بهینه سازی سایت

الگوریتم Mobile First Index | موبایل فرست ایندکس

الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index) تقریبا در اوایل سال 2018 معرفی شد. در گذشته شرکت گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها، ابتدا به نسخه دسکتاپ آن‌ها توجه می‌کرد و سپس نسخه موبایل سایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌داد. ولی بعد از معرفی الگوریتم Mobile First Index روش رتبه‌بندی سایت‌ها تغییر کرد؛ یعنی با توجه به این الگوریتم، گوگل ابتدا به نسخه تلفن همراه سایت‌ها توجه می‌کند و سپس نسخه دسکتاپ آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

الگوریتم Mobile First Index یا موبایل فرست ایندکس نشان می‌دهد که نسخه موبایل، از نسخه دسکتاپ برای گوگل مهم‌تر است و اگر می‌خواهید رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید، باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید.

تاثیر الگوریتم موبایل فرست ایندکس

از سال 2018 تاکنون، آپدیت‌های مختلفی برای الگوریتم Mobile First Index ارائه شده است و به مرور زمان، سایت‌های بیشتری تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفته‌اند. تا چند سال گذشته، همه سایت‌ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار نگرفته بودند، تا زمانی که شرکت گوگل در سال 2020 اعلام کرد که تمام وب‌سایت‌ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار می‌گیرند.

با توجه به آمارهایی که از منابع مختلف منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که تاثیر الگوریتم موبایل فرست ایندکس بر هر سایت متفاوت است؛ یعنی نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد که تاثیر الگوریتم Mobile First Index بر هر سایت چقدر است و چه تاثیری بر رتبه‌های آن در نتایج جستجو می‌گذارد. شما به عنوان یک مدیر سایت یا سئوکار، فقط باید همین موضوع را در نظر بگیرید که گوگل، ابتدا نسخه سایت در تلفن همراه را بررسی می‌کند و سپس نسخه دسکتاپ را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین نسخه موبایل سایت را بهینه کنید تا رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل بدست آورید.

بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم Mobile First Index

راه‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سایت خود را برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس بهینه‌سازی کنید و رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو بدست آورید. در ادامه این مقاله، به مهم‌ترین نکاتی اشاره کرده‌ایم که در بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم Mobile First Index تاثیرگذار است.

یکسان بودن ساختار و محتوا در نسخه موبایل و دسکتاپ

یک موضوع بسیار مهم و اثرگذار در بحث سئو، یکسان بودن ساختار و محتوای سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ است که اگر به آن توجه نکنید، ضربه جدی به سئو سایت وارد می‌کنید. این موضوع به‌قدری مهم است که ما مدتی پیش یک مقاله با عنوان “توازن سایت در موبایل و دسکتاپ” در بلاگ سایت ابزار وردپرس منتشر کردیم.

در واقع باید محتوایی که در دسکتاپ به کاربر نشان می‌دهید، همان را در دستگاه‌های تلفن همراه نیز نمایش دهید. متاسفانه برخی سایت‌ها، محتواهای موبایل را محدود می‌کنند؛ یعنی دقیقا محتوایی که در دسکتاپ وجود دارد، در موبایل قابل مشاهده نیست. این موضوع تاثیر بسیار زیادی دارد و حتما باید به آن توجه کنید.

رفع خطاهای سایت در نسخه موبایل

بسیاری از سایت‌ها به دلیل اینکه فقط بر روی نسخه دسکتاپ تمرکز کرده‌اند، باعث شده تا نسخه موبایل آن‌ها دارای مشکلات و خطاهای مختلف شود. حالا با توجه به الگوریتم موبایل فرست ایندکس، گوگل اهمیت بیشتری برای نسخه سایت در موبایل قائل است؛ به همین دلیل باید هرچه سریع‌تر خطاهای سایت در نسخه موبایل را رفع کنید. در غیر این‌صورت باید منتظر از دست رفتن رتبه‌های خود در نتایج جستجوی گوگل باشید.

توجه به سایدبار و فوتر

سایدبار و فوتر، بخش‌های مهمی از سایت هستند؛ چرا که محتوای ثابتی در آن‌ها قرار دارد و در برخی صفحات سایت این محتواها به صورت یکسان نمایش داده می‌شوند. حالا باید در نسخه تلفن همراه سایت هم بررسی کنید و مطمئن شوید که سایدبار و فوتر به خوبی نمایش داده می‌شوند.

استفاده از روش Mobile First Design

در این روش، باید ابتدا سایت را برای موبایل طراحی کنید و سپس آن را برای دستگاه‌های دیگر بهینه‌سازی و ریسپانسیو کنید. یعنی به‌جای اینکه ابتدا به دسکتاپ توجه داشته باشید، باید بر اساس تلفن‌های همراه طراحی کنید و ابتدا مطمئن شوید که سایت برای تلفن‌های همراه بهینه شده است. سپس به سراغ دستگاه‌های دیگر مانند دسکتاپ و تبلت رفته و سایت را بر اساس آن‌ها، به صورت واکنشگرا طراحی کنید. در واقع به زبان خیلی ساده، اولویت را باید با موبایل قرار دهید و طراحی را بر اساس آن انجام دهید.

بکارگیری تکنولوژی AMP

برای اینکه سرعت بارگذاری سایت در دستگاه موبایل افزایش پیدا کند، بدون شک باید از تکنولوژی AMP استفاده کنید. اگر مدیر یک سایت وردپرسی هستید، پیشنهاد می‌شود از افزونه AMP For WP استفاده نمایید. انجام این کار تاثیر مثبتی دارد.

جریمه‌های الگوریتم Mobile First Index چگونه است؟

منابع مکتوبی که در زمینه سئو فعالیت می‌کنند تاکنون اشاره‌ای به جریمه‌های الگوریتم موبایل فرست ایندکس نکرده‌اند. فقط به این موضوع توجه داشته باشید که اگر سایت شما در نسخه موبایل عملکرد خوبی نداشته باشد، رتبه‌های پایین‌تری در نتایج جستجو کسب می‌کنید. زیرا همان‌طور که اشاره شد، گوگل ابتدا به نسخه سایت در تلفن همراه توجه می‌کند و سپس نسخه دسکتاپ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ممکن است مفید باشد

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا