از این طریق کاربران جدیدی جذب کنید. همچنین می‌توانید محتواهای تولید شده در وبلاگ را به صفحات مهم سایت لینک کنید و اینگونه با لینک سازی داخلی، رتبه سایت را در نتایج جستج بهبود ببخشید.

چه سایت‌هایی باید وبلاگ داشته باشند؟

فرقی نمی‌کند چه نوع سایتی دارید؛ بهتر است همه سایت‌ها یک وبلاگ داشته باشند و هر از گاهی محتوا در آن منتشر کنند. داشتن یک وبلاگ، بیش‌از آنچه که فکر می‌کنید برای سایت مفید و کاربردی است. اگر یک سایت فروشگاهی دارید، بلاگ می‌تواند فروش سایت را به صورت چشمگیری افزایش دهد. حتی اگر یک سایت شرکتی دارید، به کمک وبلاگ می‌توانید کاربران بیشتری جذب کنید و به صورت موثرتری روی معرفی محصولات شرکت تمرکز کنید.

تقویت و بهبود سئو سایت با وبلاگ

ساخت وبلاگ به تنهایی، کمکی به سئو نمی‌کند. اول باید تولید محتوای با کیفیت را شروع کنید و سپس به صفحات مهم سایت لینک دهید. همچنین باید پشتکار داشته باشید و این کار را ادامه دهید. متاسفانه اکثر سایت‌ها شروع خوبی دارند و محتواهای خوبی هم در بلاگ قرار می‌دهند، اما بعد از مدتی خسته می‌شوند و این کار را به صورت کلی کنار می‌گذارند. اما اگر می‌خواهید وبلاگ موثری داشته باشید و به تقویت سئو کمک کند، باید آن را زنده نگهدارید و به صورت منظم روی آن محتوا منتشر کنید.

بازاریابی با وبلاگ سایت

بازاریابی با وبلاگ سایت
بازاریابی با وبلاگ سایت

شاید باور نکنید، اما وبلاگ سایت؛ یک ابزار مناسب برای بازاریابی است که به صورت رایگان می‌توانید از آن کمک بگیرید. اما برای اینکه بتوانید با بلاگ سایت بازاریابی کنید، باید یک فرد را استخدام کنید که به صورت حرفه‌ای می‌تواند برای شما تولید محتوا کند و با تکنیک‌های بازاریابی محتوا نیز آشنا باشد. در واقع با کمک وبلاگ، می‌توانید محصولات یا خدمات سایت را به خوبی تبلیغ کنید. با انجام همین کار ممکن است مشتریان زیادی را از سمت بلاگ جذب نمایید.

اصول راه‌اندازی وبلاگ در سایت

برای اینکه بتوانید وبلاگ موفقی راه‌اندازی کنید، ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. همچنین باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید و تعیین نمایید که درمورد چه موضوعاتی می‌خواهید محتوا بنویسید. چرا که راه‌اندازی یک بلاگ در سایت بدون برنامه‌ریزی و هدف، فقط موجب سردرگمی خودتان می‌شود. بنابراین به خوبی فکر کنید که چه هدفی دارید و چه محتوایی قرار است روی سایت منتشر کنید.

البته این موضوع را در نظر بگیرید که محتوای وبلاگ، باید تناسب خوبی با محتوای سایت اصلی داشته باشد. برای مثال اگر در زمینه فروش پوشاک فعالیت می‌کنید، نباید در بخش بلاگ سایت محتواهای مربوط به موبایل و لپ‌تاپ قرار دهید؛ بلکه باید محتواهایی مرتبط با پوشاک قرار دهید.

تحقیق کلمات کلیدی

همان‌طور که گفته شد، اول باید هدف وبلاگ سایت را مشخص کنید و همچنین تعیین نمایید که در چه زمینه‌ای می‌خواهید تولید محتوا کنید. پس از تعیین هدف، باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای تولید محتوا انجام دهید. در واقع مهم‌ترین کاری که در این مرحله باید انجام دهید، این است که تحقیق کلمات کلیدی را شروع کنید. با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید به خوبی دریابید که اکثر کاربران در سطح وب، بیشتر به دنبال چه چیزی می‌گردند و چه چیزی را جستجو می‌کنند.

سپس کلمات کلیدی که بیشترین میزان جستجو را دارند، انتخاب کرده و برای آن‌ها تولید محتوا کنید. همین روند را طی کنید و بعد از چند ماه تاثیر آن را ببینید. قطعا اگر به صورت اصولی روی تولید محتوای سئو شده کار کنید، بعد از گذشت چند ماه در رتبه‌های برتر نتایج جستجو قرار خواهید گرفت و اینگونه کاربران بسیار زیادی را به سمت سایت جذب خواهید کرد.

هدف جستجوی کاربر

باید به خوبی این موضوع را در نظر بگیرید که کاربر، با جستجوی یک عبارت به دنبال چه چیزی می‌گردد. کاربران بی‌دلیل جستجویی انجام نمی‌دهند و ممکن است به دنبال اطلاعات، نقد و بررسی، مقایسه و یا … باشند. بهتر است که خودتان را جای کاربران بگذارید و به این فکر کنید که کاربر با جستجوی عبارت مورد نظر، به دنبال چه چیزی است. چرا که اگر نتوانید محتوای مناسب را به کاربر نمایش دهید، او از سایت شما ناامید می‌شود و بار بعد، صفحات سایت شما را در نتایج جستجو باز نمی‌کند.

چگونه محتوای باکیفیت برای وبلاگ سایت بنویسیم؟

تولید محتوای باکیفیت برای وبلاگ سایت
تولید محتوای باکیفیت برای وبلاگ سایت

تولید محتوا مثل هر مهارت دیگری نیاز به دانش دارد و بدون دانش نمی‌توانید محتوای باکیفیتی تولید کنید. حالا برای اینکه بتوانید در زمینه تولید محتوا به صورت حرفه‌ای فعالیت کنید، باید مطالعه داشته باشید. با مطالعه کردن، دایره لغات افزایش می‌یابد و با سبک‌های نگارشی مختلف نیز آشنا می‌شوید. بنابراین در گام اول، سعی کنید مطالعه داشته باشید؛ سپس در گام دوم، باید خیلی خوب تمرین کنید. با تمرین کردن، روز به روز حرفه‌ای‌تر می‌شوید.

حالا علاوه‌بر اینکه با مطالعه و تمرین باید مهارت خود را در زمینه تولید محتوا افزایش دهید، باید دو نکته مهم را رعایت کنید که در ادامه به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

محتوای دسته اول و یونیک

تمام محتواهای سایت را به صورت دسته اول و یونیک تولید کنید. در واقع کپی کردن محتوا از سایت‌های دیگر، هیچ سودی ندارد. حتی محتوای کپی می‌تواند آسیب جدی به سئو (SEO) سایت وارد کند. بنابراین به جای استفاده از محتواهای کپی، محتوای یونیک و دسته اول تولید کنید؛ در غیراین‌صورت به فکر بهبود سئو سایت با محتوای کپی شده نباشید.

خوانایی محتوا

نکته دومی که باید به آن دقت کنید، خوانایی محتوا است. بعد از اینکه محتوای دسته اول و یونیک تولید کردید، باید قبل از انتشار روی سایت، آن را به خوبی مطالعه کنید. با انجام این کار می‌توانید مطمئن شوید که محتوای نوشته شده، خوانایی خوبی دارد. در واقع اگر محتوایی که تولید کرده‌اید، خوانایی خوب و مناسبی نداشته باشد؛ کاربر آن را مطالعه نمی‌کند و سریعا از سایت خارج می‌شود. در نتیجه بهترین راه‌حل برای بهبود خوانایی محتوا، مطالعه کردن دوباره آن است.

نکات مهم در تولید محتوا برای وبلاگ سایت

در ادامه قصد داریم به دو نکته مهم در تولید محتوا برای وبلاگ سایت اشاره کنیم.

برنامه‌ریزی برای محتوا

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، باید خیلی خوب درباره آنچه که می‌خواهید بنویسید فکر کنید. برای مثال اول به این فکر کنید که کاربران محتوای شما چه کسانی هستند؟ سپس به این فکر کنید که کاربران مورد نظر شما، به دنبال چه چیزی هستند و هدف جستجو آن‌ها دقیقا چه چیزی می‌باشد؟ در مرحله سوم هم مشخص کنید که قرار است چه محتوایی در اختیار کاربران قرار دهید و ترتیب نمایش محتواها به چه صورت باشد؛ به عبارتی بهتر، باید ساختار محتوا را تعیین نمایید.

استفاده از پاراگراف کوتاه

همیشه سعی کنید از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید؛ اینگونه کاربر ترغیب می‌شود که پاراگراف را تا آخر مطالعه کند. اما اگر پاراگراف‌های طولانی و بلند استفاده کنید، از نظر کاربر کمی خسته کننده بنظر می‌رسد. بنابراین سعی کنید هر پاراگراف را بیشتر از 80 کلمه ننویسید.

به این نکته هم توجه کنید که اولین جمله در پاراگراف، بیشترین تاثیر را روی کاربر می‌گذارد. یعنی اگر جمله اول را با دقت بیشتری بنویسید و اطلاعات مفیدتری را در اختیار کاربر قرار دهید؛ کاربر احساس می‌کند که واقعا در حال کمک کردن به او هستید و به محتوای شما دقت بیشتری می‌کند.

سئو و بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوگر

بعد از اینکه باتوجه به نکات بالا یک محتوا تولید کردید، باید آن را سئو (SEO) کنید. منظور از سئو کردن، این است که محتوای نگارش شده را برای موتورهای جستجوگر مثل گوگل بهینه کنید تا رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو (SERP) بدست آورید. برای اینکه نحوه صحیح و اصولی سئو کردن محتوا را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم ویدئو “آموزش نوشتن محتوای سئو شده” را مشاهده کنید. در این ویدئو به صورت کامل توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توانید محتوای نوشته شده را سئو کرده و برای موتورهای جستجوگر، بهینه کنید.

تعامل در وبلاگ سایت (Engagement)

تعامل در وبلاگ، یک عامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر سئو سایت می‌باشد. حالا برای اینکه بتوانید تعامل بلاگ سایت را افزایش دهید، باید کاربر را ترغیب کنید که دیدگاه خود را ثبت کند و یک نظر درباره محتوا ارسال نماید. با انجام این کار، گوگل و سایر موتورهای جستجوگر متوجه می‌شوند که وبلاگ سایت فعال است و برای کاربران نیز ارزش بسیار زیادی دارد که برای شما دیدگاه ارسال می‌کنند.

تعامل در وبلاگ سایت
تعامل در وبلاگ سایت

حالا علاوه‌بر اینکه باید بتوانید کاربر را ترغیب به ارسال دیدگاه کنید، باید بتوانید او را ترغیب کنید که محتوا را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارد. چرا که انجام این کار هم تاثیر بسیار خوب و مثبتی بر سئو می‌گذارد. البته همه این‌ها فقط با نوشتن یک محتوای خوب و عالی امکان‌پذیر است. چرا که اگر محتوای مفیدی تولید نکنید، کاربران ترغیب نمی‌شوند که محتوا را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و حتی برای شما دیدگاهی ارسال کنند.

فقط این نکته را فراموش نکنید که باید دیدگاه‌های ارسال شده را پاسخ دهید. در واقع با انجام این کار به موتورهای جستجوگر مثل گوگل نشان می‌دهید که نظرات کاربران برای شما ارزشمند است و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نیستید. باور کنید که دقت به همین نکات کوچک، تعامل وبلاگ سایت را به صورت شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد.

دعوت کاربران به سمت وبلاگ سایت

بعد از اینکه محتواهای خوب و کاربردی منتشر کردید، نوبت به این می‌رسد که کاربران را به سمت وبلاگ دعوت نمایید. در واقع سئو کردن محتوا و دریافت ورودی از سمت گوگل کافی نیست و باید بتوانید از شبکه‌های اجتماعی هم کاربر جذب کنید. حالا برای انجام این کار کافی است وارد اکانت شبکه‌های اجتماعی خودتان شوید و لینک محتواهای منتشر شده روی سایت را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید.

به همین راحتی می‌توانید کاربران بیشتری از سمت شبکه‌های اجتماعی دعوت کنید تا محتواهای بلاگ سایت را مطالعه کنند. برای مثال سایت ابزار وردپرس هم دقیقا چنین کاری انجام می‌دهد. یعنی لینک محتواهای منتشر شده در وبلاگ سایت را داخل شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد تا بتواند همه کاربران را دعوت نماید.

وبلاگ سایت را زنده نگهدارید

آخرین نکته و مهم‌ترین نکته، این است که وبلاگ سایت را زنده نگهدارید. یعنی باید به صورت منظم روی وبلاگ سایت محتوا منتشر کنید. نیازی نیست که هر روز روی سایت محتوا منتشر کنید؛ یک روز در میان و یا حتی هفته‌ای یکبار هم خوب است. اما سعی کنید نهایتا هفته‌ای یکبار محتوا منتشر کنید.

البته بعد از گذشت چند ماه که به صورت منظم محتوا منتشر کردید، باید به فکر مسائل دیگر هم باشید. برای مثال باید بتوانید محتواهای قدیمی را آپدیت کنید و روی لینک‌سازی داخلی بیشتر کار کنید. همچنین اگر نویسنده و تولید کننده محتوا استخدام کرده‌اید، باید بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید و به کیفیت کار آن‌ها توجه کنید. متاسفانه بارها مشاهده کرده‌ایم که بسیاری از وب‌سایت‌ها شروع خوبی دارند و به خوبی روی وبلاگ سایت کار می‌کنند؛ اما بعد از مدتی خسته می‌شوند و بلاگ سایت را رها می‌کنند.

مراقب ساختار وبلاگ باشید!

با رشد وبلاگ، باید مراقب ساختار سایت هم باشید. یعنی اگر نیاز است دسته‌بندی‌ها و برچسب‌های بیشتری را اضافه کنید تا محتواهای داخل یک دسته‌بندی بیش‌از حد زیاد نشوند. همچنین باید دقت کنید که محتوای کپی شده منتشر نشده باشد که موجب کنیبالیزیشن شود. با بررسی این موارد، می‌توانید مراقب ساختار بلاگ باشید و مطمئن شوید که مشکلی در آن ایجاد نمی‌شود.

مدیریت محتوا و جلوگیری از کنیبالیزیشن

همان‌طور که اشاره شد، با رشد وبلاگ ممکن است محتوای کپی شده ایجاد شود و موجب کنیبالیزیشن شود؛ این موضوع آسیب جدی به سئو سایت وارد می‌کند. بنابراین باید بتوانید به خوبی محتواهای منتشر شده را مدیریت کنید و از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. پیشنهاد می‌کنیم در بلند مدت، برای کنترل بهتر وضعیت بلاگ، یک مدیر برای بخش محتوا استخدام کنید که همه این کارها را انجام دهد و به خوبی مراقب همه موارد باشد.

کلام آخر

وبلاگ سایت یک بخش بسیار مهم است که همه وب‌سایت‌ها باید به آن توجه کنند. بزرگ‌ترین اشتباهی که یک سایت می‌تواند مرتکب شود، بی‌توجهی به بخش بلاگ و نادیده گرفتن آن است. این بزرگ‌ترین خیانت به خودتان و کسب‌وکارتان است. در نتیجه وبلاگ و تولید محتوا را جدی بگیرید و نتایج شگفت‌انگیز آن را بعد از گذشت چند ماه مشاهده کنید.

در پایان خوشحال می‌شویم که شما کاربران عزیز سایت ابزار وردپرس، نظر و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر نکته دیگری می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، در بخش دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید. 😉

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا