هاست و دامنه

CDN چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر در زمینه طراحی سایت با وردپرس فعالیت می‌کنید، احتمال زیاد نام CDN را شنیده‌اید. در واقع کلمه CDN مخفف شده عبارت Content Delivery Network است و در زبان فارسی به معنای شبکه تحویل محتوا می‌باشد. اگر شما آشنایی زیادی با CDN یا Content Delivery Network ندارید، اصلا جای نگرانی نیست. ما پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله آموزشی از وبلاگ سایت ابزار وردپرس همراه ما باشید تا به صورت کامل و جامع، اطلاعات مفیدی درباره Content Delivery Network یا شبکه تحویل محتوا کسب کنید.

CDN چه کمکی به سایت می‌کند؟

قبل از اینکه به سراغ نحوه عملکرد CDN برویم، قصد داریم یک تعریف کلی از آن داشته باشیم. به صورت کلی شرکت‌های ارائه دهنده CDN دارای سرورهای بسیار زیادی در مناطق مختلف هستند و همچنین جالب است بدانید که تمام این سرورها باهم در ارتباط می‌باشند. حالا شاید بپرسید که این موضوع چه کمکی به سایت ما می‌کند.

با توجه به سرورهای زیادی که در مناطق مختلف وجود دارد، با استفاده از CDN کاربر به نزدیک‌ترین سرور متصل می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود سایت شما با سرعت بسیار بالاتری برای کاربران و بازدیدکنندگان بارگذاری (Load) شود. در نتیجه CDN به افزایش سرعت سایت کمک می‌کند. حتی علاوه‌بر اینکه CDN به افزایش سرعت سایت کمک می‌کند، باعث می‌شود سرور اصلی سایت، بار کمتری متحمل شود. چرا که کاربران و بازدیدکنندگان سایت، به جای اینکه به سرور اصلی سایت متصل شوند، به سرورهای مختلف CDN متصل خواهند شد. 🙂

عملکرد CDN

سرورهای CDN محتوای استاتیک سایت را ذخیره می‌کنند. منظور از محتوای استاتیک؛ فایل‌های تصویر، ویدئو، جاوا اسکریپت، HTML و CSS است. در واقع با ذخیره‌سازی این فایل‌ها در سرورهای CDN باعث می‌شود که نیازی به بارگذاری مجدد فایل‌ها در سرور نباشد. در نتیجه همه این موارد دست به دست هم خواهند داد که سرعت سایت شما بیشتر شود.

همان‌طور که گفتیم به لطف سرورهای CDN کاربران کمتری به سرور اصلی سایت متصل می‌شوند. در نتیجه اگر سرور اصلی سایت شما ضعیف باشد، با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد. نکته جالبی که می‌توانیم در این قسمت به آن اشاره کنیم، این است که اکثر سایت‌های بزرگ جهان، به جای استفاده از یک سرور بسیار قوی و قدرتمند، از CDN استفاده می‌کنند. به همین دلیل امروزه استفاده از CDN بسیار رایج شده است.

برای درک بهتر، پیشنهاد می‌کنیم به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده‌اید که سرور اصلی آن در استان گلستان قرار دارد. حالا اگر یک کاربر از استان گلستان وارد سایت شما شود، قطعا سرعت بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد. اما اگر یک کاربر دیگر از استان‌های دورتر وارد سایت شود، (مثلا استان بوشهر) قطعا سرعت کمتری را تجربه خواهد کرد. چرا که فاصله کاربر از سرور اصلی سایت شما دورتر است و همین موضوع تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم همیشه از CDN استفاده کنید. اگر شما یک CDN تهیه کنید، کاربر به نزدیک‌ترین سرور متصل خواهد شد و همین موضوع باعث افزایش سرعت سایت شما می‌شود.

البته ممکن است بگویید این موضوع تاثیر زیادی بر سرعت سایت ندارد. اما همان‌طور که در مقاله تاثیر سرعت سایت بر سئو (SEO) اشاره کردیم، 1 ثانیه هم تاثیر زیادی بر عملکرد سایت شما خواهد گذاشت.

مزایای استفاده از شبکه تحویل محتوا

دلایل بسیار زیادی برای استفاده از CDN (Content Delivery Network) وجود دارد. اما اکثر کاربران فقط به دلیل اینکه سرعت سایت افزایش پیدا می‎‌کند، از CDN یا شبکه تحویل محتوا استفاده می‌کنند. حالا در قسمت زیر، ما به مزایای استفاده از CDN اشاره کرده‌ایم.

  • افزایش سرعت سایت
  • کاهش هزینه‌های پهنای باند
  • افزایش امنیت سایت

درمورد افرایش سرعت سایت به کمک CDN اطلاعات کاملی در اختیار شما کاربران عزیز و گرامی قرار داده‌ایم. حالا می‌خواهیم درمورد کاهش هزینه‌های پهنای باند و افزایش امنیت سایت صحبت کنیم. در واقع همان‎‌طور که گفتیم، اطلاعات استاتیک سایت بر روی سرورهای CDN ذخیره می‌شود. در نتیجه همین موضوع باعث می‌شود که هزینه‌های پهنای باند شما به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند. یا درمورد افزایش امنیت سایت؛ معمولا بر روی سرورهای CDN سیستم‎‌های محافظتی خوبی نصب شده است. به همین دلیل می‌توان گفت که CDN امنیت سایت را افزایش می‌دهد.

تاثیر CDN بر سئو (SEO)

با توجه با اینکه استفاده از یک CDN مناسب باعث بهبود سرعت و امنیت سایت می‌شود، در نتیجه تاثیر بسیار زیادی هم بر سئو خواهد گذاشت. بنابراین اگر موضوع SEO برای شما اهمیت دارد، بهتر است از یک CDN معتبر استفاده کنید. به صورت کلی، در حال حاضر هیچ شرکت ارائه دهنده CDN در ایران وجود ندارد که واقعا کیفیت بسیار خوبی داشته باشد. با این حال، پیشنهاد ما برای استفاده از CDN شرکت‎‎‏‌های زیر است.

  • کلودفلر یا Cloudflare
  • ابرآروان

انتخاب بهترین Content Delivery Network

در قسمت قبل، دو شرکت برتر ارائه دهنده خدمات CDN را معرفی کردیم. حالا در این قسمت قصد داریم اطلاعات دقیق‌تری در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم تا بتوانید بهترین شرکت را انتخاب کنید.

کلودفلر یک شرکت آمریکایی می‌باشد و در سال 2009 توسط Matthew Prince ،Lee Holloway ،Michelle Zatlyn راه‌اندازی شده است. Cloudflare تاکنون به بیش‌از 20 میلیون سایت در جهان خدمات CDN ارائه کرده است و از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سایت اوبر (Uber) اشاره کرد. اما کلودفلر یک مشکل بسیار بزرگ و اساسی برای ما کاربران ایرانی دارد. متاسفانه این شرکت هیچ سروری در کشور ایران ندارد و به همین دلیل استفاده از CDN کلودفلر برای کاربران ایرانی، تاثیر مثبتی بر سرعت سایت ندارد.

حالا در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات CDN در ایران، می‌توانیم به ابرآروان اشاره کنیم. طبق اطلاعات منتشر شده، شرکت ابرآروان در شهرهای تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان و اهواز دارای سرورهای ابری می‌باشد. به لطف سرورهای ابری شرکت ابرآروان، سرعت بارگذاری سایت شما برای کاربران ایرانی در نقاط مختلف به شدت افزایش می‌یابد. اما متاسفانه شرکت ابرآروان در نوروز سال 1400 نتایج بدی را از خود نشان داد و بسیاری از کاربران نسبت به آن بی‌اعتماد شدند.

ما طبق اطلاعاتی که در دست داشتیم، دو شرکت ارائه دهنده خدمات CDN را به شما کاربران عزیز و گرامی معرفی کردیم. حالا شما باید با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله کسب کردید، یکی از شرکت‌ها را به دلخواه خود انتخاب کنید.

کلام آخر

در این مقاله آموزشی به خوبی با شبکه تحویل محتوا یا CDN آشنا شدید. اگر سوالی یا مشکلی درباره CDN دارید، در بخش دیدگاه‌ها ارسال کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

راستی! اگر به دانش سئو (SEO) علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره رایگان آموزش جامع سئو وردپرس را از دست ندهید. 😉

ممکن است مفید باشد

‫4 نظرها

  1. سلام و تشکر از مطلب خوب شما ؛ یک نکته این است که آیا زمانی که مردم ایران دارند از ابزار های تغییر آی پی (چون آی پی دستگاه فرد بازدیدکننده می رود روی اروپا و امریکا. ) استفاده میکنند، باز هم کلودفرر تاثیر روی سرعت سایت ما ندارد؟

    1. درود فراوان.
      قطعا تاثیرگذار هست.
      چرا که با استفاده از سیستم های تغییر IP کاربران به سرورهای خارج از ایران وصل می‌شوند.
      با این حال شما باید اکثریت کاربران را در نظر بگیرید که از سیستم های تغییر IP استفاده نمی‌کنند.

  2. اوکی CDN خوب
    ولی برای سرورهای ایران که کلودفلر و ابرآروان نمیشه استفاده کرد. پس یک سرویس رلیگان و مطمئن هم معرفی کنید.

    1. درود بر حسین عزیز.
      احتراما ما تاکنون هیچ سرویس خوب و مناسبی را پیدا نکردیم.
      به همین دلیل نمی‌توانیم شرکت خاصی را در این زمینه معرفی کنیم.
      این مقاله هم صرفا جهت اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی شما خوبان نگارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا