بهینه سازی سایت

سئو و بهینه‌سازی کسب‌وکارهای محلی و کوچک

سئو (SEO) فقط برای کسب‌وکارها و سایت‌های بزرگ نیست، بلکه سایت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و محلی هم باید سئو شوند تا در نتایج جستجو (SERP) رتبه‌های بهتری کسب کنند. تاکنون مقاله‌های بسیار زیادی در رابطه با سئو (SEO) منتشر کرده‌ایم؛ حالا قصد داریم مقاله‌ای متفاوت‌تر، در رابطه با سئو محلی یا Local SEO منتشر کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید با سئو کردن سایت‌های کوچک و محلی آشنا شوید، تا پایان این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید.

سئو محلی چیست؟ (Local SEO)

قبل از اینکه مقاله را شروع کنیم، قصد داریم به سوال “سئو محلی چیست؟” پاسخ دهیم. اگر در زمینه سئو وردپرس فعالیت کرده باشید، قطعا نام سئو محلی یا Local SEO را شنیده‌اید، اما ممکن است آشنایی زیادی با آن نداشته باشید. برخی مواقع که یک عبارت را در گوگل جستجو می‌کنید، نتایجی مانند تصویر زیر به شما نشان داده می‌شود که به آن سئو محلی گفته می‌شود.

در واقع این کادر مربوط به جستجوی محلی یا Local SEO می‌شود و کمک بسیار بزرگی به کسب‌وکارهای سنتی و محلی می‌کند. برای مثال فرض کنید که مسافری به شهر زیبای یزد سفر کرده است و به‌دنبال یک رستوران می‌گردد، با جستجوی عبارت “رستوران‌های شهر یزد” می‌تواند برخی از رستوران‌ها را پیدا کند. یعنی هر رستورانی که به سئو محلی توجه کرده است، شانس بیشتری دارد که یک مشتری از این طریق جذب کند.

بهینه‌سازی سایت برای سئو محلی

موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، برای رتبه‌بندی نتایج محلی، چهار فاکتور اصلی را در نظر می‌گیرند.

  1. آیا کسب‌وکار محلی، یک سایت آماده و کامل دارد؟
  2. کسب‌وکار محلی دقیقا در کجا قرار دارد؟ آیا به کاربری که جستجو کرده است، نزدیک می‌باشد؟
  3. آیا کسب‌وکار محلی با جستجوی کاربر مرتبط است؟
  4. شهرت (محبوبیت) کسب‌وکار محلی چقدر است؟ (هرچه بیشتر باشد، شانس بیشتری دارد)

این چهار فاکتور، برای گوگل و سایر موتورهای جستجوگر؛ اهمیت بسیار زیادی دارد. حالا اگر می‌خواهید سایت و کسب‌وکار محلی خود را به خوبی سئو کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید که قصد داریم نحوه بهینه‌سازی و سئو محلی (Local) یک سایت را آموزش دهیم.

طراحی و ساخت یک سایت

برای راه‌اندازی یک سایت خوب و استاندارد، لازم است برخی نکات مهم را در نظر بگیرید. برای مثال ساختار سایت، سرعت بارگذاری، امنیت، سئو و رابط کاربری از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که باید به صورت ویژه به آن‌ها دقت کنید. البته اگر در زمینه طراحی سایت و سئو وردپرس فعالیت حرفه‌ای نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌های آموزشی زیر را به ترتیب مشاهده کنید.

برندسازی حرفه‌ای

بارها و بارها به این موضوع اشاره شده است که برندسازی، اهمیت بسیار بالایی دارد. برای مثال در زمینه برندسازی، باید یک لوگوی حرفه‌ای مرتبط با کسب‌وکار خود داشته باشید؛ همچنین باید یک شعار خوب هم داشته باشید تا بتوانید کاربران بیشتری را به سمت سایت جذب کنید.

متاسفانه بسیاری از مدیران کسب‌وکارهای محلی و سنتی، توجهی به موضوع برندسازی نمی‌کنند. در واقع فکر می‌کنند به دلیل اینکه کسب‌وکارشان محلی است و وسعت زیادی ندارد، نیازی نیست که به برندسازی توجه کنند. اما یک برند خوب و حرفه‌ای، می‌تواند محبوبیت بیشتری کسب کند و در بلند مدت، فروش بیشتری نسبت به سایر رقبا داشته باشد. (به این فکر کنید که یک برند محبوب، همیشه در ذهن مردم باقی می‌ماند و مشتریان بسیار وفاداری نیز بدست می‌آورد.)

البته ناگفته نماند که برندسازی، صرفا به یک لوگو و شعار خوب محدود نمی‌شود؛ بلکه مجموعه‌ای از کارها را باید انجام دهید تا تبدیل به یک برند شوید. اما به عنوان یک کسب‌وکار کوچک و محلی، در همین حد کافی است که یک لوگو و شعار خوب داشته باشید و از همه مهم‌تر اینکه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات و خدمات را به مشتریان ارائه دهید. اگر هم توانایی پرداخت هزینه‌های تبلیغات درون شهری را دارید، خیلی راحت می‌توانید با تبلیغات مختلف، برند خود را به افراد مختلفی معرفی کنید.

اطلاعات کسب‌وکار را در اختیار گوگل قرار دهید

برای اینکه گوگل و سایر موتورهای جستجوگر درک بهتری از کسب‌وکار محلی شما داشته باشند، باید اطلاعاتی را در اختیار آن‌ها قرار دهید. برای مثال آدرس دقیق، شماره تماس و مواردی از این قبیل به مشتریان کمک می‌کند تا راحت‌تر محل کسب‌وکار شما را پیدا کنند. فقط این موضوع را فراموش نکنید که در صورت تغییر اطلاعات کسب‌وکار، باید هرچه سریعتر اطلاعات مربوط به آن را تغییر دهید تا اطلاعات اشتباه در اختیار موتورهای جستجوگر و مشتریان قرار نگیرد.

صفحه تماس با ما در سایت

بهتر است که یک صفحه تماس با ما هم در سایت داشته باشید. اینگونه اگر مشتری به سایت شما مراجعه کرد، با کمک صفحه تماس با ما می‌تواند راه‌های ارتباطی را پیدا کند. حتی پیشنهاد می‌شود که اطلاعات مربوط به بخش تماس با ما را در فوتر سایت نیز قرار دهید تا همیشه به راحتی در دسترس کاربران باشد.

داده‌های ساختار یافته برای کسب‌وکارهای محلی

عوامل بسیار زیادی بر سئو و بهینه‌سازی کسب‌وکارهای کوچک و محلی تاثیر می‌گذارد. برای مثال یکی از اصلی‌ترین موارد، NAP است. در واقع NAP مخفف Name، Address، Phone می‌باشد؛ یعنی نام، آدرس و تلفن که همیشه باید به صورت صحیح در اختیار کاربر و موتورهای جستجور قرار گرفته شود.

حالا بهترین راه‌حل برای نمایش NAP، استفاده از داده‌های ساختار یافته (Structure Data) می‌باشد. اگر بتوانید از داده‌های ساختار یافته استفاده کنید، علاوه‌بر اینکه تاثیرات بسیار خوبی بر سئو می‌گذارد، اطلاعات مورد نظر (مثل NAP) هم راحت‌تر در اختیار کاربران قرار گرفته می‌شود.

اگر اطلاعات زیادی در رابطه با داده‌های ساختار یافته ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “داده‌های ساختار (Structure Data) چیست؟” را مطالعه کنید. همچنین برای اینکه بتوانید از اسیکمای کسب‌وکارهای محلی استفاده کنید، باید افزونه ضمیمه لوکال سئو برای Yoast را تهیه کنید.

نمایش کسب‎وکار محلی با استفاده از افزونه ضمیمه سئو لوکال
نمایش کسب‎وکار محلی با استفاده از افزونه ضمیمه سئو لوکال

استفاده از Google My Business

اگر می‌توانستیم از سرویس Google My Business استفاده کنیم، نتایج بهتری کسب می‌کردیم و از نظر سئو هم بسیار عالی بود. اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، ما نمی‌توانیم از سرویس Google My Business استفاده کنیم. البته می‌توانید محل دقیق کسب‌وکار خود را در Google Map ثبت کنید و با انجام این کار به کاربران کمک کنید تا کسب‌وکار محلی شما را راحت‌تر پیدا کنند.

بهبود SEO با تولید محتوا و تحقیق کلمات کلیدی

ساخت و راه‌اندازی سایت برای کسب‌وکار محلی بسیار خوب است؛ اما برای اینکه پیشرفت بهتری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که تولید محتوا را شروع کنید. در واقع با انجام این کار می‌توانید کاربران بیشتری به سمت سایت جذب کنید؛ همین کاربران در آینده ممکن است تبدیل به مشتریان کسب‌وکار شما شوند.

البته تولید محتوا به تنهایی کمکی به سایت نمی‌کند. قبل از اینکه تولید محتوا را شروع کنید، باید به سراغ تحقیق کلمات کلیدی بروید. در واقع باید ببینید که کاربران هدف شما، بیشتر چه کلمات یا عباراتی را در گوگل جستجو می‌کنند. برای مثال بهتر است که در ابتدا به سراغ کلمات کلیدی طولانی یا Long-tail Keyword بروید. چرا که رقابت در آن‌ها کمتر است و خیلی راحت‌تر می‌توانید به رتبه‌های برتر نتایج جستجو برسید.

البته باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که هدف جستجوی کاربران چه چیزی است. اگر اطلاعات زیادی درباره هدف جستجو ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “هدف جستجو یا Search Intent چیست؟” را مطالعه کنید.

ورودی بیشتر با شبکه‌های اجتماعی

در کنار سایت، باید در شبکه‌های اجتماعی هم حضور فعالی داشته باشید تا بتوانید مشتریان بیشتری را جذب کنید. جالب است بدانید که اگر از شبکه‌های اجتماعی به سایت لینک دهید، تاثیرات بسیار خوب و مثبتی بر سئو می‌گذارد. حتی با شبکه‌های اجتماعی می‌توانید تبلیغات هدفمندی هم داشته باشید؛ چرا که معمولا اکثر شهرها در شبکه‌های اجتماعی یک رسانه خبری دارند؛ شما می‌توانید برای تبلیغ کسب‌وکار محلی خود از این رسانه‌ها استفاده کنید و در آن‌ها تبلیغ کنید. قطعا با انجام این کار به صورت صحیح و اصولی، مشتریان بسیار زیادی جذب خواهید کرد که خودتان هم باور نمی‌کنید.

فقط حواستان باشد که تمام تمرکز خود را روی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام نگذارید؛ در واقع هدف اصلی باید سایت باشد. چرا که تجربه نشان داده، شبکه‌های اجتماعی عمر کوتاهی دارند و پس از گذشت مدتی، جای خود را به دیگری می‌دهند. بنابراین تمرکز اصلی خود را روی سایت بگذارید و در کنار آن، روی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم کار کنید.

نظرسنجی از مشتریان

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر کسب‌وکاری باید انجام دهد، نظرسنجی گرفتن از کاربران و مشتریان است. در واقع باید بتوانید یک بازخورد خوب بگیرید و مطمئن شوید که همه کارها خوب پیش می‌رود. اگر نتوانستید بازخورد خوبی دریافت کنید و اکثرا ناراضی بودند، یعنی بخشی از کار شما مشکل دارد و سریعا باید آن را برطرف کنید.

متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارها نظرسنجی نمی‌کنند و همین موضوع باعث شکست آن‌ها می‌شود. چرا که زنده بودن یک کسب‌وکار، به مشتریانش است و اگر نتواند مشتریان را راضی نگهدارد، به زودی نابود خواهد شد. در نتیجه همیشه سعی کنید به روش‌های مختلف نظرسنجی کنید و ببینید مشتریان درباره کسب‌وکار شما چه می‌گویند.

کلام آخر

در این مقاله آموزشی از سایت ابزار وردپرس سعی کردم تمام موارد و نکات مهم در رابطه با کسب‌وکارهای کوچک و محلی را در اختیار شما کاربران عزیز و گرامی قرار دهیم. امیدواریم که این مقاله هم برای شما مفید واقع شده باشد. اگر راه‌حل دیگری برای بهبود وضعیت کسب‌وکارهای محلی و کوچک می‌شناسید، در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. 😉

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا