الگوریتم گوگل

الگوریتم دزدان دریایی گوگل | پایان کپی برداری و دزدی محتوا!

الگوریتم دزدان دریایی گوگل در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد که وظیفه آن، شناسایی و مقابله با محتواهای کپی شده و دزدی است. در واقع هر سایتی که قانون کپی رایت را نقض کند، توسط الگوریتم دزدان دریایی گوگل (Google Pirate Algorithm) جریمه می‌شود. به این نکته هم توجه داشته باشید که محتوای کپی شامل متن، تصویر، ویدئو، صوت و هر رسانه دیگری می‌شود.

تاریخچه الگوریتم دزدان دریایی گوگل

الگوریتم دزدان دریایی در آگوست سال 2012 منتشر شد و پس از گذشت 2 سال، در سال 2014 به‌روزرسانی شد. پس از انتشار الگوریتم دزدان دریایی گوگل یا همان Google Pirate Algorithm، سایت‌هایی که قوانین کپی رایت را نقض کرده بودند، جریمه‌های سنگینی متحمل شدند. حتی جالب است بدانید که برخی سایت‌ها به دلیل عدم توجه به قانون کپی رایت، توسط موتور جستجوگر گوگل از صفحه نتایج جستجو (SERP) به صورت کلی حذف شدند و کسب‌وکار آن‌ها نابود شد.

اگر محتوایی در سایت قرار می‌دهید که قانون حق چاپ هزاره دیجیتال (DMCA) را نقض می‌کند، باید منتظر جریمه‌های سنگین الگوریتم دزدان دریایی گوگل باشید. کلمه DMCA مخفف عبارت Digital Millennium Copyright Act است و به معنی قانون حق چاپ هزاره دیجیتال می‌باشد. گوگل در سال 2012 تصمیم گرفت که واحد DMCA راه‌اندازی کند که هدف آن حمایت از قانون کپی رایت در زمینه وب بود.

الگوریتم دزدان دریایی گوگل چه سایت‌هایی را جریمه می‌کند؟

هر سایتی که از محتواهای کپی شده استفاده می‌کند و محتواهای سایر سایت‌ها را می‌دزدد، به زودی باید منتظر جریمه‌های الگوریتم دزدان دریایی گوگل باشد. البته این نکته را در نظر بگیرید که تمرکز بیشتر الگوریتم دزدان دریایی گوگل، بر محتواهای غیررایگانی است که توسط سایت‌ها دزده می‌شود و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. برای مثال یک پوستر طراحی کرده‌اید و در سایت خود به فروش می‌رسانید؛ حالا اگر سایت دیگری پوستر شما را خریداری کند و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهد، توسط الگوریتم دزدان دریایی گوگل جریمه خواهد شد.

جریمه الگوریتم دزدان دریایی گوگل
جریمه الگوریتم دزدان دریایی گوگل

در صورتی که مشاهده کردید از محتوای سایت شما دزدی و کپی برداری شده است، خیلی راحت می‌توانید با کمک سرویس Google DMCA گزارش دهید؛ پس از انجام این کار، گوگل بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و در صورت تایید، سایتی که کپی برداری کرده است را جریمه می‌کند. جالب است بدانید که الگوریتم دزدان دریایی گوگل با کمک گزارش‌های کاربران و مدیران سایت، متوجه می‌شود چه سایت‌هایی از محتواهای دزدی و کپی برداری شده استفاده می‌کنند.

عملکرد الگوریتم دزدان دریایی گوگل

شیوه عملکرد الگوریتم دزدان دریایی گوگل بسیار جالب است. اگر محتوای کپی شده در صفحات سایت قرار داده باشید، آن صفحات دیگر در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نمی‌شوند و اصطلاحا توسط گوگل پنالتی (Google Penalty) می‌شوند. حالا اگر حجم زیادی از صفحات سایت شما (بیشتر از 50 درصد) دارای محتوای دزدی و کپی شده باشند، همه صفحات سایت پنالتی می‌شوند و دیگر در نتایج جستجوی گوگل حضور نخواهید داشت.

حالا شاید بپرسید دلیل سختگیری گوگل چیست و چرا باید همچین الگوریتمی پیاده‌سازی کند؟ جواب این سوال کاملا واضح است! شما به عنوان یکی از کاربران گوگل که هر روزه جستجوهای مختلفی انجام می‌دهید، قطعا تمایل ندارید که با محتواهای کپی شده مواجه شوید که در سایت‌های مختلف یکسان است. یا حتی اگر سازنده یک محصول هستید، قطعا تمایل ندارید که محصول شما به صورت رایگان در سایر سایت‌ها قرار داشته باشد. این موارد، دلایلی است که باعث شده گوگل به DMCA توجه کند و الگوریتم دزدان دریایی را معرفی کند.

نادیده گرفتن برخی سایت‌ها توسط الگوریتم دزدان دریایی

ممکن است شرکت گوگل در برخی موارد به محتواهای کپی شده توجه نکند؛ چرا که اگر گوگل از تمام محتواهای کپی و دزدی جلوگیری کند، کاربران به سراغ سایر موتورهای جستجوگر مثل بینگ (Bing) می‌روند. بنابراین این عادی است که گوگل برخی از محتواهای کپی شده را نادیده بگیرد.

محتوای کپی به راحتی اعتماد کاربران را نابود می‌کند!
محتوای کپی به راحتی اعتماد کاربران را نابود می‌کند!

جالب است بدانید که به دلیل عدم توجه به قانون کپی رایت در کشور ایران، گوگل هم قوانین سختگیرانه‌ای در نظر نگرفته است، ولی اگر به سئو (SEO) اهمیت می‌دهید، تحت هیچ شرایطی از محتواهای کپی شده استفاده نکنید. چرا که هر لحظه امکان دارد قوانین و مقررات گوگل تغییر کند؛ حتی ممکن است در یک آپدیت جدید، سختگیری گوگل نسبت به سایت‌های ایرانی و فارسی زبان بیشتر شود. بنابراین پیشنهاد ما این است که به روش‌های اصولی فعالیت کنید و محتواهای دسته اول و یونیک در سایت خود منتشر کنید.

فراموش نکنید که علاوه‌بر گوگل، اعتماد کاربران نیز بسیار مهم است و اگر کاربران سایت شما متوجه شوند که مطالب را از سایت دیگری کپی برداری می‌کنید، ممکن است دیگر از وب‌سایت شما استفاده نکنند.

با محتواهای کپی در سایت چه کنیم

حالا شاید شما در سایت خود محتواهای کپی شده قرار داده باشید و در حال حاضر نگران این موضوع باشید که توسط الگوریتم دزدان دریایی گوگل جریمه شوید و صفحات سایت شما پنالتی شوند. در چنین مواقعی پیشنهاد می‎‌شود صفحاتی که دارای محتوای کپی شده هستند را به‌روزرسانی کنید که دیگر توسط گوگل جریمه نشوید. در واقع باید محتواهای کپی شده را به طوری تغییر دهید که توسط گوگل کپی شده محسوب نشوند.

البته برخی کاربران نیز اقدام به حذف صفحاتی کپی در سایت می‌کنند که کار صحیحی نیست؛ بهتر است به‌جای حذف صفحات کپی در سایت، آن‌ها را آپدیت کنید. برای مثال اگر یک مقاله درباره “الگوریتم های گوگل” منتشر کرده‌اید و تمام محتوای آن کپی شده است، کافی است که مقاله را مجددا از اول بازنویسی کنید. به همین راحتی. 😉

با سایت‌هایی که محتوا می‌دزدند چه باید کرد؟

ممکن است تاکنون متوجه شده باشید که برخی سایت‌ها از محتواهای شما کپی کرده‌اند و هیچ اجازه‌ای هم نگرفته‌اند؛ حالا باید با چنین سایت‌هایی چگونه رفتار کنیم؟ پیشنهاد ما این است که در ابتدا سعی کنید با مدیر سایت ارتباطی برقرار کنید و با ارسال ایمیل یا تماس تلفنی، تذکر دهید که اجازه ندارند از محتواهای سایت کپی برداری کنند. اگر توجهی نکردند، در مرحله آخر با کمک سرویس Google DMCA این مورد را گزارش دهید تا الگوریتم دزدان دریایی گوگل به این موضوع رسیدگی کند و سایت مورد نظر شما را جریمه کند.

کلام آخر

الگوریتم دزدان دریایی گوگل، به همه سایت‌ها کمک بزرگی کرده است که و سعی کرده که از کپی برداری و دزدی محتوا جلوگیری کند. امیدواریم که با مطالعه این مقاله از بلاگ ابزار وردپرس، به خوبی با نحوه عملکرد الگوریتم دزدان دریایی گوگل آشنا شده باشید. اگر سوال یا مشکلی در این زمینه دارید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان ما به شما عزیزان پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا