بهینه سازی سایت

E.A.T چیست و چه تاثیری در رتبه‌بندی سایت‌ها دارد

E.A.T مخفف سه کلمه Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness و به معنی تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری است. در واقع E.A.T یک شاخص ارزیابی و سنجش کیفیت جستجوی گوگل می‌باشد و به عنوان یک دستورالعمل بسیار مهم برای سئوکاران محسوب می‌شود. دستورالعمل سنجش کیفیت E.A.T در سال 2014 توسط گوگل معرفی شد. برای رسیدن به موفقیت، لازم است که مفهوم E.A.T را بتوانید به خوبی درک کنید.

مفهوم دستورالعمل E.A.T

همانطور که اشاره شد، E.A.T از سه واژه تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری تشکیل شده است. اکنون برای درک بهتر EAT، هر کدام را به صورت جداگانه تعریف می‌کنیم:

  • تخصص Expertise: این واژه به متخصص بودنِ تولید کننده محتوا در زمینه مورد نظر اشاره می‌کند.
  • اعتبار Authoritativeness: به معتبر بودنِ تولید کننده محتوا، اعتبار وب‌سایت و اعتبار محتوای ارائه شده در سایت اشاره می‌کند.
  • اعتمادپذیری Trustworthiness: در نهایت واژه اعتمادپذیری نیز به قابل اعتماد بودنِ تولید کننده محتوا، سایت و خود محتوا اشاره می‌کند.

براساس مطلاب ذکر شده می‌توان به این نتیجه رسید که شاخص E.A.T با هدف سنجش کیفیت و اعتبار محتوا یک سایت و براساس معیارهایی دقیق عمل می‌کند.

آیا E.A.T صفحات وب را رتبه‌بندی می‌کند؟

به صورت کلی خیر؛ E.A.T وظیفه‌ای برای رتبه‌بندی صفحات سایت بر عهده ندارد. E.A.T در واقع یک دستورالعمل برای سنجش کیفیت محتواها است و به الگوریتم‌های گوگل در جهت رتبه‌بندی صفحات سایت کمک می‌کند.

تاثیر E.A.T در سئو سایت

یکی از دلایل اهمیت E.A.T تاثیر عمیق آن بر سئو (SEO) سایت‌ها است. روزانه افراد بسیار زیادی موضوعات مختلفی را در گوگل، جستجو می‌کنند و به دنبال پاسخ مناسبی برای پرسش‌های خود هستند. گاهی پرسش‌های کاربران از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و پاسخ این سوالات نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت و زندگی آن‌ها دارد. موضوعات مربوط به سلامتی، مسائل مالی و قانونی، جز سوالات بسیار مهم و حیاتی در زندگی انسان‌ها است و در دسته بندی موضوعات YMYL قرار می‌گیرند.

همانطور که در مقاله مربوط به مفهوم YMYL اشاره کردیم؛ برخی موضوعات که توسط کاربران جستجو می‌شوند، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و گوگل برای نمایش پاسخ این سوالات دقتِ بسیار زیادی به خرج می‌دهد. الگوریتم‌های گوگل برای یافتن پاسخ به این نوع سوالات، از دستورالعمل‌های E.A.T استفاده می‌کنند.

راهکارهایی موثر برای بهبود کیفیت E.A.T سایت‌ها

برای بهبود شاخص EAT راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه مقاله به چند مورد اشاره کرده‌ایم.

تولید محتوای باکیفیت و پرهیز از تکرار بیش‌از حد کلمه کلیدی

کیفیت محتواهای تولید شده در سایت بسیار مهم است! اگر محتواهای موجود در یک وب‌سایت مملو از کلمات کلیدی باشد و استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی، خواندن محتوا توسط کاربر را مختل کند، این موضوع باعث افت رتبه آن وب‌سایت می‌شود. الگوریتم‌های گوگل بر روی تکرار کلمات کلیدی حساس هستند. اگر یک سایت در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی کند، توسط گوگل جریمه می‌شود.

پیشنهاد ما این است که برای افزایش کیفیت محتواهای تولید شده در وب‌سایت خود، مقاله “آموزش تولید محتوای باکیفیت” را مطالعه کنید.

طراحی سایت واکنشگرا (Responsive)

اگر واقعا EAT برای شما مهم است، باید سایتی طراحی کنید که در دستگاه‌های مختلف (موبایل، تبلت و لپ‌تاپ و…) به خوبی نمایش داده شود. این روزها در عصر تکنولوژی، افراد بسیار زیادی به صورت روزانه از تلفن همراه استفاده می‌کنند و سوالات بسیار زیادی را در گوگل جستجو می‌کنند. الگوریتم‌های گوگل علاوه‌بر کیفیت محتوا، ریسپانسیو بودن سایت را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند، بنابراین سایتی که طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو نداشته باشد، با وجود محتوای عالی نمی‌تواند رتبه خوبی را در نتایج جستجوی گوگل دریافت کند.

ایجاد صفحه ارتباط با ما

برای جلب اعتماد کابران و ترغیب آن‌ها به استفاده از خدمات و محصولات سایت، لازم است اطلاعات کاملی از قبیل ایمیل، آدرس و شماره تماس کسب‌وکار خود را در اختیار آن‌ها سایت قرار دهید.

ایجاد بک لینک در صفحات خارجی

لینک‌سازی باسایت‌های مرجع و معتبر که در زمینه کاری مرتبط با شما فعالیت می‌کنند، تاثیر بسیار زیادی بر رشد و پیشرفت شما می‌گذارد. برای اینکه بتوانید با سایت‌های مختلف در تعامل باشید و از آن‌ها بک لینک دریافت کنید، پیشنهاد ما این است که از خدمات رپورتاژ آگهی استفاده کنید.

به‌روزرسانی محتواها و صفحات سایت

برای ارتقا و بهبود کیفیت E.A.T لازم است محتواها را به صورت دوره‌ای و منظم به‌روز‌رسانی کنید و اطلاعات جدیدی را به آن‌ها اضافه نمایید. آپدیت کردن صفحات وب و بهینه‌سازی آن‌ها نیز بسیار مهم است و الگوریتم‌های گوگل نسبت به این موضوع حساس هستند.

استفاده از متخصصان تولید محتوا

تولید محتوای باکیفیت و معتبر کار ساده‌ای نیست و نیازمند استفاده از متخصصان در این زمینه می‌باشد. استفاده از محتوای بی‌کیفیت، نه تنها به رشد سایت کمک نمی‌کند، بلکه باعث افت کیفیت E.A.T وب‌سایت نیز می‌شود. بنابراین توجه داشته باشید که برای تولید محتواهای باکیفیت، باید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

نمایش نظرات و پیشنهادات کاربران

بهترین راه برای افزایش اعتبار سایت این است که نظرات کاربران را نمایش دهید. هر چه تعداد نظرات کاربران در صفحات سایت بیشتر باشد، حس اعتماد بیشتری در بازدیدکنندگان سایت ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که نمایش دیدگاه‌ها در سایت نیز یکی از عوامل موثر بر سئو می‌باشد. بنابراین دیدگاه‌های سایت را دست کم نگیرید و اگر دیدگاهی ثبت می‌شود، پاسخ مناسبی برای آن ارسال کنید.

سخن پایانی

هدف اصلی و نهایی گوگل، کسب رضایت کاربران می‌باشد و گوگل برای رسیدن به هدف خود تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهد. گوگل گاهی علاوه بر معرفی الگوریتم‌های جدید، دستورالعمل‌های برای تعیین کیفیت جستجو نیز ارائه می‌دهد. E.A.T یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی کیفیت گوگل محسوب می‌شود. سایت‌های ارائه دهنده موضوعات YMYL برای کسب رضایت و اعتماد گوگل و کاربران، ناچار به رعایت دستورالعمل‌های E.A.T می‌باشند.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا