خطاهای وردپرس

رفع خطای 500 Internal Server Error در وردپرس

ممکن است شما هم تاکنون خطای Internal Server Error را مشاهده کرده باشید. این خطا یکی از خطاهای رایج در وردپرس است. اصولا افراد مبتدی نمی‌توانند علت و راه‌حل این خطا را پیدا کنند. چرا که این خطا، هیچ اطلاعی به ما نمی‌دهد. در ادامه این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه به راحتی از دست خطای 500 یا همان Internal Server Error خلاص شوید. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

خطای 500 در وردپرس یا Internal Server Error

خطای 500 صرفا مخصوص وردپرس نیست و ممکن است برای هر نوع وب‌سایتی اتفاق بیفتد. خطای Internal Server Error به‌گونه‌ای است که هیچ اطلاعاتی در اختیار توسعه‌دهنده یا مدیر سایت قرار نمی‌دهد. پس شما هر چقدر هم که حرفه‌ای باشید در لحظه اول نمی‌توانید علت بروز خطای 500 را شناسایی کنید. این خطا معمولا زمانی نمایش داده می‌شود که شما قصد ورود به قسمت مدیریت را دارید و بقیه بخش‌های سایت شما به درستی کار می‌کنند.

تشخیص خطای 500

برخی از مشکلات رایج که سبب نمایش خطای 500 می‌شوند عبارتند از عملکرد نادرست افزونه‌ها یا قالب، مشکل فایل htaccess و محدودیت حافظه PHP که در ادامه راه‌های مختلفی را برای حل خطای 500 (Internal Server Error) به شما آموزش می‌دهیم.

بررسی فایل htaccess

اولین کاری که لازم است برای پیدا کردن علت وقوع خطای Internal Server Error انجام داد، بررسی پوشه htaccess است. ابتدا برای بررسی این پوشه باید نام آن را به htaccess_old تغییر دهید. برای تغییر نام این پوشه، وارد قسمت File Manager در کنترل پنل هاست خود شوید. پس از ورود به File Manager کافی است وارد پوشه Public_HTML شوید. فایل htaccess در کنار پوشه‌های wp-admin ،wp-include و wp-content قرار دارد.

تعویض نام فایل htaccess
تعویض نام فایل htaccess

پس از تغییر نام پوشه، به سایت خود مراجعه کرده و مشکل را دوباره بررسی کنید. در صورتی که دیگر با خطای 500 روبرو نشدید به این معناست که علت بروز خطا، خرابی این فایل بوده است. در ادامه قبل از انجام هر کار دیگری، به پیشخوان وردپرس بروید و از بخش تنظیمات گزینه پیوندهای یکتا را انتخاب کرده و بدون اعمال هیچ تغییری روی دکمه “ذخیره تغییرات” کلیک کنید. این کار باعث می‌شود که پوشه htaccess جدیدی ایجاد شود. اگر این راه کارساز نبود و همچنان با این خطا مواجه می‌شدید در ادامه با همراه شوید تا روش‌ها دیگری را به شما آموزش دهیم.

ذخیره تغییرات در پیوندهای یکتا
ذخیره تغییرات در پیوندهای یکتا

افزایش حافظه PHP

اگر رم (RAM) سایت شما پر شود، ممکن است با خطای 500 یا همان Internal Server Error مواجه شوید. اگر فقط هنگام ورود به پیشخوان وردپرس یا بارگزاری تصاویر این خطا را مشاهده می‌کنید، باید رم سایت را افزایش دهید. برای حل این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در کامپیوتر خود یک فایل متنی خالی به نام php.ini ایجاد کنید.
  • کد زیر را در فایلی که ایجاد کرده‌اید، وارد کنید.
Memory=64MB
ساخت فایل php.ini
ساخت فایل php.ini
  • فایل را ذخیره کنید.
  • وارد کنترل پنل هاست خود شوید و فایل php.ini را در پوشه wp-admin بارگزاری کنید.
آپلود فایل php.ini
آپلود فایل php.ini

تجربیات کاربران ثابت کرده است که در بسیاری از موارد با طی کردن مسیر بالا خطای 500 یا همان Internal Server Error حل خواهد شد. اگر با افزایش حافظه مشکل شما از بین رفت، باید به دنبال علت پر شدن حافظه باشید. چرا که اگر مشکل اصلی حل نشود، افزایش حافظه شما مشکل را به صورت موقت حل خواهد کرد. برای اینکه به صورت صحیح و اصولی این مشکل را رفع کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این موضوع را با شرکت هاستینگ خود در میان بگذارید و برای رفع آن درخواست کمک کنید. اگر افزایش حافظه رم نیز مشکل خطای 500 (Internal Server Error) را حل نکرد باید به دنبال راه حل بعدی باشیم.

غیرفعال کردن افزونه‌ها

غیرفعال کردن افزونه‌ها
غیرفعال کردن افزونه‌ها

اگر با استفاده از دو روش بالا نتوانستید خطای 500 را رفع کنید، ممکن است یکی از افزونه‌های سایت شما مشکل داشته باشد. چرا که گاها ناسازگاری افزونه‌ها نیز این مشکل را به وجود می‌آورد. برای بررسی این مورد تنها راه این است که همه افزونه‌ها را غیر فعال کنید. اگر با غیرفعال کردن افزونه‌ها مشکل حل شد؛ متوجه خواهید شد که منشا بروز خطای 500 (Internal Server Error)، یکی از افزونه‌ها است. برای پیدا کردن پلاگین مورد نظر به بخش افزونه‌ها در پیشخوان وردپرس بروید و از آنجا افزونه‌ها را یکی یکی فعال کنید تا پلاگین خراب را پیدا کنید. حالا کافی است افزونه مورد نظر را حذف کنید.

در کل همیشه برای خرید قالب و افزونه وردپرس، از سایت‌های معتبر استفاده کنید. چرا که برخی از افراد سودجو با دستکاری کدهای قالب یا افزونه‌ها باعث ایجاد خسارت به وب‌سایت شما می‌شوند.

بارگزاری مجدد پوشه‌های اصلی وردپرس

اگر مشکل از افزونه‌ها هم نبود پس به سراغ کنترل پنل هاست خود بروید و در پوشه Public_HTMI فایل‌هایی چون wp-admin و wp-includes را دوباره بارگزاری کنید. نگران اطلاعات خود نباشید. این کار هیچ یک از اطلاعات شما را از بین نمی‌برد و فقط اگر فایل خرابی وجود داشته باشد، شما را از دست آن خلاص می‌کند. البته پیشنهاد می‌شود برای اطمینان خاطر و جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، پیش از انجام این کار؛ از اطلاعات سایت خود یک Backup تهیه کنید. برای استفاده از این روش ابتدا به سایت رسمی وردپرس مراجعه کرده و آخرین نسخه وردپرس موجود را دانلود کنید. فایل Zip دانلود شده را Extract کرده و از پوشه وردپرس، فایل‌های wp-admin و wp-include را در پوشه اصلی سایت خود (Public_HTMI) بارگزاری کرده و جایگزین فایل‌های قبلی کنید. این روش هم یکی دیگر از راه‌های رفع خطای 500 یا همان Internal Server Error در وردپرس است.

درخواست کمک از پشتیبان هاست برای رفع خطای 500

در مرحله آخر اگر با استفاده از راه‌حل‌های بالا قادر به حل خطای 500 یا مشکل Internal Server Error نشدید، باید با پشتیبانی هاست خود تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا علت وقوع این مشکل را بررسی کنند.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا