بهینه سازی سایت

SERP چیست ؟ آشنایی با انواع نتایج جستجو

SERP به معنای صفحات نتایج موتورهای جستجو است که معمولا به عنوان SERPs یا SERP شناخته می‌شوند. می‌توان گفت هنگامی که شما عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، SERP نتیجه‌ای است که گوگل به شما نشان می‌دهد. SERP معمولا شامل صفحات نتایج ارگانیک، Google Ads، نمودارها، عکس‌ها، نتایج ویدئویی و… است.

حتی اگر گوگل ده‌ها نتیجه برای نمایش در صفحه اول خود داشته باشد، همیشه اولویت با نتایج اورگانیگ و Google Ads (تبلیغات گوگل) است. نتایج تبلیغات گوگل (Google Ads) مربوط به آگهی دهندگانی است که در مناقصه کلمات کلیدی Google Ads شرکت می‌کنند. البته قابل ذکر است که Google Ads به مرتبط بودن تبلیغات هم توجه می‌کند ولی در نهایت اینگونه تبلیغات از آن کسانی می‌شود که بالاترین مبلغ را پیشنهاد می‌دهند.

برعکس مورد قبل، نتایج ارگانیک جایگاه‌هایی در SERP هستند که توسط الگوریتم‌های گوگل تعیین و رتبه‌بندی شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت که بهترین و مرتبط‌ترین نتایج مربوط به هر جستجو، نتایج ارگانیک است.

SERP چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم SERP جایگاه و نحوه نمایش سایت شما در گوگل را مشخص می‌کند. به عنوان مثال فرض کنید که لینک سایت شما برای کلمه کلیدی “آموزش وردپرس” در صفحه اول نتایج گوگل قرار دارد. این مسئله بسیار عالی است، اما باید توجه داشته باشید که حتی احتمال دارد ویژگی‌ها و الگوریتم‌های SERP باعث شود رتبه سایت شماره یک هم افت کند؛ یعنی به جایگاه پایین‌تری منتقل شود. پس قرار گرفتن در صفحه یک نتایج گوکل صرفا بدین معنا نیست که حتما کلیک‌های زیادی را دریافت خواهید کرد.

البته اگر لینک سایت شما در میان 10 لینک اول نتایج ارگانیک SERP باشد، شانس زیادی برای دریافت کلیک از سمت کاربران دارد. ولی فاکتور مهم دیگری که در هنگام ارزیابی SERP باید حتما آن را در نظر داشته باشید، جستجوهای بدون کلیک است. طبق گزارش‌های منتشر شده از منابع مکتوب، در حال حاضر جستجوهای بدون کلیک بیشتر از هر زمان دیگری رواج دارد.

این جستجوهای بدون کلیک تا حد زیادی به دلیل ویژگی‌ها و الگوریتم‌های SERP است. به عنوان مثال فرض کنید که عبارت “گوگل چه زمانی شروع به کار کرد” را جستجو کرده‌اید. چرا هنگامی که پاسخ خود را در صفحه اول نتایج پیدا کرده‌اید، باید بر روی یکی از لینک‌ها کلیک کنید؟ پس به همین علت است که جستجوی بدون کلیک زیاد شده است. زیرا اکثرا کاربران پاسخ خود را در SERP و بدون نیاز به وارد شدن به سایتی پیدا می‌کنند.

نتایج ارگانیک

نتایج ارگانیک توسط الگوریتم‌های پیچیده گوگل (بیش از 200 فاکتور برای رتبه‌بندی وجود دارد) تعیین می‌شود. اگرچه الگوریتم گوگل کاملا محرمانه به حساب می‌آید، ولی چندین فاکتور تاثیرگذار به صورت عمومی تایید شده است. در قسمت زیر به برخی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل اشاره کرده‌ایم.

  • سئو خارج از صفحه (SEO of Page)
  • سئو درون صفحه (SEO on Page)
  • سرعت بارگذاری سایت (Page Speed)
  • برند سازی و جلب اعتماد کاربران

به صورت کلی نتایج ارگانیک در حالت استاندارد شامل موارد زیر می‌شوند.

  • عنوان صفحه
  • آدرس صفحه
  • توضیحات متا

گوگل گاهی اوقات ویژگی‌هایی را به مواردی که در نتایج ارگانیک نمایش می‌دهد اضافه می‌کند. به عنوان مثال اگر تاریخ انتشار یک صفحه را مهم در نظر بگیرد، آن را منتشر خواهد کرد. یا در شرایط خاص، لینک‌های داخلی سایت (SiteLink) را در زیر لینک اصلی سایت در SERP نمایش می‌دهد. در قسمت SiteLink لینک بخش‌های مختلف یک صفحه‌ یا حتی لینک صفحات مرتبط به آن موضوع قرار داده می‌شود.

زمانی که در یک صفحه، از اسکیما (Schema) استفاده می‌شود؛ گوگل گاهی اوقات ستاره‌های نقد و بررسی، تصاویر و اطلاعات دیگری از سایت را در زیر لینک اصلی اضافه می‌کند. این کار، یک نتیجه عادی در گوگل را به یک ریچ اسنیپت (Rich Snippet) تبدیل می‌کند.

نتایج تبلیغاتی (Google Ads)

نتایج تبلیغاتی با یک علامت “Ad” کوچک در گوشه سمت چپ لینک سایت در SERP مشخص می‌شوند. با توجه به بررسی‌های سایت Rank Ranger تقریبا 52 درصد سایت‌هایی که در صفحه یک SERP قرار دارند، تبلیغاتی هستند و به طور متوسط در هر صفحه 3 درصد تبلیغ وجود دارد. البته این آمار برای جستجوی عبارات مختلف می‌تواند تفاوت‌های زیادی داشته باشد.

گوگل معمولا برای کلمات کلیدی و اصطلاحاتی که در آن‌ها رقابت زیاد است و یا بسیار با ارزش هستند، نتایج تبلیغاتی (Ad) را در انتهای صفحه SERP قرار می‌دهد. زیرا معمولا تبلیغات در بالا و یا پایین صفحه نتایج SERP نمایش داده می‌شوند و می‌توانند نتایج ارگانیک را محدود کنند.

پاسخ برجسته گوگل در واقع قسمت کوچکی از محتوا است که توسط گوگل از یک صفحه یا یک فیلم بیرون کشیده شده است. طبق بررسی سایت Aherfs، تقریبا 12 درصد از تمام صفحات SERP دارای Featured Snippets هستند.

متداول‌ترین پاسخ‌های برجسته گوگل

  • سوالات متداول: پاراگراف کوتاهی در پاسخ به سوالات متداولی همچون “چه کسی ***** ” یا ” ***** چیست”
  • لیست گلوله‌ای: لیست رتبه‌بندی یا بهترین‌ها در زمینه‌های مختلف.
  • فهرست شماره گذاری شده: از این فهرست برای دستورالعمل‌ها، کارهای سفارشی و… استفاده می‌شود.
  • جدول: برای نمایش تاریخ‌، قیمت‌، نرخ‌ و یا هر داده دیگری که قابلیت دسته‌بندی شدن در جدول را دارد استفاده می‌شود.

اگرچه اکثر نتایج برجسته گوگل یا همان Featured Snippets دارای متن هستند ولی به تازگی گوگل از ویدئوها هم در اینگونه نتایج استفاده می‌کند. به Featured Snippets هم می‌توان به چشم فرصت و هم به چشم تهدید نگاه کرد. از این نظر تهدید به حساب می‌آیند که همیشه در بالای صفحه قرار دارند و نتایج ارگانیک را پایین می‌برند.

همانطور که گفتیم پاسخ‌های برجسته گوگل (Featured Snippets) همیشه در بالای صفحه اول گوگل قرار می‌گیرند. حتی برخی افراد از نتایج برجسته به عنوان جایگاه صفر گوگل یاد می‌کنند. به همین علت Featured Snippets برای شما فرصت عالی محسوب می‌شود. زیرا احتمال دارد قسمتی از سایت شما در این نتایج به کاربران نمایش داده شود.

باکس پاسخ مستقیم (Direct Answer Box)

18 درصد از نتایج گوگل دارای پاسخ مستقیم هستند. در واقع Direct Answer به منظور پاسخی مستقیم به یک سوال خاص است. پاسخ‌هایی که گوگل از آن‌ها استفاده می‌کند، مالکیت عمومی دارند و مانند Featured Snippets از یک سایت خاص گرفته نشده‌اند.

نمودار یا پنل دانش (Knowledge Graph or Panel)

نمودارها یا پنل‌های دانش، معمولا در سمت راست نتایج ارگانیک نمایش داده می‌شوند. اینگونه پنل‌ها معمولا برای معرفی یک شرکت خاص یا اطلاعاتی درباره فردی مشهور است. بیشتر این داده‌ها از صفحاتی مانند ویکی‌پدیا و… تهیه می‌شوند.

نتایج محلی (Local)

نتایج و پیشنهادات محلی معمولا برای زمانی است که به عنوان مثال شما به دنبال رستوران یا کتاب فروشی در یک مکان یا شهر خاص هستید. البته گاهی گوگل به صورت خودکار تشخیص می‌دهد که جستجوی انجام شده نیاز به نتیجه محلی (Local) دارد. به عنوان مثال هنگامی که شما عبارت لوله‌کش را جستجو می‌کنید، گوگل تشخیص می‌دهد که احتمالا نیاز به یک لوله‌کش در نزدیکی خود دارید.

نتایج تصویری

گوگل نتایج تصویری را نسبت به کلمه کلیدی که مرتبط به عکس است، نمایش می‌دهد. به عنوان مثال کلماتی مانند”گربه زیبا” یا “ماشین آبی”.

نتایج ویدئویی

اینگونه نتایج معمولا به صورت یک کادر که شامل سه ویدئو است، یا اسلایدی برای دیدن اطلاعات بیشتر نشان داده می‌شوند. قابل ذکر است که تقریبا 88 درصد نتایج ویدئویی از Youtube گرفته شده است. البته هنوز مشخص نیست که گوگل دقیقا چگونه تشخیص می‌دهد که برای کدام نتایج باید ویدئو نشان دهد. اما احتمالا تا حدودی بر اساس کلمه کلیدی است.

به عنوان مثال اگر شما عبارت “چگونه یک گاراژ را نقاشی کنم” را جستجو نمایید،گوگل تشخیص می‌دهد که شما به یک ویدئو برای آنجام این کار یا آموزش نیاز دارید. به همین دلیل احتمالا گوگل به شما یک اسلاید ویدئویی را نمایش می‌دهد.

سوالات متداول

سوالات متداول یک ویژگی جدید به حساب می‌آید که گوگل معمولا در وسط صفحه SERP قرار می‌دهد. هنگامی که بر روی یکی از سوالات کلیک کنید، پاسخ آن به شما نمایش داده می‌شود. طبق گفته سایت MOZ تقریبا 85 درصد نتایج گوگل دارای سوالات متداول کاربران (People Also Asks SERP) است.

نکته: می‌توانید از قسمت People Also Asks در صفحه SERP برای ایده‌های تولید محتوا استفاده کنید. به عنوان مثال هنگامی که شما کلمه کلیدی خاصی را جستجو می‌کنید لیستی از سوالات متداول کاربران در صفحه SERP به شما نمایش داده می‌شود. همه آن‌ها سوالات خوبی هستند که می‌توانید از آن‌ها در محتوای وب‌سایت خود استفاده کنید.

نتایج توییتر

در برخی از جستجوها گوگل آخرین توییت‌های یک حساب کاربری در توییتر را نشان می‌دهد. به عنوان مثال هنگامی که عبارت SEMrush را جستجو می‌کنید، توییتر لینک سه توییت آخر آن را در صفحه SERP به شما نشان می‌دهد.

برجسته‌ترین اخبار (Top Story)

این نوع نتایج معمولا لینک‌های مقالات خبری درمورد یک موضوع خاص هستند. به عنوان مثال کلمه کلیدی “کاهش وزن” را در نظر بگیرید. حجم جستجو برای این کلمه کلیدی همیشه زیاد است ولی با این حال زمانی که این عبارت را در گوگل جستجو می‌کنید، همیشه یک بخش اخبار برتر (Top Story) در SERP برای آن وجود دارد.

توجه: علاوه‌بر بسیاری از ویژگی‌های دیگر، سایت شما برای ورود به اخبار برتر باید حتما در Google News تایید شود.

نتایج Google Shopping

نتایج Google Shopping معمولا بر اساس کلمه کلیدی برای یک محصول خاص نمایش داده می‌شود. همچنین این نتایج، به عنوان “تبلیغات لیست محصولات” نیز شناخته می‌شوند. اگرچه اکثر نتایجی که در Google Shopping نمایش داده می‌شوند تبلیغاتی هستند، ولی گاهی اوقات نتایج اورگانیک هم در میان آن‌ها وجود دارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که مفهوم SERP را به صورت کامل توضیح دهیم. همانطور که مشاهده کردید صفحه نتایج در گوگل از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. شما با رعایت الگوریتم‌های مخصوص SERP و SEO می‌توانید جایگاه خوبی را در میان نتایج جستجو گوگل (SERP) کسب کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا