بهینه سازی سایت

چرا فقط باید یک بار از کلمه کلیدی استفاده کنیم ؟

اگر با سئو (SEO) آشنا باشید، به خوبی می‌دانید که محتوای هر صفحه از سایت باید با یک کلمه کلیدی بهینه‌سازی شود. اما معمولا افرادی که در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنند، تمایل زیادی دارند که صفحه‌های مختلف را فقط با یک کلمه کلیدی سئو کنند. برای مثال اگر شما در زمینه طراحی سایت با وردپرس فعالیت می‌کنید، به احتمال زیاد تمایل دارید که اکثر صفحات را با عبارت “طراحی سایت” سئو کنید. اما با انجام این کار، یک ضربه جدی به سئو سایت وارد می‌کنید. حالا در این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید تا بررسی کنیم، چرا نباید بیش از یک بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

با تکرار کلمه کلیدی رقیب خودتان می‌شوید

دلیل اصلی که گفته می‌شود فقط باید یک بار از کلمه کلیدی اصلی برای سئو و بهینه‌سازی محتوای سایت استفاده کنید، این است که گوگل و سایر موتورهای جستجو روی این موضوع بسیار حساس هستند. در واقع وقتی یک محتوا در سایت قرار می‌دهید، تمایل دارید در صفحه اول گوگل نمایش داده شود. اما وقتی دو محتوا با یک کلمه کلیدی در سایت قرار می‌دهید، باید با خودتان رقابت کنید تا به رتبه‌های برتر نتایج جستجو برسید. در نتیجه انجام این کار، یک امتیاز منفی برای شما به همراه دارد.

اگر چند محتوا با یک کلمه کلیدی داشته باشید، علاوه‌بر اینکه برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل باید با خودتان رقابت کنید؛ گوگل نیز ارزش زیادی برای محتوای شما قائل نمی‌شود. در واقع گوگل و سایر موتورهای جستجو محتوای شما را کم ارزش می‌دانند و همین موضوع گاها موجب می‌شود محتوای شما از کل نتایج جستجو حذف شود. بنابراین به هیچ عنوان تلاش نکنید که چند محتوا با یک کلمه کلیدی یکسان روی سایت قرار دهید.

چگونه به رتبه‌های برتر گوگل دست پیدا کنیم؟

بسیار از مدیران سایت برای اینکه به رتبه‌های برتر گوگل دست پیدا کنند، محتواهای مختلفی با یک کلمه کلیدی تولید می‌کنند. در صورتی که انجام این کار هیچ کمکی نمی‌کند. بلکه باعث می‌شود رتبه‌های قبلی خود را از دست بدهید. در نتیجه به جای تولید چند مقاله با کلمه کلیدی یکسان، باید یک مقاله کامل و جامع تولید کنید و به صورت مداوم روی آن کار کنید.

برای مثال اگر یک مقاله منتشر کرده‌اید و رتبه خوبی کسب نکرده است، به جای تولید محتوا با کلمه کلیدی تکراری، روی همان مقاله اصلی کار کنید. تصاویر بیشتری بگذارید، تعداد کلمات مقاله را بیشتر کنید، عنوان‌های مقاله را بهینه کنید و…. . تمام این موارد به شما کمک می‌کند تا بتوانید در رتبه‌های برتر گوگل قرار بگیرید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

برای محتوای بیشتر و بهتر، وبلاگ داشته باشید

وبلاگ کمک بسیار زیادی به شما می‌کند و دیگر نیازی نیست چندین محتوا با یک کلمه کلیدی منتشر کنید. اگر دقت کرده باشید، اکثر سایت‌های موفق یک بخش برای وبلاگ در نظر گرفته‌اند. شما هم می‌توانید همچین بخشی برای وب‌سایت خود در نظر بگیرید و با تولید محتوای اصولی به رتبه‌های برتر گوگل دست پیدا کنید.

حالا دقیقا وبلاگ چه کمکی به سایت و کسب‌وکار شما می‌کند؟ اگر وبلاگ داشته باشید، می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی مختلف محتوا تولید کنید. برای مثال شما در حوزه طراحی سایت فعالیت می‌کنید و قصد دارید به نتایج برتر گوگل دست پیدا کنید. با داشتن یک وبلاگ، می‌توانید محتواهای مختلفی با کلمه کلیدی “طراحی سایت با وردپرس، طراحی سایت ارزان قیمت، طراحی سایت شرکتی و… ” تولید کنید. پس از اینکه این محتواها را تولید کردید، به محتواهای مهم و اصلی خود لینک دهید. در واقع با لینک دهی به صفحات مهم، به گوگل و سایر موتورهای جستجو نشان می‌دهید که محتوای اصلی شما چه صفحاتی هستند. با انجام این کار دیگر نیازی به تولید محتوا با کلمه کلیدی تکراری ندارید. 😉

آیا قبلا یک بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کرده‌ایم؟

بسیار از کاربران نمی‌دانند که تاکنون از کلید واژه کانونی استفاده کرده‌اند یا نه. در صورتی که یک راه حل بسیار ساده وجود دارد. اگر شما از افزونه‌های سئو استفاده کنید، در صورت تکرار کلمه کلیدی اصلی، به شما یک اخطار داده می‌شود. برای مثال در قسمت زیر تصاویری از افزونه رنک مث (Rank Math) و افزونه یواست سئو (Yoast SEO) برای شما قرار داده‌ایم.

اخطار افزونه یواست سئو هنگام استفاده از یک کلمه کلیدی اصلی بیش از یک بار
اخطار افزونه یواست سئو هنگام استفاده از یک کلمه کلیدی اصلی بیش از یک بار

پیام خطا افزونه یواست سئو:

تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی : شما قبلا از این کلمه کلیدی یک بار استفاده کرده اید . . از یک کلمه کلیدی بیشتر از یک بار استفاده نکنید .

اخطار افزونه رنک مث هنگام استفاده از یک کلمه کلیدی اصلی بیش از یک بار
اخطار افزونه رنک مث هنگام استفاده از یک کلمه کلیدی اصلی بیش از یک بار

پیام خطا افزونه رنک مث:

از این کلمه کلیدی قبلاً استفاده شده است.

بنابراین همان‌طور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، اگر بیش از یک بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید، افزونه‌های سئو (SEO) وردپرس به شما اخطار می‌دهند.

محتواهای قدیمی با یک کلمه کلیدی اصلی

اگر محتواهای قدیمی سایت شما فقط با یک کلمه کلیدی اصلی سئو شده‌اند، باید آن‌ها را بازنویسی کنید یا با کمک تغییر مسیرها (Redirects) آن‌ها را حذف کنید و کاری کنید که هر مقاله، یک کلمه کلیدی اصلی بیشتر نداشته باشد. با انجام همین کار کوچک، کمک بزرگی به بهینه‌سازی و سئو سایت می‌کنید.

نتیجه‌گیری کلی

صفحات سایت را فقط با یک کلمه کلیدی اصلی سئو کنید. اگر بخواهید صفحات مختلف را با یک کلمه کلیدی اصلی بهینه‌سازی کنید، آسیب جدی به سئو سایت وارد می‌شود. اگر تمایل به یادگیری سئو و بهینه‌سازی سایت دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم دوره رایگان “آموزش سئو SEO – بهینه سازی موتور های جستجو” را مشاهده کنید. با گذراندن این دوره آموزشی، شما تبدیل به یک متخصص سئو خواهید شد و خیلی راحت می‌توانید وب‌سایت خود را به صدر نتایج گوگل برسانید. 😉

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا