هاست و دامنه

چرا نباید از SSL رایگان استفاده کنیم؟ مشکلات اس اس ال رایگان

گواهینامه SSL تاثیر بسیار زیادی بر سئو (SEO) و اعتماد کاربران می‌گذارد. به همین دلیل این موضوع برای سئوکارها و مدیران سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. البته به دلیل اینکه هزینه خرید گواهینامه‌های SSL کمی بالا است، اکثر مدیران سایت حاضر نیستند چنین هزینه‌هایی را پرداخت کنند؛ در نتیجه ترجیح می‌دهند که از SSL رایگان استفاده کنند.

استفاده از SSL رایگان، معایب و مشکلاتی را به همراه دارد که بسیاری از مدیران سایت با آن آشنایی ندارند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله آموزشی از وبلاگ ابزار وردپرس، به صورت کامل و جامع درباره مشکلات SSL رایگان توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که “چرا نباید از گواهینامه SSL رایگان استفاده کنیم؟”، این مقاله آموزشی را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید. 😉

SSL چیست و چه کاربردی دارد؟

SSL یک گواهینامه امنیتی برای سایت می‌باشد. در واقع این گواهینامه، پیوندی رمزنگاری شده بین مرورگر کاربر و سرور سایت ایجاد می‌کند؛ سپس از طریق یک پروتکل امنیتی به نام HTTPS داده‌ها را منتقل می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که یک ارتباط امن و مطمئن، میان کاربر و سایت برقرار شود.

حالا با توجه به اینکه موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، به امنیت سایت و کاربر توجه ویژه‌ای می‌کنند؛ استفاده از گواهینامه SSL می‌تواند تاثیرات مثبت و خوبی بر سئو (SEO) داشته باشد. چرا که این گواهینامه، اطلاعات مهم کاربران مثل نام کاربری، رمز عبور، اطلاعات شخصی و… که در سایت شما ثبت می‌شود را محافظت می‌کند.

مشکلات گواهینامه SSL رایگان

SSL رایگان به صورت مستقیم آسیبی به سایت وارد نمی‌کند، اما محدودیت‌هایی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. معمولا گواهینامه رایگان دارای محدودیت زمانی است؛ برای مثال 1 ماه الی 3 ماه بیشتر قابل استفاده نیست. همچنین نوع رمزنگاری‌های SSL رایگان نسبت به SSL غیررایگان متفاوت است.

شرکت Let’s Encrypt که SSL رایگان ارائه می‌دهد، در سپتامبر سال 2021، طی یک اطلاعیه اعلام کرده است که دیگر از سیستم‌های قدیمی (مثل ویندوز XP یا اندروید 7) پشتیبانی نمی‌کند. همین موضوع باعث شده اخیرا برخی سایت‌ها که از SSL رایگان استفاده می‌کنند، در سیستم‌های قدیمی با خطا “سایت امن نیست” یا “Not Secure” روبرو شوند.

خطای سایت امن نیست (Site is Not Secure)
خطای سایت امن نیست (Site is Not Secure)

البته باید توجه نمایید که مشکل از منقضی شدن SSL سایت شما هم نباشد.

بهترین روش برای رفع مشکلات SSL رایگان

خودتان را خسته نکنید و به دنبال راه‌حل‌های مختلف نگردید؛ چرا که هیچ روشی برای از بین بردن این مشکلات SSL رایگان وجود ندارد. حتی جالب است بدانید که بسیاری از منابع بزرگ جهانی پیشنهاد می‌کنند که از گواهینامه‌های SSL رایگان استفاده نکنید.

بنابراین اگر واقعا سایت و کسب‌وکاری که دارید برای شما ارزش زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم که هرچه سریع‌تر به فکر خرید یک گواهینامه SSL باشید. برای خرید SSL معتبر و مطمئن، باید به سراغ شرکت‌های هاستینگ بروید. برای مثال از شرکتی که هاست و دامنه خریداری کرده‌اید، می‌توانید خدمات SSL هم تهیه کنید.

کانفیگ‌های SSL را فراموش نکنید!

فقط یک مورد را در نظر بگیرید؛ طبق تجربه چندساله ما، شرکت‌های هاستینگ فقط SSL را روی هاست تنظیم می‌کنند و کانفیگ‌های مربوط به هاست را انجام می‌دهند. این در حالی است که باید کانفیگ‌های مورد نیاز در وردپرس هم انجام شود؛ اما شرکت‌های هاستینگ توجهی به این موضوع نمی‌کنند. در نتیجه باید این کار را شما انجام دهید.

با این وجود اگر نمی‌توانید کانفیگ‌های مورد نیاز را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات “خرید و نصبSSL” سایت ابزار وردپرس استفاده کنید. در واقع کارشناسان و متخصصین تیم ابزار وردپرس، تمامی کانفیگ‌های مورد نیاز در هاست و وردپرس را انجام می‌دهند و دیگر نیاز نیست که نگران این مشکلات و کانفیگ‌ها باشید. حتی اگر سوال یا مشکلی در زمینه SSL داشتید، می‌توانید با تیم پشتیبانی در ارتباط باشید و از آن‌ها کمک بگیرید.

کلام آخر

در پایان امیدواریم که این مقاله آموزشی برای شما عزیزان و همراهان سایت ابزار وردپرس مفید واقع شده باشد. اگر سوال یا مشکلی درباره گواهینامه SSL رایگان و مشکلات آن دارید، در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

ممکن است مفید باشد

‫3 نظرها

  1. سلام و تشکر از سایت خوبتون. توی این مطلب یه اطلاعات اشتباهی هست. ما با ssl رایگان برای یکی از سایتامون نماد گرفتیم اما برای ستاره های بیشتر شاید نیاز باشه به خرید

    1. درود بر جناب زینلی عزیز و گرامی.
      طبق بررسی‌های انجام شده و با توجه به گفته‌های کارشناسان اینماد، ظاهرا برای دریافت اینماد دو ستاره هم دیگر نیازی به خرید SSL نیست و این قوانین نسبت به قبل تغییر کرده است.
      این مقاله هم مجددا توسط تیم تولید محتوای ابزار وردپرس به‌روزرسانی شده است و می‌توانید مجددا این بخش را مطالعه کنید. 💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا