بهینه سازی سایت

ابزار سلامت سایت در وردپرس و تاثیر آن بر سئو

وردپرس در نسخه 5.2 (سال 2019) یک ابزار فوق‌العاده کاربردی به نام سلامت سایت معرفی کرد و در اختیار کاربران قرار داد. در واقع ابزار سلامت سایت وردپرس، وب‌سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت ایجاد هرگونه مشکل، به شما گزارش می‌دهد. همچنین این ابزار در نگهداری و مدیریت سایت به شما کمک زیادی می‌کند. حالا در این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی درباره نحوه عملکرد و استفاده از این ابزار را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ابزار سلامت سایت در وردپرس

همان‌طور که گفته شد، با استفاده از این ابزار در وردپرس، به راحتی می‌توان نحوه عملکرد سایت را مورد ارزیابی قرار داد. حالا برای شروع کار، کافی است وارد پیشخوان وردپرس شوید و به مسیر ابزارها > سلامت سایت بروید. پس از ورود به این قسمت مشاهده می‌کنید که دو صفحه با نام‌های “وضعیت” و “اطلاعات” وجود دارد.

همچنین یک دایره رنگی در قسمت بالا برای نمایش وضعیت سلامت سایت وجود دارد. اگر این دایره به رنگ سبز بود، یعنی سایت شما سالم است و مشکلی ندارد. اما اگر رنگ دیگری مشاهده کردید (مثل زرد – نارنجی – قرمز)، یعنی سایت شما دچار مشکل شده است و باید بررسی‌های لازم را برای رفع مشکلات انجام دهید.

ابزار سلامت سایت در وردپرس
ابزار سلامت سایت در وردپرس

وضعیت سلامت سایت در وردپرس

وردپرس ابتدا عملکرد و امنیت وب‌سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت وجود هر گونه مشکل، آن را به شما نمایش می‌دهد. البته این صفحه به سه بخش تقسیم شده است که در قسمت زیر به صورت کامل برای شما توضیح داده‌ایم.

  1. اگر امنیت و عملکرد سایت دچار اختلال شده باشد، در یک بخش به نام “مشکل بحرانی” نمایش داده می‌شود.
  2. در صورتی که بتوان با انجام برخی کارها عملکرد وب‌سایت را بهتر کرد، در یک بخش به نام “بهبود پیشنهادی” نمایش داده می‌شود.
  3. در پایان یک بخش به نام “آزمایش‌های قبول شده” وجود دارد که نکات رعایت شده و موارد بدون مشکل سایت را نشان می‌دهد.
صفحه وضعیت
صفحه وضعیت

اطلاعات سلامت سایت در وردپرس

صفحه اطلاعات، همان‌طور که از نامش به خوبی مشخص است، اطلاعات کاملی درباره پیکربندی سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای مثال در این صفحه می‌توان اطلاعات کاملی درباره نسخه وردپرس، پوسته سایت، سرور و پایگاه داده و مواردی از این قبیل را بدست آورد.

همچنین یک دکمه با عنوان “کپی اطلاعات سایت به کلیپ برد” در این صفحه وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توان اطلاعات موجود در صفحه را کپی کرد.

صفحه اطلاعات
صفحه اطلاعات

چرا باید به سلامت سایت اهمیت دهیم

همان‌طور که شما به سلامتی بدن خود اهمیت می‌دهید، باید به سلامت سایت نیز اهمیت دهید. در واقع می‌توان گفت که ابزار سلامت سایت در وردپرس، مثل یک پزشک برای وب‌سایت شما می‌باشد. این ابزار خیلی راحت می‌تواند مشکلات سایت را پیدا کند و با راه‌حل‌های مختلف در رفع خطا و مشکلات به شما کمک کند.

تاثیر سلامت سایت بر سئو (SEO)

متاسفانه بسیاری از کاربران فکر می‌کنند برای بهینه‌سازی و سئو سایت، فقط باید تولید محتوا کنند. همین موضوع باعث می‌شود که هیچ توجهی به سلامت سایت نکنند. حالا جالب است بدانید یکی از عوامل موثر بر سئو (SEO)، سلامت سایت می‌باشد. در نتیجه باید سلامت سایت را همیشه بررسی کنید و در صورت ایجاد هر گونه مشکل، سریعا آن را رفع کنید.

در ادامه مقاله همراه ما باشید تا عوامل مهم بر سلامت سایت را بررسی کنیم.

هاست مناسب

انتخاب یک هاست مناسب، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت سایت دارد. به همین دلیل هنگام خرید هاست باید به موارد مختلفی از جمله منابع سخت‌افزاری، ماژول‌های نصب شده روی سرور و… توجه ویژه‌ای کنید. پیشنهاد اول ما این است که از هاست‌های شرکت نت افراز ایرانیان استفاده کنید و برای یک خرید ارزان‌تر، از کد تخفیف نت افراز استفاده کنید. 🙂

ارتقا نسخه PHP به ورژن 8

طبق آماری که منتشر شده است، حدودا 15 درصد وب‌سایت‌ها از نسخه‌های قدیمی PHP استفاده می‌کنند. این موضوع نیز یک عامل مهم و تاثیر گذار بر سلامت سایت است که حتما باید به آن توجه کنید. در حال حاضر پیشنهاد می‌کنیم حداقل از نسخه‌ 7.3 و یا بالاتر PHP استفاده کنید. حتی اگر هاست شما قابلیت ارتقا نسخه PHP را ندارد، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت آن را تغییر دهید.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و دلایل استفاده از 7.3 PHP یا بالاتر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرعت بسیار بالا
  • افزایش کارایی نسبت به نسخه‌های قبلی
  • وارد کردن فشار کمتر به سرور سایت
  • امنیت بسیار بیشتر

بنابراین با توجه به نکات گفته شده، ورژن PHP را به آخرین نسخه ارتقا دهید. البته بهتر است قبل از انجام این کار، یک نسخه پشتیبان (Backup) از سایت تهیه کنید. اینگونه در صورت ایجاد هر گونه مشکل، می‌توانید از نسخه پشتیبان استفاده کنید.

استفاده از گواهینامه SSL

استفاده از گواهینامه SSL تا مدت‌ها قبل، کاملا اختیاری بود و بسیاری از وب‌سایت‌ها از این گواهینامه استفاده نمی‌کردند. اما در حال حاضر استفاده نکردن از گواهینامه SSL می‌تواند تاثیر منفی بر روی سایت بگذارد. به همین دلیل اخیرا استفاده از گواهینامه SSL در میان کاربران تا حدودی متداول شده است و اکثر وب‌سایت‌ها از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، به سایت‌هایی که از گواهینامه SSL استفاده می‌کنند، رتبه بهتری می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت که استفاده از گواهینامه SSL بر سلامت سایت تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت یک گواهینامه SSL برای وب‌سایت خود خریداری کنید.

راستی! ما در تیم ابزار وردپرس خدمات فروش و نصب گواهینامه SSL را برای شما عزیزان انجام می‌دهیم.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا