رپرتاژ آگهی

اجاره سرور اختصاصی یا خرید کدام به صرفه است؟!

یکی از اصطلاحات اشتباهی که در بین افراد جا افتاده است، واژه خرید سرور اختصاصی است! احتمالا شما هم از این حرف جا خورده اید، اما حقیقت این است که 90 درصد از مواقع منظور از خرید سرور اختصاصی، همان اجاره سرور اختصاصی است. برای آن که سرور اختصاصی داشته باشید و از آن استفاده کنید، سه راه پیش رویتان است:

  • سرور را بخرید و در محل مورد نظرتان نگهداری کنید
  • سرور را بخرید و آن‌را در دیتاسنتر نگهداری کنید
  • سرور را اجاره کنید

هرکدام از این موارد، مزایا و معایب خودشآن‌را دارند که مدیران شرکت‌ها، پیش از آن که اقدام به تامین زیرساخت‌های خودشان کنند، آن‌ها را بررسی می‌کنند و هزینه‌های آن‌را برآورد می‌کنند. برای انتخاب بین این سه گزینه، علاوه‌بر در نظر گرفتن هزینه‌ها، باید هدف خودتان، داشتن مقاصد تجاری و غیرتجاری، نوع کسب و کارتان، اندازه کسب و کارتان و خدماتی که ارائه می‌دهید را در نظر بگیرید. پاسخی که به این سوالات می‌دهد، به شما کمک کند که یکی از این موارد را انتخاب کنید. در ادامه هرکدام از این 3 روش را بررسی می کنیم و به صرفه ترین گزینه را معرفی می کنیم.

خریداری سرور و نگهداری آن در محل مورد نظر خودتان

شما می‌توانید سرور را خریداری کنید و آن‌را در هر جایی که از قبل تدارک دیده‌اید، قرار دهید؛ اما این کار شرط و شروطی دارد و باید موارد زیر را فراهم کنید:

  • حتما یک تیم فنی حرفه ای و با تجربه داشته باشید که در صورت بروز مشکل برای سرور، از عهده نگهداری و تعمیر آن برآید.
  • اگر یک محل نگهداری مناسب که امنیت بالا و تضمین شده برای سرورتان در نظر گرفته اید.
  • به منابع فیزیکی یک ابر کامپیوتر نیاز دارید.
  • می توانید هزینه خرید سرور اختصاصی را بپردازید.
  • اگر تامین این موارد برایتان میسر است، می‌توانید سرور اختصاصی خودتان را خریداری کنید و در مکان مناسبی قرار دهید.

مزایا و معایب خرید سرور اختصاصی

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، یکی از مزایای این روش این است که سرور به صورت کامل به شما تعلق دارد و شما می‌توانید کنترل و مدیریت آن‌را به صورت کامل بر عهده بگیرید.

هزینه ای که پرداخت می‌کنید، مربوط به سرویس و خدمات کو-لوکیشن است.

معایب خرید سرور اختصاصی

  • یکی از معایبی که این روش دارد، این است که سخت افزار سرور گران است و شما باید هزینه زیادی بابت آن بپردازید.
  • برای آن که سیستم‌عاملی را نصب کنید و راه اندازی اولیه آن‌را انجام دهید، به دانش فنی و یک تیم تخصصی نیاز دارید که راهنمایی‌های لازم را انجام دهد که این موارد همگی هزینه در پی دارد.
  • انجام فرایند‌های اداری و قراردادهای کو-لوکیشن تا موعد تحویل سرور و مرکز داده و سپری شدن مراحل دیگر آن، زمان بر است.
  • در صورتی که مشکل یا آسیبی برای سخت افزار سرور ایجاد شود، برطرف آن سخت است و زمان بر خواهد بود.
  • برای نصب کردن و تنظیم کردن سروری که در مرکز داده‌ای در خارج از ایران است، خرید سرور و کو-لوکیشن علاوه‌بر هزینه بر بودن، بسیار پیچیده نیز است.
  • بکاپ گرفتن در این سرور‌ها آسان نخواهد بود.
  • برای آن که به صورت مستقیم با دیتاسنتر قرارداد ببندید تا خدمات کو-لوکیشن دریافت کنید، نیاز است تا مراحل اداری پیچیده ای را طی کنید و برای این کار نیاز به فردی به دانش حقوقی بالا در این زمینه و صرف کردن زمان زیاد است.

سرور خریداری کنید و آن را در دیتاسنتر قرار دهید

بسیاری از افراد دوست دارند که سرور اختصاصی خودشان‌را داشته باشند، اما شرایطی که در بالا گفتیم را ندارند. در این شرایط می‌توانند سرور اختصاصی خودشان‌را خریداری کنند و در دیتاسنتر‌ها یا در کو-لوکیشن‌ها قرار دهند.

در این شرایط شما حتی می‌توانید به جای استخدام کردن یک تیم برای نگهداری و مراقبت از سرورهایتان، با پرداخت مبلغی این کار را به یک تیم مجرب بسپارید که می‌تواند برایتان مقرون به صرفه باشد.

سرور اختصاصی اجاره کنید

کاری که اکثریت صاحبان کسب و کارها انجام می‌دهند، این است که سرور مجازی را اجاره می‌کنند و خودشان‌را درگیر پیچیدگی‌ها و دردسرهای خرید سرور مجازی و نگهداری و مراقبت از آن نمی‌کنند. در این روش، منابع سروری که خریداری می‌کنید، تا زمانی که سرویس سرور اختصاصی را اجاره کرده اید، در اختیار شماست.

می توانیم بگوییم که این شیوه تهیه سرور مجازی، یک شیوه بی دردسر و تقریبا راحت است که می‌توانید از شرکت ارائه دهنده سرور بخواهید که کارهای مربوط به نگهداری را برایتان انجام دهند.

اجاره سرور اختصاصی چه مزایا و معایبی دارد؟

  • قرار نیست که برای خرید سرور هزینه هنگفتی بپردازید
  • هزینه اجاره سرور در مقایسه با خرید آن بسیار اقتصادی و به صرفه است.
  • نیاز نیست که برای تیم متخصص، هزینه ای بابت نصب و راه اندازی اولیه سرور پرداخت کنید.
  • سرعت بخشیدن به فرایند تحویل و نصب کردن سرور
  • بکاپ گیری راحت و البته ارزان تر، توسط شرکت ارائه دهنده

معایب اجاره سرور اختصاصی

  • برای آن که سناریو‌های امنیتی و پشتیبان‌گیری خصوصی به صورت موفقیت آمیز پیش برود، نیاز است که با یک ارائه دهنده خدمات آگاه و با تجربه مشاوره و هماهنگی داشته باشید.
  • در این شرایط، مالکیت سخت افزار سرور اختصاصی، با شما نخواهد بود و تنها تا زمانی در اختیار شما خواهد بود که هزینه اجاره آن‌را پرداخت کرده باشید.

پس از مقایسه موارد گفته شده، احتمالا شما هم به فکر اجاره سرور اختصاصی افتاده‌اید و ترجیح می‌دهید که به‌جای خرید سرور اختصاصی، آن‌را اجاره کنید. پس همراه ما باشید تا قیمت اجاره سرور اختصاصی را بررسی کنیم.

قیمت سرور اختصاصی

عوامل زیادی در تعیین قیمت سرور اختصاصی تاثیر دارد که در ادامه این عوامل را بررسی می‌کنیم.

رم (RAM)

یکی از عواملی که در هزینه اجاره سرور اختصاصی موثر است، میزان حافظه رم است. سرور‌ها بین 16 گیگ تا 256 گیگ رم خواهند داشت.

میزان فضای ذخیره سازی

سرور‌ها ممکن است که یک یا چندین حافظه داخلی داشته باشند که این حافظه داخلی از 280 گیگ آغاز می‌شود و می‌تواند تا 4 ترابایت نیز قابل سفارش باشد. بسته به میزان حافظه ذخیره سازی، هزینه اجاره سرور تغییر خواهد کرد.

نوع حافظه

بسته به نوع حافظه سرور، هزینه اجاره آن نیز متفاوت خواهد بود؛ برای مثال هزینه اجاره سرور اختصاصی با ‌هارد HDD پایین‌تر از سرور اختصاصی با حافظه SSD خواهد بود، اما کیفیت و سرعت‌هارد SSD بالاتر است!

پردازنده

یکی از مهم‌ترین عوامل در اجاره سرور اختصاصی، پردازنده است. بسته به قدرت CPU و تعداد هسته‌های پردازشی، این قیمت می‌تواند متغیر باشد.

سیستم‌عامل

بسته به این که چه سیستم‌عاملی داشته باشید، هزینه متفاوتی هم پرداخت خواهید کرد. برای مثال سیستم‌عامل ویندوز، هزینه دارد ولی سیستم‌عامل لینوکس رایگان است و به همین خاطر هزینه کمتری دارد.

پشتیبانی و ارائه خدمات

داشتن تیم پشتیبانی قوی که از قلب تپنده سایت شما مراقبت کند و در صورت بروز مشکل درصدد رفع آن برآید، یکی از مواردی است که در هزینه سرور اختصاصی تاثیر دارد.

نتیجه گیری

همانطور که دیدید، اجاره سرور اختصاصی به صرفه تر از خرید سرور اختصاصی است. بنابراین اگر تصمیم دارید که برای داشتن سرور اختصاصی، آن‌را اجاره کنید، توصیه می‌کنیم که آن‌را از شرکت‌های ارائه دهنده معتبر تهیه کنید.

یکی از شرکت‌های ارائه دهنده سرور اختصاصی، آسام سرور است که شما می‌توانید با خیال راحت سرور اختصاصی خودتان‌را با قیمت مناسب خریداری کنید، چرا که علاوه‌بر پشتیبانی 24 ساعته همه روزه، امکان عودت وجه به مدت 3 روز، در صورت نارضایتی، را فراهم کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا