هاست و دامنه

ساب دامنه یا Sub Domain چیست ؟ آموزش ایجاد ساب دامین

ساب دامین (Sub Domain) یک بخش اضافی از دامنه اصلی سایت است. برای مثال اگر دامنه سایت شما Domain.com باشد؛ ساب دامین به صورت SubDomain.Domain.com می‌شود. اگر دقت کرده باشید، سایت‌های زیادی از ساب دامنه استفاده می‌کنند و کاربردهای زیادی دارد.

یکی از سایت‌های بسیار معروف که از ساب دامین (Sub Domain) استفاده می‌کند، ویکی پدیا است. دامنه اصلی سایت ویکی پدیا به صورت wikipedia.org می‌باشد. حالا ویکی پدیا برای هر زبان، یک ساب دامین جداگانه در نظر گرفته است؛ برای مثال ساب دامنه‌ای که برای زبان فارسی در نظر گرفته به صورت fa.wikipedia.org می‌باشد، یا ساب دامنه‌ای که برای زبان انگلیسی در نظر گرفته به صورت en.wikipedia.org است.

توجه: Sub Domain در زبان فارسی به شکل‌های مختلفی نوشته می‌شود؛ مثل ساب دامین، ساب دامنه، ساب دومین، زیر دامنه؛ بنابراین هرجا که از این کلمات استفاده شد، منظور ما همان Sub Domain است. 😉

تفاوت ساب دامین و دامنه

همان‌طور که اشاره شد، زیر دامنه (Sub Domain) یک بخش اضافه است که به قبل از دامنه اصلی سایت اضافه می‌شود. برای مثال در بخش زیر به خوبی می‌توانید متوجه شوید که ساب دامین چه تفاوتی با دامنه اصلی سایت دارد.

دامنه
Domain.com

ساب دامین
SubDomain.Domain.com

ساب دامین دقیقا به قبل از دامنه اضافه می‌شود و با یک نقطه از دامنه اصلی جدا می‌شود. البته ما باز هم برای اینکه درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید و تفاوت ساب دامین و دامنه را به خوبی متوجه شوید؛ یک تصویر در قسمت زیر قرار داده‌ایم.

تفاوت دامنه و ساب دامین
تفاوت دامنه و ساب

کاربردهای زیر دامنه (Sub Domain)

ساب دامنه کاربردهای متعددی دارد و هر سایت ممکن است به دلایل مختلفی از ساب دامین استفاده کند. به صورت کلی سایت‌ها معمولا برای تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف، از ساب دامنه استفاده می‌کنند. برای مثال یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که قصد دارد یک بخش را برای بلاگ در نظر بگیرید؛ در این شرایط می‌تواند از یک ساب دامین استفاده کند.

فرض کنید یک سایت شرکتی به آدرس Domain.com دارید و حالا می‌خواهید بخش فروشگاه را اضافه کنید، در همچین مواردی شما می‌توانید یک زیر دامنه به صورت shop.Domain.com اضافه کنید. در واقع با انجام این کار، بلاگ را از سایت اصلی جدا کرده‌اید و اینگونه می‌توانید به صورت موثرتری بر روی بلاگ کار کنید.

اگر هم دقت کرده باشید، برخی از سایت‌های فروشگاهی برای پشتیبانی محصولات، از یک ساب دامین به صورت support.shop.com استفاده می‌کنند. (معمولا سایت‌های ارائه دهنده خدمات هاست و دامنه، همچین کاری را انجام می‌دهند.)

راستی! یکی دیگر از کاربردهای مهم ساب دامنه، طراحی نسخه جدیدی از سایت است. برای مثال شما قصد دارید که طراحی سایت خود را به صورت کلی تغییر دهید، برای انجام این کار بهتر است که یک ساب دامین ایجاد کنید و طراحی سایت جدید را در Sub Domain انجام دهید.

آیا در انتخاب نام زیر دامنه محدودیتی وجود دارد؟

در یک کلام، خیر؛ ممکن است برخی کاربران فکر کنند که برای انتخاب نام زیر دامنه، باید از موارد خاصی استفاده کنند، ولی اینطور نیست. با خیال راحت می‌توانید هر نامی را برای زیر دامنه (Sub Domain) در نظر بگیرید. برای مثال سایت‌هایی که با استفاده از ساب دامین، چند زبانه شده‌اند، نام‌هایی به صورت زیر برای ساب دامنه انتخاب می‌کنند.

Fa.Domain.com
En.Domain.com
Al.Domain.com
Ger.Domain.com
Fra.Domain.com

بنابراین قوانین خاصی برای انتخاب زیر دامنه وجود ندارد و می‌توانید از نام‌های دلخواه خودتان استفاده کنید. 😉

تاثیر ساب دامنه بر سئو

سئوی ساب دامنه و سئوی دامنه اصلی سایت به صورت کلی از هم جدا هستند و هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. یعنی نباید انتظار داشته باشید که امتیازهای دامنه اصلی سایت شما به ساب دامین هم منتقل شود. چرا که از نظر موتورهای جستجوگر، ساب دامین یک سایت مجزا محسوب می‌شود و هیچ ارتباطی با دامنه اصلی و سایت اصلی ندارد.

اگر سئو برای شما اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای استفاده از ساب دامین (Sub Domain)، از ساب دایرکتوری (Sub Directory) استفاده کنید. چرا که امتیازهای سئو به ساب دایرکتوری اضافه می‌شود، اما به ساب دامین اضافه نمی‌شود.

چگونه ساب دامین ایجاد کنیم؟

تاکنون به خوبی با ساب دامین آشنا شدید و اطلاعات بسیار خوبی کسب کردید؛ اکنون می‌خواهیم نحوه ساخت ساب دامین را در کنترل پنل دایرکت ادمین (Direct Admin) و کنترل پنل سی پنل (cPanel) آموزش دهیم.

ساخت ساب دامنه در دایرکت ادمین

برای ساخت یک زیر دامنه در کنترل پنل دایرکت ادمین، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  • ابتدا وارد کنترل پنل هاست شوید و سپس بر روی گزینه “مدیریت سابدامین‌ها” کلیک نمایید.
ایجاد زیر دامنه در کنترل پنل دایرکت ادمین
ایجاد زیر دامنه در کنترل پنل دایرکت ادمین
  • حالا نام ساب دامنه را وارد کنید و بر روی دکمه “ایجاد” کلیک کنید تا ساب دامنه به همین راحتی ایجاد شود.
ساخت Sub Domain در دایرکت ادمین
ساخت Sub Domain در دایرکت ادمین

ساخت ساب دامنه در سی پنل

برای ساخت یک زیر دامنه در کنترل پنل سی پنل ، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  • ابتدا وارد کنترل پنل هاست شوید و سپس بر روی گزینه “Subdomains” کلیک نمایید.
ایجاد زیر دامنه در کنترل پنل سی پنل
ایجاد زیر دامنه در کنترل پنل سی پنل
  • حالا نام ساب دامنه را وارد کنید و بر روی دکمه “Create” کلیک کنید تا ساب دامنه به همین راحتی ایجاد شود.
ساخت Sub Domain در سی پنل
ساخت Sub Domain در سی پنل

کلام آخر

در این مقاله از بلاگ ابزار وردپرس سعی کردیم که شما عزیزان را به خوبی با ساب دامنه یا Sub Domain آشنا کنیم و همچنین نحوه ساخت آن در کنترل پنل دایرکت ادمین و سی پنل را به صورت تصویری و گام به گام، آموزش دهیم. اگر سوالی یا مشکلی در رابطه با ساب دامین دارید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا متخصصان ما در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما پاسخ دهند.

ممکن است مفید باشد

‫5 نظرها

  1. سلام ممنون از مطالبتون

    فقط یه سوال آیا میشه از ساب دامین ها به عنوان یه سایت جدا استفاده کرد
    مثلا خرید گوشی در تهران کلمه کلیدی ما در سایت اصلیه و در ساب دامین هم دوباره یه صفحه جدید خرید گوشی در تهران منتشر کنیم و ایندکس کنیم
    آیا وقتی در گوگل سرج کنیم خرید گوشی در تهران هر دو صفحه ها رو میاره
    و این کار سئو رو بهم نمیریزه ؟

    1. سلام و عرض ادب خدمت شما
      ببینید به صورت کلی سئو ساب دامنه از دامنه اصلی جدا هست. با این حال در کل پیشنهاد نمیشه که همچین کاری رو انجام بدید.
      تمرکز خودتون رو بزارید بر روی همون سایت اصلی و هیچ نیازی نیست که همچین کاری انجام بدید.
      اگر قصد دارید که سئو خوبی داشته باشید، پیشنهاد میکنم روی بلاگ سایت کار کنید و با کلمات کلیدی مختلف محتوا بنویسید و لینک کنید به صفحه های مورد نیازتون 😉💖

  2. وقتتون بخیر.من میخام کاربرام بتونن بعد از ثبتنام در سایتم برای خودشون یک صفحه با ساب دامین سایتم بسازن.مثل سایت ساز ها. با چه افزونه هایی میتونم این قابلیت رو اضافه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا