بهینه سازی سایت

بررسی ایندکس شدن سایت در گوگل

یکی از موضوعاتی که برای تمام سئوکاران و مدیران سایت اهمیت دارد، بررسی وضعیت ایندکس پذیری (ایندکس شدن) سایت در گوگل است. به صورت کلی اگر محتواهای مختلف را مسدود نکرده باشید، به راحتی توسط خزنده‌های گوگل ایندکس می‌شوند. حالا برای اینکه مطمئن شوید چه محتوایی از سایت شما ایندکس می‌شود یا ایندکس نمی‌شود، باید از افزونه‌های سئو وردپرس استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید متوجه شوید که محتواهای سایت شما به درستی ایندکس می‌شوند یا خیر، تا پایان این مقاله آموزشی از وبلاگ سایت ابزار وردپرس همراه ما باشید. 😉

بررسی وضعیت ایندکس شدن سایت در وردپرس

همان‌طور که گفته شد، برای بررسی وضعیت ایندکس پذیری سایت، می‌توان از افزونه‌های سئو وردپرس مثل یوست سئو (Yoast SEO) استفاده کرد. جالب است بدانید که افزونه یوست سئو، به صورت هفتگی وب‌سایت شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اگر مشکلی وجود داشته باشد، از بخش سلامت سایت در وردپرس می‌توانید آن را مشاهده کنید.

اگر با بخش سلامت سایت وردپرس آشنا باشید، احتمال زیاد به خوبی می‌دانید که این بخش به 3 قسمت تقسیم شده است. حالا وضعیت ایندکس پذیری (ایندکس شدن) سایت شما در یکی از این بخش‌ها قرار می‌گیرد که در ادامه به صورت کامل به شما توضیح می‌دهیم.

  • مشکل بحرانی: اگر سایت شما در موتورهای جستجوگر از جمله گوگل نمایش داده نشود، یک پیغام در این بخش مشاهده خواهید کرد.
  • بهبود پیشنهادی: در صورتی که افزونه یوست سئو نتواند وب‌سایت شما را از نظر ایندکس شدن مورد بررسی قرار دهد، یک پیغام اخطار در این بخش به شما نمایش می‌دهد.
  • آزمایش‌های قبول شده (مورد بدون مشکل): نهایتا اگر سایت شما هیچ مشکلی از نظر ایندکس شدن نداشته باشه، افزونه یوست سئو یک پیغام با عنوان “سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل یافت است” نمایش داده می‌شود.
بررسی وضعیت ایندکس شدن سایت
بررسی وضعیت ایندکس شدن سایت

یک نکته جالب و قابل توجه این است که افزونه یوست سئو، از سایت Ryte.com برای بررسی وضعیت ایندکس پذیری کمک می‌گیرد. در واقع سایت Ryte.com در زمینه رابط کاربری سایت یا همان Website User Experience فعالیت می‌کند.

چگونه قابلیت “بررسی وضعیت ایندکس پذیری” را فعال کنیم؟

پس از نصب افزونه یوست سئو، این قابلیت به صورت خودکار فعال می‌شود و نیازی نیست که کار خاصی انجام دهید. فقط برای مشاهده کردن وضیعت ایندکس شدن سایت، کافی است پس از ورود به پیشخوان وردپرس به مسیر ابزارها > سلامت سایت بروید.

البته می‌توانید این قابلیت را هم غیرفعال کنید. برای انجام این کار کافی است ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید و سپس به مسیر سئو > عمومی بروید. حالا در این صفحه، زبانه‌ای به نام “یکپارچگی” وجود دارد؛ وارد این زبانه شوید و گزینه “ادغام Ryte” را خاموش کنید. به همین راحتی می‌توانید قابلیت “بررسی وضعیت ایندکس پذیری” سایت را غیرفعال کنید. 😉 (انجام این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود)

غیرفعال کردن قابلیت "بررسی وضعیت ایندکس پذیری سایت"
غیرفعال کردن قابلیت “بررسی وضعیت ایندکس پذیری سایت”

رفع خطا صفحه اصلی شما نمی‌تواند برای موتورهای جستجو ایندکس شود

ممکن است در بخش سلامت سایت با این خطا روبرو شوید، اما اصلا جای نگرانی وجود ندارد. در این قسمت می‎‌خواهیم شما را راهنمایی کنیم تا در سریعترین زمان ممکن، این مشکل را از بین ببرید.

ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید و به مسیر تنظیمات > خواندن بروید. مطمئن شوید که گزینه “از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند” غیرفعال است. چرا که اگر این گزینه فعال باشد، باعث می‌شود این خطا به شما نمایش داده شود.

بررسی وضعیت ایندکس شدن سایت در وردپرس
بررسی وضعیت ایندکس شدن سایت در وردپرس

اگر تیک این گزینه هم غیرفعال بود، باید یک راه‌حل دیگر هم بررسی کنیم. بهترین کار این است که به آدرس search.google.com/test/mobile-friendly مراجعه کنید و دامنه سایت خود را وارد کنید. در واقع این سایت یکی از سرویس‌های گوگل است که وب‌سایت شما در تلفن همراه مورد بررسی قرار می‌دهد (تست ریسپانسیو). اگر این سرویس نتواند وب‌سایت شما را در تلفن‌های همراه مورد ارزیابی قرار دهد، یعنی سایت شما قابلیت ایندکس شدن برای گوگل را ندارد.

حالا اگر با استفاده از این سرویس گوگل توانستید سایت خود را مورد بررسی دهید، احتمال زیاد مشکل از سایت Ryte.com است که نمی‌تواند دسترسی خوبی به سایت شما داشته باشد. اما اگر نتوانستید سایت خود را به کمک سرویس گوگل بررسی کنید، احتمال زیاد یک مشکلی در سایت شما وجود دارد که اجازه ایندکس شدن سایت را نمی‌دهد. در چنین مواردی بهترین کار این است که با یک متخصص صحبت کنید و از آن کمک بگیرید (حتی می‌توانید این مشکل را پشتیبان قالب یا افزونه یوست سئو گزارش دهید).

کلام آخر

وضعیت ایندکس پذیری سایت در گوگل یک موضوع بسیار مهم است که به صورت ویژه‌ای باید به آن توجه داشته باشید. در پایان اگر سوالی یا مشکلی در این زمینه دارید، کافی است در بخش دیدگاه‌ها ارسال کنید تا متخصصین ما به شما عزیزان کمک کنند.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا