بهینه سازی سایت

حل مشکل ایندکس نشدن سایت در گوگل

ایندکس نشدن صفحات سایت در گوگل، یک مشکل بسیار بزرگ است که تقریبا تمام سایت‌های تازه تاسیس با آن مواجه هستند. امروزه اکثر مدیران سایت به دنبال سریعترین روش برای ایندکس شدن سایت در گوگل می‌گردند.

در واقع هر زمان که یک محتوای جدید روی سایت منتشر می‌کنید، یا صفحه‌ای را به‌روزرسانی می‎‌کنید؛ باید در سریعترین زمان ممکن توسط ربات‌های گوگل ایندکس شوند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد، اما متاسفانه در چند ماه اخیر با توجه به سختگیری‌های گوگل، اکثر کاربران با مشکل ایندکس نشدن سایت روبرو هستند.

سرقت محتوای سایت توسط رقبا!

مشکل ایندکس نشدن صفحات سایت در گوگل، موجب شده است محتوای سایت‌ها توسط رقبا دزدیده شود. اگر محتواهای روی سایت در سریعترین زمان ممکن ایندکس نشوند، هر لحظه امکان دارد که محتواهای آن توسط سایت‌های رقیب کپی شود. به همین دلیل سایت‌های تازه تاسیس باید بتوانند در سریعترین زمان ممکن، صفحات جدید را ایندکس کنند.

سرقت محتوای سایت توسط رقبا
سرقت محتوای سایت توسط رقبا

اگر سایت‌های رقیب محتوا را کپی کنند و سریعتر ایندکس شوند، محتوای سایت شما کپی شده محسوب می‌شود. بنابراین باید سرعت ایندکس سایت را افزایش دهید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید. حالا برای رفع مشکل ایندکس نشدن سایت در گوگل، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله آموزشی از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید، تا به شما عزیزان کمک کنیم.

دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل

مشکل ایندکس نشدن سایت در گوگل، قطعا دلایل مختلفی دارد که در ابتدا قصد داریم بررسی کنیم که چرا صفحات سایت ایندکس نمی‌شوند؟

سایت شما اعتبار کافی را ندارد

سایت‌های نوپا و تازه تاسیس به احتمال زیاد با مشکل ایندکس نشدن صفحات در گوگل روبرو هستند. در واقع اگر یک سایت اعتبار لازم را نداشته باشد، گوگل آن را نسبت به سایر سایت‌ها دیرتر مورد بررسی قرار می‌دهد. حتی در چند ماه اخیر مشاهده شده است که برخی سایت‌ها توسط گوگل ایندکس نمی‌شوند. یعنی با گذشت چند ماه، گوگل هنوز صفحات سایت را ایندکس نکرده است.

برای رفع این مشکل باید روی تولید محتوای باکیفیت و لینک‌سازی داخلی، به صورت حرفه‌ای فعالیت کنید. در واقع باید به گوگل و سایر موتورهای جستجوگر نشان دهید که سایت شما زنده است و در حال فعالیت روی آن هستید. همچنین اگر بتوانید به صورت منظم روند تولید محتوا را ادامه دهید، وضعیت ایندکس شدن سایت شما تغییر می‌کند و به مرور زمان بهبود می‌یابد.

در رابطه با این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم ویدئو مربوط به گوگل سندباکس (Sandbox) را مشاهده کنید.

چرا صفحات سایت ایندکس نمی‌شوند؟

در قسمت قبل به خوبی متوجه شدید که دلیل ایندکس نشدن سایت در گوگل، اعتبار پایین سایت می‌باشد. حالا می‌خواهیم به برخی از دلایل فنی بپردازیم که موجب می‌شود صفحات یک سایت به کندی ایندکس شوند.

ضعیف بودن سرور سایت

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب می‌شود با مشکل ایندکس نشدن سایت مواجه شوید، ضعیف بودن و کند بودن سرور سایت می‌باشد. متاسفانه بسیاری از وب‌سایت‌ها از سرورهای ضعیفی استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده است که گوگل نتواند به خوبی صفحات سایت را ایندکس کند.

پس اگر می‌خواهید موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، خیلی سریع و بدون مشکل صفحات جدید سایت را ایندکس کنند، از یک هاست و سرور مناسب و پرقدرت استفاده کنید. البته یک نکته را در نظر داشته باشید که معمولا سرورهای داخل ایران، نسبت به سرورهای خارج ایران از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند.

با توجه به تجربه چندین ساله‌ای که در زمینه وب داریم، پیشنهاد می‌کنیم که از هاست‌های شرکت نت افراز ایرانیان استفاده کنید. برای خرید با قیمت مناسب‌تر هم می‌توانید مقاله “کد تخفیف نت افراز” را مطالعه کنید و از کدهای تخفیف استفاده کنید. 😉

خطاهای سایت

اگر وب‌سایت خطاهای زیادی داشته باشد، موجب می‌شود که با مشکل ایندکس شدن صفحات سایت روبرو شوید. بنابراین باید مطمئن شوید که سایت در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر هم می‌خواهید خطاهای سایت را مشاهده کنید، کافی است به گوگل وب مستر تولز یا همان گوگل سرچ کنسول مراجعه کنید.

برای اینکه بتوانید خطاهای سایت را مشاهده کنید، کافی است پس از ورود به Google Search Console، به قسمت Coverpage بروید. در این صفحه، یک بخش به نام Error وجود دارد که تمام خطاهای سایت را می‌توانید مشاهده کنید. حالا اگر با خطاهای مختلفی روبرو هستید، باید آن‌ها را رفع کنید تا موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، سریعتر و بدون مشکل صفحات سایت را ایندکس کنند.

بهترین روش برای حل مشکل ایندکس نشدن سایت

بهترین روش برای حل مشکل ایندکس نشدن سایت
بهترین روش برای حل مشکل ایندکس نشدن سایت

تاکنون متوجه شدید که چرا صفحات سایت ایندکس نمی‌شوند؛ یا چرا سرعت ایندکس شدن صفحات سایت کند است. اما حالا قصد داریم با ارئه چند راه‌حل مختلف، به شما آموزش دهیم که چطور صفحات سایت را سریعتر و بدون مشکل ایندکس کنید.

  • تمام خطاهای سایت را رفع کنید و از یک سرور پرسرعت استفاده کنید.
  • سرعت سایت را افزایش دهید تا گوگل هم سریعتر ایندکس را انجام دهد.
  • مطمئن شوید که نقشه سایت را به درستی ساخته‌اید و در گوگل سرچ کنسول ثبت کرده‌اید.
  • تولید محتوای باکیفیت و لینک سازی داخلی را فراموش نکنید.

کلام آخر

حل مشکل ایندکس نشدن سایت در گوگل، کار سخت و دشواری نیست. ابتدا باید با دلایل ایندکس نشدن صفحات سایت در گوگل آشنا شوید. سپس سایت را مورد بررسی قرار دهید و مشکلاتی که موجب شده است که سایت ایندکس نشود را برطرف کنید. به همین راحتی می‌توانید کاری کنید که صفحات سایت در سریعترین زمان ممکن و بدون هیچگونه مشکلی ایندکس شوند. 😉

ممکن است مفید باشد

‫3 نظرها

  1. سلام وقتتون بخیر
    ما یک سایت داریم که حدود 2 ماه میشه تاسیس شده . جدیدا یک ماهی میشه هیچ صفحه ای ایندکس نمیشه کیفیت محتوا هم خوبه این مشکل طبیعیه یا باید بررسی کنم سایت رو؟

    1. درود بر شما کاربر عزیز و گرامی
      تا حدودی این اتفاق طبیعی هست. در واقع با توجه به اینکه گوگل اخیرا سخت گیر شده، چنین اتفاقاتی برای سایت های تازه تاسیس عادی هست.
      فقط اینکه سعی کنید محتوای یتیم نداشته باشید. منظور از محتوای یتیم، محتوایی هست که هیچ لینکی به صورت متن از سایر صفحات سایت نداره.
      در واقع باید روی لینک سازی داخل کار کنید، بسیاری از سایت ها با انجام این کار، مشکلشون رفع میشه.
      در آخر هم پیشنهاد میکنیم مقاله “محتوای یتیم” مطالعه کنید.

  2. سلام
    من از صفر آموزش طراحی سایت وروپرسی رو از فیلم های استاد جبین پور آموزش دیم و واقعا عالی بود ، یه ساعت طراحی کردم مشکلم الان اینه که محصولات وکامرس در گوگل ایندکس نمیشن و نمیتونم مشکل رو حل کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا