بهینه سازی سایت

هدف جستجو یا Search Intent چیست ؟

سئو، یک روش برای افزایش بازدید کنندگان سایت است. هرچه رتبه بهتری در نتایج جستجو داشته باشید، کاربران بیشتری به سمت سایت شما می‌آیند. در نهایت نیز هرچه بازدید کنندگان بیشتری به سمت سایت شما بیایند، احتمال فروش محصولات یا خدمات سایت شما نیز بیشتر می‌شود. برای افزایش بازدید کنندگان سایت هم شما باید محتوای با کیفیت تولید کنید و آن را با کلمات کلیدی مناسب بهینه‌سازی کنید. البته فراموش نکنید که ابتدا باید هدف جستجو را مورد بررسی قرار دهید. منظور از هدف جستجو، همان هدف کاربر از جستجوی یک عبارت در گوگل است. در واقع باید مشخص کنید که کاربران دنبال چه چیزی هستند.

حالا در این مقاله از وبلاگ سایت ابزار وردپرس همراه ما باشید تا درباره هدف جستجو (Search Intent) اطلاعات کاملی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. قطعا با بررسی هدف کاربر از جستجو، می‌توانید به شکل اثر گذارتری روی محتوای سایت کار کنید.

منظور از هدف جستجو یا هدف کاربر چیست

هرگاه کاربران عبارتی را در گوگل سرچ می‌‎کنند، یک هدف مشخص دارند. برای مثال وقتی شما در گوگل عبارت “آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی” را جستجو می‌کنید، یعنی می‌خواهید طراحی سایت را بدون دانش برنامه‌نویسی یاد بگیرید و انجام دهید. یا هرگاه که عبارت “خرید قالب وردپرس” را جستجو می‌کنید، به این معنا است که می‌خواهید یک قالب وردپرس خریداری کنید. بنابراین تمام کاربران اینترنت، در هر جستجو یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند.

هدف جستجو یا هدف کاربر، برای موتورهای جستجوگر مثل گوگل هم اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که الگوریتم‌های گوگل، به شکلی است که بتواند کاربران را به هدف مورد نظرشان برساند. در نتیجه گوگل، نتیجه‌های جستجو را به نحوی نشان کاربران می‌دهد که آن‌ها را به هدف مورد نظرشان نزدیک می‌کند. بنابراین شما هم باید محتوای صفحه را به طوری بهینه‌سازی کنید که کاربر را به هدف واقعی و مورد نظرش می‌رسانید.

انواع هدف‌های جستجو

اگر در زمینه سئو (SEO) کار کرده باشید، ممکن است بدانید که هدف‌های جستجو در موارد مختلف، متفاوت است. حالا در ادامه مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع هدف‌های جستجو بپردازیم.

بیشترین هدف جستجو: کسب اطلاعات

اکثر کاربران، برای بدست آوردن اطلاعات جستجو می‌کنند. برای مثال شما می‌خواهید از قیمت روز دلار باخبر شوید. اول وارد گوگل می‌شوید و بلافاصله عبارت “قیمت دلار” را جستجو می‌کنید. اینگونه خیلی سریع و راحت می‌توانید از قیمت روز دلار با خبر شوید. حالا ممکن است هدف کاربران از جستجو، کسب اطلاعات درباره وضعیت آب‌وهوا، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و… باشد.

هدف ناوبری

کاربرانی که می‌خواهند با جستجوی عبارتی وارد یک وب‌سایت شوند، هدف ناوبری دارند. برای مثال شما می‌خواهید وارد سایت ابزار وردپرس شوید. ابتدا مرورگر خود را باز می‌کنید و عبارت “ابزار وردپرس” را جستجو می‌کنید و سپس وارد سایت می‌شوید. هرگاه یک کاربر به این شکل جستجو کرد، هدف آن ناوبری بوده است.

هدف معامله‌گری

ممکن است تاکنون برای شما و اطرافیانتان پیش آمده باشد که برای خرید یک خودرو به سراغ گوگل رفته باشید و عبارت “خرید خودرو” را جستجو کرده باشید. یا برای اجاره کردن یک دفتر کار، عبارت “اجاره دفتر کار” را جستجو کرده باشید. در واقع هرگاه شما برای یک معامله (خرید یا فروش اجناس مختلف) بخواهید در گوگل جستجو کنید، می‌گویند هدف کاربر از جستجو معامله‌گری بوده است.

هدف تجاری

هدف جستجو تجاری، با هدف جستجوی معامه‌گری تا حدودی شبیه به هم هستند. در هدف جستجوی تجاری، کاربران به دنبال یک نقد و بررسی برای خرید هستند. برای مثال شما می‌خواهید یک موبایل خریداری کنید. قبل از خرید وارد گوگل می‌شوید و عبارت “بهترین موبایل در سال 1400” را جستجو می‌کنید. یا می‌خواهید یک افزونه امنیتی برای سایت خود تهیه کنید. وارد گوگل می‌شوید و عبارت “بهترین افزونه امنیتی وردپرس” را جستجو می‌کنید.

هدف کلمه کلیدی

حالا می‌خواهیم هدف کلمه کلیدی را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع کلماتی که کاربران در جستجوی خود استفاده می‌کنند، به خوبی گویای همه چیز است و می‌توان متوجه شد که هدف کاربر از جستجو دقیقا چه چیزی است. برای مثال هرگاه کلمه “خرید” یا “معامله” را در جستجوی کاربر مشاهده کردید، بدانید که هدف او معامله‌گری است. اینگونه خیلی بهتر می‌‎توانید کلمه کلیدی مناسب را برای محتوای سایت خود پیدا کنید.

چگونه محتوا را برای هدف جستجو کاربر بهینه کنیم

اگر می‌خواهید کاربران وارد سایت شما شوند، باید بتوانید یک محتوای خوب و بهینه شده با توجه به نیاز کاربر تهیه کنید. برای مثال اگر می‌دانید هدف کاربر از جستجو کسب اطلاعات است، با نگارش مقاله‌های طولانی و خسته کننده به نتیجه خوبی نمی‌رسید. بلکه باید یک محتوای کوتاه، ساده و در عین حال کامل برای کاربران تهیه کنید. البته تعیین هدف جستجوی کاربران واقعا کار ساده و راحتی نیست.

نتیجه‌گیری کلی

هدف جستجو یا هدف کاربر موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی است که به شدت باید به آن توجه کنید. در واقع باید مطمئن شوید که محتوای شما با چیزی که کاربر به دنبال آن می‌گردد، مطابقت دارد. مطمئن باشید با در نظر گرفتن هدف کاربران از جستجو، می‌توانید خیلی سریع به موفقیت دست پیدا کنید.

امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم به شما کاربران عزیز و همراهان همیشگی سایت ابزار وردپرس کمک کنیم. ✔

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا