بهینه سازی سایت

تغییر دامنه سایت بدون از دست دادن سئو و ترافیک

بسیاری از افراد هنگام راه‌اندازی سایت در انتخاب دامنه دقت زیادی نمی‌کنند، این موضوع باعث می‌شود که نتوانند نام دامنه مناسبی برای سایت خود انتخاب نکنند. به همین دلیل نیز پس از گذشت مدت زمانی، تصمیم می‌گیرند که نام دامنه سایت را تغییر دهند. حالا پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید تا نحوه تغییر دامنه سایت را به صورت صحیح و اصولی؛ بدون از دست دادن سئو و ترافیک سایت به شما عزیزان آموزش دهیم.

چه موقع باید دامنه سایت را تغییر داد؟

معمولا مدیران سایت در شرایط زیر تصمیم می‌گیرند که نام دامنه را تغییر دهند.

  • انتخاب یک دامنه کوتاه‌تر و ساده‌تر
  • پیدا کردن دامنه متناسب با موضوع سایت
  • تغییرات عمده در فعالیت کسب‌وکار
  • تغییر نام کسب‌وکار

تاثیر تغییر دامنه بر سئو (SEO) سایت

تغییر دامنه سایت، بر سئو تاثیر می‌گذارد. در واقع موتورهای جستجوگر مثل گوگل، محتواهای سایت شما را با یک دامنه مشخص ایندکس کرده‌اند و دامنه فعلی سایت شما نیز دارای سابقه و رتبه می‌باشد. بنابراین تغییر دامنه سایت بر سئو می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد.

اما اصلا نگران از دست دادن رتبه سایت نباشید. چرا که با انجام برخی از روش‌ها می‌توانید به موتورهای جستجوگر و کاربران سایت خود اطلاع دهید که دامنه را تغییر داده‌اید. با انجام این کار، تغییر دامنه تاثیری بر رتبه و سابقه فعالیت سایت شما نمی‌گذارد.

تغییر دامنه بدون از دست دادن سئو

در ادامه چند راه‌حل ارائه می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دامنه سایت را بدون از دست دادن رتبه سئو تغییر دهید.

بررسی تاریخچه دامنه

یک موضوع بسیار مهم که اکثر افراد در انتخاب دامنه به آن توجه نمی‌کنند، بررسی تاریخچه دامنه سایت است. در واقع ممکن است برخی از دامنه‌ها قبلا توسط افراد مختلف ثبت شده باشد و به دلیل استفاده‌های نادرست، امتیازهای منفی گرفته باشد.

برای مثال یک بخش بسیار مهم که باید آن را بررسی کنید، شبکه بک لینک دامنه است. باید بررسی کنید دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید، قبلا توسط سایت‌های نامعتبر به آن لینک نشده باشد. چرا که در این صورت، امتیازهای بسیار بدی از نظر سئو دریافت کرده است. برای چک کردن وضعیت بک لینک‌های یک سایت، کافی است به آدرس ahrefs.com/backlink-checker مراجعه نمایید و آدرس دامنه را وارد کنید.

انتقال سایت به دامنه جدید

پس از اینکه تاریخچه دامنه سایت را مورد بررسی قرار دادید، باید محتوای سایت را انتقال دهید. برای انجام این کار می‌توانید با شرکت هاستینگ صحبت کنید و خیلی راحت محتوای سایت را انتقال دهید. پس از انجام این کار، باید به مرحله بعد برویم.

ریدایرکت دامنه قبلی به دامنه جدید

برای اینکه بتوانید دامنه سایت قبلی را به دامنه سایت جدید ریدایرکت کنید، کافی است با شرکت هاستینگ یا شرکت ارائه دهنده دامنه صحبت کنید. انجام این کار بسیار ساده و راحت است. یکی از اهداف اصلی ریدایرکت کردن، این است که سایت شما با خطا 404 مواجه نشود و تمام صفحات به درستی فرایند تغییر مسیر را انجام دهند. برای مثال پس از ریدایرکت کردن دامنه، باید تغییراتی مشابه زیر در سایت اعمال شود.

oldDomain.com/Page
newDomain.com/Page

ثبت دامنه جدید در گوگل سرچ کنسول

متاسفانه بسیاری از افراد با گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) آشنا نیستند. اما باید بدانید که تنها راه ارتباطی سایت شما با موتور جستجوگر گوگل، همین ابزار سرچ کنسول است. بنابراین فراموش نکنید که هر موقع یک سایت جدید را راه‌اندازی می‌کنید، آن را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید.

با انجام این کار می‌توانید به صورت حرفه‌ای‌تر سایت خود را مدیریت کنید. در واقع به کمک سرچ کنسول گوگل می‌توان اطلاعات زیادی از عملکرد فنی سایت کسب کرد. همچنین شما به عنوان یک مدیر سایت با بررسی این اطلاعات و آمارها می‌توانید روز به روز سایت خود را تقویت کنید و نتایح بهتری نیز بدست آورید.

به‌روزرسانی لینک‌های قدیمی

حتی اگر دامنه قبلی را به دامنه جدید ریدایرکت کرده‌اید، بهتر است که لینک‌های قدیمی را به‌رزو کنید. برای مثال اگر در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و… به دامنه قبلی سایت خود لینک داده‌اید، بهتر است که سریعا آدرس دامنه قبلی را به دامنه جدید تغییر دهید.

آپدیت گوگل آنالیتیکس

تنظیماتی در ابزار گوگل آنالیتیکس وجود دارد که مربوط به دامنه سایت می‌شود. حالا باید به بخش Admin بروید و تمام مواردی که مربوط به URL قدیمی سایت می‌شود را تبدیل به URL جدید کنید.

بررسی نتیجه

هر موقع که تغییرات زیادی روی سایت اعمال می‌کنید، باید نتایج را مورد بررسی قرار دهید. در واقع باید مطمئن شوید که پس از اعمال تغییرات هیچ مشکلی برای سایت به وجود نمی‌آید و همه چیز به خوبی کار می‌کند. از جمله بهترین ابزارهایی که برای بررسی و آنالیز سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس اشاره کرد.

کلام آخر

با رعایت کردن موارد گفته شده، می‌توانید دامنه وب‌سایت را بدون از دست دادن رتبه سئو تغییر دهید. همچنین در پایان پیشنهاد می‌کنیم که دامنه قبلی سایت را همیشه تمدید کنید تا توسط اشخاص دیگر ثبت نشود. چرا که ممکن است بسیاری از افراد بخواهند از دامنه قبلی سایت شما سواستفاده کنند و این موضوع به ضرر کسب‌وکار شما است.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا