هاست و دامنه

معرفی بهترین افزونه‌های کاربردی وردپرس

همان‌طور که می‌دانید، با استفاده از افزونه‌ها می‌توانیم قابلیت‌های مختلفی را به وب‌سایت اضافه کنیم. حالا اگر یک مدیر سایت با افزونه‌های مختلف آشنا نباشد، قطعا نمی‌تواند افزونه‌های ضروری و کاربردی را روی سایت نصب کند. این موضوع، مشکل بسیاری از مدیران سایت می‌باشد که هیچ آشنایی با افزونه‌های کاربردی و مناسب ندارند.

متاسفانه اگر یک مدیر سایت آشنایی‌های لازم را با افزونه‌های مختلف نداشته باشد، باعث می‌شود که با نصب افزونه‌های اضافی و نامعتبر، به سلامت سایت (از نظر سرعت، امنیت، سئو) آسیب وارد کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله آموزشی از وبلاگ ابزار وردپرس، به معرفی بهترین افزونه‌های کاربردی برای سایت‌های مختلف (از جمله شرکتی و فروشگاهی) بپردازیم.

افزونه‌های ضروری برای تمام سایت‌ها

در ابتدا قصد داریم افزونه‌هایی را معرفی کنیم که برای تمام سایت‌ها مفید و ضروری هستند. البته قبلا در سایت ابزار وردپرس، افزونه‌های ضروری سایت را مشخص کرده‌ایم؛ اما اینجا قصد داریم به صورت کامل‌تر و شفاف‌تر هر افزونه را معرفی کنیم که آشنایی بهتری با آن‌ها داشته باشید.

افزونه‌های امنیتی وردپرس

بهترین افزونه‌های امنیتی وردپرس
بهترین افزونه‌های امنیتی وردپرس

امنیت سایت را جدی بگیرید! اگر نتوانید امنیت کسب‌وکار و سایت خود را تامین کنید، هر لحظه امکان نابودی آن وجود دارد. در اینجا دو افزونه امنیتی را معرفی خواهیم کرد که هر دو مکمل یکدگیر هستند و می‌توانند نقش بسیار موثری در امنیت وب‌سایت داشته باشند. بنابراین اگر قصد دارید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید، باید از افزونه‌های امنیتی وردپرس استفاده کنید.

وردفنس پرو (Wordfence Security Pro)

امکان ندارد که در زمینه امنیت وب‌سایت وردپرسی کار کرده باشید، اما نام افزونه وردفنس (Wordfence) را نشنیده باشید. افزونه قدرتمند وردفنس در دو نسخه رایگان و غیررایگان ارائه شده است و تاکنون بیش‌از میلیون‌ها نصب فعال دارد. همین آمار می‌تواند نشانه‌ای از قدرت و محبوبیت این افزونه باشد.

مزایا و ویژگی‌های وردفنس
  • مسدود کردن ربات‌ها و یا خزنده‌هایی که به دنبال شناسایی باگ‌های امنیتی هستند
  • جلوگیری از وارد کردن رمز عبورهای ساده
  • مراقبت از سایت در برابر حملات DDOS
  • مشاهده زنده ترافیک و انواع آمارها
  • حفاظت همیشگی در برابر خطرات
  • عدم کاهش سرعت وب‌سایت
  • تایید هویت دو مرحله ای

آیتمز سکیوریتی (iThemes Security)

اگر می‌خواهید فقط از یک افزونه امنیتی استفاده کنید، پیشنهاد اول ما همان افزونه وردفنس است. اما اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای‌تر روی بحث امنیت سایت کار کنید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار وردفنس، از افزونه آیتمز سکیوریتی (iThemes Security) هم استفاده کنید. این دو افزونه مکمل همدیگر هستند و امنیت سایت را به شدت افزایش می‌دهند.

مزایا و ویژگی‌های آیتمز سکیوریتی
  • گزارشگیری فعالیت‌های کاربران سایت مانند ورود، ذخیره محتوا و ….
  • محدود سازی یک IP خاص و یا یک کاربر خاص از دسترسی به وب‌سایت
  • تایید هویت دو مرحله‌ای که باعث افزایش امنیت حساب‌های کاربری می‌شود
  • به‌صورت اتوماتیک IP کسانی که قصد سواستفاده در صفحات شما را دارند بلاک می‌کند.
  • حفاظت از وب‌سایت در برابر ربات‌های مخرب با اضافه کردن کد ضد روبات در فرم‌های وب‌سایت
  • حفاظت از وب‌سایت وقتی هکرها به‌صورت مکرر با حملات زیاد درخواست ورود به سایت را دارند
  • مجبورسازی کاربران به استفاده از پسووردهای قوی‌تر با استفاده از اندازه‌گیر قدرت پسوورد وردپرس

افزونه‌های سئو وردپرس

بهترین افزونه‌های سئو وردپرس
بهترین افزونه‌های سئو وردپرس

برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو (SERP)، باید روی سئو (SEO) سایت کار کنید. منظور از سئو، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر می‌باشد. در واقع موفقیت یک سایت، بدون سرمایه‌گذاری بر روی SEO امکان پذیر نیست. حالا با کمک افزونه‌های سئو وردپرس که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، می‌توانید به شکل موثرتری روی سئو (SEO) سایت کار کنید.

یوست سئو پریمیوم (Yoast SEO Premium)

اولین افزونه سئو که قصد داریم معرفی کنیم، Yoast SEO نام دارد. افرادی که در زمینه سئو وردپرس فعالیت کرده‌اند، به خوبی با این افزونه آشنا هستند و از قابلیت‌های آن خبر دارند. با توجه به آمارها، افزونه یوست سئو (Yoast SEO) میلیون‌ها نصب فعال دارد. حتی سایت ابزار وردپرس هم از این پلاگین قدرتمند و کاربردی استفاده می‌کند.

مزایا و ویژگی‌های یوست سئو
  • آنالیز سئو صفحات
  • دارای تنظیمات حرفه‌ای
  • کاملاً فارسی سازی شده
  • قابلیت ایجاد چندکلمه کانونی
  • بهبود سریع در موتورهای جستجو
  • قابلیت ایجاد ریدایرک‌ها (Redirects)
  • قابلیت ایجاد نقشه سایت (Site Map)

رنک مث پرو (Rank Math PRO)

در میان افزونه‌های سئو وردپرس، پس از نام افزونه یوست سئو، اخیرا نام افزونه رنک مث (Rank Math PRO) هم زیاد به گوش می‌خورد. افزونه‌ای که تبدیل به یک رقیب واقعی برای یوست سئو شده و همچنین طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. البته ناگفته نماند که تاکنون آمار نصب فعال افزونه یوست سئو بیشتر از رنک مث می‌باشد و پیشنهاد اول ما هم پلاگین Yoast SEO Premium است.

مزایا و ویژگی‌های افزونه یوست سئو
  • پیگیری رتبه کلمات کلیدی در گوگل
  • بهینه سازی تا 5 کلمه کلیدی
  • طرح کاملی از انواع اسکیما
  • مدیریت تغییر مسیر ها
  • بهترین تحلیل گر سئو
  • پیکربندی خودکار
  • نقشه سایت

افزونه نشانه گذاری (Schema Pro)

افزونه Schema Pro ضروری نیست؛ اما برای افرادی که به سئو (SEO) علاقه‌مند هستند و می‌خواهند به صورت حرفه‌ای‌تر در این زمینه فعالیت کنند، می‌تواند بسیار کاربردی و مناسب باشد. اگر بخواهیم خیلی ساده عملکرد افزونه نشانه گذاری (Schema Pro) را توضیح دهیم، تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجوگر ساده‌تر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله “Structured Data چیست” را مطالعه کنید.

افزونه‌های افزایش سرعت سایت

معرفی بهترین افزونه‌های افزایش سرعت در وردپرس
معرفی بهترین افزونه‌های افزایش سرعت در وردپرس

اگر دانش مناسبی در زمینه سئو (SEO) داشته باشید، به خوبی می‌دانید که در سال‌های اخیر سرعت سایت برای موتورهای جستجوگر به یک معیار بسیار مهم تبدیل شده است. یعنی هرچه سرعت وب‌سایت شما بیشتر باشد، امتیاز بهتری از نظر سئو دریافت می‌کنید. همین موضوع نیز باعث می‌شود که رتبه‌های بهتری هم در نتایج جستجو (SERP) کسب کنید. حالا در ادامه همراه ما باشید که قصد داریم بهترین افزونه‌های افزایش سرعت را معرفی کنیم.

افزونه کش وردپرس

همیشه این سوال در ذهن مدیران سایت وجود دارد که بهترین افزونه کش وردپرس کدام است؟ جواب این سوال ساده است؛ ابتدا باید وب سرور سایت را بررسی کرده و بعد افزونه مناسب را انتخاب کنید. برای بررسی وب سرور سایت کافی است وارد پیشخوان وردپرس شده و به مسیر ابزارها > سلامت سایت > اطلاعات > سرور بروید، در نهایت هم به قسمت سرور وب دقت کنید.

پیدا کردن وب سرور سایت در وردپرس
پیدا کردن وب سرور سایت در وردپرس

حالا اگر روبروی قسمت سرور وب، Litespeed نوشته شده بود؛ یعنی اینکه وب سرور سایت شما لایت اسپید است. بهترین افزونه‌ای که می‌توان برای وب سرورهای لایت اسپید استفاده کرد، افزونه Litespeed Cache می‌باشد که در مخزن وردپرس به صورت رایگان وجود دارد. حالا اگر وب سرور سایت Litespeed نبود، باید از افزونه سریعترین کش وردپرس (WP Fastest cache premium) استفاده کنید که با سایر وب سرورها (مثل Apache و Nginx) به خوبی سازگار است.

افزونه بهینه‌ساز تصاویر

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب می‌شود سرعت سایت و بارگذاری صفحات به شدت کاهش یابد، بهینه نبودن تصاویر است. اگر بتوانید همین تصاویر سایت را بهینه‌سازی کنید، قطعا تاثیر شگفتی در سرعت سایت مشاهده خواهید کرد. حالا بهینه کردن تصاویر سایت به صورت تکی کار بسیار سخت و دشواری است. بنابراین بهتر است از افزونه‌ای استفاده کنید که به صورت هوشمند و اتوماتیک این کار را در کمترین زمان ممکن برای شما انجام دهد.

افزونه اسماش پرو برای بهینه‌سازی انواع تصاویر در سایت
افزونه اسماش پرو برای بهینه‌سازی انواع تصاویر در سایت

پیشنهاد ما به شما کاربران عزیز، استفاده از “افزونه فشرده ساز تصاویر وردپرس ( اسماش ) – Smush Pro” است. این افزونه از فرمت‌های مختلف مثل JPG ،JPEG ،PNG ،GIF ،WebP پشتیبانی می‌کند. همچنین افزونه WP Smush Pro می‌تواند تصاویری تا حجم 32 مگابایت را بدون کاهش کیفیت بهینه‌سازی کند. جالب است بدانید که این افزونه هم بیش از 1 میلیون نصب فعال و موفق دارد.

افزونه‌های فرم ساز وردپرس

امکان ندارد که یک وب‌سایت حرفه‌ای و معتبر طراحی کرده باشید که یک فرم زیبا و مناسب نداشته باشد. برگه‌های مختلفی در سایت نیاز به فرم دارند؛ مثل تماس با ما، انتقادات و پیشنهادات و…. . در نتیجه وجود یک افزونه فرم ساز، بسیار لازم و ضروری است. حالا در بین تمام افزونه‌های فرم ساز وردپرس، پیشنهاد می‌کنیم از گرویتی فرم استفاده کنید.

افزونه گرویتی فرم برای ساخت انواع فرم‌های جذاب در سایت

به جرات می‌توان گفت که افزونه گرویتی فرم (Gravity forms) یکی از بهترین پلاگین‌های فرم ساز وردپرس است که می‌توانید در سایت خود استفاده کنید. آموزش گرویتی فرم هم داخل سایت ابزار وردپرس به صورت رایگان قرار گرفته است تا بتوانید خیلی راحت با این افزونه کار کنید و فرم‌های جذابی در سایت بسازید.

افزونه‌های عضویت وردپرس

تقریبا تمام سایت‌ها بخشی برای عضویت نیاز دارند. حالا برای اینکه یک بخش ورود و خروج داخل سایت داشته باشید، باید از افزونه‌های عضویت وردپرس استفاده کنید. حالا در ادامه دو افزونه فوق‌العاده کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم که به صورت دلخواه می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و استفاده کنید.

آلتیمیت ممبر (Ultimate Member)

به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین افزونه‌های عضویت در وردپرس، آلتیمیت ممبر می‌باشد. حتی ما یک دوره آموزش طراحی و ساخت حساب کاربری با آلتیمیت ممبر در سایت قرار داده‌ایم تا علاقه‌مندان بتوانند خیلی حرفه‌ای، یک ناحیه کاربری طراحی کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید افزونه آلتیمیت ممبر (Ultimate Member) با تمام قالب‌های وردپرس سازگاری کامل دارد و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

دیجیتس (Digits)

اگر قصد دارید فرایند ورود و ثبت‌نام با شماره موبایل را در سایت فعال کنید، باید از افزونه قدرتمند و بی‌رقیب دیجیتس استفاده کنید. در واقع ورود و عضویت با شماره تماس، می‌تواند آمار ثبت‌نام کاربران در سایت را تا 63 درصد افزایش دهد. واقعا فوق‌العادست! در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در صورت نیاز به ورود و ثبت‌نام با شماره موبایل، از افزونه دیجیتس (Digits) استفاده کنید. ما برای راحتی شما عزیزان، آموزش افزونه دیجیتس هم در سایت منتشر کرده‌ایم.

افزونه بک‌آپ و انتقال سایت

همیشه یک نسخه پشتیبان از سایت تهیه کنید. اینگونه دیگر نگران از دست رفتن اطلاعات نخواهی بود. پیشنهاد ما این است که به صورت دوره‌ای (هفته‌ای یا ماهانه) یک بک‌آپ از سایت تهیه کنید. با انجام این کار دیگر نگران از دست رفتن اطلاعات نخواهی بود. چرا که از تمام اطلاعات سایت، یک بک‌آپ کامل تهیه کرده‌اید.

حالا بهترین افزونه‌ای که برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات سایت می‌توانید استفاده کنید، Duplicator pro است. اصلا هم نگران کار کردن با افزونه داپلیکتور پرو (Duplicator pro) نباشید، چرا که یک دوره رایگان آموزش بک‌آپ و انتقال در سایت منتشر کرده‌ایم که می‌توانید آن را مشاهده کنید.

افزونه‌های مناسب و کاربردی برای سایت‌های فروشگاهی

بهترین افزونه‌ها برای سایت‌های فروشگاهی
بهترین افزونه‌ها برای سایت‌های فروشگاهی

تاکنون به صورت کلی با افزونه‌های ضروری هر سایت آشنا شدید. اما در سایت‌های فروشگاهی ممکن است به افزونه‌های بیشتری احتیاج داشته باشید. به همین دلیل قصد داریم برخی از افزونه‌های کاربردی که برای سایت‌های فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما عزیزان معرفی کنیم.

البته همان‌طور که اطلاع دارید، برای تبدیل یک سایت به فروشگاه اینترنتی، باید از افزونه ووکامرس یا افزونه ایزی دیجیتال دانلود استفاده کرد. در ادامه قصد داریم به صورت کامل افزونه‌های ووکامرس و افزونه‌های ایزی دیجیتال دانلود را معرفی کنیم تا همه کاربران و مدیران سایت بتوانند از این مقاله آموزشی بهره کافی را ببرند. 😉

افزونه همکاری در فروش AffiliateWP (ووکامرس و EDD)

با استفاده از افزونه همکاری در فروش AffiliateWP می‌توانید درآمد سایت را چند برابر افزایش دهید. فقط کافی است که افراد مختلف را دعوت به همکاری در فروش کنید؛ سپس آن‌ها محصولات و یا خدمات سایت را تبلیغ می‌کنند و بابت هر خرید از سایت، مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت می‌کنند. به همین سادگی!

مزایا و ویژگی‌های AffiliateWP

  •  ادغام کامل با افزونه‌ها فروشگاه‌ساز
  •  گزارش واقعی از عملیات انجام شده
  •  عملکرد فوق العاده و قدرتمند
  •  برنامه‌ریزی ایمیل‌ها
  •  ایکسپورت داده‌ها با فرمت CSV
  •  گزارش پرداخت‌ها
  •  انواع نرخ‌ها و ایجاد کمسیون

افزونه تیکت پشتیبانی Awesome Support (ووکامرس و EDD)

یکی از روش‌های پرکاربرد برای پشتیبانی محصولات و خدمات ارائه شده در سایت؛ استفاده از “افزونه تیکت پشتیبانی Awesome Support” است. اگر دقت کرده باشید، در حال حاضر بسیاری از وب‌سایت‌ها از همین طریق با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند و پشتیبانی‌های مختلفی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. برای مثال انواع شرکت‌های ارائه دهنده هاست و دامنه، سایت ابزار وردپرس و… همگی از بخش تیکت برای پشتیبانی مشتریان استفاده می‌کنند.

مزایا و ویژگی‌های Awesome Support

  • ارسال تیکت پشتیبانی توسط مشتریان
  • بسیار بهینه و سازگار با همه قالب ها و افزونه های وردپرسی
  • ایجاد وضعیت های مختلف ( پاسخ داده شده‌ ، درحال بررسی و … )
  • ارجاع به کارشناسان دیگر
  • بستن تیکت توسط کاربر
  • افزودن تیکت توسط مدیر برای مشتری
  • ایجاد Faq یا راهنما بر اساس سوالات متداول

افزونه ویرایش فیلدهای پرداخت

برای اینکه آمار فروش سایت را افزایش دهید و به درآمدهای بیشتر دست پیدا کنید، فرایند خرید مشتریان را ساده‌تر کنید. جالب است بدانید که دریافت بیش‌از حد اطلاعات در فرایند خرید و صفحه پرداخت، باعث می‌شود که کاربران از خرید منصرف شوند. به همین دلیل اگر فکر می‌کنید اطلاعات زیادی از کاربران در صفحه پرداخت گرفته می‌شود که به آن‌ها نیاز ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از افزونه ویرایش فیلدهای پرداخت استفاده کنید.

البته افزونه ویرایش فیلدهای پرداخت دو نسخه دارد؛ یکی برای ووکامرس و دیگری برای ایزی دیجیتال دانلود می‌باشد. حالا با توجه به اینکه از ووکامرس یا ایزی دیجیتال دانلود استفاده می‌کنید، یکی از افزونه‌ها را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید تا فرایند خرید مشتریان بهبود یابد.

کلام آخر

در این مقاله آموزشی سعی کردیم به صورت کامل و جامع، افزونه‌های کاربردی و مورد نیاز سایت‌های مختلف را معرفی کنیم. فقط فراموش نکنید که افزونه‌های وردپرس و قالب‌های وردپرس، نیاز به یک پشتیبانی قوی دارند؛ همچنین برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشند، باید به صورت منظم و مداوم آپدیت شوند. به همین دلیل حتما دقت داشته باشید که از سایت‌های معتبر مثل ابزار وردپرس خرید کنید.

ممکن است مفید باشد

‫2 نظرها

  1. با سلام و احترام
    مقاله مناسب و خوبی بود
    اما سوالی ذهن من رو درگیر کرده مدتی
    ما برای تعداد نصب افزونه های در سایت ، تا چه سقفی محدودیت داریم ؟ مثلا نهایتا باید 10تا نصب کنیم ، 20تا ؟ یا چی
    و به دنبال این سوال ، این تعداد با چه بخشی از سایت ما ارتباط داره و چطور میشه افزایشش داد ؟ مثلا اگه با هاست ارتباط داره ، هاست باید چه ویژگی هایی رو بهش اضافه کرد که بتونه تعداد بالا رو ساپورت کنه
    سوال دیگه ای که مطرحه ، ممکنه که بشه بدون نصب افزونه ای آپشن و امکانی رو به سایت اضافه کرد؟ مثلا اگه دانش زبان HTML , CSS . JAVASCRIPT رو داشته باشیم ، میشه بدون نصب افزونه ، آپشنی رو به سایت اضافه کرد و این کار باعث افزایش سرعت نمیشه ؟
    و سوال دیگه ، چیکار کنیم که تعداد افزونه هامون منجر به کاهش سرعت سایتمون نشه؟

    1. درود بر شما جناب امینی عزیز و گرامی
      1- در رابطه با سوال اولتون باید بگم که هیچ محدودیتی وجود نداره که شما چه میزان افزونه نصب کنید؛ با این حال یک موضوع بسیار مهم وجود دارد که باید به آن توجه کنید:
      هرچه افزونه‌های بیشتری نصب می‌کنید، سایت سنگین تر می‌شود و سرعت آن کاهش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل همیشه پیشنهاد می‌شود که از افزونه های کاربردی و ضروری استفاده کنید و تحت هیچ شرایطی در استفاده از افزونه ها زیاده روی نکنید.
      2- در رابطه با سوال دوم شما نیز باید بگویم که با علم برنامه نویسی هم، میتواند در سرعت سایت تاثیر خوبی داشته باشد ولی اگر نتوانید اصولی برنامه نویسی کنید و دانش بالایی نداشته باشید، سرعت سایت کاهش پیدا خواهد کرد.
      3- در جواب سوال آخر شما نیز باید اشاره کنم که اگر زمانی مجبور شدید که افزونه های زیادی نصب کنید و متوجه شدید، باید هاست خود را ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا